Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-11 23:10
Toch ook maar even advies vragen. Op dit moment wordt mijn nieuwe huis gebouwd en ik wil op de garage graag panelen leggen. De garage krijgt een dak van riet. Nu is het mijn idee om aan de rechterkant van de garage zoveel mogelijk panelen te leggen. Die kant zie ik zelf niet, maar mijn buren wel, dus zwarte panelen zou handig zijn.

Om het aanzicht toch mooi te houden wil ik voor en achter 50cm riet doen, dus ik kom op effectief een dak van 4mx9m.

Nu heb ik een aantal offertes opgevraagd. Zitten nogal wat prijsverschillen in, maar grootste verschil is het gebruik van micro omvormers. Is dat nodig met deze installatie en oriëntatie?

En zou het nog nut hebben om op het platte dak aan de linkerkant van de garage panelen te leggen. Dat is 5mx4m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/31BgRhb94DQeAgWrgVfDNOJK/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 02-10-2017 22:31 ]

Met gestrekt been.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Omdat rieten daken minder voorkomen, komt de combinatei met zonnepanelen natuurlijk ook minder voor, maar het kan wel en ook mooi
http://www.riet.com/het_rieten_dak/techniek/zonnepaneel.html
De micro omvormers hebben denk ik weinig meerwaarde in jouw situatie. Die worden vooral toegepast als sommige panelen in de schaduw liggen terwijl de rest wel zon pakt. Ik denk dat alle panelen ongeveer evenveel zon pakken. Ook als er schaduw van het riet op de panelen valt, hebben alle panelen daar last van.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@artbij
ik raad je toch aan om het mooi en symmetrisch te houden.
dus maak er een oost-west van. (bij jouw is dat een west/noord-oost/zuid, maar dat komt op het zelfde neer.)

zie mijn oost-west: 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door de lekkere verdeling over de dag, kan ik in dit voorbeeld met 5,6kWp het zelfs af met maar een 3,3kW omvormer. ;)

je kunt dus flink meer Wp op een kleineren goedkopere omvormer hangen. ;)

ook zie je als het goed is, dat ik op oost 2x een verschillende hoek gebruik.
15 en 45 graden, dat zou je ook kunnen doen op het platte dak, en is ook nog eens erg effectief ook.
dan kun je nog meer Wp op een "te kleine" omvormer hangen. >:)

als je het goed bekijkt, dan zie je dat Wp niet duur is, want dat levert kWh op.
en een omvormer kost geld (maar wel noodzakelijk natuurlijk) maar levert niks extra op.

het zal allemaal niet makkelijk gaan worden met een rieten dak, maar waar een wil is is een weg. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Artbij
migjes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:43:
@artbij
ik raad je toch aan om het mooi en symmetrisch te houden.
dus maak er een oost-west van. (bij jouw is dat een west/noord-oost/zuid, maar dat komt op het zelfde neer.)

zie mijn oost-west: 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
[afbeelding]
door de lekkere verdeling over de dag, kan ik in dit voorbeeld met 5,6kWp het zelfs af met maar een 3,3kW omvormer. ;)

je kunt dus flink meer Wp op een kleineren goedkopere omvormer hangen. ;)

ook zie je als het goed is, dat ik op oost 2x een verschillende hoek gebruik.
15 en 45 graden, dat zou je ook kunnen doen op het platte dak, en is ook nog eens erg effectief ook.
dan kun je nog meer Wp op een "te kleine" omvormer hangen. >:)

als je het goed bekijkt, dan zie je dat Wp niet duur is, want dat levert kWh op.
en een omvormer kost geld (maar wel noodzakelijk natuurlijk) maar levert niks extra op.

het zal allemaal niet makkelijk gaan worden met een rieten dak, maar waar een wil is is een weg. ;)
Dank voor je respons. Enige bruikbare optie voor mij aan de linkerkant is panelen op het platte dak. Zou dat effectief zijn?

Met gestrekt been.

• migjes
artbij schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:47:
[...]

Dank voor je respons. Enige bruikbare optie voor mij aan de linkerkant is panelen op het platte dak. Zou dat effectief zijn?
o, je kunt niet het zelfde doen als aan de andere kant?
(ik snap niet waarom niet, maar heb niet meer gegevens als je geeft. ;) )

het platte gedeelte is wel niet je beste plek, zal schaduw hebben van je riete dak.
maar dat is geen ramp, leg ze op het platte dak gewoon richting noord (achtig), maar met een vrij platte hoek en je hebt nog flinke opbrengst.
zeker als je het combineert met je zuid(achtige) kant (en dan heb je een niet te zware omvormer nodig.). ;)
artbij schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:24:
Nu heb ik een aantal offertes opgevraagd. Zitten nogal wat prijsverschillen in, maar grootste verschil is het gebruik van micro omvormers. Is dat nodig met deze installatie en oriëntatie?
nop, dit is nergens voor nodig.
(maar verkoopt wel lekker aan nitwits, gooi er maar wat leuke termen en techniek tegen aan en je trekt mensen over de streep. ;) )
dit kan vaak zonder.

maar even wat duidelijkheid voor dat ik verdere tips geef.
6000kWh per jaar is je doel?
(is dat puur je huidige gebruik, of reken je al elektrische verwarmen van je huis er bij?
of wil je straks ook nog elektrische auto kopen?
door de lage prijzen van PV kun je vrijwel alles elektrificeren in je huis, waarom gas/benzine kopen als je elektra kunt opwekken ;) )

heb je 1 fase of 3 fase in huis (geeft andere mogelijkheden. maar maakt verder niet veel uit).

heb je nog meer plekken, waar je eventueel PV kunt leggen.

PV begin er niet aan, het is zeer verslavend.
voor je het weet wil je meer Wp en betaal je helemaal niet meer voor je energie rekening. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Artbij
@migjes Ik wil het oppervlak dat ik heb zo effecient mogelijk gebruiken. Dus de panelen mogen wat duurder zijn als ze meer WP opbrengen. Toekomstig verbruik weet ik nog niet, maar zal rond die 6000 liggen.Ik heb 3x25a. Ook naar de garage waar ze op komen.

Meer oppervlak wil ik er niet voor beschikbaar stellen. Geef veel geld uit aan riet, mooie kozijnen en gevelsteen. Dan ga ik er niet lelijke panelen op leggen....

Met gestrekt been.

• migjes
artbij schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:30:
@migjes Ik wil het oppervlak dat ik heb zo effecient mogelijk gebruiken. Dus de panelen mogen wat duurder zijn als ze meer WP opbrengen. Toekomstig verbruik weet ik nog niet, maar zal rond die 6000 liggen.Ik heb 3x25a. Ook naar de garage waar ze op komen.

Meer oppervlak wil ik er niet voor beschikbaar stellen. Geef veel geld uit aan riet, mooie kozijnen en gevelsteen. Dan ga ik er niet lelijke panelen op leggen....
oke, ik snap wat je wil en vind het ook niet stom om dat te doen.

het is gewoon dat je een dure dakbedekking kiest, riet is niet goedkoop.
ook word hier daar het bevestiging materiaal iets duurder.
en ik zeg maar zo, een bevestiging klem houd voor het zelfde geld een 170Wp paneel vast als een 350Wp paneel. dus je kunt beter de prijs verdelen over 350Wp als 170Wp. ;)

als ik het goed heb dan heeft @Andre1973 je al verteld over EPDM en dakpannen.
(ik kan je sterk aanraden zijn woorden te volgen, hij heeft echt veel meer ervaring als ik met bevestiging materiaal en vooral meerdere soorten. maak gebruik van zijn kennis zeer verstandig. ;) )

ga eens kijken naar LG panelen:
http://www.lg-solar.com/nl/
somige zijn wel betaalbaar:
http://shop.winkelman-zon...on-2-fullblack-320wp.html
andere zijn ronduit erg duur:
http://shop.winkelman-zon...-black-frame-365wp--.html
(zeker panelen die erg veel Wp per m2 leveren zijn gewoon moeilijker te maken en een stuk duurder.)

en dan waar het lastigste besluit zit.
dit is vooral technisch, ik probeer het zo simpel mogenlijk te schrijven, maar dan maak je snel kleine foutjes, dus lees het een beetje relatief. ;)
en ik ga uit van panelen met 60 cellen per paneel, zoals LG ze levert.

een 1 fase omvormer werkt het beste met +/-350Vmpp.
1 paneel levert 32Vmpp dus 350Vmpp / 32Vmpp = 11 panelen.
maar panelen leveren het meeste als ze warm zijn, zonlicht geeft warmte. ;)
helaas als ze warm worden leveren ze iets minder Vmpp. :-(
dus dat compenseren we met 1 extra paneel, en is dus 12X het beste.
(dit is dan wel per mpp, en veel van de 1 fase omvormers hebben 2x een mpp, dus daar hang je dan 2x12 panelen aan. ;) )
een voorbeeld omvormer kan dan zijn:
http://shop.winkelman-zon...f-webconnect---wifi-.html
in deze grafiek kun je dan opzoeken wat het omzetting rendement is:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg

met een 3 fase omvormer is het anders, dan moet je ergens rond de 600-700Vmpp zitten.
dan kom je uit op ongeveer 18 tot 19 panelen per mpp. ;)
(ook deze hebben vaak 2 mpp's, mooi 1 gebruiken voor je zuidelijke dak, en 1 voor je platte dak?)

gelukkig kun je een aardig eind afwijken van het optimum, maar echte hoge opbrengst moet je er wel rekening mee houden.
wat denk je, gaat er een mooie 18X320Wp LG's leuk passen op het dak?
of is een 12x mooier in jouw geval?
(ik kan het moeilijk overzien, gegevens zijn voor jouw vast duidelijker als voor mij. ;) )

• Artbij
@migjes Bruikbaar op het dak is 9mx4m. Volgens mij kunnen er dan net 20 van die LG panelen op. Die 10cm extra kunnen we wel vinden.

Die panelen zijn groot en duurder, heb ook een offerte voor EC Solar 335Wp panelen, die 50 euro goedkoper zijn.

De GOODWE GW6000DT omvormer ( 2x mppt) 3 fase omvormer is geoffreerd voor 18 x ec solar, dus daar kunnen nog 20 panelen extra op?

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 03-10-2017 13:52 ]

Met gestrekt been.

• migjes
artbij schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:42:
Bruikbaar op het dak is 9mx4m. Volgens mij kunnen er dan net 20 van die LG panelen op. Die 10cm extra kunnen we wel vinden.
oke, jij zegt het. ;)
(ik kan dit niet checken met de info die ik heb.)
Die panelen zijn groot en duurder, heb ook een offerte voor EC Solar 335Wp panelen, die 50 euro goedkoper zijn.
de ECsolars lijken ook veel Wp te hebben, maar reken eens uit hoeveel Wp dat is per m2. ;)

als ik het goed heb, hebben die ECsolars de maten 1mx2m = 2m2, de LG hebben iets van 1,7mx1m = 1,7m2.
dus een veel hogere Wp per m2 voor LG.

ook kan het zijn dat de ECsolar dus 72 (of 96) cellen per paneel heeft.
dus ook een hogere Vmpp en Voc, dus pas op met rechtstreeks vergelijken met LG die hebben 60 cellen. ;)
(niet dat ik ECsolar verder slecht vind, het is maar net waar je je beslissing op wil nemen, en wat lekkerder past op je dak)
De GOODWE GW6000DT omvormer ( 2x mppt) 3 fase omvormer is geoffreerd, dus daar kunnen nog 20 panelen extra op?
alle omvormers in die range(in dit geval 3fase), kunnen gewoon per mpp 18 tot 20 panelen aan.
of de omvormer nu 1000W is of 10.000W dat maakt niet uit. ;)

het is totale onzin om te zeggen omvormer kan 6000W aan dus je kunt er maar 6000Wp aan hangen. ;)
je moet er alleen voor zorgen dat je nooit meer Voc (+temperatuur) er aan hebt hangen.
de meeste van dit soort omvormers kunnen net meer hebben als 1000Voc per mpp.

• migjes
@artbij
ik zal even een stukje anders uit leggen.
dit stuk:
1 paneel levert 32Vmpp dus 350Vmpp / 32Vmpp = 11 panelen.
maar panelen leveren het meeste als ze warm zijn, zonlicht geeft warmte. ;)
helaas als ze warm worden leveren ze iets minder Vmpp. :-(
dus dat compenseren we met 1 extra paneel, en is dus 12X het beste.
(dit is dan wel per mpp, en veel van de 1 fase omvormers hebben 2x een mpp, dus daar hang je dan 2x12 panelen aan. ;) )
een voorbeeld omvormer kan dan zijn:
http://shop.winkelman-zon...f-webconnect---wifi-.html
in deze grafiek kun je dan opzoeken wat het omzetting rendement is:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
word dus dit verhaal:
1 cel lever +/-0,5Vmpp
350Vmpp / 0,5 = 700 cellen
1 LG panelel bevat 60 cellen.
700 / 60 = +/- 12 panelen per mpp ;)

de ECsolars bevatten waarschijnlijk 72 cellen (moet je even opzoeken, zijn best wel veel verschillende ECsolar panelen te krijgen)
700 / 72 = +/-10 panelen per mpp.
of als het een 96 cellen paneel is.
700 / 96 = +/- 7 panelen per mpp.

dan snap je wat het verschil is tussen de ECsolar en de LG. ;)

• migjes
@artbij
ik heb ze even opgezocht:
ik denk dat je deze ECsolars bedoeld:
http://www.sun-solar.nl/i...euw-op-voorraad-sunsolar/
en die is 72 cellen en die is 1mx2m dus 2m2 per paneel.

als je die wil vergelijken met een LG paneel dan moet je deze nemen:
www.lg.com/global/busines..._MonoX%20Plus_72cells.pdf
of
www.lg.com/global/busines...olar/DS_NeON2_72cells.pdf
die hebben ook 72 cellen en vrijwel de zelfde maat.
(maar heb ze nog nergens in een prijslijst zien staan, dus weet geen prijzen, nog of het wel leverbaar is?)

andere LG panelen hebben gewoon andere hoeveelheid cellen en maat, dat is appels en peren vergelijken. ;)

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 22:41
Hier komt er ergens volgend jaar ook een Oost/West opstelling aan, dus ik lees dit met veel belangstelling.

Begrijp ik het goed dat een 350V mpp de spanning per string is op een 1 fase omvormer?
Het aantal cellen van een paneel vermenigvuldig je met 0,5 en dan weet je welke spanning dat paneel afgeeft?
En zo bepaal je het aantal panelen om aan die 350V te komen?

(ik dacht altijd dat het omvormervermogen gedeeld moest worden door het aantal Wp per paneel...)

• migjes
Rob Z schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:46:
Hier komt er ergens volgend jaar ook een Oost/West opstelling aan, dus ik lees dit met veel belangstelling.

Begrijp ik het goed dat een 350V mpp de spanning per string is op een 1 fase omvormer?
Het aantal cellen van een paneel vermenigvuldig je met 0,5 en dan weet je welke spanning dat paneel afgeeft?
En zo bepaal je het aantal panelen om aan die 350V te komen?

(ik dacht altijd dat het omvormervermogen gedeeld moest worden door het aantal Wp per paneel...)
jep, dit is een manier om te rekenen.
maar pas op! moderne cellen leveren tegenwoordig 0,53V, die 0,03V lijkt geen verschil maar doe je dat 700X dan maakt het een flinke slok op een borrel uit. ;)

vandaar dat de meeste het per paneel uitrekenen, dat zijn preciezere gegevens als per cel.

verder zie het grafiekje:
deze is voor een 1fase omvormer.
en dan zie je dat zelfs 200Vmpp niet een echt heel groot probleem is, maar ook een 480Vmpp is nog niet een echt probleem.
dus een 6x-7x panelen doet het vaak ook erg leuk op een gemiddelde TL omvormer.
6x - 7x 32Vmpp = 192Vmpp - 224Vmpp.
maar wil je echt het onderste uit de kan halen, dan is een 12x wel een stukje beter.
12x 32Vmpp = 384Vmpp (en als de panelen goed warm zijn, wat gebeurd als ze in de zon liggen, dan zakt de Vmpp iets naar rond de 350V.)
hoeveel W een omvormer is, dat maakt eigenlijk geen bal uit.
(zolang je maar niet te gek doet, natuurlijk, 12x320Wp op een 1000W omvormer is natuurlijk vragen om slechte opbrengst, maar of je nu een 3000W of 4000W omvormer gebruikt dat maakt niet veel uit.)

daar boven op heb je nog het oost-west effect.
maar die moet je helemaal los zien van wat ik hier boven zeg. ;)

edit:
oke even groots seksueel mieren gaan mishandelen (mierenneuker).
als je 220V bij je meterkast binnen krijgt van je netbeheerder is het optimum 345V.
krijg je 230V van je netbeheerder dan is het 355V, etc etc..
soms krijgen mensen zelfs 235V van de beheerder, die kun je zelf uit rekenen. >:)

de meeste omvormers kunnen beter de DC naar beneden converteren, als naar boven.
naar beneden is vaak net iets effectiever.
dus een klein beetje boven het optimum gaan zitten is wel prettig.

verder heb je aan deze edit geen bal.
je blijf afhankelijk van: wel of geen zon, en wat voor temperatuur je dan buiten hebt.
maar mierenneuken kan soms ook leuk zijn. >:)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 04-10-2017 10:38 ]

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 22:41
Top, dank voor de uitvoerige uitleg!
Pagina: 1