Toon posts:

Beeldscherm stoort, knippert, flikkert hardware of software?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn PC heb ik al een tijdje niet meer gebruikt, nu heb ik 'm weer nodig en heb windows 10 geïnstalleerd (via internet software licentie aangeschaft). Toen de oude versie erop stond heb ik het nooit gemerkt, maar nu stoort het scherm .. niet continu, en ook niet met een vaste regelmaat. Het scherm knippert/stoort en beweegt een klein beetje.
Hoe kan ik zeker stellen dat er niks kapot is ? Hardware. video adapter, scherm, moederbord, voeding etc ?
Zonder dat ik voor niks nieuwe onderdelen en of software koop ...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 pro (legaal)
ATI Radeon HD 4800 4 gb
iiYama ProLite E2480HS
verbonden met DVI kabel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Software adapter en monitor in veilig modus verwijdert en opnieuw geïnstalleerd. Stoort met de laatste update van windows 10 drivers (catalyst 15.7) rollback naar oudere versie is me niet gelukt. (geen idee hoe dit blijvend te doen).
In veilig modus (lage resolutie) knippert deze niet.
Bij gebruik van Chrome en wisselen van applicaties lijkt het scherm meer te storen.

Hulp is zeer welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:39

Nemesizz

Untouchable

Van de site van AMD:
AMD Radeon™ HD 4000 Series products and older are not certified to support Windows Display Driver Model (WDDM) 1.2 or higher and therefore, do not have driver support for Windows® 10.

The following is a list of graphics products that do not support Windows® 10:

ATI Radeon™ HD 4000 Series /ATI Mobility Radeon™ HD 4000 Series Graphics
Daar valt je Radeon ook onder (mits dit inderdaad een HD 4800 is, die waren er namelijk niet in 4GB versie, volgens mij niet hoger dan 1GB...maar dat terzijde).

Niet support betekent niet altijd meteen dat het totaal niet werkt, maar kans op problemen is dan wel groter (en je krijgt dan geen updates om het te fixen). Denk dat daar je probleem zit, dat de kaart niet goed werkt vanwege ontbrekende support, en dat dingen die hardwareversnelling gebruiken (dus echt de videokaart gebruiken, zoals moderne internetbrowsers zoals Chrome) problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Nemesizz! Is inderdaad 1 gb (4 gb totaal beschikbaar geheugen staat er in eigenschappen).

Ik hoop dat iemand een oplossing weet / kan bedenken.

Optie zou dus zijn, andere licentie aanschaffen voor windows 8, 7 of nog ouder ? Of een andere videokaart ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:39

Nemesizz

Untouchable

Modernere videokaart zou denk ik een betere optie zijn.

Ik weet niet precies wat je allemaal doet op je PC, en hoe belangrijk de videokaart in dat geheel is (maar gezien een HD4800 al er gedateerd is, zal het niet meer de modernste games en dergelijke zijn), maar anders is een moderne budget kaart al een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Zit de videokabel los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:27

sapphire

Die-hard pruts0r

De HD4000 serie word dan wel niet ondersteunt maar werkt wel gewoon hoor onder W10
Op de site van AMD kun je de laatst ondersteunde Catalyst driver vinden. Even de oude verwijderen en nieuwe installeren en het zou zonder flikkeren moeten werken.

Heb zelf een oude laptop met een HD3450 waarmee ik heel lang 2 schermen heb aangestuurd, zo ongeveer vanaf de gratis W10 upgrade mogelijkheid tot enkele maanden geleden. Alles werkte prima Inc HD versnelling.

Laatst n HD4850 geprobeerd te installeren onder W10 en dat gaf meer problemen maar werkt uiteindelijk wel gewoon met de juiste driver :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kabel zat niet los, en ondanks het verwijderen van het apparaat (zowel hardware fysiek als de software in veilige modus) is het niet gelukt de 'glitch' kwijt te raken.

M'n oplossing is uiteindelijk geweest, het kopen van een nieuwe videokaart (goedkope) en die draait prima en zonder storingen !

Sapphire Radeon HD 6450, 1024MB, (DDR3) voor 36 eurootjes.

Bedankt voor de tips en adviezen iedereen !

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-10 04:00
Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:42:
Bedankt voor je reactie Nemesizz! Is inderdaad 1 gb (4 gb totaal beschikbaar geheugen staat er in eigenschappen).

Ik hoop dat iemand een oplossing weet / kan bedenken.

Optie zou dus zijn, andere licentie aanschaffen voor windows 8, 7 of nog ouder ? Of een andere videokaart ...
Wat doe je allemaal met je videokaart???

(Zie al dat het probleem opgelost is)

[ Voor 4% gewijzigd door iCore op 15-10-2017 15:12 . Reden: (Zie al dat het probleem opgelost is) ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Pagina: 1