Hoe kan ik bij 24V de polen wisselen? (deuropener)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 977723

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn naam is Peter en ik ben nieuw hier. (hallo Peter 8) )
Ik heb een aangepaste bus. Hier moet ik met mijn rolstoel in vervoerd worden.
Omdat je tegenwoordig nergens meer bijdrages kunt krijgen moet ik alles zelf bekostigen.
Nu heb ik de bus zover dat ik een compleet systeem heb.
Zelf op elkaar aangepast maar absoluut niet elegant.
Dit heeft er mee te maken dat ik het voor ongeveer 10% van de "professionele kosten" heb kunnen doen.

Er is nog één ding dat me irriteert. Het irriteert me meer dat ik er geen oplossing voor kan bedenken. Maar ik heb dan ook een WTB achtergrond en geen Elek. Hoewel mijn kennis 17 jaar geleden gestopt is met bijwerken.

Mijn VRAAG dus:

De achterdeuren heb ik automatisch gemaakt met een raamopener. Die werkt op 220V en geeft een output van 24V.
Als de deur open moet is de + op de + en de - op de -
Om de deur weer te sluiten draaien deze polen zich om. Dus 24V op de - is deur dicht.

Dat vraagt veel van de 12V accu (omvormer naar 220V dan systeem van de openers 24V.)

HOE krijg ik dit voor elkaar?

Ik wil dus de hele unit met RC eruit doen en van 12V naar 24V (heb ik een omvormer voor)
EN zoek dus een gedegen (liefst kant en klaar) systeem.

Mogen dus 4 knoppen zijn (2 deuren)
Knop1: deur links open
Knop2: deur rechts open
Knop3:deur rechs dicht
Knop4: deur links dicht.

Ik dacht zelf nog aan een arduino systeem maar ik heb daar de kennis(sen) niet voor.

Wie mij kan helpen maakt me heel blij.

Vriendelijke groet en alvast dank je wel voor jullie denk en kraak werk.

8) Peter

Beste antwoord (via Anoniem: 977723 op 20-11-2017 13:15)

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:55
Jij hebt het over een 12v DC power supply de relais die je gepakt hebt is 24v dc.

Dus je zou bijvoorbeeld deze kunnen nemen: https://www.conrad.nl/nl/...-1x-wisselaar-503089.html

En aansluiting staat in de handleiding maar om het makkelijk te maken voor je hebt ik de moeite genomen het te tekenen voor je:
stuk plaatje, sorry

Ik weet niet precies hoe je "remote" werkt. Maar in deze situatie werkt het zo:

Als A1 stroom krijgt (en houd) van je remote control. Zal het relais schakkelen NA ingestelde vertraging. Wat ervoor zorgt dat 17 of 18 stroom krijgt omdat het een wissel relais is. Dus Motor 2 gaat draaien nadat de vertraging verstreken is. Je zal wel even door moeten meten welke precies schakeld. Is niet helemaal duidelijk in de handleiding.

Wanneer je remote alleen een PULS stroom geeft gaat dit niet werken.

En als toevoeging wil ik je meegeven, Ik weet niet of het handig is als je dit zelf gaat rotzooien. Misschien beter iemand vragen die weet waar hij mee bezig is. En als ik jou was zou ik ook hier en daar wat zekeringen tussen doen zodat de boel niet in de brand vliegt bij kortsluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door g00gle op 25-05-2022 14:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 17:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

Misschien begrijp ik niet wat je wilt.

maar als het zo simpel is als je voorstelt. :
dan heb je alleen 4 knoppen nodig die allebei de draden schakelen ?
het enige wat je dan doet is bij 2 knoppen de + en 0 omdraaien, en die zorgen dan dat de deur dichtgaat.

Ik zou niet weten wat een arduino nog meer zou moeten doen ?

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 02-10-2017 11:52 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel, heuveltje,

Het probleem is dat de deuren 1 seconde na elkaar moeten sluiten.
Anders was het idd zo gepiept.
Ik weet dus niet of dit dan nog met 2 knoppen gedaan zou kunnen worden en iets van een weerstand ofzo.
Maar dat is wat ik zei, ik heb die kennis(sen) niet :|

Groet,
8) Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:26
2x een H-brug met voldoende vermogen aan de arduino en dan de knopjes die je wilt. Let wel op bij de H-brug dat deze een lage interne impedantie (weerstand heeft) anders wordt deze mogelijk te heet en werkt het maar 1 keer ;)

Maar, zonder programmeer kennis is het toch wel key om eerst een basis arduino projectje te doen ;)

Voorbeeld H-brug
http://www.ebay.com/itm/H...ec15f4:g:QpMAAOSwwKtZkg4O

[ Voor 21% gewijzigd door Steefph op 02-10-2017 12:00 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daar is een arduino nog steeds compleet overkill. en trekt je accu leeg
Dat is iets meer dan een weerstandje. maar niet veel :)
1 transistor 2 weerstanden en een condensator Zo uit mijn geheugen.
maar dat is alweer 15 jaar geleden :)

Je hebt gewoon relaisprintjes met een instelbare vertraging.
zoek maar eens op ebay op delay relais

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 02-10-2017 12:32 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Beetje laat maar kan je niet beter die raamopeners vervangen door linaire actuators op 12V?

Draait het volledige systeem gewoon op autobatterij zonder echt veel te belasten.

Hoeft niet duur te zijn. Op ali zijn er genoeg werkende complete setjes te vinden inclusief afstandsbediening enzo. (prijs wordt vooral bepaald door de lengte van de "zuigers" - geen idee heo lang ze moeten zijn.

Deze bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com...Brackets/32349263789.html

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Steef,

Dank je wel voor je antwoord.
Ik ben nu idd iets aan het lezen over H-Bridge.
En Arduino leren. :?

Azz,
Dank u wel.
De actuators komen ook van China. Alleen de 24V zijn sterker werd mij verteld) en moeten tijdens het rijden de deuren dicht houden omdat de sloten eruit gehaald zijn. (werkt RC anders niet)

Maar op jouw optie ga ik eens verder. Die van de andere trouwens ook.
Is er iemand in de buurt van Parkstad die mij life zou kunnen helpen? (uiteraard tegen vergoeding)

IK zoek door.
En als jullie nog iets tegenkomen, denk aan mij?

8) Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Om wat voor wagen gaat het feitelijk?

24v duwers zijn inderdaad sterker maar het is niet dat het openen van een autodeur veel kracht nodig heeft. Zwakste dingen kunnen met gemak 40-50-100 kilo verduwen. Autodeur is een deur dus je hebt nooit volle gewicht.
Qua vergrendelen gaan ze even sterk zijn. Aangezien de schroefdraad dat bepaalt, niet de sterkte van de motor. Je kan geen bout over een schroefdraad duwen/trekken. Er is altijd een draaibeweging nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@azz_kikr Het gaat om de achterdeuren van een VW T5.

Ik heb inmiddels dit gevonden; https://tinyurl.com/ybgx8ktr

Ik heb nl. de actuatoren al. En kwam tot de conclusie dat de optie om van 12V - 22V om deze aan te sturen, te veel verlangd van de accu.

De RC die ik nu besteld heb is dan minder vermogen voor nodig.

Mijn volgende vraag is als ik 1 deur 0,5 - 1,0 seconden wil vertragen (de deuren kunnen met deze RC tegelijk bediend worden) hoe kan ik dat het beste aanpakken?

http://tinyurl.com/y8qbnbma

Mijn dank is weer groot.

8) Peter

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 977723 op 04-10-2017 09:56 . Reden: toevoegen url-schema ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@Anoniem: 977723
Je kan tussen 1 actuator een voltage regulator stoppen. En je stuurt er enkele volten minder naar de ene pomp.
Ze zullen wel nog gelijk beginnen toegaan, maar de ene zal trager sluiten (ook wel trager openen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

een vertraginscircuitje bestaat maar uit een handjevol componenten.
https://www.circuitsonlin...sen/relaisvertraging.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@azz_kikr een voltage regelaar, gewoon in de vorm van een potmeter? ;( zoals ik al zei ben ik echt een leek.

De installatie is nu zo dat ik 24Volt kan sturen zolang ik de knop vasthoudt, laat ik de knop los, geen spanning. Ik neem aan dat ik dan niet veel heb aan een in-schakelvertraging?

Edit;
:? En weerstand op een pool van een actuator, zou dat iets uitmaken?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 977723 op 28-10-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
Ik zou gewoon een kantenklaar iets kopen gezien de geringe kennis. (Zoals conrad: Bestnr.: 1524034 - 89).
In dit voorbeeld voed je het relais vanaf je 24VDC van de actuator die als eerste opengaat. Na een instelbare tijd (bijvoorbeeld 2sec) sluit het relais en gaat de tweede actuator lopen. Het omkeren kan ook gewoon met 2x 24V relais (Omron bijv), relais1 voor open relais2 voor sluiten. Wil je met een afstandsbediening gaan werken of met knoppen? AB heeft wel minimaal 2 kanalen nodig denk ik, je zou bijvoorbeeld met het kanaal1 kunnen openen (relais1 activeren) en met kanaal2 kunnen sluiten (relais 2 activeren). Deze 3 relais en de ontvanger kun je in een DIN rail kastje bouwen. Het is ook met een arduino op te lossen maar dat is vrij lastig uit te leggen zo over een forum. Edit: begrijp dat je de ebay RC hebt gekocht. Bedenk wel als je minder spanning gaat sturen naar een actuator dat hij waarschijnlijk ook minder kracht heeft. Inschakelvertraging (bij het sluiten) op 1 vd actuatoren lijkt me het beste. Je zou dan een diode voor het relais moeten plaatsen zodat hij bij het openen geen spanning krijgt. Bij het openen moeten beide actuatoren wel gelijkertijd gaan draaien?

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 29-10-2017 00:00 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jim,

Het is de bedoeling dat beide autodeuren tegelijk open gaan en bij het sluiten de ene deur iets van 0,5 seconde later sluit. En een diode laat toch maar spanning een richting door? Dat de deur bij het openen ook iets vertraagd is geen punt omdat de deuren als het ware in een zijwaartse beweging openen. Bij het sluiten moet een deur langzamer gaan omdat anders de rubbers in de knel komen.

Ik heb niet die van ebay, maar van aliexpres.
Ik heb inmiddels dit gevonden; https://tinyurl.com/ybgx8ktr
Het werkt goed, enkel bij het sluiten.

Met een diode, ga ik uitvogelen. Of kan iemand mij een schetsje maken hoe ik die het beste kan implementeren in het systeem wat ik al heb?

Alvast weer dank jullie.

8) Peter

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 977723 op 31-10-2017 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier ben ik weer,sorry.

Ik hoop dat iemand hier zijn kennis met mij wil delen.

Ik heb onderstaande componenten. In een ander topic kreeg ik het advies om een vertragingsrelais aan te sluiten.

Ik ben daarop gaan zoeken en kwam deze tegen: Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/505800_LB_00_FB/hiquel-tm16-multifunctioneel-tijdrelais-24-vdc-24-vac-230-vac-1-stuks-tijdsduur-01-100-h-1x-wisselaar.jpg?x=250&y=250

Deze unit Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1zJvlSXXXXXaxXXXXq6xXFXXXE/2-UNIDS-12-300mm-Stroke-font-b-1500N-b-font-12-V-Actuadores-Lineales-de-usos.jpg
schakelt de twee lineaire actuatoren. (motor)

Een van de twee moet vertraagd ingeschakeld worden.

Mijn vraag:
Ik kan dus nergens vinden hoe ik deze 'vertraagde' motor moet aansluiten.
Wie kan mij vertellen welke draad ik waar op aan moet sluiten zodat de motor 0,5 seconde later geactiveerd wordt. De instelling van de tijd is me wel duidelijk.
Alleen de aansluiting :'(

Ik zou jullie dankbaar zijn voor het delen van jullie expertise.

8) Peter

ps.: in mijn geval draait alles onder 24Volt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
Jij hebt het over een 12v DC power supply de relais die je gepakt hebt is 24v dc.

Dus je zou bijvoorbeeld deze kunnen nemen: https://www.conrad.nl/nl/...-1x-wisselaar-503089.html

En aansluiting staat in de handleiding maar om het makkelijk te maken voor je hebt ik de moeite genomen het te tekenen voor je:
stuk plaatje, sorry

Ik weet niet precies hoe je "remote" werkt. Maar in deze situatie werkt het zo:

Als A1 stroom krijgt (en houd) van je remote control. Zal het relais schakkelen NA ingestelde vertraging. Wat ervoor zorgt dat 17 of 18 stroom krijgt omdat het een wissel relais is. Dus Motor 2 gaat draaien nadat de vertraging verstreken is. Je zal wel even door moeten meten welke precies schakeld. Is niet helemaal duidelijk in de handleiding.

Wanneer je remote alleen een PULS stroom geeft gaat dit niet werken.

En als toevoeging wil ik je meegeven, Ik weet niet of het handig is als je dit zelf gaat rotzooien. Misschien beter iemand vragen die weet waar hij mee bezig is. En als ik jou was zou ik ook hier en daar wat zekeringen tussen doen zodat de boel niet in de brand vliegt bij kortsluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door g00gle op 25-05-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Misschien is het handig om uit te leggen wat je probeert te realiseren, je valt nogal midden in je verhaal zo. Voor iemand die je vorige topics heeft gevolgd is het misschien duidelijk, maar ik begrijp het bovenstaande totaal niet (je wil een actuator van een autodeur 0.5s vertragen?).

En als je hulp wil, is het verstandig een zo helder mogelijk verhaal te posten. Mensen zijn doorgaans meer dan bereid je te helpen, maar dan moeten ze niet zelf alle informatie uit verschillende topics op moeten halen ;)

Los daarvan denk ik dat het meer een onderwerp voor de elektrotechneut is, dus misschien meer iets voor Modding, Mechanica & Elektronica

Edit: Ah, ik begrijp na het lezen van je vorige topic wat de bedoeling is: een VW Transporter heeft twee achterdeuren en die moeten in de juiste volgorde dichtgetrokken worden (en geopend worden natuurlijk), vandaar de vertraging?

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 20-11-2017 12:13 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

Wil je twee 'achterklepdeuren' van een bestelbusje in elkaar laten vouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rene: Klopt Het is inderdaad de bedoeling dat de 'tweede' achterdeur van mijn VW T5 0,5 seconden later sluiten gaat. (Mag ook openen én sluiten 0,5 sec)

gOOgle: Ik heb sowieso hier en daar zekeringen geplaatst. Niet opgenomen in mijn verhaal.
Iemand die er verstand van heeft, heeft geen tijd. :(

Ik denk wel dat ik met je schema aan de slag kan. Ik ga meten.

Dank jullie alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Grrrrrene schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:09:
[...]

Edit: Ah, ik begrijp na het lezen van je vorige topic wat de bedoeling is: een VW Transporter heeft twee achterdeuren en die moeten in de juiste volgorde dichtgetrokken worden (en geopend worden natuurlijk), vandaar de vertraging?
Lol, dit gaat hem denk ik niet worden. Puur om de reden dat ik verwacht dat de deuren nooit goed in het slot gaan vallen. Deze actuators zijn daar niet snel genoeg voor denk ik.

En ik zou niet vertrouwen op een relais in dit geval. Je moet hier wel wat slimmigheden bij gebruiken zoals bijvoorbeeld een eindschakkelaars zodat je zeker weet dat de deur dicht zit. Als hiermee iets mis gaat vouw je 2 deuren in elkaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
g00gle schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:22:
[...]

Lol, dit gaat hem denk ik niet worden. Puur om de reden dat ik verwacht dat de deuren nooit goed in het slot gaan vallen. Deze actuators zijn daar niet snel genoeg voor denk ik.
Als de actuators sterk genoeg zijn kunnen ze de deur toch ook in het slot trekken? Ik weet niet hoe dat bij een VW Transporter gaat, maar volgens mij moet dat wel kunnen. Je zult er wellicht een veel sterkere actuator voor nodig hebben, maar goed... Het wordt wel spannend inderdaad als de timing niet goed is (0.5s is niet veel) en je een sterkere actuator gebruikt omdat de deur niet snel genoeg sluit om in het slot te vallen :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Grrrrrene schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:27:
[...]

Als de actuators sterk genoeg zijn kunnen ze de deur toch ook in het slot trekken? Ik weet niet hoe dat bij een VW Transporter gaat, maar volgens mij moet dat wel kunnen. Je zult er wellicht een veel sterkere actuator voor nodig hebben, maar goed... Het wordt wel spannend inderdaad als de timing niet goed is (0.5s is niet veel) en je een sterkere actuator gebruikt omdat de deur niet snel genoeg sluit om in het slot te vallen :X
.. en met die sterkere actuator weet je ook direct dat het echt goed fout gaat met nr2 als nr1 faalt.

Wat gebeurt er trouwens als er iemand tussenzit?

edit: ik zie dat je ook de vergrendeling er uit gehaald hebt. Ik sta sympathiek tegenover je plan om het zelf op te lossen, maar dit kan echt niet. Wat denk je dat er gebeurt als iets dat achterin staat gaat schuiven en tegen de deur op duwt?

Je zult op z'n minst een vervangende vergrendeling er in moeten bouwen. Bijkomend voordeel is dat je dan met zwakkere actuators aan de slag kunt die gewoon op 12v werken.. en die hopelijk ook niet iemand vinger er af knippen mocht die er per ongeluk tussen zitten. Zo'n vergrendeling is helemaal niet zo heel lastig.. ik kan nu op dit moment even niet googlen maar ik kijk vanavond wel even. En waarschijnlijk is ondertussen iemand me al voor.

[ Voor 32% gewijzigd door Yucon op 20-11-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 14:17
Ik heb de twee topics samengevoegd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Effe een update:

Het werkt! Hoera!.

Ow jongens wat ben ik blij. Het schema van gOOgle werkt. Dank je wel man.

Even nadere uitleg.

Het slot van de achterdeuren zijn verwijderd. Omdat inderdaad het hele systeem niet zou functioneren omdat als je de deuren zou ontgrendelen met de RC van de auto dan gaan de deuren nog niet "uit" het slot.
De actuatoren houden de deuren tijdens het rijden dicht. Daar zijn ze ook sterk genoeg voor. (misschien dat mijn beginplaatje onduidelijk is maar ik heb de 24Volt variant.

Maar op de manier zoals gOOgle het schema opstelde werkt het perfect.
Omdat de actuatoren even snel en even ver uitslaan(intrekken) is deze 1 seconde (heb ik het maar gemaakt)
voldoende om eerst de eerste deur dicht te trekken en dan de 'overlappende' deur.

Ik zal zo nog een filmpje plaatsen (of de link) zodat het helemaal clear is.

Dank jullie allemaal voor jullie bijdragen. Geweldig.

8) Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Wat gebeurt er trouwens als er iemand tussenzit?
Die krijgt 1000N te verwerken.
Ik snap hem. Nu is het wel dat ik er áltijd bij ben en wacht tot de deur dicht is.

Het gaat er trouwens om dat ik een rolstoel zit en zo eindelijk alleen op weg kan. (dankzij de gemeente Heerlen sinds 2014. :sarcasme uit:)

Hier de link naar het filmpje

Mijn dank is 1.65 meter. d:)b

8) Peter

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 977723 op 20-11-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Heb je ook aan APK eisen gedacht? Ik denk dat je niet-vergrendelde achterdeuren afkeur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Anoniem: 977723 Ik ben heel benieuwd naar je filmpje. En misschien kun je beter een electronisch auto deur vergendeling erin bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://shop.strato.com/WebRoot/StoreNL/Shops/61657728/MediaGallery/stelmotoren-auto.jpg

Deze laat je dan eerst het slot open trekken, dat moet vast mogelijk zijn. En vervolgens de deur open drukken door de actuators. Dit voorkomt dat je deur per ongeluk open kan gaan. Dan hou je het ook velig (mits je actuators geen gekke dingen doen)

Je hebt het overigens wel snel getest allemaal! Ik ben heel benieuwd naar je filmpje. Ik zie hem graag.

p.s. dit is een centrale deur vergrendel systeem (aftermarket) maar hiermee kun je vast ook iets verzinnen om de deur hendel te manipuleren

[ Voor 11% gewijzigd door g00gle op 20-11-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Yucon,

Bij aangepaste auto's is dit normaal, zal dus geen afkeur worden.
In mei weet ik het zeker. Als het afkeur is, laat ik het nog weten.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

Yucon schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:13:
Heb je ook aan APK eisen gedacht? Ik denk dat je niet-vergrendelde achterdeuren afkeur zijn.
Het is natuurlijk een kleine moeite om de stroom van die actuatoren te onderbreken op het moment dat de deur op slot zit, en met een solenoid de deuren te ontgrendelen op het moment dat je de actuatoren aanstuurt. Maar als die actuatoren gewoon schroefspindels zijn, dan zijn ze meer dan sterk genoeg om de deur dicht te houden.

Wat ik me wel afvraag is of met deze schakeling de vertraging ook juist is geregeld. Als de rechterdeur bijvoorbeeld later open moet dan de linker, dan zal de rechter ook weer als eerste dicht moeten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Stoney3K, Bij het openen van beide deuren krijg je inderdaad 1 seconde een weerstand door de andere deur, maar die is acceptabel.
Het zijn inderdaad schroefspindels, dus die houden de deur dicht. APK is geen probleem.

Ik heb er nog eentje.
Nu wil ik tijdens het openen én het sluiten van de deuren een piepsignaal laten luiden.
Ik heb hier een pieper voor en die werkt. Echter maar een keer. Dat is alleen als de plusdraad op de + is aangesloten. Als de polen wisselen, tbv het sluiten van de deuren, niet.
Ik begrijp dat dit met een h-brug opgelost kan worden?
Maar ik zie veel verschillende h-bruggen op internet. Die je nog op een plaat moet solderen tot complete arduino-component.

Wie kan mij aangeven welke ik hiervoor het best gebruiken kan? (en eventueel met aansluitschemaatje? 8)7 )

Alvast weer mijn dank.

8) Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@g00gle Nice, het hersenspinsel heb je netjes uitgetekend.

Een standaard autorelais kun je gebruiken om de pieper te schakelen. Bestnr.: 504209 - 89 Of trek een nutteloze uit je zekeringkast :P Andere optie is een tweede pieper aansluiten alleen dan de draden omgekeerd. De vraag is dan alleen hoe goed kan die pieper tegen een omgekeerde polariteit.

Schema2

Klikbaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Jim423 op 28-11-2017 16:08 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jim,

Sorry voor de late reactie. Ziek geweest, en da duurt bij mij altijd wat lang.

Dank u wel voor uw aanvulling.
Ik ga die uitproberen.

Laat de uitkomst weten.

Groet,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

Jim423 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:03:
@g00gle Nice, het hersenspinsel heb je netjes uitgetekend.
De vraag is dan alleen hoe goed kan die pieper tegen een omgekeerde polariteit.
Diodes zijn hier je vriend, als je het op die manier op wil lossen. Als je een diode in serie met je pieper zet kan de stroom maar één richting uit (in de richting van de pijl) in de andere richting loopt er dan geen stroom.

Als je dan 2 piepers wil gebruiken kun je ze anti-parallel, dus met de + en - polen tegen elkaar in, aansluiten, dan gaat er altijd 1 zoemen ongeacht de polariteit.

Je kan ook nog één pieper gebruiken en 4 diodes in een gelijkrichter-schakeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 15-12-2017 13:01 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dit klopt, alleen een gelijkrichter geeft altijd wat spanningsverlies, kans dat die pieper dan wat vreemd gaat klinken. Ook wil ik het wat simpel houden voor de TS aangezien deze geen elektro achtergrond heeft, een autorelais is simpelweg de juiste draadjes aansluiten op de juiste nummers (pootjes). Er zijn namelijk legio oplossingen voor dit probleem, ik vermoed dat jij en ik namelijk wat in elkaar hadden gesleuteld met een arduino uno + relay shield zodat ook de opengaande actie soepel geregeld wordt. Echter is dit de meest eenvoudige oplossing.

Pagina: 1