Notebook werkt pas na de 2de keer starten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hureka
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-01-2021
Hallo allemaal,

Ik zit met een raar probleem. Ik heb hier een notebook waarvan ik Windows 10 opnieuw heb geïnstalleerd. Als de installatie is afgerond zit ik in Windows. Sluit de notebook af waardoor hij uit is.

Zet ik de notebook aan, loopt hij vast in het beginscherm met het laden van Windows 10. Sluit ik de notebook geforceerd af, en start hem daarna opnieuw op kan ik de notebook gewoon gaan gebruiken.

Ik heb echt geen idee wat dit zijn kan. Graag jullie adviezen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik verplaats je topic naar t juiste subforum

[ Voor 54% gewijzigd door Lustucru op 03-10-2017 18:15 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

hureka schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:06:
Hallo allemaal,

Ik zit met een raar probleem. Ik heb hier een notebook waarvan ik Windows 10 opnieuw heb geïnstalleerd. Als de installatie is afgerond zit ik in Windows. Sluit de notebook af waardoor hij uit is.

Zet ik de notebook aan, loopt hij vast in het beginscherm met het laden van Windows 10. Sluit ik de notebook geforceerd af, en start hem daarna opnieuw op kan ik de notebook gewoon gaan gebruiken.

Ik heb echt geen idee wat dit zijn kan. Graag jullie adviezen.....
Windows 10 sluit niet daadwerkelijk af met de knop afsluiten maar belandt in een modus genaamd hybride slaap. Feitelijk werkt het hetzelfde als de sluimerstand waar je sessie wordt weggeschreven naar de harde schijf en deze z.s.m. weer hervat wordt. Die staat werkt blijkbaar niet lekker met jouw laptop en dat komt vaker voor bij apparaten die niet zijn geleverd met Windows 10 af fabriek. Soms lossen chipset en ACPI drivers van de fabrikant dit op mits deze werken op W10.

Voor uitschakeling van hybride slaap, zie onderstaande.

http://www.tomshardware.c...-hibernation-windows.html

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hureka
Bedankt voor je reactie. Als ik in Windows zit en de knop afsluiten gebruik sluit hij netjes af en gaat ook uit. Als ik daarna de notebook weer aan zet start hij vanaf vooraan op, dus niet vanuit de slaapstand.

Daar loopt hij vast. Zet ik hem dan geforceerd uit of haal de accu eruit zodat hij uit gaat en zet hem daarna weer aan start hij wel door en werkt prima.

Notebook is standaard geleverd met Windows 7, heb er een SSD in geplaatst en de laatste ISO van Windows 10 gedownload (1703). En deze geïnstalleerd.

Wat jij bedoeld is dat de notebook dus eigenlijk niet afsluit maar doet alsof hij afsluit en in "stand-by" gaat, dan als hij weer aangezet wordt deze weer terug wilt naar Windows en dat het daar mis loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk knoops
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-06 18:25
Nee hij bedoeld dat de standaart instelling voor een Notebook is dat het apparaat in slaapstand gaat zodra je op de knop drukt. Sluit de pc echt af. Of gaat je pc in slaapstand. Messchien zijn niet de juiste drivers geïnstalleerd probeer het anders eens met de chipset drivers van de site van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

hureka schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:07:
Bedankt voor je reactie. Als ik in Windows zit en de knop afsluiten gebruik sluit hij netjes af en gaat ook uit. Als ik daarna de notebook weer aan zet start hij vanaf vooraan op, dus niet vanuit de slaapstand.

Daar loopt hij vast. Zet ik hem dan geforceerd uit of haal de accu eruit zodat hij uit gaat en zet hem daarna weer aan start hij wel door en werkt prima.

Notebook is standaard geleverd met Windows 7, heb er een SSD in geplaatst en de laatste ISO van Windows 10 gedownload (1703). En deze geïnstalleerd.

Wat jij bedoeld is dat de notebook dus eigenlijk niet afsluit maar doet alsof hij afsluit en in "stand-by" gaat, dan als hij weer aangezet wordt deze weer terug wilt naar Windows en dat het daar mis loopt?
Aan hybride slaap merk je niets als gebruiker. Hij lijkt inderdaad af te sluiten en uit te gaan, maar je sessie wordt bewaard op de harde schijf zodat Windows niet van voor af aan geladen hoeft te worden. Je kan dus niet stellen "hij gaat uit en start normaal op dus het is geen hybride slaap". Dus ja, een soort stand-by die niet hervat kan worden.

In jouw geval loopt hij vast bij het herstellen van de sessie. Dit kan jij niet zien, maar dit gebeurt wel op de achtergrond.

Mijn advies, schakel hybride slaap uit zoals in de link in mijn vorige post, en kijk of het dan wel werkt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hureka
Ik heb even naar de hybride slaapstand gekeken, maar deze stond al uitgeschakeld. Wat ik bedoel met de knop afsluiten in binnen windows (Start --> afsluiten). En niet de powerknop op de notebook zelf.

Ik heb een hdd ingebouwd en daar een oudere versie van Windows 10 op geïnstalleerd en daar zit de fout ook al in.

Het lijkt mij niet direct een driver probleem. Ik zal de drivers updaten en kijken wat deze daarna doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hureka
Heb alle drivers vernieuwd, ook die van de chipset maar het probleem blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hureka
Niemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor de zekerheid: je hebt dus al powercfg.exe /h off gedaan?

Als Windows volledig is geupdated zou ik toch denken aan drivers of de instellingen daarvan. Of eventueel een hardwareprobleem. Drivers: je kunt oudere versies proberen. Sommige hardware kan je uitschakelen als test. Maar gezien de symptomen zou ik eerder aan drivers denken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1