Kaal Android voor weinig geld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@arnoudwokke
De maximale helderheid komt bij alle telefoons rond de 600cd/m² uit
370 en 510 is niet rond de 600 toch?

Bij welke helderheid worden contrast, kleurfout en grijswaardenfout eigenlijk gemeten? Kan het niet terugvinden in het artikel.

Bij camera specs mis ik sensorgrootte. Diafragma zegt ook niks zonder sensorgrootte dacht ik.
maar bij het starten van apps en het doen van zwaardere taken doet de Wileyfox-telefoon het net een stukje beter dan de rest.
Waarom is dat?
Nokia geeft de 5 elke maand updates en heeft beloofd ook Oreo uit te brengen. Of het daarna ophoudt, is onduidelijk.
Niet nagevraagd bij Nokia?
De Nokia 5 heeft de langste accuduur,
Was dat niet de Moto?

De hoeveelheid vrije ruimte en grootte van systeempartities en dergelijke zou ook interessant zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Olaf van der Spek op 02-10-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat opvalt is dat de resultaten best wat verschillen. De Nokia 5 gaat ruim langer mee dan de Wileyfox, bij zowel 4g als wifi.

De Nokia gaat in beide situaties maar 15 respectievelijk 3 minuten langer mee dan de Wileyfox. Het is inderdaad de Motorola Moto G die bij zowel WiFi en 4G beide overklast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor jullie feedback :)
370 en 510 is niet rond de 600 toch?
Absoluut niet. Ik heb geen idee hoe dat er zo in is gekomen. Ik heb het iig rechtgezet :)
Bij welke helderheid worden contrast, kleurfout en grijswaardenfout eigenlijk gemeten? Kan het niet terugvinden in het artikel.
Bij de maximale handmatige stand. Soms is dat gelijk aan de maximale helderheid, vaak is er een boost-modus en komt hij handmatig tot 350-400 nits. Ik meet het ter vergelijking vaak ook op een veel lagere helderheid om te dubbelchecken of dat verschilt, maar dan meet ik zelden significante verschillen. Ook goed om te vermelden: de maximale helderheid meten we op automatische stand, met een lampje recht op de lichtsensor van de telefoon. Daarbij gebruiken we een schaakbordpatroon met de helft van het scherm wit en de helft zwart, zodat de telefoons niet kunnen cheaten door bij het weergeven van donker te dimmen (en zo een kunstmatig hoog contrast te halen).
Bij camera specs mis ik sensorgrootte. Diafragma zegt ook niks zonder sensorgrootte dacht ik.
Het zegt zeker niet niets, omdat de bandbreedte waarin sensoren voor smartphones zitten niet al te groot is: alle sensoren voor huidige smartphones zitten tussen 1/2,3" en 1/4" (behalve wat frontcamera's). Ik heb in die tabel alle info die incompleet was, weggehaald. We hebben diverse manieren om te achterhalen welke camerasensor er in een telefoon zit (navragen bij de fabrikant en in de software en drivers graven), ook als verder niemand die info heeft. Maar ik gaan geen incomplete tabellen neerzetten, dus de rijen met sensor en sensorgrootte heb ik helaas moeten weglaten.
Waarom is dat?
Als ik het wist, had ik het opgeschreven. Ik kan alleen speculeren en dat laat ik in een review waar mogelijk achterwege :)
Niet nagevraagd bij Nokia?
.
Nee.
Wat opvalt is dat de resultaten best wat verschillen. De Nokia 5 gaat ruim langer mee dan de Wileyfox, bij zowel 4g als wifi.

De Nokia gaat in beide situaties maar 15 respectievelijk 3 minuten langer mee dan de Wileyfox. Het is inderdaad de Motorola Moto G die bij zowel WiFi en 4G beide overklast.
Verrek, met mijn neus gekeken! Dom van me, ik heb het even gefikst. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
arnoudwokke schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:05:
Het zegt zeker niet niets, omdat de bandbreedte waarin sensoren voor smartphones zitten niet al te groot is: alle sensoren voor huidige smartphones zitten tussen 1/2,3" en 1/4" (behalve wat frontcamera's).
Dat is een factor 1.74x verschil, dat is niet niks.
Maar ik gaan geen incomplete tabellen neerzetten, dus de rijen met sensor en sensorgrootte heb ik helaas moeten weglaten.
Bij Pixelgrootte zie ik ook 1x Onbekend staan. En als sensor(grootte) voor twee of drie telefoons wel bekend is lijkt mij dat nog steeds nuttig om te weten.
Nee.
Jammer, zou toch wel erg fijn zijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
arnoudwokke schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:05:
Verrek, met mijn neus gekeken! Dom van me, ik heb het even gefikst. Thanks!
Een alinea erboven staat nog steeds over de accuduur:
Bij intensief gebruik geldt dat ook voor de Moto G5. Als intensieve gebruiker ben je het beste af met de Nokia of de Wileyfox.
Ook is de nieuwe zin een beetje vreemde vergelijking, vind ik:
De Moto G5 gaat ruim langer mee dan de Wileyfox, bij zowel 4g als wifi. Het verschil is ongeveer een uur in beide tests.
Feitelijk klopt het. Echter: het verschil tussen de G5 en de Nokia is grofweg gelijk maar wordt niet benoemd. Het verschil tussen de G5 en GM6 is het grootst, met name in de Wifi-test. Logischer zou zijn om de nummers 1 en 2 op deze manier te vergelijken (om uit te lichten dat de G5 het flink beter doet), of de beste en slechtste.

Als laatste mis ik nog de resultaten van de Wileyfox in de laadtijd-grafieken (zowel laadtijd als de 30-minuten). In de tekst staat ook geen uitleg waarom die resultaten er niet zijn... dus een foutje?

[ Voor 9% gewijzigd door tszcheetah op 02-10-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Het verschil tussen de G5 en GM6 is het grootst, met name in de Wifi-test. Logischer zou zijn om de nummers 1 en 2 op deze manier te vergelijken (om uit te lichten dat de G5 het flink beter doet), of de beste en slechtste.
Thanks, heb het even logischer gemaakt :)

Wileyfox levert geen lader mee en laadtest doen we altijd met de standaardlader; vandaar dat hij ontbreekt. Ik heb het er nog even expliciet bijgezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
arnoudwokke schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:33:
Wileyfox levert geen lader mee en laadtest doen we altijd met de standaardlader; vandaar dat hij ontbreekt. Ik heb het er nog even expliciet bijgezet :)
Dan test je dus de combi meegeleverde lader en telefoon..
Zou interessant zijn om ook te testen met een snellader zodat we weten of het eventueel sneller kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grommel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-09 08:28
Mijn Nokia 5 (single SIM) ondersteunt op wifi wel de 5GHz band.
Edit: Bij het configureren als hotspot kan ik ook de 5GHz band selecteren.

[ Voor 37% gewijzigd door grommel op 02-10-2017 17:20 ]

T480 - Sony XA2 (SailfishOS) - Fairphone 3 - Nokia 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nog een tegenstrijdigheid ontdekt, over de software (laatste alinea van pagina 5):
General Mobile is verantwoordelijk voor de GM6; Oreo zal dus wel komen en ongeveer elke twee maanden hebben we een beveiligingsupdate zien langskomen, tot nu toe netjes dus.
Maar in de samenvatting over de GM6 (eerste pagina):
Het grootste voordeel van de General Mobile GM6 is dat je bij deze budgettelefoon niet op de fabrikant hoeft te wachten voor updates. Google neemt dat namelijk voor zijn rekening.
Wie is nu verantwoordelijk voor updates: GM, of Google? Een van de twee klopt hier niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Thanks, gefikst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:01
Nu de gelegenheid zich onverwachts voordoet dat ik een beter en nieuwer toestel kan kopen en ik zie dat de Swift het met updates goed voor mekaar heeft zou ik die best willen kopen, maar als ik dan bij ervaringen en discussie van deze las dat 1 persoon er met 2 verschillende problemen had.

Tuurlijk is het per persoon verschillend en kan ik er wel niks geen gedoe mee hebben, maar je denkt toch nog eens na.
Pagina: 1