Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ons ongebruikte dakterras wil ik gaan gebruiken om zonnepanelen op te plaatsen. De ligging is zuid.
Helaas heeft het dakterras een opstaande rand van 96cm. Hierbij hem ik 2 ideeën uitgewerkt:
  1. 7 panelen - landscape en potrait
  2. 6 panelen - landscape - ik wil namelijk niet dat de panelen meer dan 40cm boven de rand uitstekken
Zie plaatje voor de details. Het dakterras staat pal op het zuiden. Of is het beter voor het rendement de panelen op oost-west te plaatsen? Ik heb de hoek 30graden gemaakt om niet te hoog uit te komen.

Ik heb hierbij twee vragen:
- wat is de invloed van de 96cm hoge terras rand op het rendement
- waarvan kan ik het beste de constructie maken (ik dacht eerst aan steigerbuizen alleen wordt dit wel kostbaar)

(helaas, het toevoegen van het plaatje lukt mij niet.. hierbij de link: https://www.dropbox.com/s/y098h35tunord6o/schets.png?dl=0

[ Voor 33% gewijzigd door tweakfdr op 02-10-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je zou een soort veldopstelling kunnen maken gericht op zuid
https://www.awizon.nl/lan.../zonnepanelen-op-de-grond
(niet perse die, maar het gaat om het idee, omhoog vanaf de grond om zoveel mogelijk schaduw te beperken)
Beetje creatief denken, een emmer met beton en een poot erin, en je bent al omhoog.
Of zware tegels en daar een rails op.

Met 3 stringen van 5 SF-175S panelen (1257 x 977) in portrait en dan zelf de hoek bepalen. (10/15/20 graden is al voldoende)

Omdat het 3 onafhankelijke stringen zijn is elk rijtje van 5 een eigen fabriekje.
Schaduw op de korte kant bij SF is geen probleem, op de lange kant wel, dus vandaar in portrait.
Schaduw op het onderste rijtje met 5 panelen heeft dan geen effect op de bovenliggende 2 rijen met 5 panelen.
Wel heb je daar een omvormer nodig, zoals een SMA xxxx TL-21 die tot 750 Voc gaat.
Maar er staan genoeg SMA 3000 TL-21 op markplaats eventueel.
(tenzij je 6 panelen breed kwijt kunt en dan worden het stringen van 3 panelen)

Of je neemt Jinko Maxim optimized panelen, waar elk paneel zijn eigen optimizers heeft.
Net als @Jan-man

Het voordeel van oost/west \/ \/ \/ is dat je (meestal) meer panelen kwijt kan.
Maar ook daar rekening houden met schaduw van de rand, dus panelen omhoog.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2017 18:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1m980tfzw5y4p.png

Eens kijken naar zo'n oplossing :) kun je de meeste panelen mee kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Jan-man
Waarom liggen die panelen niet zo:
\/ \/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33
Geen idee niet mijn pv installatie. Daarnaast maakt dat toch weinig uit ? En met /\/\ lijkt me dat sneeuw ed eerder eraf glijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 18:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Jan-man schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:39:
Geen idee niet mijn pv installatie. Daarnaast maakt dat toch weinig uit ? En met /\/\ lijkt me dat sneeuw ed eerder eraf glijd.
Dat maakt (heel) veel uit. Nu heeft die meest linkse rij heel snel last van schaduw van de dakrand. Zet je die eerst rij andersom (met hoge kant tegen de dakrand) dan heb je dat niet.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Atomic2005 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 15:09:
[...]

Dat maakt (heel) veel uit. Nu heeft die meest linkse rij heel snel last van schaduw van de dakrand. Zet je die eerst rij andersom (met hoge kant tegen de dakrand) dan heb je dat niet.
Super tip! Zo had ik het nog niet bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 19:54
@tweakfdr
zou je voor de duidelijkheid niet een foto van het huis willen neer zetten.
(en als je toch bezig bent, foto van het dakterras zelf)
kunnen mensen hier vele betere tips geven.
nu is het een beetje in de lucht praten, waardoor niemand echt weet wat je nu eigenlijk voor ruimte hebt. ;)

(vaak kun je ook bouw tekeningen krijgen van je huis, dat helpt ook veel.)

Afbeeldingslocatie: https://photos-5.dropbox.com/t/2/AAC7uIkq5_3egqPrKyDI5q7JF796qj1x_suCLQgE3VRDwA/12/3483891/png/32x32/3/1507388400/0/2/schets.png/EMiR0QIY2zggBygH/5Qx_iDHeRfFMbxaXkNmHtNxh0dJ5KlWnb7fbrLSitSo?dl=0&size=2048x1536&size_mode=3
is die schuine lijn een deur?

(en vertel of je een beetje handig bent en wat kunt knutselen.
welke materialen gebruik je dan het liefst?)

[ Voor 44% gewijzigd door migjes op 07-10-2017 13:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:56:
@tweakfdr
zou je voor de duidelijkheid niet een foto van het huis willen neer zetten.
(en als je toch bezig bent, foto van het dakterras zelf)
kunnen mensen hier vele betere tips geven.
nu is het een beetje in de lucht praten, waardoor niemand echt weet wat je nu eigenlijk voor ruimte hebt. ;)

(vaak kun je ook bouw tekeningen krijgen van je huis, dat helpt ook veel.)
wellicht helpt deze foto: Afbeeldingslocatie: https://bigdisk.drogt.nl/photo/webapi/thumb.php?api=SYNO.PhotoStation.Thumb&method=get&version=1&size=large&public_share_id=IdzQCi1c&id=photo_547765616b657273_736368616e732e6a7067&rotate_version=0&mtime=1507388893&SynoToken=n85rr8n6qdtcvbs9n187a8k8r6
In ben redelijk handig en ik zat te denken om aan de stenen muur aan de zuidzijde een L-profiel te plaatsen waarop ik de bijvoorbeeld de Clickfit montagerail plaats. En deze circa 20graden laat oplopen. Zij de blauwe lijn. Aan de raamzijde (-1 meter ivm openslaande deur) wil ik naar beneden laten gaan zodat je een soort schans krijgt. Onderaan zal dan ballast komen in de vorm van tegels.
Maximaal wil ik de panelen 30 cm boven de rand laten uitsteken.

Aan de zijde van het raam en openslaande deur moet ik een meter vrijhouden ivm. de deur.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakfdr op 07-10-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 19:54
@tweakfdr
je maakt een hoop duidelijk.
kun je ook een foto maken van buiten naar het huis.
zodat de dak rand te zien is.

(ik denk namelijk dat het gewoon vergunnings-vrij is om daar een afdak te maken. (wel met regeltjes)
dan doe je in plaats van plexiglas er gewoon PV is, en dat kost maar amper meer geld.
dan neem je wel speciale PV, bifacial of BIVB.
zoals:
https://www.alma-solarsho...-bmo-250-transparant.html
of nog veel meer soorten en prijs klassen.
het kost dan wel iets extra, maar vermeerderd ook de waarde van de woning.
als je een setje los op het dak pleurt, dan word de woning niks extra waard.
kun je ook nog een bankje daar neer zetten met wat planten bakken, en je hebt in eens wel een hele leuke plek om af en toe te zitten. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1