Harde Schijf maakt tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

• IamBartjuuh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-01 17:47
Hoi allen mensen van tweakers,
Ik heb een laptop van een vriend. Die ik voor hem probeer te repareren. Ik zie dat als zijn laptop op start dat hij direct de bios opent. Ik heb gekeken naar of ik een standaard harde schijf kon booten maar dat ging niet. Ik heb dus een Windows media tool (stick(2keer gemaakt) ) aangemaakt. Ik start hem op vanaf de stick voor de installatie van Windows. Daarna drukte ik op installeren en heb ik de product code ingevoerd. Maar zodra ik aan kom bij "op welke schijf wilt u Windows installeren" zie ik 2 dingen 1. de usb stick 2. de harde schijf (500 GB) ik druk op volgende en krijg een error (0x80300002) deze error heb ik meerdere malen gegoogeld alleen er zijn te veel mogelijk heden. Ik heb er een paar geprobeerd bijv. met het command prompt. met de disk commands maar daar kwam ook een error uit weet iemand hoe ik dit op moet lossen. Trouwens bij het opstarten maakt de harde schijf over 15 seconden 15 á 25 tikjes.
Gr. Bart

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou eerst die schijf eens testen in een werkend systeem, bijv dmv een usb sata adaptertje.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor disk is het? Lees de SMART eens uit, en draai daarna eventueel de diagnostische tool van de fabrikant.

• IamBartjuuh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-01 17:47
TERW_DAN schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 18:10:
Wat voor disk is het? Lees de SMART eens uit, en draai daarna eventueel de diagnostische tool van de fabrikant.
Het is een hgst htb-tt5sae500

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:47
- Welk Operating Systeem stond er op?
Als dat Windows 10 was, kan je exact dezelfde Windows 10 versie bemachtigen en bij het installeren de licentiecode skippen, waarna die Windows 10 versie gewoon valideert.
Als dat geen Windows 10 was, moet je opzoek naar de licentiecode en de Windows versie.
- stond er nog data op die terug moet komen? Als dat niet zo is, heb je wellicht alleen de Windows installatiebestanden nodig.
- als je een tool als GParted op USB-stick zet en daarvan kan opstarten, kan je die naar de harddisk laten kijken en het bestandssysteem laten repareren. Ook kan je dan meteen kijken of er een Recovery partitie op staat (als het OS geen Windwos 10 was), en die backuppen om die op een nieuwe harddisk te plaatsen en Windows mee te her-installeren op een nieuwe harddisk.
- de harddisk is naar zijn grootje: ook al krijg je die weer aan de praat, dat is slechts tijdelijk.
Overweeg om de oude SATA harddisk er uit te halen en er (dat inbouwen is plug and play) een SSD in te zetten van 128 of 256 GB. Dat is momenteel even duur als een harddisk en de laptop frist daar enorm van op (die wordt qua look and feel gigantisch sneller, opstarttijd van Windows 10 wordt pakweg 25 seconden) en als er Windows 10 op stond, kan je dat zonder nieuwe licentie te kopen eenvoudig herinstalleren.

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 03-10-2017 23:57 ]