Ook de batterijen in mijn speaker zijn na jaren plezier aan vervanging toe. Ik was blij toen ik dit topic vond en zag dat er betaalbare en kwalitatief goede oplossing is. Een nieuw topic is onnodig dus daarom reageer ik in dit oude topic.
Er is nog een onduidelijkheid welke mij weerhoud om de batterijen te vervangen door de
cellen welke @
Xstreamdigital heeft gebruikt: is naast een soldeerbout een puntlasser (of spotwelder in het Engels) noodzakelijk? Uit de reacties in dit topic krijg ik de indruk van niet maar hoe soldeert men dan de u-lippen van de ene cel op de andere cel?
Edit
Anders gezegd: is het mogelijk om van cellen met u-lippen een batterijpack te maken zonder puntlasser?
Edit 2
Nadat ik een paar mogelijke oplossingen had bedacht voor het maken van een batterijpack zonder puntlasser heb ik de batterijen besteld. Afgelopen weekend heb ik de originele batterij met succes vervangen! Ik ben op twee mogelijke oplossingen gekomen voor het verbinden van twee batterijcellen zonder puntlasser:
- Draden solderen aan de u-lippen om zo batterijen met elkaar te verbinden. Neemt iets meer ruimte in beslag maar is denk ik de meest simpele oplossing.
- De lippen van twee cellen over elkaar heen schuiven en deze in het midden solderen, zie onderstaande afbeelding. Door vooraf soldeer aan te brengen op de lippen kan je de lippen binnen korte tijd aan elkaar solderen en daarmee de warmte beperken. Ik heb deze methode gebruikt omdat ik bang was dat het gebruik van draden teveel ruimte zou kosten. Achteraf denk ik dat je genoeg ruimte hebt om draden te gebruiken.
Tevens nog een belangrijke opmerking: om het batterijcompartiment goed af te sluiten was het noodzakelijk om een rand van de speaker weg te schuren zoals ook zichtbaar in
deze video. Het lijkt er op dat dit niet bij iedereen noodzakelijk is dus wellicht zijn er verschillende modellen in omloop.
[
Voor 56% gewijzigd door
TheNameIsBart op 18-01-2024 18:30
]