Jbl xtreme batterij vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xstreamdigital
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-04-2024
Mijn vraag
Ik wil de jbl xtreme zijn batterij vervangen. Omdat de batterij die jbl gebruikt snel verslechten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Jbl extreme

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dat de 18650 batterijen mogelijk zijn om deze te vervangen. Wil ook de hoogst mogelijke capaciteit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xstreamdigital
Helaas vind ik dit wat qua mah te laag. Dat is maar de helft. En momenteel speelt hij als een 5000mah want kan nog maar de helft doen qua uren in afspeeltijd. Het is orgineel 10.000mah batterij.

Ik heb ook dit gevonden: en kwam ook voorbij fixit maar met weinig over geweten:
http://bit.ly/2wmuYIa

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-04 23:26
Met batterijen op aliexpress weet je het nooit zeker. Verkopers overdrijven de capaciteit vaak schromelijk.

Volgens de link van @memphis heeft die 5000mAh batterij afmetingen 147 x 33 x 18 mm (dus een inhoud van 87mL) terwijl die Chinese batterij (van "11000"mAh) afmetingen 138 x 34 x 17 mm heeft (dus een inhoud van 80mL). Ik vraag me af hoe ze 2x de capaciteit in ongeveer hetzelfde volume hebben gekregen...

Ik zou me wel 2x bedenken voordat ik een batterij bestel van aliexpress, notabene van een verkoper zonder feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Omdat het 2 cellen zijn moet je ook niet gek staan kijken dat ze gewoon 2x de celcapaciteit berekenen.

Hier instructive met 18650 cellen: YouTube: JBL Xtreme - Replace dead battery with 18650 batteries. (DIY)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
memphis schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:42:
Omdat het 2 cellen zijn moet je ook niet gek staan kijken dat ze gewoon 2x de celcapaciteit berekenen.

Hier instructive met 18650 cellen: YouTube: JBL Xtreme - Replace dead battery with 18650 batteries. (DIY)
Ik zou ook ombouwen naar 18650 cellen. Bij bijvoorbeeld Nkon.nl kan je veel soorten en capaciteiten krijgen voor degelijke prijzen. Die ultrafires en andere Chineze-consorten met 4000-5000-6000mAh zijn prut. Veel meer dan 3450 echte mAh krijg je niet in dat formaat nog. Bij veel chineze 18650's haal je met geluk 400-1500mAh, los van waarschijnlijk de snelle degradatie, het lage aantal maal herladen en kwaliteit.

Ik heb een filter voor je aangemaakt. Allemaal prijs-kwaliteit, waarbij de Samsung INR18650-29E 2900mAh bovenaan staat wat mij betreft, de Panasonic NCR18650B is een goede 2e keus als je iets meer capaciteit wilt:
https://www.nkon.nl/recha...eit-in-mah/2900-3500.html

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 03-10-2017 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xstreamdigital
Ik heb er 4 samsung batterijen van 3450mah ingestoken alles werkt perfect. Nu laadt hij ook zijn vijfde lampje blijkbaar op. Dus heeft die nooit goed gewerkt neem ik aan. Want bij de orginele batterij kreeg ik slechts 4 lampjes en dan stopte die met laden.

Bij de orginele batterij was de speaker leeg gespeeld na 4 uur op max. Nu op max na 4u nog steeds 3 lampjes branden van de 5.

[ Voor 19% gewijzigd door Xstreamdigital op 10-10-2017 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtroardinary
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-04 17:40
Xstreamdigital schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 02:03:
Ik heb er 4 samsung batterijen van 3450mah ingestoken alles werkt perfect. Nu laadt hij ook zijn vijfde lampje blijkbaar op. Dus heeft die nooit goed gewerkt neem ik aan. Want bij de orginele batterij kreeg ik slechts 4 lampjes en dan stopte die met laden.

Bij de orginele batterij was de speaker leeg gespeeld na 4 uur op max. Nu op max na 4u nog steeds 3 lampjes branden van de 5.
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen dan? en welke batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xstreamdigital
xtroardinary schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:02:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen dan? en welke batterijen?
https://youtu.be/HhC_CpxtSF4
Hier zie je hou je de batterijen moet aansluiten op de veiligheids chip.

En batterijen:

https://www.nkon.nl/recha...samsung-inr18650-35e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• os12345
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-04 20:34
De batterij van mijn extreme lijkt t ook opgegeven te hebben.

Mijn vraag is voordat ik zelf ga solderen (en een soldeerbout koop) is over de accu in deze thread:
Accu: http://www.batteryupgrade...1699/shopGroupId/39343296

Kan iemand me uitleggen of deze accu nu wel of niet goed is ?
Hij geeft 5000 mah aan maar hoe moet ik dat lezen ? Is dat in totaal 5000 of is dit 10.000 in totaal ? en hoe verhoudt dit zich ten opzichte van wat er nu voor accu pak in zit ?

Als ik m laat repareren bij een formeel bedrijf kost dat 100 euro dus zit te kijken om m zelf open te schroeven en er of 4 nieuwe batterijen in doen of er een kant en klare accu van ongeveer 33 euro in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15

SA007

Moderator Tweaking
dat is 5000 op 7.2V, ofwel 2x 5000mah in serie, dat wordt geen 10000 tenzij je ze parallel zet.

Wat er origineel inzit zou ik niet weten, zoek het op of haal je jbl uit elkaar zou ik zeggen.

Die accu is ook prima, maar wel prijzig voor de capaciteit die je krijgt, als je zelf een accupack gaat maken is het stukken goedkoper, daarom wordt hier over ombouwen naar 18650's gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 12:21
os12345 schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:44:
De batterij van mijn extreme lijkt t ook opgegeven te hebben.

Mijn vraag is voordat ik zelf ga solderen (en een soldeerbout koop) is over de accu in deze thread:
Accu: http://www.batteryupgrade...1699/shopGroupId/39343296

Kan iemand me uitleggen of deze accu nu wel of niet goed is ?
Hij geeft 5000 mah aan maar hoe moet ik dat lezen ? Is dat in totaal 5000 of is dit 10.000 in totaal ? en hoe verhoudt dit zich ten opzichte van wat er nu voor accu pak in zit ?

Als ik m laat repareren bij een formeel bedrijf kost dat 100 euro dus zit te kijken om m zelf open te schroeven en er of 4 nieuwe batterijen in doen of er een kant en klare accu van ongeveer 33 euro in te doen.
Als je een nieuwe soldeerbout hiervoor moet kopen, nieuwe 18650 batterijen, je nog moet gaan verdiepen in een BMS (want die heb je absoluut wel nodig) dan is een kant en klaar batterij pack waarschijnlijk het snelste.

Je kunt er namelijk niet zomaar 4 nieuwe 18650 batterijen in doen. Deze batterijen hebben een BMS (Battery Management System) nodig. Misschien kun je degene gebruiken die nu in de batterij pack zitten, maar je kunt ook een nieuwe aanschaffen voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• os12345
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-04 20:34
Dank voor jullie hulp.

Heb daarom vorige week dus die kant en klaar battery pack (GSP0931134 accu, 5000 mAh) gekocht en er in gezet, kostte 35,45 euro inclusief verzenden, en met behulp van youtube ongeveer een half uurtje werk. Batterij vervanging via het officiële kanaal zou 100 euro kosten.
Tot nu toe blij mee. Hij werkt weer als voorheen, 5 lampjes en staat na uur of twee gebruik nog steeds op 5 lampjes.

De oude accu bleek trouwens opgezwollen te zijn en heeft aan de kant waar de draden zitten wit spul. Dus daar ga ik nog wel even achteraan, lijkt me niet normaal dat een batterij opzwelt. Al helemaal niet als ik dit vergelijk met de JBL charge die we al veel langer hebben en veel vaker gebruiken en geen kuren toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaAlias
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08-2024
Beste Tweakers,

Mijn JBL Xtreme heeft ook een nieuwe accu nodig. Weten jullie of ik deze batterij x4 ook kan gebruiken?
https://www.nkon.nl/recha...size/lg-inr18650-mj1.html

Specs zijn bijna hetzelfde als de Samsung batterij die eerder is voorgesteld. Alleen iets kleiner van formaat (zodat plaats maken met een dremel me misschien bespaart blijft..?) Alleen staat bij deze 10 Ampere ipv 8.. Is dat een issue? Mijn kennis rondom electronica is erbarmelijk! Alle hulp is welkom ;)

Voor jullie gemak, dit is de batterij die @Xstreamdigital voorstelde: https://www.nkon.nl/recha...samsung-inr18650-35e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

18650 = 18650, dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

memphis schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:07:
18650 = 18650, dus waarom niet?
Ja, of liever gezegd, soms ook nee.

Protected 18650 zijn soms net wat langer en kunnen een fractie dikker zijn dan unprotected versies.
Dus =gelijk is niet altijd gelijk... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je het filmpje bekijkt:
YouTube: YouTube

Op 7:30 zie je nog hoeveel ruimte er nog over is dus ook protected cells zullen nog gaan werken. Maar gezien je de BMS gaat hergebruiken zou ik geen protected cellen nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@AkaAlias Gebruik dan de 18650's met soldeerlip; dat monteert wat makkelijker! :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaAlias
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08-2024
Bedankt voor jullie advies. Ik ga meteen bestellen. U of Z lipjes, maakt dat nog uit trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen1961
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-11-2021
Je moet 2 setjes van 2 18650 accu's maken, dus U lippen zijn het handigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ook de batterijen in mijn speaker zijn na jaren plezier aan vervanging toe. Ik was blij toen ik dit topic vond en zag dat er betaalbare en kwalitatief goede oplossing is. Een nieuw topic is onnodig dus daarom reageer ik in dit oude topic.

Er is nog een onduidelijkheid welke mij weerhoud om de batterijen te vervangen door de cellen welke @Xstreamdigital heeft gebruikt: is naast een soldeerbout een puntlasser (of spotwelder in het Engels) noodzakelijk? Uit de reacties in dit topic krijg ik de indruk van niet maar hoe soldeert men dan de u-lippen van de ene cel op de andere cel?

Edit

Anders gezegd: is het mogelijk om van cellen met u-lippen een batterijpack te maken zonder puntlasser?

Edit 2

Nadat ik een paar mogelijke oplossingen had bedacht voor het maken van een batterijpack zonder puntlasser heb ik de batterijen besteld. Afgelopen weekend heb ik de originele batterij met succes vervangen! Ik ben op twee mogelijke oplossingen gekomen voor het verbinden van twee batterijcellen zonder puntlasser:
  • Draden solderen aan de u-lippen om zo batterijen met elkaar te verbinden. Neemt iets meer ruimte in beslag maar is denk ik de meest simpele oplossing.
  • De lippen van twee cellen over elkaar heen schuiven en deze in het midden solderen, zie onderstaande afbeelding. Door vooraf soldeer aan te brengen op de lippen kan je de lippen binnen korte tijd aan elkaar solderen en daarmee de warmte beperken. Ik heb deze methode gebruikt omdat ik bang was dat het gebruik van draden teveel ruimte zou kosten. Achteraf denk ik dat je genoeg ruimte hebt om draden te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMLMgjmFwzGvu0ElDTWWHMsCdxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xqt4dfJrV0ogLhDMpI1SYgJu.jpg?f=user_large

Tevens nog een belangrijke opmerking: om het batterijcompartiment goed af te sluiten was het noodzakelijk om een rand van de speaker weg te schuren zoals ook zichtbaar in deze video. Het lijkt er op dat dit niet bij iedereen noodzakelijk is dus wellicht zijn er verschillende modellen in omloop.

[ Voor 56% gewijzigd door TheNameIsBart op 18-01-2024 18:30 ]

Pagina: 1