Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:41
Hoi,

Mijn vriendin gebruikt deze laptop in combinatie met haar Cintiq om te tekenen.

De laptop beschikt (gek genoeg) alleen over 1 HDMI poort, dat is het enigste beeldschermaansluiting dat de laptop heeft. Nou heeft ze onlangs een monitor gekocht zodat ze de laptop mooi kan dichtklappen en aan het scherm kan hangen. Daar werkt ze liever op. Het scherm beschikt over zowel HDMI als VGA.

Nou vroeg ze mij het volgende, zou het mogelijk zijn om de laptop aan te sluiten aan de monitor en Cintiq, zodat ze 2 schermen heeft en dan kan de laptop dicht. Aangezien de laptop helaas maar 1 HDMI poort heeft, lijkt me dit lastig te worden.

Ik weet wel dat er adapters zijn maar ik geloof dat als je van 1x HDMI naar 2x HDMI gaat, dat het scherm zich alleen dupliceert. Zou ze bijvoorbeeld wel 1x HDMI > 1xHDMI - 1xVGA kunnen gaan?

Ik kan me herinneren dat ik eens een Thinclient van 2 scherm heb voorzien via iets soortgelijks namelijk. Dat was van 1x DVI > 1x DVI - 1x VGA en toen konden de schermen wel uitbreiden.

Maar kan dit ook met HDMI? Dit zou haar "set-up" namelijk helemaal compleet maken. ;)

Alvast bedankt! Indien er meer informatie verstrekt moet worden hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een adapter om je HDMI te dupliceren gaat je scherm alleen maar klonen. Daar ga je dus weinig aan hebben.

Je kunt kijken naar een USB -> VGA/DVI adapter, maar ga er vanuit dat het vrij traag werkt, ik kan me voorstellen dat zeker als je 'm gebruikt om te tekenen, dat je geen lag wilt.

Een mogelijkheid die je hebt is een matrox dualhead2go, maar weet niet of die er voor HDMI is. (wel voor DVI, dus met een verloopje kom je een heel eind).

Imho allemaal een beetje lapmiddelen, maar ik kan me voorstellen dat 'even' een nieuwe notebook kopen niet echt een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
TERW_DAN schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:40:
Een adapter om je HDMI te dupliceren gaat je scherm alleen maar klonen. Daar ga je dus weinig aan hebben.

Je kunt kijken naar een USB -> VGA/DVI adapter, maar ga er vanuit dat het vrij traag werkt, ik kan me voorstellen dat zeker als je 'm gebruikt om te tekenen, dat je geen lag wilt.

Een mogelijkheid die je hebt is een matrox dualhead2go, maar weet niet of die er voor HDMI is. (wel voor DVI, dus met een verloopje kom je een heel eind).

Imho allemaal een beetje lapmiddelen, maar ik kan me voorstellen dat 'even' een nieuwe notebook kopen niet echt een optie is.
Ja dat bedoelde ik met dupliceren, als ik van 1x HDMI > 2x HDMI ga dan dupliceer je de schermen en schiet je er niet veel mee op.

Laptop is paar maandjes oud dus een nieuwe zit er voorlopig niet in. ;)

Zal eens kijken naar Dualhead2go. Opzich zou USB > VGA/DVI voor de monitor kunnen omdat daar vaak een filmpjes of een afbeelding staat voor het tekenen, hierbij maakt een beetje lag niet heel veel uit verwacht ik.

Tijdens het tekenen moet het inderdaad synchroon lopen, lag is dan geen optie.

Edit: Matrox is een optie alleen redelijk aan de prijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 14:16

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

TERW_DAN schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:40:
...
...
Zolang het een USB 3 -> VGA/DVI/HDMI is werkt dat prima.
Kan goed 1920x1080 op 60fps weergeven over USB 3.

Probleem is dat dat zo'n specifieke producten zijn dat die binnen nederland bijna niet aan te komen zijn.

Hier een review van bv zo eentje.
Lenovo USB 3.0 to DVI or VGA Adapter Review

Maar als ik het zo bekijk is via USB de enige oplossing die ik kan verzinnen.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikRedbeard op 03-10-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
ErikRedbeard schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:50:
[...]

Zolang het een USB 3 -> VGA/DVI/HDMI is werkt dat prima.
Kan goed 1920x1080 op 60fps weergeven over USB 3.

Probleem is dat dat zo'n specifieke producten zijn dat die binnen nederland bijna niet aan te komen zijn.

Hier een review van bv zo eentje.
Lenovo USB 3.0 to DVI or VGA Adapter Review

Maar als ik het zo bekijk is via USB de enige oplossing die ik kan verzinnen.
Ziet er dan inderdaad naar iets moeten gaan zoeken wat van USB naar het beeldscherm gaat. Jouw voorbeeld lijkt inderdaad goed te zijn, alleen gek genoeg lastig te verkrijgen. Ik kan wel iets soortgelijks via MiniInTheBox krijgen alleen betwijfel ik de kwaliteit.

Zag wel dit voorbij komen, USB-C naar HDMI. De laptop beschikt wel over USB-C.. Zou zoiets goed werken?

Dan wordt het HDMI van laptop naar Cintiq, USB-C van laptop naar HDMI van scherm. Bijvoorbeeld. Maakt het dan nog uit of het 2x HDMI is als het via een adapter loopt? Lijkt me van niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Hapkoek op 03-10-2017 21:58 ]