Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of mijn topic hier hoort maar ik merk het wel :)

Ik ben een vrouw van 32 jaar en ik heb een doorsnee baan. Ik heb een master Onderwijskunde afgerond maar ik heb nooit in het onderwijs gewerkt. Ik werk inmiddels 7 jaar bij hetzelfde bedrijf, en ik word niet echt meer gelukkig van wat ik doe.
Voor mijn huidige werk heb ik veel grammaticaregels voor verschillende talen geprogrammeerd. Dit deed ik in onze eigen software en met ons eigen coderingssysteem. Dit vind ik zo leuk dat ik het bijna in mijn vrije tijd zou doen. Hoe ingewikkelder, hoe leuker. Helaas omvat dit maar een heel klein deel van mijn werkzaamheden. De laatste tijd zat ik er een beetje doorheen, tot ik een ingeving kreeg: ik wil programmeur worden.

Sinds ik dit heb besloten ben ik erg gemotiveerd en vastberaden. Het maakt me niet uit dat ik hier eerst weer keihard voor moet leren. Ik heb dus geen ervaring met 'echt' programmeren, maar het grammaticawerk dat ik al die jaren heb gedaan lijkt er erg veel op. Dit is zeker in mijn voordeel denk ik.

Maar, ik word ook overmand door twijfel; wat als het niet is waar ik op hoop? Wat als ik het helemaal niet kan of als het tegen valt?

Daarom is mijn vraag: zijn er hier mensen die eenzelfde soort carrièreswitch hebben gemaakt? Mensen die eerst iets anders deden en op latere leeftijd pas hebben geleerd om te programmeren? En zo ja: hoe bevalt het? :P Is het wat je ervan had verwacht en zou je het weer doen als je wist wat je nu weet?
Verdere tips/aanvullingen zijn ook van harte welkom want ik heb geen idee waar ik aan begin... ;)
(Liever niet iets in de trant van: "Dat kan je toch niet" ofzo *O* )

Thanks in ieder geval! ^_^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor mijn huidige werk heb ik veel grammaticaregels voor verschillende talen geprogrammeerd. Dit deed ik in onze eigen software en met ons eigen coderingssysteem.
Ik ga er vanuit dat je met 'talen' niet programmeer talen bedoeld ? Wat voor type 'codering' was dat systeem ? Heb je een plukje code als voorbeeld ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:21:
Ik weet niet of mijn topic hier hoort maar ik merk het wel :)
Je hoort het inderdaad wel ;). Move naar Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan waar het beter thuis hoort.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

Yucon

*broem*

Het klinkt of er raakvlakken zijn. Maar waarom ga je niet eens in een willekeurige serieuze taal (dus niet zoiets als html) programmeren? Niet eens perse met het idee het te leren, maar vooral om eens te zien hoe makkelijk je het oppikt? Dat is de beste test om te zien of je ervaring relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:27:
[...]

Ik ga er vanuit dat je met 'talen' niet programmeer talen bedoeld ? Wat voor type 'codering' was dat systeem ? Heb je een plukje code als voorbeeld ?
Nee, dat ging om 'mensen talen' :P Ik weet niet goed of ik dat hier kan (mag) posten, maar het komt neer op eindeloos veel als-dan constructies. Welke woorden er gekozen worden hangt af van wat voor zin het is, welke woorden erin voorkomen die op hun beurt weer andere woorden beïnvloeden, of er sprake is van geslachten, vervoegingen of naamvallen, enz. Dat dan in code, en ik kan ook zoveel condities voor 1 woord als ik maar wil samenvoegen op allerlei manieren. Lekker vaag, maar meer kan ik er niet van maken denk ik, sorry! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Creepy schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:32:
[...]

Je hoort het inderdaad wel ;). Move naar Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan waar het beter thuis hoort.
Ah no sorry! Eh.. hoe doe ik dat? Ik ben nieuw.. :P (daar gaat mijn reputatie als wannabe nerd..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:46:
Het klinkt of er raakvlakken zijn. Maar waarom ga je niet eens in een willekeurige serieuze taal (dus niet zoiets als html) programmeren? Niet eens perse met het idee het te leren, maar vooral om eens te zien hoe makkelijk je het oppikt? Dat is de beste test om te zien of je ervaring relevant is.
Ja dat ga ik ook zeker doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:51:
...maar het komt neer op eindeloos veel als-dan constructies.
Dat komt wel meer voor in script achtige talen maar echt de omschrijving van programmeren is dat niet echt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Verwijderd het moven heeft de moderator al voor je gedaan, dat kun je zelf niet, wij op Tweakers zullen je nooit zeggen dat je deze omslag naar een ander vakgebied, het leukste vakgebied IT, niet kunt maken. Maak je daar maar geen zorgen om.

Condities is iets wat bij veel programmeurs nog wel eens lastig is, je hebt sowieso een stap voor als je dit al erg goed op orde hebt. Omdat er heel veel programmeertalen zijn is het lastig te zeggen hoe of wat, wat ik zou aanraden is een leuk ebook aanschaffen(al dan niet gratis te verkrijgen(deze bijvoorbeeld: https://automatetheboringstuff.com/)) voor bijvoorbeeld Python, een programmeertaal die erg basis kan beginnen. Als je je werk erg leuk vindt zul je dit ook vast wel op kunnen pakken in je vrije tijd.

Probeer het eens uit, de drempel is laag de interesse is hoog.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:00:
[...]

Dat komt wel meer voor in script achtige talen maar echt de omschrijving van programmeren is dat niet echt.
Ik denk ook niet dat dat het is, maar ik denk dat de logica erachter wel veel overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

DukeBox schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:00:
[...]

Ik zou het ook meer in de hoek van zinsontleding zoeken. Waar het in het begin bij veel programmeurs mis mee gaat is het besef "wat iets is". Nee, een string met de waarde "FALSE" is echt nog geen boolean en dat soort dingen. Een ander voorbeeld is de moeite die beginners met pointers in C hebben. Volgens mij komt dat duidelijk door het niet onderkennen van het verschil tussen een variabele van een bepaald type en een pointer naar datzelfde. Ik kan me voorstellen dat TS deze denkwijze wel al goed onder de knie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:55

momania

iPhone 30! Bam!

DukeBox schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:27:
[...]
Heb je een plukje code als voorbeeld ?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ga er vanuit dat je nu met een DSL werkt. De vrijheid in taal constructies die je daarin kan uitvoeren geeft een goed beeld hoe ver vanaf of dichtbij je 'echt' programmeren zit.

Daarbij hangt het tegenwoordig wel enorm af van de richting die je kiest hoe makkelijk je iets oppikt.
Interpreted vs compiled (vs JIT), object oriented vs functional, dynamic vs static typing, mutable vs non-mutable, etc... (om er maar eens wat vaktermen in te gooien :P )

[ Voor 5% gewijzigd door momania op 03-10-2017 22:13 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:59
Met je grammatica achtergrond is het schrijven van tests voor (web)interfaces wellicht iets voor je. Je kunt hier eens een indruk opdoen van een soort scripting dat bij test automation gebruikt wordt. Moest ik aan denken bij je bericht, hopelijk heb je er iets aan.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:06:
[...]

Ik zou het ook meer in de hoek van zinsontleding zoeken. Waar het in het begin bij veel programmeurs mis mee gaat is het besef "wat iets is". Nee, een string met de waarde "FALSE" is echt nog geen boolean en dat soort dingen. Een ander voorbeeld is de moeite die beginners met pointers in C hebben. Volgens mij komt dat duidelijk door het niet onderkennen van het verschil tussen een variabele van een bepaald type en een pointer naar datzelfde. Ik kan me voorstellen dat TS deze denkwijze wel al goed onder de knie heeft.
Oh nee dat is het zeker niet! Het is eigenlijk het omzetten van taal in wiskunde en het kan HEEL ingewikkeld (Nederlands en Engels zijn zo'n beetje de makkelijkste talen, vrijwel alle andere talen zijn enorm complex). Het gaat helemaal niet meer om de taal, en ik hoef de taal ook helemaal niet te kunnen verstaan. Mijn broer is programmeur bij ditzelfde bedrijf en hij zegt het ook.
Maar, dat is mijn punt niet van mijn vraag. Ik neem aan dat je ook wel begrijpt dat ik de meeste van deze termen niet ken. Wat wil je dat ik doe met deze informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:11:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ga er vanuit dat je nu met een DSL werkt. De vrijheid in taal constructies die je daarin kan uitvoeren geeft een goed beeld hoe ver vanaf of dichtbij je 'echt' programmeren zit.

Daarbij hangt het tegenwoordig wel enorm af van de richting die je kiest hoe makkelijk je iets oppikt.
Interpreted vs compiled (vs JIT), object oriented vs functional, dynamic vs static typing, mutable vs non-mutable, etc... (om er maar eens wat vaktermen in te gooien :P )
Dat zou kunnen ja. Al gebruiken we dus onze eigen software.
Dat zegt me inderdaad allemaal niks, maar ik zal eens Googelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:19:
[...]

Oh nee dat is het zeker niet! Het is eigenlijk het omzetten van taal in wiskunde en het kan HEEL ingewikkeld (Nederlands en Engels zijn zo'n beetje de makkelijkste talen, vrijwel alle andere talen zijn enorm complex). Het gaat helemaal niet meer om de taal, en ik hoef de taal ook helemaal niet te kunnen verstaan. Mijn broer is programmeur bij ditzelfde bedrijf en hij zegt het ook.
Maar, dat is mijn punt niet van mijn vraag. Ik neem aan dat je ook wel begrijpt dat ik de meeste van deze termen niet ken. Wat wil je dat ik doe met deze informatie?
In principe niets, want deze post was niet direct aan jou gericht. Maar desondanks: googlen lijkt me een goed begin. Het is niet als sneer bedoeld, maar eigenlijk zou dat wel je eerste logische actie hebben moeten zijn. Dat zal je namelijk ook moeten doen als je bijvoorbeeld een foutmelding voor je neus krijgt waar je werkelijk niets mee kan.

edit: uit nieuwsgierigheid, waarom ben je niet al in bijvoorbeeld C aan het oefenen? Je vind het toch leuk?

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 03-10-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
coyote1980 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:18:
Met je grammatica achtergrond is het schrijven van tests voor (web)interfaces wellicht iets voor je. Je kunt hier eens een indruk opdoen van een soort scripting dat bij test automation gebruikt wordt. Moest ik aan denken bij je bericht, hopelijk heb je er iets aan.
Thanks! Al ziet dit er veel simpeler uit dan wat ik nu doe.
Wat ik nu doe gaat ook niet meer echt om de taal en ik hoef ook niet iets te doen dat met grammatica te maken heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-09 18:59
Ik ben dit jaar ook begonnen met programmeren (en dus ook bijscholen bleek later) op Code-academy / Codeschool (wel op iets jongere leeftijd). Als je genoeg interesse hebt voor het onderwerp en je echt begeeft op de plekken waar programmeurs zitten (Tweakers / Quora etc.) en zelf aan de slag gaat, komt het altijd wel goed. Al is het in je eigen tijd. Begin met eigen simpele projecten. Potentiële werkgevers worden vanzelf wel enthousiast als ze je inzet en passie zien.

Inmiddels zit ik bij een groot ICT consultancy bedrijf, vanuit totaal andere sectoren waar ik gewerkt heb (business, overheid, bancaire sector etc). Nu kan ik eigenlijk werken voor alle grote multinationals / overheden ter wereld als ik dat zou willen. Ik ben nog veel aan het leren met cursussen en certificeringen en dat gaat ook nog wel even duren. Als je het echte werk ziet, dan zie je pas hoe veel omvattend ICT en de dienstverlening erom heen is. Je moet voor jezelf dus helder krijgen wat je nou precies leuk vindt en wil gaan doen. Echt hardcore programmeren, testen, welke leveranciers van paketten / talen / back end / front end / middlewhere / beheer / database's / website's maken aan de front end of mobile / project management / analyse etc. Ook op welk niveau je wil acteren, ga je de website van de bakker om de hoek maken of ga je complexe integratie's / ontwikkelingen doen bij overheden / grote bedrijven.

Ik vind het in ieder geval zeer interessant, echt een nieuwe wereld waar je wat kan veranderen. Wel zie ik dat het hardcore programmeren in mijn organisatie (en andere grote bedrijven) steeds meer naar lage lonen gaat en dat het slimme werk / business zijde steeds meer in trek zijn in Nederland. Uiteraard blijft er voor een goede programmeur genoeg ruimte en vacatures om je te onderscheiden. Al moet ik zeggen dat grote software leveranciers steeds meer standaard oplossingen bedenken (bijvoorbeeld een mobile app in 6 klikken). Daarna blijf je natuurlijk wel maatwerk houden om het product beter te maken met data analyse / security / innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wm1234 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:34:
Ik ben dit jaar ook begonnen met programmeren (en dus ook bijscholen bleek later) op Code-academy / Codeschool (wel op iets jongere leeftijd). Als je genoeg interesse hebt voor het onderwerp en je echt begeeft op de plekken waar programmeurs zitten (Tweakers / Quora etc.) en zelf aan de slag gaat, komt het altijd wel goed. Al is het in je eigen tijd. Begin met eigen simpele projecten. Potentiële werkgevers worden vanzelf wel enthousiast als ze je inzet en passie zien.

Inmiddels zit ik bij een groot ICT consultancy bedrijf, vanuit totaal andere sectoren waar ik gewerkt heb (business, overheid, bancaire sector etc). Nu kan ik eigenlijk werken voor alle grote multinationals / overheden ter wereld als ik dat zou willen. Ik ben nog veel aan het leren met cursussen en certificeringen en dat gaat ook nog wel even duren. Als je het echte werk ziet, dan zie je pas hoe veel omvattend ICT en de dienstverlening erom heen is. Je moet voor jezelf dus helder krijgen wat je nou precies leuk vindt en wil gaan doen. Echt hardcore programmeren, testen, welke leveranciers van paketten / talen / back end / front end / middlewhere / beheer / database's / website's maken aan de front end of mobile / project management / analyse etc. Ook op welk niveau je wil acteren, ga je de website van de bakker om de hoek maken of ga je complexe integratie's / ontwikkelingen doen bij overheden / grote bedrijven.

Ik vind het in ieder geval zeer interessant, echt een nieuwe wereld waar je wat kan veranderen. Wel zie ik dat het hardcore programmeren in mijn organisatie (en andere grote bedrijven) steeds meer naar lage lonen gaat en dat het slimme werk / business zijde steeds meer in trek zijn in Nederland. Uiteraard blijft er voor een goede programmeur genoeg ruimte en vacatures om je te onderscheiden. Al moet ik zeggen dat grote software leveranciers steeds meer standaard oplossingen bedenken (bijvoorbeeld een mobile app in 6 klikken). Daarna blijf je natuurlijk wel maatwerk houden om het product beter te maken met data analyse / security / innovatie.
HEEL ERG BEDANKT!! Hier heb ik echt wat aan!!
Heel fijn om te lezen en dit motiveert!!
Dank dank!! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:55

momania

iPhone 30! Bam!

Wel zie ik dat het hardcore programmeren in mijn organisatie (en andere grote bedrijven) steeds meer naar lage lonen gaat en dat het slimme werk / business zijde steeds meer in trek zijn in Nederland.
Ik denk dat je hier meer het code-kloppen vs business analysis werk bedoeld :)
Een hardcore programmeur doet nml. beide rollen, die heeft geen BA nodig om specs te schrijven voor 'm, maar praat zelf met de business :P
Beetje generaliserend misschien, maar om het hardcore programmeren te noemen dat naar lage lonen landen gaat is niet echt het geval, daar zit wel wat meer nuance in ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:42:
[...]

Ik denk dat je hier meer het code-kloppen vs business analysis werk bedoeld :)
Een hardcore programmeur doet nml. beide rollen, die heeft geen BA nodig om specs te schrijven voor 'm, maar praat zelf met de business :P
Beetje generaliserend misschien, maar om het hardcore programmeren te noemen dat naar lage lonen landen gaat is niet echt het geval, daar zit wel wat meer nuance in ;)
Ahh dank voor je aanvulling! :)
Dat was ook precies een stukje dat mijn aandacht trok haha! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Reddit heeft een grote community voor beginnende programmeurs. Daar heb je ook een FAQ waar veel vragen die je hebt beantwoord kunnen worden.

Wat betreft de vraag of jij als persoon geschikt bent voor dit werk; dat is erg moeilijk te beantwoorden en iets wat je zelf moet gaan uitzoeken. Het grote voordeel van programmeren is dat het iets is waar je erg eenvoudig zelf mee aan de slag kunt gaan. En of je er goed in wordt is vooral afhankelijk van hoeveel je het doet. Je hebt wat mij betreft gelijk dat wat je nu doet daar best wel op lijkt en aangezien je het leuk vindt acht ik de kans groot dat je hier ook goed in kunt worden. Onderschat de learning curve alleen niet.

Succes!
Ik vind het in ieder geval zeer interessant, echt een nieuwe wereld waar je wat kan veranderen. Wel zie ik dat het hardcore programmeren in mijn organisatie (en andere grote bedrijven) steeds meer naar lage lonen gaat en dat het slimme werk / business zijde steeds meer in trek zijn in Nederland.
Nee. Er is juist steeds meer een trend waarbij meer development lokaal gedaan wordt om dat men ook wel doorheeft dat grote afstanden in cultuur, werktijden en geografie niet bevorderlijk werken. Dat in bepaalde sectoren simpel werk naar lage lonen landen uitbesteed wordt klopt, maar dat werk verdwijnt sowieso steeds meer.

[ Voor 31% gewijzigd door Hydra op 04-10-2017 11:12 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hydra schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:09:
Reddit heeft een grote community voor beginnende programmeurs. Daar heb je ook een FAQ waar veel vragen die je hebt beantwoord kunnen worden.

Wat betreft de vraag of jij als persoon geschikt bent voor dit werk; dat is erg moeilijk te beantwoorden en iets wat je zelf moet gaan uitzoeken. Het grote voordeel van programmeren is dat het iets is waar je erg eenvoudig zelf mee aan de slag kunt gaan. En of je er goed in wordt is vooral afhankelijk van hoeveel je het doet. Je hebt wat mij betreft gelijk dat wat je nu doet daar best wel op lijkt en aangezien je het leuk vindt acht ik de kans groot dat je hier ook goed in kunt worden. Onderschat de learning curve alleen niet.

Succes!

[...]

Nee. Er is juist steeds meer een trend waarbij meer development lokaal gedaan wordt om dat men ook wel doorheeft dat grote afstanden in cultuur, werktijden en geografie niet bevorderlijk werken. Dat in bepaalde sectoren simpel werk naar lage lonen landen uitbesteed wordt klopt, maar dat werk verdwijnt sowieso steeds meer.
Heel erg bedankt Hydra, super die link!
En bedankt voor je reactie! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Cannibale
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 12:43
Ha Spawny,

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij. Een aantal jaar bij een werkgever maar nu een switch aan het plannen. Ik ga HBO-ICT deeltijd aan de HAN doen.

Heb je gedacht aan een deeltijdopleiding als blijkt dat de programmeercursussen je bevallen?
Als je ook een master hebt behaald in ondrwijskunde neem ik aan dat een HBO te doen moet zijn, zeker als je gemotiveerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naurelen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-11-2021
Spawny,

Ik ben een dame en op latere leeftijd kwam ik erachter dat ik een ontwikkelaar wilde worden. Inmiddels is mij dat gelukt, maar ik merk dat ik nog veel te leren heb en zeker in combi met kleine kinderen is dat soms lastig.

Ik heb het bereikt door veel zelfstudie en een beetje geluk.
Verder kun je wellicht kijken naar consultancy bedrijven die jouw volstoppen met cursussen en dan kun je direct daarna aan de slag.
Pagina: 1