Ram/cores Virtual machine ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-10-2022
Hallo beste mensen,

Ik heb een vraagje voor de lunix mensen onder ons :)
Laats heb ik een nieuwe computer gekocht.
Hier wil ik virtuale machines op draaien met name lunix distro (ubuntu, kali, etc) nu vroeg ik me af wat is de ideale verhouding qua Ram en Cores.

Mijn pc heeft 16 GB Ram (binnen kort naar 32gb)
en een Ryzen 1600 (6 cores)

Overigens wil ik hier ook android studio op draaien

Graag hoor ik hier jullie mening over :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 12:38
Dit is erg afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen. Maar aangezien je al een systeem hebt gekocht, zou ik me niet langer afvragen wat de ideale verhouding is, maar gewoon vm's toevoegen tot het punt dat je het niet meer prettig vindt werken. Iedereen heeft namelijk een ander beeld van wat prettig/snappy werkt, waardoor je ook heel verschillende antwoorden gaat krijgen.

Je kunt de systeem requirements terugvinden van ieder os, waardoor je kan inschatten wat je in de slechtste situatie zullen nodig heben aan resources (cores, ram). Afhankelijk van de toepassingen kan je een percentage van deze resources als vrij beschouwen en die ook inzetten. Dit is tenslotte het voordeel van VM, je kunt je resources optimaal benutten.

Begin met 1 core en 2 GB ram per vm, dat zou voor een gemiddelde belaste client nog genoeg overhouden. In een optimistischer situatie kun je makkelijk het dubbel aantal vm's gaan gebruiken en kijken hoe dat draait. Ligt echt aan wat die clients doen en welke desktop je erop draait.

Maar heb je echt zoveel vm's nodig? zou pas doorstappen naar 32 gb als je merkt dat je het nodig hebt, hardware wordt alleen maar sneller en goedkoper (meestal dan).

ook zou ik onderscheid maken tussen een VM en Container. Headless machines zou ik bijvoorkeur in een LXD hangen als ik op een ubuntu host zou draaien. Die vragen veel minder resources en zijn erg eenvoudig in gebruik terwijl toch de beveiliging automatische geregeld wordt.