+1 / +2 etc feedback Artikelen / Reviews etc.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
Hallo Tweakers.

We hebben inmiddels overal op de site +1 / 2 / 3 knoppen onder blogs, we hebben de duim bij forum posts, en natuurlijk al jaaaaren de -1 / 0 / +1 / +2 / +3 scores bij reacties onder... nahjah, zo'n beetje alles. Sterren bij reviews.

Maar is het niet ook een idee feedback te verzamelen over wat jullie zelf geproduceerd hebben? En zo voor de mensen die wat minder tijd hebben mooi om te kijken wat anderen "gehyped" hebben zodat je die items niet mist? Ja, ik weet het daar zijn ook al andere middelen voor zodat je een "relevanter" aanbod voor jou voorkeuren te zien krijgt.

Ik schrijf dit omdat ik toch wel echt regelmatig klachten langs zie komen en "loze" maar niet helemaal offtopic reacties als "gaaf stuk, leuk artikel etc". Maar ook "hee, in je review is dit waardeloos, want redenen[]". Omdat er geen ander kanaal is om het er mee eens te zijn wordt dat dan ook nog een +3 spotlight enzo, wat ook niet helemaal de bedoeling is van de reacties.

Maar nog steeds wel belangrijke input natuurlijk. Jullie hebben natuurlijk ook GA, VWO en andere tools om te zien wat men doet en leest. Maar geschreven feedback "because people care" is natuurlijk ook waardevol. Prima als een review wordt afgekraakt met argumenten, maar misschien niet in de comments? Maar wel zodat het bij de auteur aankomt zodat goede content voor de doelgroep kan worden aangeboden?

Mijn voorstel:

Gooi na ieder artikel een "scoor ons artikel" knop neer. Laat mensen en score met iets als:
  • -1 - waardeloos + input voor redenen.
  • 0 - niet mijn ding (voor "reclame posts" met nieuwe cases, voedingen en gametrailers; nodig te verslaan maar geen must-reads)
  • +1 - Goed artikel! Van genoten
  • +2 - Must read! Zélfs voor mensen die hier normaliter niet in geïnteresseert zijn!
De -1 doe je niets mee, behalve dat ze b.v. ge-inboxed worden naar de auteur(s). Feedback waar je dus niet mee te koop loopt, maar wel wellicht je even achter de oren van doet krabben.

De 0 is nog steeds zinnige feedback. Ok, mensen vinden dit dus "meh" content, misschien niet meer prominent in lijstjes zetten?

De +1 en +2 scores zijn natuurlijk juist wél om op de frontpage te koop mee te lopen. Om b.v. de "most-liked" artikelen mee te markeren in de artikelenlijstjes, voor wekelijkse / maandelijkse recaps, etc etc. Zeker als je bijhoud of mensen iets wel of niet gelezen hebben, een leuke toevoeging als "beste artikelen" lijstje in de stijl van "beste reviews van de maand X" - maar dan met b.v. 3 vd 12 gehightlight voor de ingelogde gebruiker.

Hoop dat jullie het idee kunnen waarderen. En het niet een zóóóveeelste roep hierom is. Heb em zelf niet hier kunnen vinden nodig. Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Ik vrees dat die knoppen misbruikt zullen worden om eerder een mening over het besproken product te geven dan om het bericht zelf. Typevoorbeeld: Android vs. Apple. Applehaters zullen artikels over de nieuwe iPhone dan een slechte score geven omdat ze het een te duur apparaat vinden bijvoorbeeld, terwijl het eigenlijk om de rating van het ARTIKEL gaat en niet het PRODUCT. Zo krijg je dan een misvormd waardeoordeel wat het voor de redactie moeilijk maakt om de publieke score naar waarde te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
BramVroy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:00:
Ik vrees dat die knoppen misbruikt zullen worden om eerder een mening over het besproken product te geven dan om het bericht zelf. Typevoorbeeld: Android vs. Apple. Applehaters zullen artikels over de nieuwe iPhone dan een slechte score geven omdat ze het een te duur apparaat vinden bijvoorbeeld, terwijl het eigenlijk om de rating van het ARTIKEL gaat en niet het PRODUCT. Zo krijg je dan een misvormd waardeoordeel wat het voor de redactie moeilijk maakt om de publieke score naar waarde te schatten.
Dan pak je die net zo hard aan als mismodders :) zo simpel kan het zijn.

Ik heb niks met apple, en ben echt pro android, maar zelfs ik snap dat een rating systeem daar niet voor bedoeld is :D

Ik snap je punt echter wel, en denk dat daar wel iets in zit wat een probleem kan zijn,. (hoe onderscheid je mening modders van mensen die het artikel echt niks vinden).

Wat je misschien kan doen, en dat is een apart idee:

Thumbs down -> Veld verplicht invullen, waarom vind je het artikel niks.

Onzin kan je eruit filteren, en serieuze tips kan je wat mee doen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Topicstarter
corset schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:02:
Thumbs down -> Veld verplicht invullen, waarom vind je het artikel niks.

Onzin kan je eruit filteren, en serieuze tips kan je wat mee doen
Jup, het was inderdaad mijn intentie die "thumbs down" als "feedback PM" in te zetten. En hoe zwaar je ze alsnog laat meewegen in de top-artikelen-weging is dan ook ter beoordeling aan de hand van het commentaar dat geleverd wordt.

Wellicht teveel werk maar ik zie het zo:

Mensen die de moeite nemen om iets met -- of ++ te beoordelen, hebben dus sterke gevoelens bij hetgeen waar over geschreven wordt. Dit is natuurlijk marketing technisch sterk materiaal; iets wat je graag wilt weten over je doelgroep. Natuurlijk kom je al een heel eind met de huidige tools en reacties maar het is wellicht een mooie toevoeging die "top content" net wat inzichtelijker maakt.

Misbruik van "thumbs down" zonder goede argumenten zoals "merk X zuigt, waarom kies T.net altijd voor promotie van merk X en niet van merk Y!" kan fanboyisme als onderliggende oorzaak hebben, maar het kan ook zijn dat de toon die gehanteerd wordt niet in de smaak valt. Maar als je weet dat Merk Y simpelweg populairder is bij de doelgroep, valt daar in het vervolg de communicatie natuurlijk wel wat op aan te passen.

Niet dat ik hiermee wil stellen dat T.net auteurs maar het zelfde standpunt moeten innemen als de meest vocale personen, maar het kan wel aangeven dat het misschien niet zo handig is in een conclusie te schrijven
Niets dan lof voor de mensen achter Merk X! Ze zijn heilig en hebben oor de zoveelste keer de prestatiekroon in handen met een bijzonder aantrekkelijk product voor wie niet te pauper is ervoor te betalen!
Maar in plaats daarvan zou
"Ondanks dat Merk X ook vorige generatie een stapje sneller was, weten ze ook deze generatie Merk Y te verslaan. Feature 1 en 2 hebben volgens ons echt meerwaarde, maar ze moeten we het door onze community veel geprezen Feature 3 missen. De prijs is x% hoger, maar zal in de praktijk waarschijnlijk {iets}; Wij zien de meerwaarde van Merk X z'n product wel voor deze prijs."