Nieuwe videokaart en/of voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-02 17:15
Stukje achtergrondinfo:

Beste mede-tweakers,

Helaas gebeurde me gisteren het volgende. Ik was een beetje op mijn computer aan het werken en opeens bleef alles hangen. De computer bleef wel aan, inclusief fans die bleven draaien en monitoren die aan bleven. Ik dacht naja, vasthangen kan af en toe wel eens gebeuren, gewoon maar even resetten. Na de resetknop in te hebben gedrukt startte de computer opnieuw op (althans, zo leek het). Beide monitoren bleven echter uit en op de schermen kreeg ik steeds afwisselend "HDMI" en "Analoog" te zien als input. Alsof ie telkens even verbinding maakte en het dan weer kwijt was? Enfin, ik zit dus nu met een systeem dat wel aan gaat maar waarbij ik niets meer op mijn monitoren kan zien.

Mijn eigen insteek:

De videokaart heeft het begeven. Daarnaast was ik nog aan het denken dat het ook wel eens aan de voeding kan liggen. Heb dus nu aankoopadvies nodig over beide componenten (tenzij jullie zeker weten dat slechts 1 van de 2 vervangen hoeft te worden natuurlijk).

Beide componenten zijn overigens oud. De videokaart betreft een ATI Radeon 5770, welke dus sowieso eigenlijk wel eens vervangen zou moeten worden. De voeding betreft een OCZ 500 watt, waarvan ik inmiddels weet dat deze ook niet de beste zijn en dus eigenlijk sowieso ook vervangen zou moeten worden.

Overige hardware:

Vrij low-budget systeem;
Mobo: Asus M4A79XTD EVO
CPU: AMD Phenom II X4 955
Ram: DDR3 8GB
SSD: Samsung 850 EVO

Extra info

Het viel me op dat de grootste fan (die aan de achterkant van de kast zit) niet draait bij het aanzetten van de computer. Als ik hem even een duwtje geef blijft hij vervolgens wel draaien, hetzij niet snel. Dit is een van de redenen waarom ik denk dat het aan de voeding kan liggen. Ik verdenk de videokaart puur omdat ik niets meer op mijn monitoren zie, al kan dat natuurlijk ook weer aan de voeding liggen...

Budget en mogelijke opties

Omdat dit een oud systeem is welke ik niet heel intensief gebruik wil ik er niet al te veel aan uitgeven. Ik heb daarom al rondgekeken naar wat lowbudget componenten (die wel kwalitatief ok zijn, ze moeten wel weer even meegaan natuurlijk). Voor de voeding moet ik rond de 50 zeker wel iets kunnen vinden dacht ik. Voor de videokaart zat ik rond de 100 te denken, desnoods 2ehands vind ik ook prima, zolang het beestje maar weer even vooruit kan.

Gevonden Voedingen:
- Corsair CX450M 450 watt
- Cooler Master GM G450M 450 watt
- Be quiet! Straight power 10 400watt

Gevonden videokaarten:
- MSI Gforce GTX 1050 Gaming X 2G
- Radeon RX460

Uiteraard sta ik open voor suggesties, vooral mbt de videokaart.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02 18:41
Wat doe je allemaal op het systeem? Want ong 100 euro uitgeven aan een videokaart waarbij hij alleen Windows laat zien en een filmpje laat zien is het eigenlijk best zonden om er 100 euro voor uit te geven als je ook voor 30-50 euro 1 kan kopen.

Voedingen zijn prima. Al is de g450m geloof ik wel de minsten van de 3.

• XenRave
Ik neig qua voeding naar die Corsair inderdaad, daar lees ik voornamelijk erg goede dingen over. De G450M leek me rond dat budget echter ongeveer gelijkwaardig, en de be quiet was vooral geselecteerd door mij vanwege het feit dat ie erg stil zou zijn, wat natuurlijk altijd een pluspunt is. Al heb ik ook meermaals gelezen dat de Corsair vrij snel vervelende 'ratelende' geluiden kan maken, vandaar dat ik hier toch graag wat meer meningen over wilde horen...

Wat betreft de videokaart; Ik was 'vroeger' redelijk een gamertje, tegenwoordig speel ik nauwelijks meer games maar ik heb wel de instelling van 'als ik dan toch het ding moet vervangen, dan wel meteen door iets waar ik ook weer even mee vooruit kan'. Dus een beetje gamen moet er ook op kunnen. Ik dacht zelf met 100 nog erg aan de lage kant te zitten overigens, maar aangezien ik de computer niet meer heel intensief gebruik wil ik er niet al teveel aan uitgeven.

Los van wat games (CoD MW2, GTA, Skyrim, Anno 1701, Magic, Civillisation, dat soort spellen) moet ie alleen stabiel gebruikt kunnen worden voor wat surfen, MS word/excel gebruik, youtube, dat soort dingen. Kan makkelijk allemaal tegelijk natuurlijk, zelfs met goedkopere kaartjes, dus de keuze voor de videokaart zal vooral van invloed zijn op de games die ik nog kan spelen ermee lijkt me.

Edit: Wat misschien nog wel belangrijk is om te vermelden is dat ik 2 monitoren gebruik, beide 23" Samsung schermen. Maar aangezien de huidige oude kaart dit ook prima trekt moet dit bij een upgrade nooit een probleem kunnen zijn toch...

Edit2: Inmiddels de Corsair besteld, aangezien het een veelal hoog aangeprezen voeding is en meer dan voldoende watt levert voor mijn systeem. Met een beetje geluk verhelpt dit mijn problemen al, zo niet dan ga ik alsnog zoeken naar een 'nieuw' tweedehands videokaartje. Hierbij twijfel ik nu tussen de MSI Radeon R9 270X, MSI Radeon R9 280X, of een GTX 960.

[ Voor 18% gewijzigd door XenRave op 03-10-2017 11:54 ]

• XenRave
Laatste update:

De nieuwe voeding is binnengekomen en na het inbouwen en aansluiten werkt alles naar behoren, voorlopig dus nog even geen nieuwe videokaart nodig.

Dank voor degenen die hebben meegedacht :)