Computer schakelt spontaan uit zonder BSOD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 12:11

LCP

Biertje?

Topicstarter
Dag mede-Tweakers,

Sinds afgelopen zaterdag schakelt mijn PC spontaan uit bij redelijke belasting. Ik gebruik mijn PC voor Audio en tijdens de Cubase sessies, is het uitschakelen meerdere malen voorgekomen.

Nu dacht ik in eerste instantie aan oververhitting van de CPU, maar deze blijft keurig rond de 60 graden bij hevige systeembelasting.

Allereerst de specs:

Asus P9X79
Intel i7 4960X
12GB Corsair RAM
nVidia GT740
4 SSD's

Het viel mij op dat het gebeurt tijdens redelijke systeembelasting, dus ik heb Prime95 eens laten draaien. Na het starten van Prime95 schakelde de PC zich na 4 seconden uit. Dit gebeurde 2x. De derde keer bleef het systeem up en kon ik ook de monitoring starten. De CPU blijft koel rond 60 graden gemiddeld en het moederbord blijft ook koel.
Ik heb de Intel CPU getest met de Intel Processor Diagnostics Tool en komt hier keurig doorheen.
Ook een diskcheck levert geen fouten op.

Is dit een gevalletje defecte voeding, of kan er iets anders aan de hand zijn? Is er een tool waamee voedingslijnen te checken zijn?

Bedankt alvast voor het meedenken :)

Groet,
Rob

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Beste antwoord (via LCP op 03-10-2017 15:40)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dat klinkt niet echt betrouwbaar, ondanks dat het wel gewoon te koop is. Niet bij erg veel shops overigens.

Maar alle symptomen voor een defect voeding zijn daar:
  • Na het starten van Prime95 schakelde de PC zich na 4 seconden uit
  • Computer schakelt spontaan uit zonder BSOD
  • De CPU blijft koel rond 60 graden gemiddeld en het moederbord blijft ook koel.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
LCP schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:15:
Is dit een gevalletje defecte voeding, of kan er iets anders aan de hand zijn? Is er een tool waamee voedingslijnen te checken zijn?
Waarschijnlijk. Er is niet echt toegankelijk gereedschap om dat te controleren. Je kunt een aantal meters aan 12 en 5V knopen, als je die hebt.

Welke voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
Waarschijnlijk. Er is niet echt toegankelijk gereedschap om dat te controleren. Je kunt een aantal meters aan 12 en 5V knopen, als je die hebt.

Welke voeding?
Ik weet niet precies welke voeding ik heb, maar het staat me bij dat het een model van Super Flower is van zo'n 500 Watt. Is al wel een aantal jaartjes oud btw.

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Dat klinkt niet echt betrouwbaar, ondanks dat het wel gewoon te koop is. Niet bij erg veel shops overigens.

Maar alle symptomen voor een defect voeding zijn daar:
  • Na het starten van Prime95 schakelde de PC zich na 4 seconden uit
  • Computer schakelt spontaan uit zonder BSOD
  • De CPU blijft koel rond 60 graden gemiddeld en het moederbord blijft ook koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 20:19
Dit klinkt inderdaad als een brakke voeding. Toevallig een in de buurt om te testen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen3 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:37:
Dat klinkt niet echt betrouwbaar
Laat ik je even bijpraten: Super Flower is al heel wat jaren een topfabrikant van voedingen.
Helaas niet gangbaar vanwege de hoge prijzen al komt daar nu verandering in.
TS:
Hoe heb je de temperaturen gemeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Daarom "klinkt". Af en toe verzinnen ze vreemde namen, terwijl ze wel gewoon goed spul maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:28
Koppel eens zoveel mogelijk af en doe nog een poging? En meer de spanning op de 5V en 12V eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denarius
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 15:21
Start de pc direct weer opnieuw op, na het uitvallen? Of blijft hij uit na het uitvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
Ik heb gisteravond de voeding vervangen en ben as we speak weer een stresstest aan het doen. Deze loopt inmiddels zo'n 12 min.
Alle temperaturen zijn in orde en het systeem blijft keurig werken.
Voorzichtig trek ik de conclusie dat het inderdaad de voeding kan zijn geweest...
Ik test nog wat meer en rapporteer mijn bevindingen hier. Bedankt voor het meedenken allen! :)

[ Voor 2% gewijzigd door LCP op 03-10-2017 15:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Draai Prime95 + Furmark ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Topicstarter
Furmark ook gedraaid. Met vlag en wimpel geslaagd. Geen issues :)

Ik denk dat we een winnaar hebben jongens. Heeft wel €100 gekost, maar ik kan verder!

Pagina: 1