NAS 112 TB

Pagina: 1
Acties:

• wenams
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-01 15:47
Ik heb op dit moment een fileserver met een grote van 112 TB. Van deze server wordt gewerkt door meerdere mensen. Er wordt dagelijks een back-up naar de cloud gemaakt maar we willen ook graag een kopie op locatie hebben om als er iets mis gaat toch snel bij onze files te kunnen terwijl de raid ge-rebuild wordt.

Het idee is dat we een extra systeem neerzetten dat dagelijk gemirrored wordt met de fileserver. Aangezien het een extra back-up is naast de cloud back-up hecht ik niet al te veel waarde aan raid-5/6. Mede ook omdat dat zou betekenen dat de kosten voor de extra schijven en een grotere behuizing aanzienlijk hoger zullen uitvallen.

De keuze die gemaakt moet worden is of we zelf iets gaan samenstellen of beter voor de makkelijke weg kiezen en een van de goedkopere kant en klaar oplossingen kiezen.
Nu heb ik wel vaker workstations samengesteld maar nog nooit een nas. Wel al een beetje ingelezen en geleerd dat de keuze voor ECC geheugen aan te raden is als we een ZFS gebaseerde oplossing kiezen. En dat de keuze van de juiste lan chip een hoop kan schelen icm FreeNas.

Opties die nu op tafel liggen zijn (in willekeurige volgorde):
1 - QNAP TS-1635-8G
2 - https://tweakers.net/pric...-diskstation-ds2415+.html
3 - Zelfbouw nas

De laatste optie zal vast de goedkoopste zijn en ik vind het best leuk er een beetje in te duiken maar het moet straks wel allemaal stabiel en soepel draaien.

Zijn er nadelen aan een zelfbouw nas tov de 2 gegeven opties waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 3% gewijzigd door wenams op 03-10-2017 14:58 . Reden: vraag verduidelijkt. ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Synology 2415+ zou ik schrappen vanwege de Atom C2xxx bug.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
wenams schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:08:
Aangezien het een extra back-up is naast de cloud back-up hecht ik niet al te veel waarde aan raid-5/6.
Hier zit je fout, dus raid 6 moet je echt doen, je hebt nu veel harde schijven, dus er kan meer mis gaan, en dan heb je maar 1 schijf die dit opvangt.

Ecc geheugen moet, niet zeker voor een thuis bouw, maar omdat jij groter wilt en je werkt ermee, dan zou ik dit wel doen.
Zeker voor ZFS gaan of bij synology voot BTRFS gaan, dan heb je iets tegen bitrot, en dat je daar een bericht van krijgt.

• wenams
GoT schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:09:
Synology 2415+ zou ik schrappen vanwege de Atom C2xxx bug.
Hmm dat is jammer. Die had wel mijn voorkeur. Eerdere ervaringen met DSM bevielen altijd wel.
Las op t synology forum iets over een mogelijke RMA maar daar zitten we natuurlijk niet op te wachten.

• wenams
jan99999 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:00:
[...]

Hier zit je fout, dus raid 6 moet je echt doen, je hebt nu veel harde schijven, dus er kan meer mis gaan, en dan heb je maar 1 schijf die dit opvangt.

Ecc geheugen moet, niet zeker voor een thuis bouw, maar omdat jij groter wilt en je werkt ermee, dan zou ik dit wel doen.
Ik denk dat je me misschien niet helemaal goed begrepen hebt. Het is meer de bedoeling dit systeem in te zetten als een extra fail-safe. We werken van een andere server. Die wordt gebackuped naar een externe locatie. Dit systeem zou alleen zijn om toch bij bestanden te kunnen totdat de back-up weer terug gezet is.

ZFS / BTRFS oid is een goede tip. Zijn bestanden vooral gevoeliger voor bitrot naarmate ze langer op de nas staan of is het ook van invloed op bestanden die relatief kort bestaan?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Raid 6 , hier blijf je fout denken, maar dat mag. Elke backup moet goed gebeuren, want anders heb je niks aan je backup, je weet wel die jij wilt gebruiken om door te kunnen werken.

Alle backup gaat defect. of kan defect gaan, en ZFS en BTRFS zijn nieuwe file systemen die fouten kunnen herkennen, terwijl oude systemen niks merken totdat je merkt dat de file beschadigd is, dacht dat ZFS in raid ook kan repareren, maar herkennen dat het fout gat is ook belangrijk.
Alles kan je backup/files beschadigen, hardware/software/firewall/virusscanner/stroom/bliksem/etc.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je nog veel groei verwacht en het past bij de manier waarop jullie de data gebruiken dan zou je eens kunnen kijken naar een gedistribueerd systeem als Ceph in combinatie met erasure dosing. Dan heb je een veel hogere beschikbaarheid en je hebt niet het verlies van een dag werk zoals bij een dagelijkse replicatie.

• commandokilla
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-02 08:10
Ik volg inderdaad ook de bovenstaande reacties.
We spreken hier over heel veel data, een goed uitgedachte backup strategie is noodzakelijk.
Kan je ook even vertellen of dit normale data is of zit er ook application data tussen (ik denk aan bvb SQL)
Hoe zal de backup plaats vinden?
Pagina: 1