Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Rainbow
  • Registratie: maart 2014
  • Niet online
Ongeveer een maand geleden heb ik een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed besteld bij een webshop waar wel een redelijke lange levertijd stond (>10 dagen), maar dat was op dat moment de kortste levertijd. Ik had hem niet direct nodig, dus ik dacht dat ik wel even 2-3 weken kon wachten.

In de tussentijd zag ik hem bij andere webshops wel direct leverbaar worden, maar met een veel hogere prijs (rond de €80 ipv €60, is toch procentueel veel meer) en aangezien ik hem nog niet echt nodig had, heb ik mijn bestaande order gewoon open laten staan, en hem vooralsnog niet elders besteld (overigens was de levertijd bij de shop waar ik hem had besteld tijdelijk even "3-4 dagen" vorige week, maar ik kreeg niets geleverd, en een paar dagen later werd dat "onbekend").

Echter nu heb ik hem wel binnenkort nodig, en dacht ik dat ik hem dan toch maar gewoon 33% meer zou betalen bij een andere webshop, zodat ik hem maar heb. Alleen zijn alle "binnen 24 uur" leveringen opeens verdwenen uit de Pricewatch en is die overal slecht leverbaar (alleen bij ReplaceDirect staat 3 dagen, maar op de site zelf dan weer 2 weken).

Van wat ik op internet kan vinden is deze processor (nog) niet uit productie gehaald, en zou dus wel weer een keer beschikbaar moeten komen. Maar de vraag is natuurlijk of dat nog een week, of een maand, of een half jaar gaat duren.

Heeft iemand misschien bijvoorbeeld wat insider informatie of andere bronnen waaruit af te leiden is wat zo'n beetje de status van de G4560 is? Het is zo'n aantrekkelijke processor voor die prijs, en kan eigenlijk niet echt een goed alternatief in dezelfde prijsklasse vinden...

• audiojunk
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:05
Ik had er een paar weken ook één besteld bij SiComputers, ze hadden er 2 op voorraad voor 61€ maar konden toch niet leveren :(
Uiteindelijk maar ergens anders een i3 7100 besteld want ik had geen zin om 80€ voor een G4560 te betalen.
De G4560 is nog al populair bij Bitcoin miners net als sommige videokaarten vandaar dat ze slecht leverbaar zijn en een hogere prijs dan normaal.

Metallicgear Neo micro,Intel i7 8700K,Asrock Z390M ITX /AC, Crucial DDR4 2x8GB,PC3000, Crucial SSD MX500 500GB,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• Rainbow
  • Niet online
De pricewatch: Intel Core i3-7100 Boxed ziet er ook wel prima uit, maar is wel echt veel duurder. Ik zat eventueel nog te kijken naar een AMD (bijv. pricewatch: AMD A8-9600 Boxed, maar wat ik had begrepen zijn die wel slechter qua pure performance (en ook qua prijs/performance verhouding vergeleken met de G4560, maar als die er niet is of veel duurder, dan is AMD misschien wel weer beter qua prijs/kwaliteit).

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
quote:
Rainbow schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:57:
De pricewatch: Intel Core i3-7100 Boxed ziet er ook wel prima uit, maar is wel echt veel duurder. Ik zat eventueel nog te kijken naar een AMD (bijv. pricewatch: AMD A8-9600 Boxed, maar wat ik had begrepen zijn die wel slechter qua pure performance (en ook qua prijs/performance verhouding vergeleken met de G4560, maar als die er niet is of veel duurder, dan is AMD misschien wel weer beter qua prijs/kwaliteit).
Die A8 zou ik laten liggen. Heb je de GPU nodig?

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• Rainbow
  • Niet online
Het is voor een simpele PC waar geen dedicated graphics voor nodig zijn, iGPU is genoeg. Ik had een tijdje geleden voordat ik had besloten de G4560 aan te schaffen wat vergelijkingen gedaan, en weet niet meer exact bij welk "alternatief" ik uit kwam (of het die A8 was, of een A10, of een X4 - ik vind de AMD line-up ontzettend verwarrend).

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:05
Ik denk dat Intel zelf een beetje geschrokken is van het succes van de G4560. Nadeel is wel dat ze zo ongeveer hun eigen i3 vleugellam hebben gemaakt.... die heeft amper meer voordeel boven deze Pentium. Gok erop dat ze de product hebben terug geschroefd in de hoop de i3 weer aan de praat te krijgen om zo voorraden te lozen i.v.m. de coffee lake introductie.

SPECS

• AMDRadeon
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 24-01-2018
Ga dan voor een G4600.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 82,-€ 82,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 82,-

Betere videochip, en qua prijs gelijk aan de G4560 en qua prestaties aan de I3-7100.

• Rainbow
  • Niet online
Dat zal dan misschien wel de strategie zijn, dat de G4560 gewoon te gunstig geprijsd was dat ze daar de productie van terugschroeven, en hopen dat mensen een G4600 kopen, die proportioneel veel "te duur" is vergeleken met de G4560 (maar nog niet zo erg als de i3's, die qua prijs/performance het altijd al veel te slecht doen). Maar met de G4560 op €75-€80 en niet leverbaar, dan is een G4600 op ongeveer €80-€90 misschien wel een goed alternatief....

• Rainbow
  • Niet online
quote:
Catch22 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:02:
[...]

Die A8 zou ik laten liggen. Heb je de GPU nodig?
Ik ben nu wat serieuzer naar alternatieven aan het kijken, oa de Pentium G4600, AMD A8-9600, AMD A10-9700, en A12-9800.

Waarom zou je de A8 laten liggen, wat is er mis mee?

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:17

nelizmastr

Goed wies kapot

quote:
Rainbow schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:23:

Waarom zou je de A8 laten liggen, wat is er mis mee?
Want de A8, A10 en A12 zijn nog gebaseerd op Bulldozer. Techniek uit 2012 met slechte performance per watt.

I reject your reality and substitute my own

• Rainbow
  • Niet online
Dit filmpje laat het ook wel goed zien: YouTube: AMD A12-9800, These aren't the APUs you're looking for!

Daarin wordt wel snel duidelijk dat de G4560 qua CPU power veel beter is dan de A12-9800 (en de G4600 is dan natuurlijk nog weer beter).

Het enige is dat de A12-9800 veel beter is in graphics (de iGPU van de G4560 is echt heel slecht), maar dat is voor een office PC toch niet nodig. En mocht het echt nodig zijn kan er bij de G4600 altijd nog wel een aparte videokaart bij in de toekomst (terwijl een CPU vervangen toch wel veel ingrijpender is, en als er geupgrade wordt naar bijvoorbeeld een Ryzen, zou er óók een videokaart bij moeten).

Dus ja dan wordt dat toch de G4600..

• Giedo18
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 09-08 21:05
http://www.pcgamer.com/in...s-not-being-discontinued/

Hier wordt beschreven dat Intel expres de G4560 schaars maakt omdat het anders te kostte ging van de verkoop van de I3 processors, omdat beide chips zelfde soort prestaties hadden, maar de G4560 zoals je al zei, gewoon een stuk goedkoper is. In het artikel wordt dit als een rumoer beschreven, maar ik heb het op meerdere websites gelezen. Ook vind ik de reden wel logisch. Ik verwacht dat ze de G4560 schaars houden tot de nieuwe generatie I3 processors uit is, omdat deze 4 fysieke cores heeft en dus waarschijnlijk aanzienlijk betere prestaties levert t.o.v. de G4560. Waardoor de G4560 de verkoop van de I3 dus waarschijnlijk minder in de weg zit. Nogmaals dit is gebaseerd op rumoeren en eigen verwachtingen, maar ik vind het een logische reden.

Succes verder met het zoeken van een vervangende chip!

• wiLLius
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 13-07 07:17

wiLLius

Extreme OC

Enige verschil tussen I3 en Pentium G45xx is verschillende instructie sets. En wat clock speed. Daargelaten dat de missende instructiesets zoals AVX etc nog niey of amper gebruikt worden in hedendaagse software, en wanneer je wel gebruik maakt van die instructie sets, je hoogstwaarschijnlijk ook géén dual core neemt maar iets met wat meer punch. :)

Misschien is een 2de handse I3 6100(T) op de V&A een optie? Zal niet veel qua prijs schelen.

hwbot; wiLLius

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True