Glasvezelverbinding aanleggen zakelijke kosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schiavoni
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-06 00:53
Goedemorgen,

Ons bedrijf zit in een buitengebied en hier ligt nog geen glasvezelverbinding. Deze verbinding kunnen we laten aanleggen door de gemeente, maar kost dan wel € 1.800. Het is de bedoeling dat de glasvezel dan binnenkomt in het woonhuis (het woonhuis hoort bij het bedrijf) en via hier gedeeld wordt met het bedrijf.

Mijn vraag is nu of je de eenmalige aanlegkosten van € 1.800 ten laste van het bedrijf kan brengen, ook al wordt de glasvezel dan zowel prive (woonhuis) als zakelijk gebruikt.

Bedankt alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Lijkt mij een vraag voor een goede boekhouder of de belastingdienst.
Denk dat het met name afhangt of de woning op het bedrijf staat of gewoon prive te boek staat. Als het volledige pand van de onderneming is dan zijn kosten voor onderhoud, etc (en naar ik aanneem de eventuele aansluitkosten) gewoon aftrekbaar. (Je hebt dan uiteraard voor het privegebruik van het zakelijke pand (het wonen) wel een bijtelling op basis van de WOZ waarde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 14:18
Anders reken je de kosten privé door aan je bedrijf, eenmalig de kostprijs of je vraagt je bedrijf iedere maand een XX bedrag voor het gebruik van de lijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 13:59
Voor zo ver ik weet zat het zo:
Als je de aanschaf zakelijk kunt verantwoorden (m.a.w. had je deze ook gedaan als ie niet aan je woonhuis vast zat en heb je het nodig voor je bedrijfsvoering) dan mag je voor zo ver ik weet de kosten gewoon zakelijk boeken. Je boekhouder kan dit vast voor je bevestigen.

[ Voor 5% gewijzigd door gastje01 op 02-10-2017 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als het toch aangelegd wordt, waarom dan niet in het bedrijfspand?

Als het bedrijfsgedeelte los is (zelfstandig verhuurdbaar), en je dus ook boekhoudkundig daar de lasten van neemt dan lijkt het me dat je ook deze kosten ten laste van het bedrijf kan maken. Wellicht zal een boekhouder daar wel een privé gedeelte voor vaststellen maar het gros kan zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik neem aan dat je de verbinding op dit moment zowel privé als zakelijk gebruikt? Dan heb je daar nu een verdeling voor. Als de upgrade naar Glasvezel enkel uit zakelijk belang is dan kan je die kosten als volledig zakelijk aanmerken en het abonnement weer splitsen volgens de eerder bepaalde verdeelsleutel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schiavoni
Bedankt voor de reacties dusver. De administratie (inboeken, bank) doe ik zelf voor het bedrijf. Dus de aanlegkosten van de glasvezel kan ik ook gewoon tenlaste van het resultaat brengen. Daarnaast hebben we nog een boekhouder voor de overige zaken, zoals het jaarverslag, bespreking van de cijfers etc.

De internetverbinding wordt momenteel zowel privé als zakelijk gebruikt. Dit komt volledig ten laste van het bedrijf. Voor electriciteit en water is wel een splitsing.

De glasvezel is eigenlijk wel nodig, want omdat dit een buitengebied is, is er zelfs geen kabel aanwezig. De tv loopt via een schotel. Internet via een DSL-verbinding (ADSL abonnement). De aanlegkosten zijn zo hoog, dat het voor prive niet echt aantrekkelijk is om dit prive te laten lopen.

De bedoeling van de glasvezelverbinding, is om een prive-abonnement te nemen (dus niet zakelijk) en via de woning binnen te laten komen en vanuit hier dus te laten lopen naar het bedrijf (gebeurt nu ook met de DSL-verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
Let wel op, er zit waarschijnlijk een minimum afnameduur bij van jaren, dat kun je privè niet stoppen als je bedrijf klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 08:14
Wellicht de goedkoopste ADSL als back-up lijn houden op privé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

De belastingdienst bekijkt of deze kosten ten behoeve van je bedrijf komen. Bijvoorbeeld, als de factuur als op bedrijfsnaam staat. Dat is één. Dat het fysiek in het huis uitkomt, zal de BD een worst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schiavoni
Bedankt voor de reacties. Het is me duidelijk geworden.
Pagina: 1