Diverse schuurmachines aansluiten op alleszuiger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 18:38
In het DIY gereedschapstopic heb ik een soortgelijke vraag gesteld maar ik denk dat deze vraag beter een eigen topic moet hebben.

Deze winter ga ik beginnen met het schuren en schilderen van mijn boot. Dit doe ik met hulp van mijn zwager.Hij heeft een schuurmachine en ik ook.
Dit is de boot die we gaan aanpakken:

Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/v8pf8n3xt/1030032.jpg

De stofzuiger die ik wil kopen is de Makita VC2512 en eventueel een Makita BO4565K vlakschuurmachine met dit koppelstukje

Zelf hebben we:
- Festool DX93 E deltaschuurmachine (met ovale stofafzuiging)
- Metabo SXE Partner Edition excentrische schuurmachine (geen modelnr te bekennen maar lijkt op deze, dit is een ronde aansluiting waar mogelijk het adaptertje welke ik hierboven noemde ook op past, maar zeker weten doe ik het niet.

Aansluiting van de Festool:
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/o0rkokvch/IMG_20171001_104051.jpg

Wat ik nu zoek:
- mogelijkheid tot het verlengen van de slang, deze is 3,5 meter maar als je op de boot schuurt wil je wat bewegingsruimte hebben. Karcher stofzuigers hebben vaak de mogelijkheid om de slang te verlengen
- adapters/koppelstukken om genoemde apparaten op de Makita stofzuiger te kunnen aansluiten

Heb al wat bij winkels navraag gedaan maar ze zeggen telkens binnen 5 seconden dat ze dit niet kunnen leveren... lijkt me toch sterk dat je ook hier een soort van Vendor lockin hebt?
Iemand die me verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Goed idee. Maar ik ben echt een leek in het 3D printen. Zijn er 'services' waar je zoiets kunt laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 20:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dus je wil een stuk plastic in een bepaalde vorm? Belangrijk is dat je de binnen- en buitendiameters van de aansluitingen meet, dan kun je veel gerichter zoeken. Er bestaan universele stofzuigeradapters die stapsgewijs dunner worden.

Als je daarmee niet uitkomt kun je zelf iets gaan knutselen. 3D printen is meestal niet nodig, een bestaand koppelstuk wat bewerken is vaak makkelijker. Om een stuk plastic te fabriceren kun je ook polymorph korrels gebruiken, deze kun je smelten en de juiste vorm kneden waarna het uithardt tot plastic.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:43

talin

ES-MA

dan neem je toch gewoon een stuk buis ( grijs regenwater afvoer o.i.d ) even met een fatsoenlijke werkplaats föhn op d buis tot de buis vervormbaar is en en in de juiste vorm drukken, beetje gaffe tape en klaar!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Flexibele slang + Tiewraps is ook nog een hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik027
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 22:12
Voor de Metabo, daar zou je gewoon een alleszuiger op moeten kunnen aansluiten aangezien deze ook een 35mm aansluiting heeft en de buis van de Makita alleszuiger dat ook heeft.

Je zou naar een van de dealers van Festool kunnen gaan (https://www.festool.nl/dealers) of Festool direct contacteren? Wellicht dat ze een adapter kunnen leveren. Ik weet dat oude Black & Decker modellen ook een ovalen aansluiting hadden, maar geen idee of dat dezelfde maat is als de Festool.

XBL: Sgt Rik NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Zit hier niets bij? https://www.klium.nl/zoek...rderby=prijs&orderway=asc

Op de eerste pagina staat in ieder geval een ovalen aansluiting voor makita.

Ik heb goede ervaringen met deze club . Ze hebben ook allerlei onderdelen voor festool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vergeet niet dat bij het verlengen van een stofzuigerslang je te maken krijgt met drukverlies. Dus de zuigkracht zal minder worden. Houd daar rekening mee wanneer je al een niet al te sterke stofzuiger hebt staan die je wilt gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 15:13:
Zit hier niets bij? https://www.klium.nl/zoek...rderby=prijs&orderway=asc

Op de eerste pagina staat in ieder geval een ovalen aansluiting voor makita.

Ik heb goede ervaringen met deze club . Ze hebben ook allerlei onderdelen voor festool.
Ik ga hun eens benaderen. Vandaag 2 winkels gevraagd, maar die verkochten geen Makita :X en/of koppelstukken terwijl ze wel op de site stonden.
Bedankt!

@sypie, daarvan ben ik me bewust. Aan de andere kant las ik verhalen dat de stofzuiger in zuigkracht geregeld moet kunnen worden omdat de schuurmachine anders zich kan vastzuigen en alles minder soepeler werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Binnetie schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:52:
[...]

Ik ga hun eens benaderen. Vandaag 2 winkels gevraagd, maar die verkochten geen Makita :X en/of koppelstukken terwijl ze wel op de site stonden.
Bedankt!

@sypie, daarvan ben ik me bewust. Aan de andere kant las ik verhalen dat de stofzuiger in zuigkracht geregeld moet kunnen worden omdat de schuurmachine anders zich kan vastzuigen en alles minder soepeler werkt.
Je kan ook eens kijken bij de andere wat bekendere shops: gereedschapcentrum / toolmax / toolnation. Dit zijn de shops diebin het grote gereedschaptopic het meest voorbij komen. Tesamen met klium (die ik al opgaf) hebben die eigenlijk alles wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 08:16:
[...]

Je kan ook eens kijken bij de andere wat bekendere shops: gereedschapcentrum / toolmax / toolnation. Dit zijn de shops diebin het grote gereedschaptopic het meest voorbij komen. Tesamen met klium (die ik al opgaf) hebben die eigenlijk alles wel.
Ik heb ze allemaal gehad, toevallig.
Gereedschapscentrum heeft nog niet gereageerd.
Toolnation, had ik al eens eerder benaderd over wat gereedschap en reageren heel kort af en sluiten direct het ticket. Op de vraag over het aansluiten van de 2 verschillende schuurmachines reageerden ze dat met adapter #417408-5 alles moest passen. En anders met #P-81745, maar ze wisten niet zeker of deze standaard meegeleverd werd.

Volgens mij is hun antwoord een beetje lulkoek, want hoe wil je nu een ovalen aansluiting van een Festool erop zetten.

Kilium reageerde wel netjes en eerlijk:
goedemorgen

koppelstukken van om verschillnde merken aan elkaar aan te passen, daar kunnen wij moeilijk in adviseren. Omdat wij het zelf ook niet weten.
Het enige advies dat ik je kan geven is dat je naar de diameter van de uitgang en de diameter van de slang of het evetuele koppelstuk moet kijken.
Meestal zijn die 27 of 36 ( zeker bij Festool ) maar de DX 93 ken ik niet en van de Metabo weet ik het ook niet.

hier kan je de adapters vinden met de diameters van Makita

http://www.makita.be/acce...-aansluiting-met-machine/

mvg
naam medewerker
Ik heb ontzettend veel zin om in het najaar en winter te schuren en schilderen aan de boot. Goed gereedschap is het halve werk.. dat is het zeker :P al heel wat tijd in het zoeken doorgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:04

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Kruis in Rotterdam kun je ook proberen. Daar heb ik een koppelstukje voor een metabo delta schuurmachine gehaald.

Ik heb inderdaad en karcher met verlengslang. Werkt fantastisch. Vooral pp hoogte omdat je de stofzuiger niet hoeft op te tillen. Misschien kun je verlengen met universele stofzuiger slang..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
prein2 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:46:
Kruis in Rotterdam kun je ook proberen. Daar heb ik een koppelstukje voor een metabo delta schuurmachine gehaald.

Ik heb inderdaad en karcher met verlengslang. Werkt fantastisch. Vooral pp hoogte omdat je de stofzuiger niet hoeft op te tillen. Misschien kun je verlengen met universele stofzuiger slang..
Op de site van Kruis heb ik gekeken, zal ze eens een mailtje sturen met de vraag of ze iets kunnen leveren.

1 probleem is al getackeld, heb gisteren voor weinig een steiger kunnen overnemen. Deze kan mooi naast de boot staan, er is veel werkruimte op dus de machine kan naast me op de steiger staan.
Sowieso met schuren is dat makkelijker dan hoef ik ook niet met schoenen op het dek op delen die net geschuurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Vandaag de Makita VC2512 binnengekregen. Hij past perfect op de genoemde schuurmachines. Bij de Metabo gaat de rubberen aansluiting in de afzuiging van de Metabo (sluit goed af) en bij de Festool is de rubberen adapter zo te vormen dat hij over de ovalen aansluiting kan.

Echt top! Aankomend weekend gaan we ze gebruiken.
Pagina: 1