soepblik schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:39:
Hoi,
ik heb een best oud netgear powerline setje en ik heb nu boven ook powerline aansluiting nodig.
Nu kan ik die netgear adapters niet meer online kopen dus vroeg ik me af, kan ik ook een nieuwe dubbel setje kopen en beide tegelijk aansluiten dus 2 zenders, 2 ontvangers?
2 zenders en 2 ontvangers
Alle netwerkcommunicatie gaat beide kanten op, elk apparaat is zowel verzender als ontvanger
Los daarvan, zoals bij alles in computerwereld heb je ook standaarden powerline (PLC) adapters, en binnen standaarden soms ook verschillende implementaties/niveau's.
Helaas geef je totaal geen info over welke adapters van Netgear je exact hebt, dus kunnen wij niet ruiken wat daarmee gaat samenwerken.
Om even overzichtje te teven van de standaarden:
1) HomePlug AV 1.1
- "200Mbps" 2-30MHz
- "500Mbps" 2-68MHz (proprietary uitbreiding van de standaard door Sigma Designs)
2) HomePlug AV 2.0
- "600Mbps" 2-86MHz (spec) 2-68MHz (realiteit), hogere modulatie dan AV1.1
- "1000Mbps" exact zelfde als bovenstaande, maar met Broadcom chipset ipv Qualcomm.
- "1200Mbps" 2-86MHz (spec) 2-68MHz (realiteit), met MiMo (twee datastromen, eentje over fase-nul, eentje over aarde-nul)
- "2000Mbps" exact zelfde als bovenstaande, maar met Broadcom chipset ipv Qualcomm.
3) G.hn
- "600Mbps" 1.8-80MHz (spec) 2-68MHz (realiteit), andere foutcorrectie dan AV2
- "1200Mbps" 1.8-80MHz (spec) 2-68MHz (realiteit), met MiMo (twee datastromen, eentje over fase-nul)
Nu, wat je moet bedenken is dat je stroomnet (net zoals de lucht bij WiFi) één groot gedeeld medium is. Als je meerdere verbindingen tegelijk er overheen laat lopen deel je de capaciteit, met steeds toenemende overhead. Kun je leven met iets minder dan de helft van de performance wat je nu haalt? Zo nee, niet aan beginnen.
Gesteld dat je dat wel denkt de trekken, dan moet je bedenken dat als adapters met verschillende techniek met elkaar communiceren, ze dat doen op het niveau van de traagste. G.hn kan sowieso niet samenwerken met HomeplugAV, maar het heeft ook uitermate weinig zin om een AV2.0 "1000Mbps" adapter samen met een AV1.1 "200Mbps" set te gebruiken aangezien alles zal werken tussen de 2 en 30MHz op lage modulatie.
Je kunt wel inderdaad twee sets naast elkaar draaien, maar dan delen ze airtime: dezelfde data over de tragere set sturen duurt veel langer, dus effectief gaat de traagste paar de zendtijd monopoliseren waardoor je alsnog weinig hebt aan je nieuwere.
TLDR: je doet er beter aan een draad te trekken. Dat is - zelfs als je iemand ervoor in moet huren - sowieso goedkoper en (gegarandeerd!) performanter dan de beste PLC oplossingen. Mijn favoriete quote: "Vaste apparaten verdienen vast bekabelde aansluitingen". Geen zin in? Alternatief is oude meuk eruit en vervangen door modern. Hoeveel dat scheelt hangt wederom af van wat je nu hebt liggen. Laatste optie is oude meuk met zelfde technologie als nu bijkopen.
Aangezien je met de meeste PLC-standaarden in een gemiddeld huis ondanks torenhoge marketingtermen ("1000Mbps!!!!Oneone!!") minder dan 100Mbps haalt is dat geheel begrijpelijk, de bottleneck zit toch op het stroomnet.
Maar bedenk dat 2+1 ook 3 is. Je vindt wel performantere adapters die solo verkocht worden (ik zie nogal wat Devolo dLAN1200+ los staan). Die zijn weer met sets van twee te combineren.
[
Voor 9% gewijzigd door
dion_b op 03-10-2017 23:45
]