Welke geluidskaart voor desktop (audiofiel / highend)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382151

Topicstarter
Goedenavond,

Recentelijk heb ik een NAD C388 digitale (DAC) versterker gekocht welke ik aan wil sluiten op mijn desktop. Ik ben voornemens dat te doen met een optische kabel. Bij Hifi Klubben gaf men aan dat een goede geluidskaart zeker verschil maakt. Ik kom hier - ondanks veel zoeken - alleen niet uit. Zo heb ik het idee dat bijvoorbeeld de 'Asus Xonar Essence STX II' wel goed is, maar ik zie geen optical out. Heeft iemand tips voor me?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Groeten,

Bart

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Een digitaal signaal is, zover ik weet, niet gevoelig voor degradatie tijdens transport. Het is de vertaalslag naar analoog waar de kwaliteit achteruit kan gaan. Tegenwoordig zijn er maar weinig producten die daar fouten maken, zeker wanneer de vertaalslag buiten de pc gebeurt (zodat er geen storende invloeden van de electronica kan zijn).

Je hebt dus al een externe DAC die het digitale signaal naar analoog omzet. De geluidskaart koop je enkel voor de optische aansluitmogelijkheid. De DAC in die geluidskaart wordt via deze weg niet gebruikt, dus elke euro die je er extra insteekt is nutteloos in deze opzet. Hifi klubben lult hier uit z'n nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Anoniem: 382151 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:39:
Goedenavond,

Recentelijk heb ik een NAD C388 digitale (DAC) versterker gekocht welke ik aan wil sluiten op mijn desktop. Ik ben voornemens dat te doen met een optische kabel. Bij Hifi Klubben gaf men aan dat een goede geluidskaart zeker verschil maakt. Ik kom hier - ondanks veel zoeken - alleen niet uit. Zo heb ik het idee dat bijvoorbeeld de 'Asus Xonar Essence STX II' wel goed is, maar ik zie geen optical out. Heeft iemand tips voor me?
Dit topic krijgt een verhuizing naar Componenten Aankoopadvies.

Groeten,

Bart
Dit doen we niet op het forum. Check Het algemeen beleid #groeten nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LA-384 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:47:
De DAC in die geluidskaart wordt via deze weg niet gebruikt, dus elke euro die je er extra insteekt is nutteloos in deze opzet. Hifi klubben lult hier uit z'n nek.
Bedankt voor je reactie. Dus als ik je goed begrijp volstaat iedere geluidskaart met een optische uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Dat klopt. Het digitale signaal wordt van de harde schijf, via de geluidskaart naar de externe dac gestuurd, zonder dat er onderweg iets mee gebeurt.

Zie het als personenvervoer. Dat kan in een Ford ka en in een Bentley continental. Uiteindelijk veranderen de personen onderweg niet van structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:28

DirtyBird

Praktiserend denker

LA-384 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:59:
Dat klopt. Het digitale signaal wordt van de harde schijf, via de geluidskaart naar de externe dac gestuurd, zonder dat er onderweg iets mee gebeurt.

Zie het als personenvervoer. Dat kan in een Ford ka en in een Bentley continental. Uiteindelijk veranderen de personen onderweg niet van structuur.
Na een lange rit in een bentley ben ik beter te genieten dan na een rit in een ka, en is muziek niet bedoeld om van te genieten? O-)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 21:11

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Met alle respect, ben ik het niet helemaal mee eens. Uit ervaring weet ik dat in ieder geval de op het moederbord geintegreerde kaarten nog steeds storing mee krijgen. Ook als ik de coax of optisch gebruik naar een externe DAC. De betere PCI kaarten zijn vaak wel goed, maar zeker niet beter dan externe (USB) geluidskaarten.

Extreem voorbeeld is dat ik bij hoge versterking van het signaal (als er geen muziek aan staat) op de achtergrond mijn muis beweging kon horen via geintegreerde kaarten. de "noise floor" is hoger wat je dynamisch bereik beperkt.

Waar ik persoonlijk de beste ervaringen mee heb zijn externe USB geluidskaarten. Bijvoorbeeld (wat ouder wel) een Asus Xonar U5. Zelf heb ik er een voor mijn desktop speakers, naast een (duur maar bijzonder mooie) Teac NT-503 DAC. Deze zit via USB op mijn PC aangesloten, zit aan het netwerk voor direct streamen en ondersteunt bluetooth. Spotify ziet hem ook direct. De Teac gebruik ik op mijn geluidsinstallatie.

Als audiofiel, en je hebt het geld, zou ik eerst naar de Teac kijken. Er is een goedkopere, UD-301 geloof ik welke geen netwerk en bluetooth ondersteunt en alleen USB DAC is.

Daarnaast zou ik ook overwegen geen optisch of coax meer te gebruiken. USB of HDMI/DP is beter, ondersteunt multichannel en hogere bitrates en sample frequenties. Los van het feit of je dat kan horen (geen discussie nodig), beperk je jezelf met S/PDIF tot 2 kanaals, het heeft niet de bandbreedte om meer te doen. DSD is een formaat dat ook niet over S/PDIF kan. Een ander technisch dingetje met S/PDIF is dat de klok door de ontvanger wordt bepaald, en niet door de zender, wat mogelijk tot jitter kan leiden. In de praktijk meestal geen probleem hoor, maar alles bij elkaar genomen maakt S/PDIF niet meer de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Niet dat ik het oneens ben met hierboven, maar als TS al onboard audio met optisch out heeft dan kan het geen kwaad om dit met een simpel kabeltje eens te proberen direct op de receiver.
Heb je dit niet, begin dan eens met een budget voor een geluidskaart danwel externe DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

LA-384 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:47:
Een digitaal signaal is, zover ik weet, niet gevoelig voor degradatie tijdens transport. Het is de vertaalslag naar analoog waar de kwaliteit achteruit kan gaan. Tegenwoordig zijn er maar weinig producten die daar fouten maken, zeker wanneer de vertaalslag buiten de pc gebeurt (zodat er geen storende invloeden van de electronica kan zijn).

Je hebt dus al een externe DAC die het digitale signaal naar analoog omzet. De geluidskaart koop je enkel voor de optische aansluitmogelijkheid. De DAC in die geluidskaart wordt via deze weg niet gebruikt, dus elke euro die je er extra insteekt is nutteloos in deze opzet. Hifi klubben lult hier uit z'n nek.
Ik ben het niet met je eens. Ik heb ooit muziek afgespeeld met een WD Live optisch aangesloten optisch naar mijn receiver. Nu speel ik met een Bluesound ook optisch aangesloten omdat ik de WD Live niet te pruimen vond met Flac in vergelijk met de originele cd in een degelijke cd speler en een verschil van dag en nacht. Met de WD Live klonk het voor geen meter. Bluesound klinkt als een klok.

@Anoniem: 382151 Kan er in die NAD geen Bluesound module? Sommige NAD's hebben die mogelijkheid namelijk. Bluesound is van NAD. Onderzoeken waard lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door 445033 op 03-10-2017 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

445033 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:13:
[...]

Ik ben het niet met je eens. Ik heb ooit muziek afgespeeld met een WD Live optisch aangesloten optisch naar mijn receiver. Nu speel ik met een Bluesound ook optisch aangesloten omdat ik de WD Live niet te pruimen vond met Flac in vergelijk met de originele cd in een degelijke cd speler en een verschil van dag en nacht. Met de WD Live klonk het voor geen meter. Bluesound klinkt als een klok.

Kan er in die NAD geen Bluesound module? Sommige NAD's hebben die mogelijkheid namelijk. Bluesound is van NAD. Onderzoeken waard lijkt me.
Dat heet software, ik kan 10x 'mooier' geluid uit een X-fi halen dan een standaard Realtek onboard ding, maar dat is puur stukje software die wat leuke dingen met muziek kan, wat een Realtek niet heeft (volume balancing, upscale, EQ, crossover etc), ongeacht de bron.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

SinergyX schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:17:
[...]

Dat heet software, ik kan 10x 'mooier' geluid uit een X-fi halen dan een standaard Realtek onboard ding, maar dat is puur stukje software die wat leuke dingen met muziek kan, wat een Realtek niet heeft (volume balancing, upscale, EQ, crossover etc), ongeacht de bron.
Ik gebruik puur het signaal zonder software bewerkingen (zowel op de WD als Bluesound) en op pure direct op mijn receiver. Niks software bewerkingen. Digitaal is geen digitaal. Alpha Audio schrijft daar ook goede stukken over en legt dat helder uit. En mijn oren bedriegen mij niet. Ook een AC Ryan gebruikt .... drama.

https://www.alpha-audio.nl/

@Anoniem: 382151 Ter info: jouw versterker Uitbreidbaar met MDC-modules, bijvoorbeeld HDMI, Wi-Fi en Bluesound-streaming. Oftewel streamen met de Bluesound. Top! Vreemd dat ze dat niet hebben aangekaard bij Klubben.

[ Voor 12% gewijzigd door 445033 op 03-10-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@Musicmasters zonder bewerking (eq) kan het simpelweg niet anders klinken. Die bluesound doet dan wat met het signaal, of je hersenen houden je voor gek. Een 0 hoort geen 1 te worden als het digitale signaal digitaal blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

LA-384 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:44:
@Musicmasters zonder bewerking (eq) kan het simpelweg niet anders klinken. Die bluesound doet dan wat met het signaal, of je hersenen houden je voor gek. Een 0 hoort geen 1 te worden als het digitale signaal digitaal blijft.
Verdiep je er maar eens in. Zelfs een voeding van een pc kan fouten in je digitaal signaal veroorzaken en die hoor je (of jij dan niet. 8) ). Ik ga er niet meer tijd aan besteden hier want er is genoeg info over te vinden.

Ter info: Voor ons is het duidelijk dat een ‘dedicated’ streamer beter kan klinken dan een pc via usb naar een goede dac. En het is ook verklaarbaar: een toegewijd audio-apparaat heeft een voeding die minder ruist en ook minder zaken hoeft aan te sturen. En aangezien de voeding veel bepaalt op gebied van klank is het logisch dat een goede streamer beter klinkt dan een pc die talloze taken moet verrichten tijdens het afspelen van muziek.

Neemt niet weg dat een htpc veel meer kan voor een prijskaartje dat ofwel gelijk is of zelfs lager ligt dan die van een ‘high-end’ muziekspeler. En dan kan een keuze lastig zijn. Voor wie geld genoeg heeft: zet beide neer en speel muziek veelal via de streamer en video via een high-end htpc. Dan hoeft u niet te kiezen en hebt u altijd het beste van twee werelden.

Rest my case.

[ Voor 43% gewijzigd door 445033 op 03-10-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:46
Anoniem: 382151 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:39:
Goedenavond,

Groeten,

Bart
Een goede geluidskaart maakt verschil als je van de DAC van die geluidskaart gebruikt maakt (analoog aansluit dus). Als je de versterker optisch aansluit zul je geen verschil merken.

Mocht je toch niet overtuigt zijn dan kan je altijd geld weggooien door een geluidskaart te kopen ;) Ik zou dan voor een externe gaan, die je bijvoorbeeld met USB aan kan sluiten. Op die manier kan je "ruis van de voeding" vermijden. Zie daarvoor: categorie: Geluidskaarten En dan maar hopen dat je nulletjes en eentjes niet worden aangepast door een te geringe dikte van je USB-kabel. 8)7

Zelf heb ik een NAD D3020 (DAC en versterker ineen) die ik aansluit met USB. Klinkt uitstekend.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Je hoeft niet per se optisch te gaan, de NAD C388 heeft ook 2 COAX inputs. Mijn mainboard heeft wel een COAX uitgang, maar geen optische. Wanneer dat bij jou ook zo is, kun je daar gebruik van maken zonder extra soundcard. Een soundcard voegt voor jou helemaal niks toe. Tenzij je iets met muziek opnemen/produceren doet en latency een belangrijk iets voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 23:59
Ik heb hier een Theatron Agrippa DTS van Club3D liggen met optical en coax out. Klinkt erg goed maar in mijn kleine pc geen ruimte meer voor. Mag je voor een klein bedrag hebbenn als je wilt :)
Pagina: 1