Ping KPN glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 16:08
Ik bezit op dit moment een pakket van Ziggo 300mbit.

Nu heb ik het idee dat mijn ping niet slecht is. ik kom met een test bij ookla op 8 / 9 / 10. verschilt per test die ik doe wel is.

nu raad iemand mij aan naar KPN te gaan voor glasvezel. het 500/500 abonnement.

Hij geeft aan dat de ping van glasvezel veel beter zal zijn.

Nu is mij door de Ziggo verteld dat glasvezel minder stabiel is en dat Ziggo zelf met glasvezel werkt, maar dat enkel het laatste stukje naar je huis koper is. dit doen ze omdat dit veel stabieler is.

Zijn de verhalen die aan mij verteld zijn juist? en is het voor mij verstandig over te gaan naar glasvezel?

Ik lees namelijk verhalen van mensen die met de kpn 500/500 ook wel problemen ervaren met de ping en snelheid.

Beste antwoord (via Dellmorte op 03-10-2017 23:12)

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:34
De tijd die een round-trip (soms foutief ping genoemd) erover doet is afhankelijk van vele omstandigheden.

Elektrische signalen door een coax (DOCSIS) of twisted pair (xDSL) hebben beide per definitie meer protocol overhead omdat het signaal elektrisch gemoduleerd moet worden. Tevens heb je te maken met allerlei elektrische storingen waarmee gedeald moet worden. Inderdaad de 4G frequenties die binnendringen op de kabel en andere invloeden van buitenaf.

Glasvezeltechniek heeft nauwelijks overhead of correctie nodig omdat het immuun is voor elektromagnetisch storingen van buitenaf. Maar dat is nog niet het hele verhaal. De kwaliteit van de apparatuur die er aan beide kanten van de glasvezel zitten bepalen hoe stabiel de verbinding daadwerkelijk is. Zet je goedkope spullen neer dan zal het minder betrouwbaar werken dan wanneer je duurdere apparaten gebruikt. Een laser presteert bijvoorbeeld niet goed wanneer het rond of onder het vriespunt komt. Dus de format converter / glasvezelmodem moet op een plek hangen waar de temperatuur constant rond kamertemperatuur is.

En dan hebben we nog de services. Hoe goed of hoe slecht is de verbinding aan de kant van de provider tussen jouw aansluiting, het backbone netwerk van de provider en de peering partners vervolgens naar de internet exchange. Er zitten zoveel partijen en lagen tussen die invloed hebben op jouw uiteindelijke round-trip (ping) tijd. De kwaliteit van een lijn kan per moment van de dag verschillen. Ook is het mogelijk dat door aanpassingen in het netwerk van de provider je lijn in de loop van de tijd juist beter of minder goed gaat presteren. Om nog maar te zwijgen van zaken als overboeking.

Bij een consumentenlijn weet je wat dat betreft nooit precies wat je daadwerkelijk krijgt. In tegenstelling tot een zakelijke lijn waar alles duidelijk is vastgelegd en de provider ook daadwerkelijk moet leveren wat er is afgesproken en daarop afgerekend kan worden.

Je zou kunnen kijken naar een zakelijke lijn met een relatief lage bandbreedte die wel volledig gegarandeerd is. Dus met een lage of zelfs helemaal geen overboeking(sfactor). Dat zou theoretisch de beste prestaties kunnen neerzetten wat betreft round-trip tijden.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:56

Zorian

What the fox?

Glasvezel heeft doorgaans lagere pingwaardes dan coax.
Hoe laag, dat verschilt per provider. Zelf heb ik 1-2ms maximaal met Tweak.
Ziggo liegt echter wel. Glasvezel is doorgaans juist vele malen stabieler dan coax. Coax is namelijk gevoelig voor interferentie van o.a. 4G. Glasvezel heeft 0 last van interferentie omdat het gebruik maakt van licht in plaats van koper.
De wijkcentrales van Ziggo zitten inderdaad misschien op glasvezel, maar daar schiet je weinig mee op als het laatste stukje nog steeds koper is.
Bovendien krijg je veel meer upload met glasvezel. Nog maar te zwijgen over dat Ziggo reteduur is voor wat ze leveren.

Persoonlijk kan ik glasvezel ook aanraden. Stabieler en hogere upload, en afhankelijk van welke glasvezelprovider je neemt vaak nog goedkoper ook. Al helemaal wanneer je het afzet tegen kosten/snelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 03-10-2017 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:16
Of het verstandig is of niet om over te stappen kunnen we niet weten. Je stelt een aantal vragen maar geeft geen relevante informatie op een ping test na en het feit dat je een pakket van Ziggo bezit afneemt. (Het immers een dienst.)
Wil je er een serieus antwoord op hebben, dan moet je wat meer input leveren. Zoals waarom je een lagere ping wilt bereiken.

Ik zit op een glasvezelnetwerk met een gateway ping van meestal 5 en schommelend tussen 5,5 en 6,5 ms. (min. afgelopen jaar 4,7 en max. 6,89ms)

Overigens is dat gezeur van Ziggo over glasvezel natuurlijk onzin. Aan de ene kant glasvezel als instabiel afschilderen en aan de andere kant alles zelf op glasvezel doen, behalve het laatste stukje tot de klant. Als het werkelijk zo instabiel was, was er wel meer storing bij Ziggo.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dellmorte schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:49:
...

Nu is mij door de Ziggo verteld dat glasvezel minder stabiel is en dat Ziggo zelf met glasvezel werkt,
PRACHTIG! Zo'n uitspraak! _O-
maar dat enkel het laatste stukje naar je huis koper is. dit doen ze omdat dit veel stabieler is.

Zijn de verhalen die aan mij verteld zijn juist?
Lees bovenstaande nog maar eens aandachtig door. En trek dan je conclusie.
Dat geeft wel enigszins aan hoe 'deskundig' die uitspraak was. Ahum. :+
en is het voor mij verstandig over te gaan naar glasvezel?
Wat is dan NU je probleem precies? En wat wil je bereiken/verbeteren?
Zonder duidelijke probleemdefinitie, valt er weinig te roepen over (on)zinnige antwoorden c.q. mogelijke oplossingen.

Leg b.v. eens wat tracert's naast elkaar van jouw PC/laptop/tablet/whatever naar een specifiek systeem ergens op het www. Kijk of die routering en hops mogelijk (te) lang duurt en/of wat je denkt dat je zou kunnen verbeteren qua routering.
De totale performance van je verbinding is natuurlijk een samenspel van allerlei factoren, je down-, je upload snelheid, de PING tijden van/naar iedere hop en de totale tijd richting het eindpunt, maar latency en consistentie (afhankelijk van drukte/tijdstip) spelen ook een rol.
Kortom; het is een ingewikkeld totaalplaatje.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:54
Ik bezit op dit moment een pakket van Ziggo 300mbit.

Nu heb ik het idee dat mijn ping niet slecht is. ik kom met een test bij ookla op 8 / 9 / 10. verschilt per test die ik doe wel is.
Spreek je hier over 8, 9 en 10 ms?

Nu is mij door de Ziggo verteld dat glasvezel minder stabiel is en dat Ziggo zelf met glasvezel werkt, maar dat enkel het laatste stukje naar je huis koper is. dit doen ze omdat dit veel stabieler is.
Glasvezel is stabieler. Zie de commentaren van anderen.
Zijn de verhalen die aan mij verteld zijn juist? en is het voor mij verstandig over te gaan naar glasvezel?
Wat zoek je bij glasvezel aan extra performance? Zijn er nu problemen met je performance?
Ik lees namelijk verhalen van mensen die met de kpn 500/500 ook wel problemen ervaren met de ping en snelheid.
Dat zijn naar alle waarschijnlijkheid mensen die meten vanaf hun wireless verbinding. Prestaties worden dan bepaald door de wireless. Prestaties meet je door je computer met een ehternetkabel aan te sluiten op je modem/router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dellmorte
mijn pc is direct aangesloten op de router.

mijn performance is ok maar voor het online gamen heb ik graag een zo'n laag mogelijke ping,.

daarom is het doel de ping zo dicht mogelijk bij de 0 te krijgen.

Er is dus eigen niet echt een probleem op dit moment maar zoals jullie ook al aangeven is ziggo erg duur en als ik glasvezel neem bij KPN ben ik goedkoper uit en als ik dan ook nog een lageren ping krijg dan is mijn keuze snel gemaakt zegmaar.

Veder gebruik ik de standaard router van Ziggo en heb ik er zelf verder niets meer tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:46
Als je ping al <10ms is vraag ik me af of je iets merkt van een ping van bijv 6ms.

Verder heeft KPN tv via UTP en andere zenderpakketten. Voor degene die nog tv kijken op de klassieke/ouderwetse manier wellicht relevant.

En verder is 500/500 glas natuurlijk leuk, al zul je de bandbreedte vrijwel nooit gebruiken. Speedtest daarentegen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik denk eigenlijk dat dit niet te voorspellen valt. Ping is afhankelijk van zoveel dingen. Ik heb hier bijvoorbeeld een KPN glasvezel verbinding en een Ziggo verbinding. En de ping van de glasverbinding is altijd hoger.

Een ander gebouw waar ik het beheer doe heeft ook een glasverbinding van de KPN en die is wel altijd veel lager.

De uitspraak van Ziggo zou ik zoals eerder gezegd inderdaad niet teveel waarde aan hechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
Ziggo kraakt alles af wat niet via hun domein gaat. Daar zou ik dus niet naar luisteren. Wij krijgen geregeld post over wat voor fantastisch netwerk ze hier hebben en baseren zich op feiten over concurrenten uit 2008

Als hier glasvezel lag, dan wist ik het wel. Dan kan Ziggo de boel inpakken.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 03-10-2017 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-07 11:20
Even twee samples voor je genomen met XS4all (KPN netwerk dus):
Eerste test 11ms, tweede test 9ms. Getest via speedtest.net.

Wat anderen ook zeggen, glas is lekker stabiel. Voor ping ga je dus niet veel vooruit in mijn geval. Misschien dat dit per locatie wisselt. Ik had zelf verwacht richting de 3ms te gaan, maar dat is blijkbaar teveel gevraagd.

Ter info en voor de volledigheid, de verbinding is:
PC(gigabit connectie) -> switch(cisco) -> router (fritzbox) -> glas-naar-RJ45 converter -> glas naar wijkkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:56

Zorian

What the fox?

Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6674840540.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9ZyjfFl.png

Nou staat er bij mij altijd een Atlas Ripe te draaien en er staan een stuk of 200 torrents 24/7 te seeden op een server in de meterkast, dit is dus met al die dingen erbij aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Zorian op 03-10-2017 09:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
De tijd die een round-trip (soms foutief ping genoemd) erover doet is afhankelijk van vele omstandigheden.

Elektrische signalen door een coax (DOCSIS) of twisted pair (xDSL) hebben beide per definitie meer protocol overhead omdat het signaal elektrisch gemoduleerd moet worden. Tevens heb je te maken met allerlei elektrische storingen waarmee gedeald moet worden. Inderdaad de 4G frequenties die binnendringen op de kabel en andere invloeden van buitenaf.

Glasvezeltechniek heeft nauwelijks overhead of correctie nodig omdat het immuun is voor elektromagnetisch storingen van buitenaf. Maar dat is nog niet het hele verhaal. De kwaliteit van de apparatuur die er aan beide kanten van de glasvezel zitten bepalen hoe stabiel de verbinding daadwerkelijk is. Zet je goedkope spullen neer dan zal het minder betrouwbaar werken dan wanneer je duurdere apparaten gebruikt. Een laser presteert bijvoorbeeld niet goed wanneer het rond of onder het vriespunt komt. Dus de format converter / glasvezelmodem moet op een plek hangen waar de temperatuur constant rond kamertemperatuur is.

En dan hebben we nog de services. Hoe goed of hoe slecht is de verbinding aan de kant van de provider tussen jouw aansluiting, het backbone netwerk van de provider en de peering partners vervolgens naar de internet exchange. Er zitten zoveel partijen en lagen tussen die invloed hebben op jouw uiteindelijke round-trip (ping) tijd. De kwaliteit van een lijn kan per moment van de dag verschillen. Ook is het mogelijk dat door aanpassingen in het netwerk van de provider je lijn in de loop van de tijd juist beter of minder goed gaat presteren. Om nog maar te zwijgen van zaken als overboeking.

Bij een consumentenlijn weet je wat dat betreft nooit precies wat je daadwerkelijk krijgt. In tegenstelling tot een zakelijke lijn waar alles duidelijk is vastgelegd en de provider ook daadwerkelijk moet leveren wat er is afgesproken en daarop afgerekend kan worden.

Je zou kunnen kijken naar een zakelijke lijn met een relatief lage bandbreedte die wel volledig gegarandeerd is. Dus met een lage of zelfs helemaal geen overboeking(sfactor). Dat zou theoretisch de beste prestaties kunnen neerzetten wat betreft round-trip tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PING tijden zijn, sinds dat ik FttH heb, altijd zo rond de 5 a 6ms (ruim 4 jaar).
Ongeacht of ik nou een 100/100 pakket had, een 160/160 of, zoals nu, een 80/80 pakket.

Actuele speedtests (maar dat zegt lang niet alles!). Getest met FF als browser.
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6674861545.pngAfbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6674867721.pngAfbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6674870933.png

Maar als je test met Chrome, krijg je 0ms PING :?
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6674876620.png

Bedenk wel dat dit allemaal testjes zijn binnen Nederland. Zodra je de landsgrenzen, of nog erger, de continentsgrenzen overgaat, veranderen de PING tijden drastisch.

Waarbij ik een FRITZ!Box 5490 via UTP aan de FttH NTU heb hangen, er vervolgens nog een managed gigabit switch tussen mijn PC en de FRITZ!Box zit.

Het is opmerkelijk, dat de upload snelheden eigenlijk altijd hoger zijn dan de downloadsnelheden. Ideaal als je veel data synchroniseert richting allerlei remote backup/cloud diensten. :)
En dat is iets wat Ziggo zeer zeker niet aanbiedt!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extricate.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik zou gewoon overstappen, Ziggo is duurder en je krijgt er minder voor. Ping bij KPN glas ligt idd wss lager maar of je daar in de praktijk ook echt iets van merkt als je ping sowieso al <10ms is betwijfel ik.

Ikzelf heb ook 500/500 bij KPN en ben er dik tevreden over. Games downloaden echt binnen een paar minuten en het heeft vrijwel geen effect op mijn ping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-07 21:41
Op het moment dat je over gaat stappen bedenk dan wel dat je de bekabeling van alle televisies moet gaan veranderen, dit omdat je bij KPN via utp werkt en bij Ziggo werk je via coax.

Verder is glasvezel over het algemeen een stuk stabieler, of je ping nou 5,6 of 10ms is dat zul je vrijwel niet merken

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:23

vr6-only

Blub Blub

Nee joh, blijf lekker bij Ziggo en vraag hen of je ook de Connectbox kunt krijgen, anders ga je wel weg. Alle fanatieke gamers zijn gek op de Connectbox van Ziggo, die is echt mega goed.

\sarcasme

Of je nou over moet stappen of niet moet je lekker zelf bepalen. Maar feit is:
- Geen ander medium kan tegen glasvezel Internet op;
- Je eigen spullen zijn ook mede verantwoordelijk, al dan niet bepalend, voor de eind ervaring bij welke provider dan ook (oude PC, brakke kabels etc.);
- KPN heeft betere routering dan Ziggo;
- Mits ze dat echt hebben geroepen tegen jou; Ziggo liegt.

[ Voor 3% gewijzigd door vr6-only op 03-10-2017 18:01 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
ik zal sowiso even nieuwe cat5 a 6 kabels bestellen. weet niet eens wat het nu is :D.

Als ik zo al deze info lees ben ik wel overtuigd om te gaan overstappen naar KPN.

Zoals jullie al zeggen. het in meer stabiel en nog goedkoper ook.

Ben echt benieuwd wat voor snelheden ik ga halen hier in Julianadorp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 639074

......
De ping van KPN is hier inderdaad marginaal beter dan dat van UPC/Ziggo was, of je daar ook maar iets van gaat merken vraag ik mij af.
De verschillen lijken mij verwaarloosbaar.
Sorry maar dit is oeverloos gelul in de ruimte. :+
Iets met: "Wij van wc-eend".

Dat het laaste stukje koper naar je huis zoveel "stabieler" is, is niet omdat het dat werkelijk is, maar omdat de glasvezel doortrekken ze een heleboel geld gaat kosten.
Ziggo kletst dus precies naar de verbinding die zij bij jou toevallig hebben liggen. :Y

Op zich bleek Ziggo hier net zo stabiel als KPN glas, het was alleen het onweer dat de coaxiale verbinding hier iedere keer weer de das omdeed.
Heeft mij meerdere routers gekost. :(

Glasvezel geleidt gelukkig geen elektriciteit (itt coax) en dus kun je ook niet door de secundaire gevolgen van onweer worden geplaagd. ;)
De verhalen van Ziggo zijn zoethoudertjes en zo hopen zij je te behouden, de speeds op zich zijn in principe prima.
De coaxiale trage upload is alleen behelpen in vergelijk met glasvezel.
De laatste iteraties van Firefox geven hier in alle speedtesten merkwaardige resultaten, ik weet niet waarom dat ineens zo is.
In IE en Chrome heb ik die vreemde resultaten niet, vergelijken met meerdere browsers dus.
Downloads gaan op zich megasnel en eerlijk gezegd is een 500/500 verbinding leuk, maar een lichtelijke overkill.
De bottlenecks zitten meestal toch op andere plekken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Nou ben echt benieuwd.

ja ik vond het zefl ook al een raar verhaal. maja ik had me er zelf verder ook niet in verdiept en nam het maar voor wat het was.

nu ga ik iedergeval wel zeker over.
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 03:14:
[...]

De ping van KPN is hier inderdaad marginaal beter dan dat van UPC/Ziggo was, of je daar ook maar iets van gaat merken vraag ik mij af.
De verschillen lijken mij verwaarloosbaar.

[...]

Sorry maar dit is oeverloos gelul in de ruimte. :+
Iets met: "Wij van wc-eend".

Dat het laaste stukje koper naar je huis zoveel "stabieler" is, is niet omdat het dat werkelijk is, maar omdat de glasvezel doortrekken ze een heleboel geld gaat kosten.
Ziggo kletst dus precies naar de verbinding die zij bij jou toevallig hebben liggen. :Y

Op zich bleek Ziggo hier net zo stabiel als KPN glas, het was alleen het onweer dat de coaxiale verbinding hier iedere keer weer de das omdeed.
Heeft mij meerdere routers gekost. :(

Glasvezel geleidt gelukkig geen elektriciteit (itt coax) en dus kun je ook niet door de secundaire gevolgen van onweer worden geplaagd. ;)

[...]

De verhalen van Ziggo zijn zoethoudertjes en zo hopen zij je te behouden, de speeds op zich zijn in principe prima.
De coaxiale trage upload is alleen behelpen in vergelijk met glasvezel.

[...]

De laatste iteraties van Firefox geven hier in alle speedtesten merkwaardige resultaten, ik weet niet waarom dat ineens zo is.
In IE en Chrome heb ik die vreemde resultaten niet, vergelijken met meerdere browsers dus.
Downloads gaan op zich megasnel en eerlijk gezegd is een 500/500 verbinding leuk, maar een lichtelijke overkill.
De bottlenecks zitten meestal toch op andere plekken. :P
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:23

vr6-only

Blub Blub

Nou, succes de komende dagen erna met plat gebeld worden en onder gespamd door Ziggo, zeggende dat hun netwerk ook voor 99,9999999% glasvezel is en aller beterste :p

Ps. Beste zenderkwaliteit begint bij kpn op 661 en niet 1. Tevens de resolutie op 1080i zetten in je tv ontvanger, die standaard op 720p staat.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
vr6-only schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:49:
Nou, succes de komende dagen erna met plat gebeld worden en onder gespamd door Ziggo, zeggende dat hun netwerk ook voor 99,9999999% glasvezel is en aller beterste :p

Ps. Beste zenderkwaliteit begint bij kpn op 661 en niet 1. Tevens de resolutie op 1080i zetten in je tv ontvanger, die standaard op 720p staat.
meen je niet :D goed dat je het zegt. thanks!
Pagina: 1