Geluidsisolatie binnenmuur: wat zijn de opties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Onlangs hebben wij een nieuw huis gekocht en onze aannemer is inmiddels druk met de renovatie. Het huis stamt uit de jaren 70 en de wand die wij in de woonkamer met de buurvrouw delen blijkt vrij gehorig te zijn. Op dit moment is het huis natuurlijk leeg en galmt het veel, maar nu we aan het renoveren zijn overwegen wij van de gelegenheid gebruik te maken en hebben wij bij de aannemer de vraag neergelegd of het mogelijk is de tussenmuur 'op te dikken' voor betere geluidsisolatie.

Nu kwam hij met het idee een voorzetwand te plaatsen, wat de reguliere oplossing lijkt voor dit soort gevallen. Deze voorzetwand zou zowel tegen lucht- als contacttrillingen gaan helpen. Op zich prima zou je zeggen, maar zo'n wand heeft ook een aantal nadelen:

- De wand zal zo'n 8 tot 10 cm dik worden, waardoor de muur wat meer 'op je afkomt' in de woonkamer.
- De wand loopt links en rechts tot aan de raamkozijnen door, en zoals voorgesteld kan de voorzetwand niet helemaal doorlopen tot de kozijnen (vanwege de dikte), waardoor we aan weerskanten nog een geluidslek van circa 10 cm overhouden. (Door laten lopen is geen optie, omdat de wand dan voor het glas zou uitkomen).
- Omdat de voorzetwand van binnen wordt gevuld met geluidsisolerende matten, en dus in feite hol is, is de draagkracht van de wand een stuk minder dan de huidige stenen wand. Dit is niet zo'n heel groot probleem, maar het beperkt wel je mogelijkheid voor het plaatsen van hangkasten e.d.

We vragen ons dus af of er nog alternatieven te bedenken zijn, met name oplossingen waarbij de wand een stuk dunner is dan de voorgestelde voorzetwand (het liefst maximaal 3 - 5 cm), zodat we hem helemaal tot aan de randen van de kozijnen kunnen laten doorlopen. Dit is visueel aantrekkelijker en voorkomt dat we ergens een 'zwakke plek' in de wand hebben. Hierbij is het handig om te weten dat wij het alleen doen voor luchtgeluid, zoals gesprekken, tv/muziek of geblaf van honden (waar wij er twee van hebben ;-)).

Ik ben zelf bijvoorbeeld tegen deze platen aangelopen. Het lijkt erop dat je deze platen gewoon direct tegen de huidige stenen muur kan zetten, gipsplaten er tegenaan en dan af kunt stucen. De totale dikte kan dan ruim onder de 5 cm blijven. Heeft iemand hier ervaring mee of wellicht andere suggesties?

There can be only fun

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07 18:38
Dat spul kost 100/m2 alleen aan materiaal...

Met 5cm kan je niet zoveel als je rekent met 9,5mm gips en 10mm stucwerk. Je hebt dan 30,5mm over. Geluid voorkom je door twee zaken, massa en ontkoppelen. Dus het liefst heb je de voorzetwand los van de woningscheidende wand (ontkoppelen) en maak je hem voldoende zwaar (massa) door hem in ieder geval geïsoleerd uit te voeren..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Ik zag idd dat het vrij prijzig is. Daar staat tegenover dat het een eenmalige investering is en ik de kwaliteit van de eindoplossing veel belangrijker vind dan een paar duizend euro nu. Het gaat immers wel om de woonkamer. De wand is overigens ruim 8 meter breed en 2,60 meter hoog.

De platen die ik heb gezien zijn overigens verkrijgbaar van 16mm tot 24mm. Zelfs in de dikste variant komt dat inclusief gips en stucwerk nog onder de 50mm. Als ik dan naar de grafiek kijk dan haalt deze plaat tussen de 20dB (lage tonen/bas) en 45dB bij de wat hogere tonen (stemgeluid) af. Dat vind ik al best behoorlijk (al ben ik geen audio-expert; ik weet niet hoeveel dB een voorzetwand zou wegnemen).

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij hebben een voorzetwand met geluidsisolerend materiaal in onze slaapkamer. De firma die het kwam plaatsen raadde ons aan om er geen enkel gat in te maken omdat het effect met een klein lek al grotendeels teniet gedaan wordt. We hebben er dan ook geen stopcontacten of iets dergelijks ingemaakt.

Ik moet wel zeggen dat het prima helpt. Onze buren gaan al wel eens laat naar bed of keken TV in de slaapkamer en dat stoorde enorm. Na het plaatsen van de wand hoor je nog wel contactgeluid maar veel minder luchtgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Inmiddels ben ik met de leverancier van de platen die ik gezien had in conclaaf gegaan en zij adviseerden mij om, in plaats van voor die dure platen te gaan, een soortgelijke 'sandwich' oplossing zelf te bouwen (via de aannemer althans) door losse isolatieplaten tussen MDF en gips (want stucbaar) te stoppen. Uiteraard geld: hoe dikker of meer lagen de tussenwand heeft, hoe beter de isolatie, maar voor ons is er een belangrijke trade-off tussen het geluidsdempende effect (hoe dikker hoe beter) en het visuele aspect (hoe dunner hoe beter).

Uiteindelijk kwamen we tot het volgende ontwerp:

- Raggelframe tegen de stenen wand met steen- of glaswol gevuld*
- MDF-platen van 18mm hier tegenaan geschroefd
- Massieve isolatieplaten hierop gemonteerd (5mm)
- Gipsplaten er tegen en afstucen (12 tot 15mm)

Afhankelijk van hoe dik je het raggelframe met wol maakt kun je dan een goede isolatiewand bouwen die in totaal zo'n 50 a 60 mm dik is. Dit is voor ons nog acceptabel.

@Admiral Freebee Helaas hebben we geconstateerd dat het sowieso onmogelijk wordt om de wand helemaal zonder geluidslekken te bouwen. We hebben gister nog eens bij de kozijnen gemeten en het wordt sowieso niet fraai dan wel onmogelijk om de voorzetwand tot in de kozijnruimte door de laten lopen, dus zullen we links en rechts van de wand (zo'n 8 cm per kozijn op een wand van ruim 8 meter) een geluidslek overhouden. Ik heb ook gehoord dat ieder klein lek al enorme invloed kan hebben op het geluidsdempende effect, dus ik zal me daar echt meer in moeten verdiepen voordat we een definitieve keuze (wel/geen voorzetwand) gaan maken....

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:08

Ligone

Moeha!

Hoe dik kan je max gaan zodat je wel aan kunt sluiten tegen de muur waar de kozijnen zitten? of zitten de kozijnen echt tot tegen de zijmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Aan de linkerkant zit een vast raam waarvan het houten kozijn 48mm dik is. Hier zouden we theoretisch tegenaan kunnen werken. Rechts zit echter een houten kiepraam dat naar binnen open zwaait, en daar hou je nagenoeg geen ruimte over (hooguit 15mm opdikking mogelijk voordat je problemen krijgt met het openen van dit raam).

De zithoek met tv zal echter aan de linkerkant van de muur worden gecreëerd, dus we zouden nog kunnen overwegen om links tot aan het kozijn door te laten lopen en rechts het (geringe) geluidslek te laten bestaan, mits experts aangeven dat dat lek niet heel erg nadelig zal zijn voor het algemene effect van de wand...

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:08

Ligone

Moeha!

Dat valt tegen natuurlijk. Je kan misschien op het niet geisoleerde stuk een decoratieve zware gordijn hangen die je dan opzij kan trekken als je het raam open wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:32
Ik heb het zo gedaan:

Houten frame (5x7 balken), rondom gemonteerd met veerregels, losstaand van de muur
Achter het houten frame opgevuld met geluidisolerende platen (30mm), tussen de balken opgevuld met 75mm steenwol

Daarvoor een laag 18mm OSB plaat (met veer en groef), deze rondom afgekit, en daarvoor nog een laag gips

Misschien niet helemaal de juiste manier maar ik hoor niets meer van de buren :) (oud dorpshuis, (half)steens muur tussen de woningen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8QpDyWDMRZmZ9whgZm6dwByC/full.jpg?nohitcount=1
Platen waren vastgelijmd aan de wand met Polymax en onderling ook aan elkaar gelijmd, op de foto stonden ze nog los

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KbKUav3rDHFAI8f8DW9G8UZx/full.jpg?nohitcount=1
Steenwol ertussen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BndVpXHV36wy9rtQcdjbnSf4/full.jpg?nohitcount=1
18mm OSB ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-07 17:10
zelf soortgelijk opgelost, zwevende ribbenconstructie geplaatst (vastgeklemd tussen vloerplaten die je ook onder laminaat ziet om trilligen tussen harde oppervlakken te voorkomen). Ook een cm van de muur geplaatst, vervolgens steenwol overal tussen en een dampwerende folie er overheen en 'luchtdicht' afgeplakt. 18mm underlayment horizontaal (mes/groef) er tegenaan zodat je er nog iets tegenaan zou kunnen schroeven indien nodig, gipsplaten er weer verticaal overheen, alles afgestuced en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Inmiddels samen met de leverancier van de isolatiematten tot een ontwerp gekomen waar ik wel blij van word. Ik heb dit idee nu naar de aannemer doorgestuurd en ben benieuwd wat zijn mening is en of we e.e.a. nog kunnen bijschaven, maar het idee is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://r1lx1w-db3pap001.files.1drv.com/y4mwZfN5rXcuRvR78Kt2FkcyMiYAWMbH3cWvTotLDsSSozxhYdhF5ULJtI39xVg7rnWXqntZ_nAPlGIXOPkSCAmLekT_AHEcMN893EDipyGWZp13KZQSwiT68jIiGHd33fgzzrpLkcyNTo8_gIxkKotHCY2efGYkGbd65xVIR5_naYzGEnaETTqZSmwNDfMj0mb4HaGymFKIZpKh_Fd22XoZg?width=855&height=372&cropmode=none

Rechts zie je de voorzetwand die als volgt moet worden opgebouwd:

- Raggelframe met glaswol of steenwol (20mm)
- MDF plaatwerk (18mm)
- Speciale isolatiematten (5mm)
- Gipsplaten (10mm)
- Stucwerk (3mm)

In totaal komen we dan uit op een wand van tussen de 55 en 60 mm dik, wat verder prima is. Veel dikker is niet wenselijk. Deze constructie zou daarbij toch ruim voldoende geluidsdempend moeten werken. Verder moet de wand nog een redelijke draagkracht hebben voor tv of plank gezien de dikke massa van MDF, mat en gips.

Links loopt het raggelframe door tot het kozijn, maar door de geringe dikte die we daar kunnen toepassen (kozijnframe is 48mm) zouden we er daar voor kunnen kiezen om het raggelframe direct met een gipsplaat af te werken en dat af te stucen. We krijgen dan een beperkt hoekje, houden nog wat van de kozijnrand over en beperken ook het geluidslek wat hier zou ontstaan.

De stippellijn markeert overigens de ruimte waar het kozijn zich in bevindt.

Na dit getekend te hebben bedacht ik me overigens alweer dat het misschien beter is het raggelframe ononderbroken door te laten lopen, maar de aannemer mag zeggen hoe de constructie dan het beste door kan lopen. :)

Iemand anders nog suggesties of tips voor verbetering?

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-07 19:25
Verse bewoner van een jaren 60 woning hier;
Ga op de koffie bij wat buren die er al lang wonen misschien zelfs wel vanaf het begin. Die hebben alles al gezien van de huizen.

Bij mij kwam naar voren dat een voorzetwand maar 30%-40% van het probleem is van de gehorigheid.
Wat ons werd aangeraden; de vloerbalken lopen door.. Wat dus zou betekenen dat de binnenmuur eruit moet en om deze door te zagen en de vloerbalken extra te stutten vanuit de kruipruimte.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
@Dzine Dat is zeker een goed advies. Hebben we trouwens ook gedaan, maar dat was vooral om na het ontvangen van de sleutel even kennis te maken en aan te geven dat er drie maanden verbouwd zou worden en dus mogelijk af en toe wat overlast en drukte zou kunnen ontstaan.

Ironisch genoeg was juist dit bezoek reden om te denken aan een voorzetwand. Het gaat hier om een oudere (maar nog kwieke) vrouw van in de 80 die zelf al vrij doof aan het worden is. We hoorden van de vorige bewoner dat zij om die reden vaak nogal hard praat met visite of aan de telefoon en de tv keihard heeft staan. Gelukkig gaf ze dit zelf ook al aan en zei er direct bij dat we gewoon kunnen aanbellen om te vragen of het zachter mag als wij er last van ondervinden. Nou hebben wij de instelling 'leven en laten leven', dus als we af en toe wat horen dan zitten we daar echt niet mee.

Echter, omdat wij nu toch in een verbouwing zitten, kunnen we direct van de gelegenheid gebruikmaken om het (mogelijke) probleem te voorkomen dan wel te verminderen. Bovendien willen wij de muziek of een film ook wel eens aan kunnen zetten zonder direct bang te hoeven zijn voor overlast of klagende buren én hebben wij twee honden die af en toe best hard kunnen blaffen (bij spelen of vreemd volk over de vloer). Daarbij weet je natuurlijk ook niet wat er in de toekomst naast je komt wonen, mocht het huis van de buurvrouw ergens in de komende jaren verkocht worden (de vrouw is immers oud en deze huizen zijn erg aantrekkelijk voor jonge gezinnen).

Kortom: alle reden om alvast vooruit te denken. De kosten van zo'n voorzetwand zijn redelijk te overzien, zeker als je het nu meteen doet. Als het op sommige momenten alsnog wat gehorig is, omdat er bijvoorbeeld ook veel flankerend geluid door de wanden komt, dan hebben we in ieder geval gedaan wat we konden doen. :)

Overigens hebben we er ook aan zitten denken om, nu de voorzetwand er nog niet in zit, alvast wat testjes te doen, bijvoorbeeld door even bij de buurvrouw op bezoek te gaan en dan expres wat lawaai in ons huis te veroorzaken en vice versa, zodat we goed kunnen beoordelen of de wand straks een positief effect heeft gehad.

Tot slot wordt er in het gedeelte bij de voorzetwand ook nog een verlaagd plafond in gezet (circa 16 cm dik). Ik zit te overwegen om in dat plafond tegen het huidige plafond een aantal geluidswerende matten te plakken die flankerend / stuiterend geluid via het plafond kunnen opvangen. Die matten zijn niet zo duur en nadat het verlaagd plafond erin is gezet zie je daar natuurlijk helemaal niets meer van. :)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Laatst online: 08:02
Let ook even op de balklaag. Deze ligt meestal door tot de andere zijde (jullie zijde) en geeft ook geluidslek.
Ps. Als een paar honderd (duizend) euro niet uitmaakt, waarom het kozijn of het raam niet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
@sbruynis Hoewel het huis uit 1976 is, heeft het (gelukkig) wel betonnen vloeren en verdiepingen, dus op een balkverdeling hoef ik niet te letten. (Of bedoel je wat anders?)

Daarnaast hebben we overwogen om het kozijn rechts, waar we sowieso niet tegenaan kunnen werken, te vervangen, maar dan heb je het al snel over € 2500,- extra om een heel klein stukje te compenseren. Dat is meer dan de hele voorzetwand gaat kosten.

Links is het probleem minder groot omdat we daar met onze tussenoplossing nog wat kunnen doen aan het mogelijke geluidslek. Als we dat kozijn zouden vervangen door een smaller kozijn + plus het bijmetselen van een extra hoek waar de voorzetwand tegenaan loopt, zijn we zo weer € 5000,- verder, omdat dit kozijn vrij groot is, een tuindeur bevat en extra aannemerswerk vereist is...

Daar komt bij dat de beide kozijnen nog in prima conditie en reeds gemoderniseerd (dubbelglas en netjes bijgehouden qua schilderwerk) zijn. Dus ondanks dat we best wel wat willen investeren in de oplossing met de voorzetwand gaat het vervangen van de kozijnen links en rechts voor 7 a 8000 euro extra ons net wat te ver... :)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Laatst online: 08:02
@secret17
1. Soms zijn huizen van die periode met een verdiepingsvloer van hout gebouwd, dan is dat een aanzienlijk geluidslek
2. En een paneel met een extra tussenstijl in het kozijn? Ik kan de huidige indeling en kwaliteit helaas niet beoordelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
@sbruynis Ik realiseer me dat het lastig is de situatie in te schatten zonder foto's of tekeningen van de ruimte waar het om gaat, dus bij deze. De foto's zijn overigens van funda destijds; de staat van de woning, en alle meubels zijn dus van de vorige bewoner. :)

Plattegrond van de begane grond met vide. Het gaat om de lange wand onderin de tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tflx1w-db3pap001.files.1drv.com/y4mihEyAsOLOHgsvMVT8dU6ldPKc8xVrWtsSgwBDFZpZwNpGtFQTIqwPBOx78nCVhZzeV8DySdqkQjE-Kizk41IxPHC4BMxtnjRyFv0TXFw64OdjiQ0AdHiYpjBClUUR6tQhwTQ-rYtoKFQ8LTdUmtb3mhs5akGWlGEm29t95_5xYX4Zo-q1eLs_BusMLkjJ_Y5lF9PgxYB_9BqOlDgW6oLgw?width=694&height=445&cropmode=none

Hier een foto van de ruimte met het linker kozijn. De verwarmingsbuizen zijn inmiddels in de wand weggewerkt. Dit wordt de zithoek / tv-hoek.

Afbeeldingslocatie: https://sllx1w-db3pap001.files.1drv.com/y4mFn9U17UN0iMmzOOlCMkTXRJ4OkNLVEZFH8bSirgFTmMk3nBZZa3Go7wz1fY7pJoyrp9t1w4V0wnMGZBrLqmMrsYTa3c38IxSIdw8kSnXShgUdLDd4ffJmsSou-6PwH6nIa92LdtIueJp-xJXpTOVO6mKKORv8mjCSGhx7-jYfhNXRjMeuRDmBg4SBeXj0bKAwh0vzIZu-8DhcrEwlAw2Jw?width=640&height=427&cropmode=none

Hier een foto van de ruimte met het rechter kozijn:

Afbeeldingslocatie: https://svlx1w-db3pap001.files.1drv.com/y4mXq1TyJ6yvt7WYHjZhFTbXHPjap65eBPn1ckkOVlboxJRUSl7zAVUs2_939x3V27fN0LXmqGEdeDGqZVKmIyp5n1dRmpQuN6G6cqKiXz-BB6ISkJ7PeRYtnaj0o0IT-O1ZlZuFtvklKQZBi9x4Ei6xJ2U44OdwC0qaOdWCOdpsS2lM-nMWvpRfHqi06D0i-Bm7FS0MZ9uc79vTOdAlwazvw?width=800&height=534&cropmode=none

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 712669

Hoi secret17,

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Heb je de oplossing doorgevoerd?
Hoor je nog wat, bijvoorbeeld nog contactgeluiden van/via de vloer?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• secret17
Anoniem: 712669 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:05:
Hoi secret17,

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Heb je de oplossing doorgevoerd?
Hoor je nog wat, bijvoorbeeld nog contactgeluiden van/via de vloer?
Goed dat je 't vraagt, want het is natuurlijk altijd leuk om het resultaat te tonen. We hebben de oplossing doorgevoerd, met dien verstande dat de aannemer uiteindelijk voor dubbel gips i.p.v. de speciale ISO-matten heeft gekozen. Hij had zelf ook nog even rondgevraagd en kennelijk was deze oplossing net zo goed en goedkoper.

Het effect van de wand is moeilijk in te schatten, omdat we geen echte meting of ervaring hebben van de geluidsoverdracht van de situatie voor ons (we zijn na koop direct gaan renoveren), maar we hebben in ieder geval geen enkele last van contactgeluid (we horen de buurvrouw niet in haar huis lopen of leven). Heel af en toe horen we nog wel haar TV. Die zet ze vaak heel hard want ze is wat doof, en die staat ook gericht op de hoek waar bij ons de wand het dunste is. Ze heeft bij kennismaking al aangegeven dat de vorige bewoner daar soms last van had (wat hij ons ook had laten weten, vandaar het idee van deze wand), maar mochten we daar echt hinder van ondervinden dan konden we dat gewoon aangeven. Het geluid is echter alleen op de achtergrond hoorbaar als het bij ons muisstil is. Zitten we zelf te kletsen of staat de TV/radio aan, dan hoor je er helemaal niets meer van.

Ik heb in ieder geval het idee dat die wand nét even de nodige decibellen van het luchtgeluid dempt dat het helemaal niet meer storend is. Daar moet ik wel bij zeggen dat onze buurvrouw alleen en in de 80 is. Ze heeft soms visite, maar het is geen huis met drie kleinere kinderen die 24/7 door het huis heen denderen, dus dat scheelt natuurlijk ook weer.

Wat de muur zelf betreft: we delen naar alle waarschijnlijkheid een spouwmuur met ankers met de buurvrouw. Die ankers zorgen waarschijnlijk voor de grootste overdracht van het geluid. Gezien de rest van de verbouwing heb ik voor de volgende verbetering zitten denken aan spouwmuurisolatie in de vorm van glaswol-vlokken of iets dergelijks. Ik zou die ook in die muur kunnen spuiten (mits buurvrouw akkoord gaat). Deze schijnen namelijk ook geluidsdempend te werken, wat opnieuw een paar decibel zou kunnen schelen...

Enfin, de foto's!

Constructie van de voorzetwand met gips en voorstrijk:

Afbeeldingslocatie: https://p51j8w.db.files.1drv.com/y4mZaxdo3jg-y33ruml1QBpLFZFe3Fjra-Ee00T-PYkeDiCPOySQqDjyx-XJw8Jqi2QOI6o0qpjKHqeGZbDmYAhmAmyG3FeDUgoAYr3gJcEusAKIe_sZ8H0iRM8ExkoJ1szhumNWRbfhqDBOKig-kPH_9fenjAwvjkeFG_oC3k_dGnq43K-r42mYt2PQrSlDXYuLhlRiAnSRbMel0cQBdMDTA?width=570&height=428&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://qp1j8w.db.files.1drv.com/y4mLxXFbXHbFWA_LtbV46NSZD0u3MRwxue_L_y0uskdLZZ_guSnnUh7_YzqnVMU8vp2XJ75J_R6ovhToRjRfrUSqY7hNeLcoJ7hYluvuFsrkf0Ac_HZN1Ej4WVsNDG6TwwO_NVowbYdXwAn_E4nMPBsQsX_cpAZC2ZtBkomkuUH0HkAO0fKlGi6RrFvIn6_hpi3-FSdpSa2fEuqLz51RUs3eQ?width=570&height=428&cropmode=none

Begin van het stucwerk:

Afbeeldingslocatie: https://qz1j8w.db.files.1drv.com/y4meBbX0hLpjcv3O2mYBNvMU2KUBkGUgo29QkoINAlXxVWQ2dJqiB7VHXW7ruReN2JFk2S9oZPrthQED8oSkZxjcmgA6wXRJSZeCjNjLIP6W8PcEkHDtr0rIwcLyOvdSnhdPq9U9NG9beh5FjmTrvraqBR3C7b_llCWCT7eJXpmJvnfPnVKycjI52ScE1Mm58WMU6nnBQiebPOX9VgTNdtCiA?width=570&height=428&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://nj1j8w.db.files.1drv.com/y4mRX-p7NcpCjkYi98K3FqGbK3YbxaXzCT2-lNs-nZLFh0HX0ndQ9BDoodmaZ-pZp5-0ie_tTJQQpZNO3piXBQoi4uzqxmk3sU_WULn_i_kyayug64mXtspmeGjA8E98VIbolplzb15mCpo6ObV8fBsDFQXyxx-U0APWsc7kIEiWDDXgrea0V61fhIHGBgYeHABHSDWj4e6o05hDze5rLXIXg?width=570&height=428&cropmode=none

Na het sauswerk:

Afbeeldingslocatie: https://m51j8w.db.files.1drv.com/y4m1eigM0ZaaDEqu37g8TZ7AhnCl-Ry19sXbidBYBLB3WhNGIhTMc1xllZ5OHvNbpOCvhU_pmhipnMwpb78j6RwJaNXdh522gkLew4ItYjKl2PgHJ_qgpS4EibE4s7T7HaY0h7OmX7GvJFBSbh7fT2mUN3xA-TC9cnwV2meQ1xvNCQs9csoTpA3M9z-TKjiMoF0dBykFFkDdJtG6enm7HR8mw?width=570&height=428&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://pxkyfa.db.files.1drv.com/y4mVNDo14OsU6cIj6Cvt0CQqOwWT9MMA7wufDU-FDqbdK2igh-c7hUwfqkVoqMjcVgoG6F-jcrIxmMJ_reXD5ixK2t0eojnFm6oJy9pndjsF6g-P1XFDjIu35nnWfOtkVJsVfczF2vKbVXhols9nZx5bgoSSTEGtN3xH2wJe2ncJ4rt903N3hzkHbN2Mxap4R7a9xbzPLmaHEgUkQwDmjoNQA?width=570&height=428&cropmode=none

En dan het eindresultaat (let ff niet op de rommel ;)):

Afbeeldingslocatie: https://phkyfa.db.files.1drv.com/y4m3Ae5D4HQNpW3nTcRrzZWqqnH2iCfIiPyZv37Nk4kYJn62B6tic4xz8d6EU04CPRpAJ4KYqZgdhj4YmfTdVokQWRW6wFSQfXKlKtCyCBU8xxJG2IeQVNH-FKYCTPN_Z9XMBlziLFTB5C_8Kjf3YRT14NxVQVKIONny8iah93v1WCMRtZHsYPpp0LQ6Ne5DwG7QSj3UdVzGDkqudl6fO9dOA?width=570&height=428&cropmode=none

[ Voor 35% gewijzigd door secret17 op 14-02-2018 09:21 . Reden: Thumbnails van foto's gemaakt. ]

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Werkt t ook echt? Meestal komt lawaai buitenlangs, dus voor of achtergevel spouw en door resoneren lijkt t de hele muur wel een klankkast. Of via vloer en plafond. Al is t bij metselwerk hier soms wel mee op te lossen. Enkelwandig beton kansloos.

[ Voor 14% gewijzigd door sugarlee89 op 19-02-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-07 00:10
Prachtige metamorfose!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
sugarlee89 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:44:
Werkt t ook echt? Meestal komt lawaai buitenlangs, dus voor of achtergevel spouw en door resoneren lijkt t de hele muur wel een klankkast. Of via vloer en plafond. Al is t bij metselwerk hier soms wel mee op te lossen. Enkelwandig beton kansloos.
Zoals ik hierboven al aangaf vind ik lastig om in te schatten wat het 'echte' effect van de wand is, omdat we geen ervaring of meting van de situatie voordat de wand er stond hebben. Het enige wat ik kan zeggen is dat we de TV van de buren nog heel af en toe 's avonds horen doorklinken als het bij ons verder stil in huis is. Bovendien moeten we dan echt even bewust luisteren om te constateren van 'oh ja, nu hoor ik wat'. Van enig overlast is dus geen sprake.

Wat me wel opvalt is dat het geluid inderdaad voornamelijk via de 'flanken' door lijkt te klinken. Dat zijn sowieso de 'zwakke plekken' wat betreft de geluidsisolatie, omdat de voorzetwand niet in volledige dikte doorloopt tot de kozijnen, en bovendien zal de spouwmuur daar volledig massief zijn, waardoor geluid beter daar doorklinkt. Ik ben bang dat we daar nooit veel aan zouden kunnen doen.
Thanks. :) De hele woning is echt heel mooi geworden. Zoals je op de foto kan zien hebben we niet alleen die voorzetwand en verlaagd plafond laten zetten, maar is alles gestuct en geschilderd. Verder zit er een nieuwe vloer met vloerverwarming in, hebben we de open haard helemaal laten opknappen (zie laatste foto voor een indruk), zijn er nieuwe dakramen boven de vide gezet plus een nieuwe, massief eiken houten trap, is er boven een nieuwe (PVC) vloer gelegd + nieuwe radiatoren gezet, hebben we overal nieuwe binnendeuren genomen én hebben we een nieuwe voordeur + een aantal nieuwe kozijnen laten zetten. Kortom: geen klein project, maar zeer zeker de moeite waard geweest. De vorige bewoner herkende halverwege de verbouwing zijn huis al niet meer terug. ;) Ik moet bekennen dat we ook erg veel geluk met onze aannemer hebben gehad: heel netjes en opgeruimd typeje die erg op kwaliteit en afwerking gericht is en echt niet de hoofdprijs rekent.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Laatst online: 25-07 20:15
Ik weet dat dit een oud topic is, maar het veroudert niet snel, het komt naar voren als ik zoek op dit onderwerp en ik denk dat ik een zinnige toevoeging heb voor anderen die hier informatie over zoeken.

Een voorzetwand zoals in de schets met een holle ruimte, ook als dat maar een paar millimeter of centimeter is, heeft als nadeel dat geluid in die ruimte (spouw) als een soort klankkast zal gaan resoneren in de lage tonen. Dit effect kan bij een enkelwandige voorzetwand zo sterk zijn dat rond de resonantie-frequentie van de spouw het geluid zelfs harder gaat klinken dan zonder de voorzetwand. (Beetje zoals een goedkope luidsprekerkast ineens op een bepaalde lage toon wél mee gaat trillen, en de voorwerpen die er op staan ineens niet meer op hun plek blijven, terwijl dat met veel harder geluid op een hogere toon of even hard geluid op een net wat lagere frequentie niet gebeurd).

Isolatiemateriaal zoals steenwol of glaswol heeft meer dichtheid dan lucht waardoor de frequentie van het resoneren wat lager zal worden, maar de demping van geluid door dergelijk 'luchtig' isolatiemateriaal is klein, waardoor het de holte in feite niet vult c.q. kan voorkomen dat deze als klankkast gaat werken.

Ik begrijp heel goed dat in dit geval voor de gegeven oplossing gekozen is, maar voor anderen die misschien meer ruimte ter beschikking hebben, is het interessant om te weten dat een grotere afstand tussen de wand en voorzetwand de lage tonen aanzienlijk beter zal dempen. Een minimum van 15 centimeter wordt vaak aangehouden, maar de resonantiefrequentie hangt ook af van de totale inhoud van de spouw. Er vindt dan ook wel resonantie plaats, maar op een veel lagere frequentie. Omdat die lagere tonen door mensen minder goed te horen zijn en vaak minder goed door stenen / betonnen muren komen, die hier gebruikelijk zijn, geeft dit doorgaans een beter eindresultaat.

Een 'simpele' stenen muur kan overigens prima geluidsisolerend werken, als die maar dik genoeg is, maar dat is het precies het probleem: Ik zie soms tussenmuren in nieuwbouwwoningen die veel te dun zijn om aan de normen te voldoen. Verder zijn gedeelde vloeren, fundering, zij/buitenmuren, dakconstructies ook een bron van ongewend geluid van buren, dus bij een meer-onder-één-kap zal alleen de gedeelde tussenmuur isoleren nooit alles kunnen tegenhouden, maar misschien wel 'genoeg'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
laptopleon schreef op zondag 30 september 2018 @ 23:04:
Een voorzetwand zoals in de schets met een holle ruimte, ook als dat maar een paar millimeter of centimeter is, heeft als nadeel dat geluid in die ruimte (spouw) als een soort klankkast zal gaan resoneren in de lage tonen. Dit effect kan bij een enkelwandige voorzetwand zo sterk zijn dat rond de resonantie-frequentie van de spouw het geluid zelfs harder gaat klinken dan zonder de voorzetwand. (Beetje zoals een goedkope luidsprekerkast ineens op een bepaalde lage toon wél mee gaat trillen, en de voorwerpen die er op staan ineens niet meer op hun plek blijven, terwijl dat met veel harder geluid op een hogere toon of even hard geluid op een net wat lagere frequentie niet gebeurd).

Isolatiemateriaal zoals steenwol of glaswol heeft meer dichtheid dan lucht waardoor de frequentie van het resoneren wat lager zal worden, maar de demping van geluid door dergelijk 'luchtig' isolatiemateriaal is klein, waardoor het de holte in feite niet vult c.q. kan voorkomen dat deze als klankkast gaat werken.
Ik snap je punt, en zeker een waardevolle toevoeging voor mensen die ook aan een voorzetwand of extra isolatie zitten te denken. Wij hadden natuurlijk, puur omdat we geen enorme verdikking langs 8 meter in onze woonkamer wilden hebben, onszelf een esthetische beperking opgelegd van ongeveer 6 cm.

Gegeven deze beperkingen en de uiteindelijke oplossing kan ik na driekwart jaar wel zeggen dat we nog steeds erg blij zijn met de gekozen optie. We hebben sterk de indruk dat een hoop regulier woongeluid zoals visite, tv, muziek e.d. sterk over en weer wordt geblokkeerd. Zoals ik eerder al zei is het natuurlijk niet helemaal geluiddicht gemaakt, maar dat hoeft ook niet.

Helaas in onze buurvrouw vorige maand plots overleden. Het is sinds die tijd natuurlijk wel helemaal stil. De familie is echter al een aantal keer met een grote groep aanwezig geweest om e.e.a te regelen, uit te zoeken, e.d. De oudste dochter van de buurvrouw vroeg nog aan ons of we daar last van hadden gehad (omdat ze het een aantal keer vrij laat hebben gemaakt), maar om eerlijk te zijn hadden we niet eens door dat er zoveel mensen aanwezig waren geweest. Ik zeg dus: doel bereikt. :)

Ten slotte wil ik nog toevoegen dat wij onze spouwmuren nog niet hebben laten isoleren. Reden is dat we daar tijdens de verbouwing nog niet aan toe waren gekomen, en ik wilde me hier ook eerst goed over laten informeren voordat we een keuze zouden maken om het te doen en op welke manier. Je hoorde namelijk wel eens verhalen over vochtproblemen. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat die problemen zeer uitzonderlijk zijn (bovendien wonen wij in een vrij droog en hoog gebied, gebouwd op zand met een kurkdroge kruipruimte), en dat volspuiten met glaswol de beste optie voor ons is. Dit schijnt ook nog eens extra geluidswerend te werken, omdat het, zoals @laptopleon al zegt, ook een stukje resonantie weg kan nemen in de spouw. Ik wil t.z.t. dus kijken of ik in overleg met de (nieuwe) buren ook de tussenmuur vol kan laten spuiten met glaswol; wellicht dat dat nog wat extra helpt. :)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-07 12:44
Interessant topic. Ik heb zelf een vleugel in huis, en overwoog dus ook een 'buigslappe voorzetwand' of iets dergelijks. Uiteindelijk vond ik onze woonkamer te smal (3m45) om er nog een decimeter vanaf te halen, en heb ik me laten vertellen dat veel van het geluid van een vleugel via de grond loopt. Daarom een extra dikke geluidsisolerende ondervloer laten leggen.

De buren horen alles.

;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Znorkus schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:36:
Interessant topic. Ik heb zelf een vleugel in huis, en overwoog dus ook een 'buigslappe voorzetwand' of iets dergelijks. Uiteindelijk vond ik onze woonkamer te smal (3m45) om er nog een decimeter vanaf te halen, en heb ik me laten vertellen dat veel van het geluid van een vleugel via de grond loopt. Daarom een extra dikke geluidsisolerende ondervloer laten leggen.

De buren horen alles.

;-)
Bedoel je dat de buren nog steeds alles horen, ondanks de nieuwe ondervloer? Kun je de vleugel zelf anders niet op een speciale mat zetten zodat het geluid niet heel direct aan de vloer wordt doorgegeven?

Verder is een geluidsisolerende wand wel een leuk idee, maar je bent en blijft voor een groot deel afhankelijk van de constructie van de woningen; als die gehorig gebouwd zijn met vloeren en wanden die geluid heel goed doorgeven, dan is er maar zoveel wat je kunt doen natuurlijk...

PS: ik ben totaal niet thuis in instrumenten of piano's, maar ik heb wel eens op TV gezien dat veel instrumenten ook elektronische varianten hebben waarmee je met een koptelefoon op kunt spelen en verder niemand iets hoort; dus als met name de vleugel het probleem is zou je dat nog kunnen overwegen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door secret17 op 01-10-2018 09:51 ]

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-07 19:38

Amphiebietje

In de blubber

secret17 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:49:
[...]

Bedoel je dat de buren nog steeds alles horen, ondanks de nieuwe ondervloer? Kun je de vleugel zelf anders niet op een speciale mat zetten zodat het geluid niet heel direct aan de vloer wordt doorgegeven?

Verder is een geluidsisolerende wand wel een leuk idee, maar je bent en blijft voor een groot deel afhankelijk van de constructie van de woningen; als die gehorig gebouwd zijn met vloeren en wanden die geluid heel goed doorgeven, dan is er maar zoveel wat je kunt doen natuurlijk...

PS: ik ben totaal niet thuis in instrumenten of piano's, maar ik heb wel eens op TV gezien dat veel instrumenten ook elektronische varianten hebben waarmee je met een koptelefoon op kunt spelen en verder niemand iets hoort; dus als met name de vleugel het probleem is zou je dat nog kunnen overwegen. :)
Aan het geluid van een vleugel is best wat te doen, maar dan raad ik je aan te gaan kijken bij studiobouwers (geluids-studio). Er zijn speciale akoestisch dempende elementen te koop, en ook kan je d.m.v. constructieve aanpassingen (bv. het "kamer-in-kamer"-concept) behoorlijk wat bereiken. Met een voorzetwand van 10 cm ga je niks bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Laatst online: 25-07 20:15
Jammer van de buurvrouw uiteraard, maar wel mooi om te horen dat de wand zo goed heeft geholpen.

Zelf denk ik aan een tweede laag voorzetramen om geluid van buiten nog beter te weren (dan de 'gewone' ramen van dubbel glas doen).

Dit wordt een grote en dure verbouwing want alle ramen, de voordeur en het dak moet iets op verzonnen worden. Qua ramen denk ik aan voorzetramen aan de binnenkant. Qua dak denk ik aan: 'simpelweg' het trapgat van een klapluik voorzien.

En dan hebben ook nog een serre van +/- 7,5 x 2,2 meter… Ik weet niet goed hoe ik dat het beste aan moet pakken want daar zitten twee enorme schuifdeuren in die naar elkaar toe schuiven.

De enige oplossing lijkt me, een tweede glazen wand te plaatsen, buiten de serre. En aan de binnenkant het glazen dak te voorzien van een hangend of zelfs ontkoppeld plafond(, maar hoeveel gewicht kan dit hebben?).

Ik ben me daarom aan het oriënteren op de mogelijkheden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 20:54

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik snap niet helemaal waarom de aannemer ipv die isomat ke, 2 keer gips geplaatst heeft. Dat houdt zeker tegen maar gips is qua structuur compleet anders dan isomat platen of rollen. Die hebben een veel zwaardere structuur waardoor je meer geluid tegenhoudt. Je verzwaard als het ware de muur daarmee. Het laatste stukje gips dient dan niet alleen als afwerking maar is ook functioneel om nog extra tegen te gaan, als extraatje en om de muur nog af te sluiten. Maar die isomat is de ware krachtpatser na de rotswol.

Veel mensen gebruiken ook houten rachelwerk. Je kunt beter metal studs gebruiken want dat geleid minder intern in de constructie.

Ik denk dat als je die isomat had gebruikt en die door had gelegd tot aan t kozijn. Rotswol daar dus dan niet meer wegens de dikte. Dat het flankerend geluid ook voor n groot deel afgelopen zou zijn. Maar goed om te horen dat t zo voor je werkt.

Zelf heb ik laatst een verlaagd plafond gerealiseerd voor het gestamp van mijn bovenburen. Enkele houten verdiepingsvloer waar mijn plafond tegen de vloer van de buren aan gespijkerd zat met wat glaswol her en der. Daar zit nu 20 cm Rockwool Sono Extra tussen de balken. Elk kiertje is opgevuld en een verlaagd studplafond hangt daar onder dat geen enkel contact met de verdiepingsvloer maakt voorzien van dubbel kruislings geplaatst gips. Alles afgekit natuurlijk.

Werkt goed!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Pagina: 1