hdd vervangen door sdd ??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brendy
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-07-2023
Mijn vraag
Loont het nog de moeite om op mijn laptop de hdd te vervangen door ssd drive om zo de snelheid van de pc te verhogen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
laptop is een sony asus
cpu i5/m520 2.4ghz arrandale
4gbRam

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik kijk bij taakbeheer ziet ik dat mijn schijf regelmatig aan 100% piekt bv bij openen van chrome enz en dit duurt tevens ook relatief lang voor het geopend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14

Detmer

Professioneel prutser

Qua snelheid zal het zeker lonen. De vraag is hoe de staat van de laptop is en of dit de moeite nog waard is.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brendy
Welja dat vraag ik me dus ook af mss beter een andere goedkope laptop dan nog kosten te doen aan deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zelfs antieke C2D en C2Q laptops worden er nog flink vlotter van, dus een i5 zal zeker lonen. Als de laptop verder nog goed is/goed genoeg is dan zou ik persoonlijk de laptop upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brendy
Alvast bedankt voor jullie reactie. Indien ik een nieuwe ssd plaats dan best eerst alle persoonlijke gegevens op externe schrijf. Dan een recovery doen op bestaande hdd en dan copieren op ssd of hoe doe je dit best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59
@brendy Eerst maar eens kijken of het uberhaupt mogelijk is met je laptop. Even zoeken dus, en dan niet op "sony asus" want dan zal je weinig resultaten vinden verwacht ik ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostjeb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-09 10:14
Schone installatie is altijd beter dan een recovery uit te voeren op een nieuwe SSD. Ik weet ook niet hoe je dat wil aanpakken maar ik zou een nieuwe installatie doen en dan de bestanden die je nodig hebt terugplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brendy
lol sony asus zal idd niet goed lukken het is een vaio pcg-71211M. Ik dacht dat altijd een ssd schijf kon plaatsen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:15

KDL

brendy schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:50:
Mijn vraag
Loont het nog de moeite om op mijn laptop de hdd te vervangen door ssd drive om zo de snelheid van de pc te verhogen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
laptop is een sony asus
cpu i5/m520 2.4ghz arrandale
4gbRam

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik kijk bij taakbeheer ziet ik dat mijn schijf regelmatig aan 100% piekt bv bij openen van chrome enz en dit duurt tevens ook relatief lang voor het geopend is.
1 SSD loont altijd wat er ook aan de hand is...
2 sony asus?
3 taakbeheer heb je het over geheugen? of processor?
..openen van chrome zal minimaal versneld worden door een ssd, grotere programma's zoals photoshop etc heb je meer profijt van ssd tov hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Laatst online: 18:50
brendy schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:06:
lol sony asus zal idd niet goed lukken het is een vaio pcg-71211M. Ik dacht dat altijd een ssd schijf kon plaatsen ??
Nee. Dat ligt aan het type aansluitingen wat je laptop heeft. maar als ik je vaio pcg-71211M + SSD in Google deponeer komen er 185000 resultaten naar boven. Dus bij die van jou kan het wel denk ik. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brendy
@KDL bij taakbeheer prestaties en dan de harde schijf monitoren.
Als je bv exel opstart en wacht tot het verschijnt zie je op cpu en ram geen echte stijging maar op de hdd loopt het bijna op 100% tot programma eindelijk opgestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

brendy schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:33:
Als je bv exel opstart en wacht tot het verschijnt zie je op cpu en ram geen echte stijging maar op de hdd loopt het bijna op 100% tot programma eindelijk opgestart is.
Dat is niet vreemd voor het opstarten van een programma: dat is bijna altijd I/O-limited. Dat betekent dus ook dat een SSD daar veel loont.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL

KDL

brendy schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:33:
Ik vroeg dit om de medetweaker meer duidelijkheid te geven omdat je erg amateur leek door "sony asus" dus kun je ook melden welk OS je hebt (Windows 7 standaard?)

kun je meten hoeveel seconden je systeem nodig heeft om op te starten?
dus compleet uit ipv stand-by en dan aanzetten met stopwatch...

daarna hoeveel seconden je nodig hebt om chrome op te starten
en excel dan ook maar...

Wanneer je je ssd hebt kun je dan windows in 10-15 sec opgestart krijgen, nu kan dat bijv 40-60sec zijn
met ssd chrome en excel 1-3 sec, nu zou het ook maximaal 10 sec moeten zijn

mocht je in de toekomst meer snelheid willen bij grote programma's dan kun je evt 4GB naar 8 of 16GB overwegen

YouTube: Sony VAIO PCG-71211 install SSD / upgrade HDD to SSD, за...

[ Voor 17% gewijzigd door KDL op 03-10-2017 22:25 . Reden: youtube ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brendy
Ik ben ook maar een doorsnee pc gebruiker en geen kenner. Vandaar dat ik hier om advies vraag...
Nu staat er windows 10 op. Ik zal vanavond eens de tijden opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:20

P_Tingen

omdat het KAN

Je laptop gaat hier zeker profijt van hebben. Juist trage computers hebben veel baat bij een ssd is mijn ervaring. Hoe sneller alles om de harde schijf heen is, hoe beter de traagheid daarvan wordt gemaskeerd. Als het hele systeem traag is, valt het des te harder op dat de schijf ook traag is.

Hoewel het door velen wordt aanbevolen om een volledige herinstallatie te doen van Windows (zoals hier @Joostjeb ) heb ik al een stuk of wat hdd's door ssd's vervangen en de oude schijf gekopieerd met Macrium Reflect. Ik ben er zelf nml niet van overtuigd dat verse installatie beter is dan kopiëren. En dan 'beter' in de ruime zin van het woord want herinstallatie kost je best veel tijd; niet alleen Windows maar ook al je programma's, accounts en instellingen moeten weer terug en dat is niet in een uurtje geregeld. Dus mócht het al zo zijn dat je verse Windowsinstallatie iets beter/sneller/robuuster/schoner is dan je gekopieerde, dan weegt dat (althans in mijn ogen) niet op tegen het tijdsvoordeel van domweg kopiëren.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brendy
Opstarten pc bijna 3 minuten en dan is alles opgestart virusscanner enz...
opstarten van Google chrome na opstarten pc 20seconden.
Nu eenmaal alles geladen is en de pc beetje bezig is loopt het wel wa vlotter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je bijv. een Samsung koopt, maar dit geld volgens mij ook voor andere merken, dan zit er software bij, waarmee je de data van je oude HDD kunt clonen (overzetten) naar de nieuwe SSD.
Je moet hiervoor wel de SSD aansluiten op een USB poort. Dit kan met een los adaptertje.

Je kunt ook een compleet setje kopen.
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB (incl. installatiekit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL

KDL

brendy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:31:
Opstarten pc bijna 3 minuten en dan is alles opgestart virusscanner enz...
opstarten van Google chrome na opstarten pc 20seconden.
Nu eenmaal alles geladen is en de pc beetje bezig is loopt het wel wa vlotter...
Ik had nog een youtube link geplaatst eerder.
Ik kreeg trouwens software om hdd te clonen bij crucial SSD's gratis in de doos
That's all from me, good luck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit is bij uitstek geschikt voor OT. Schopje daar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 12-09 21:49
Gewoon doen, die SSD (je laptop loopt dan sneller dan toen die nieuw was), maar kijk eerst even bij Apparaatbeheer of je harddisk een SATA aansluiting heeft.
Als dat niet zo is ("PATA", "IDE"), kan je meteen stoppen: dat gaat niet lukken.

Of je de harddisk cloned naar de SSD of een verse Windows 10 er op zet, scheelt vooral tijd en later iets meer snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brendy
Oke bedankt voor jullie reacties. Ik zal de ssd plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brendy
Beste vanavond ssd geplaatst pc loopt vlot en start op in 30 sec. Als ik nu monitor op taakbeheer en programma ofzo opstart loopt de processor door tot 100% terwijl dit vroeger nauwelijks tot 30 % kwam.
Maw de processor kan voor eerst eens voluit gaan :). Bedankt voor de reacties en loont wel degelijk de moeite om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Renault schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:49:
Gewoon doen, die SSD (je laptop loopt dan sneller dan toen die nieuw was), maar kijk eerst even bij Apparaatbeheer of je harddisk een SATA aansluiting heeft.
Als dat niet zo is ("PATA", "IDE"), kan je meteen stoppen: dat gaat niet lukken.

Of je de harddisk cloned naar de SSD of een verse Windows 10 er op zet, scheelt vooral tijd en later iets meer snelheid.
Zijn er wel i5 laptops geweest dan met IDE? Mijn behoorlijk antieke C2D en C2Q laptops (jawel) hadden al SATA namelijk... Volgens mij was dat de tijd van de overgang naar SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 12-09 21:49
dragon2 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:49:
[...]

Zijn er wel i5 laptops geweest dan met IDE? Mijn behoorlijk antieke C2D en C2Q laptops (jawel) hadden al SATA namelijk... Volgens mij was dat de tijd van de overgang naar SATA.
Je kunt alles aan een tijdsbeeld relateren, maar als je een SATA-SSD hebt gekocht voor een al wat ouder apparaat en er zit een andere aansluiting in, is dat in alle opzichten een major teleurstelling.
Dan kan je m.i. beter even 1 minuutje van je tijd besteden aan Apparaatbeheer/Schijven, dan weet je zeker dat het gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Renault schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 00:44:
[...]

Je kunt alles aan een tijdsbeeld relateren, maar als je een SATA-SSD hebt gekocht voor een al wat ouder apparaat en er zit een andere aansluiting in, is dat in alle opzichten een major teleurstelling.
Dan kan je m.i. beter even 1 minuutje van je tijd besteden aan Apparaatbeheer/Schijven, dan weet je zeker dat het gaat passen.
Alsnog, een wat ouder apparaat? SATA was al mainstream in 2004 (al kon je rond die tijd vermoedelijk ook nog voldoende laptops zonder kopen).
Pagina: 1