Is 1tb nog genoeg voor een console?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggj87
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-02 09:07
Binnenkort komt de Xbox One X uit. Die heeft 1tb wat mij in eerste instantie genoeg leek maar toen las ik dat Forza Motorsport 7 gedownload moet worden en die maar liefst 99Gb is. Dat is zonder DLC. Dan vraag ik mij af of 1tb wel genoeg gaat zijn als je tegenwoordig een beetje leuk wilt gamen op een nieuwe console. Als je 10 spellen zou hebben is je systeem al vol. Ik weet niet precies meer hoeveel ik er op mijn X360 had maar 10 haal ik denk ik wel. Of is Forza 7 gewoonweg bizar groot?

Ik wacht al lang op een nieuwe Xbox en nu de 'ultieme' Xbox er in de vorm van de X dan eindelijk is, is het dan beter om gelijk de 1tb te halen of moet ik nog even geduld hebben en wachten op een evt. 2 tb versie? Mijn X360 heeft maar iets van 20gb en dat is altijd veel te weinig geweest dus wil nu wel zeker genoeg hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Persoonlijk zou ik wachten tot er minimaal een 4 terabyte harddisk meegeleverd wordt, al zou 8 natuurlijk nog beter zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52
Ik betwijfel of er een versie gaat komen met een grotere harddisk. Je kan natuurlijk ook even zelf de harddisk vervangen hè.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 170423

Een externe harde schijf is de oplossing voor de meeste consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:07
De meeste games op mijn ps4 pro zijn 30 tot 50 gb in grootte. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar 15 'grote' games en een hele zooi aan ps plus games (Xbox live games in jouw geval) lukt nu prima. De Xbox one x is natuurlijk wel krachtiger, waardoor games met hoger resoluties zullen komen / groter zullen zijn etc, en dus ook meer ruimte in zullen nemen.

Voor de eerste paar jaar zou ik me geen zorgen maken, en anders biedt zoals hierboven gesteld een externe HD een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-06 14:12
Ik heb 2TB in mijn PS4 pro en deze loopt al vol.

Ben geen fan van externe hd's en heb toen de pro uitkwam goedkoop 2 850 evo's 2TB op de kop kunnen tikken.

Wel iets snelheid winst, ben bijv. altijd de eerste in een bf1 game, maar niet zoals op een pc.

Heb sinds kort 1gbit van Tweak, dus op dit moment is die schijf in mijn ps4 nog iets nuttiger :D

Als je niet voor SSD wil gaan zou ik kijken naar een 4TB drive met soortgelijke specs aan de stockdrive. Zoveel kosten ze niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel games je kant en klaar geïnstalleerd wilt hebben staan en dus koopt. Zowel op disc als digitaal hebben tegenwoordig evenveel installatie-ruimte nodig (daar dat met de PS3 soms nog bijna puur van disc geladen werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggj87
HKLM_ schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 07:20:
Ik betwijfel of er een versie gaat komen met een grotere harddisk. Je kan natuurlijk ook even zelf de harddisk vervangen hè.
Het nadeel daarvan is dat je garantie eraan gaat.

Een externe HDD is wel een goed idee mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-07 11:04

Pykow

Angelo OTR

ggj87 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 07:10:
Binnenkort komt de Xbox One X uit. Die heeft 1tb wat mij in eerste instantie genoeg leek maar toen las ik dat Forza Motorsport 7 gedownload moet worden en die maar liefst 99Gb is. Dat is zonder DLC. Dan vraag ik mij af of 1tb wel genoeg gaat zijn als je tegenwoordig een beetje leuk wilt gamen op een nieuwe console. Als je 10 spellen zou hebben is je systeem al vol. Ik weet niet precies meer hoeveel ik er op mijn X360 had maar 10 haal ik denk ik wel. Of is Forza 7 gewoonweg bizar groot?

Ik wacht al lang op een nieuwe Xbox en nu de 'ultieme' Xbox er in de vorm van de X dan eindelijk is, is het dan beter om gelijk de 1tb te halen of moet ik nog even geduld hebben en wachten op een evt. 2 tb versie? Mijn X360 heeft maar iets van 20gb en dat is altijd veel te weinig geweest dus wil nu wel zeker genoeg hebben.
Maar speel je ook 10 games tegelijk ?
Persoonlijk speel ik meestal maar 4 games en de rest kan mij gestolen worden.
Als ik een game heb uitgespeeld, dan gooi ik hem er gelijk af.
Heel veel games zijn inderdaad 40gb+.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:45

Dhrax

Prog Lord

Volgens mij kun je met gemak nog 10 games kwijt in 1TB vandaag de dag. De komende tijd verwacht ik ook geen explosieve groei aan HDD ruimte die nodig is voor een game. De komende 2 a 3 jaar heb je echt meer dan zat aan 1TB ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Dhrax op 02-10-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggj87
Pykow schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:20:
[...]

Maar speel je ook 10 games tegelijk ?
Persoonlijk speel ik meestal maar 4 games en de rest kan mij gestolen worden.
Als ik een game heb uitgespeeld, dan gooi ik hem er gelijk af.
Heel veel games zijn inderdaad 40gb+.
Dat is ook weer zo :p Een spel als FM laat ik wel geïnstalleerd omdat het anders wel erg lang duurt om alles weer bij elkaar te verzamelen. Misschien is 1 tb toch wel genoeg dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221563

ggj87 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 07:10:

Ik heb een 1TB Xbox One versie en de helft van de titels zijn niet geinstalleerd want: Geen ruimte. Het scheelt dat je er een externe HDD kunt aansluiten, maar het liefst zou ik 4 of 5 TB in een console zien.

Maar goed, ik ben dan ook verzamel freak ;) Iets van 150~200 titels toegang in totaal. (Incl BC 360 titels etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
ggj87 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:09:
[...]

Het nadeel daarvan is dat je garantie eraan gaat.

Een externe HDD is wel een goed idee mocht dat nodig zijn.
Bij een PS4 niet hoor.

Verder een beetje een suggestieve vraag. Hoe moeten wij nu weten of 1 TB genoeg is voor jou? Als je de hele tijd maar 1 game speelt: ja:

Als je de hele tijd 20 games speelt: nee.

Verder weten wij natuurlijk niet hoe groot toekomstige games gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:20
Als je een beetje een snelle internetverbinding hebt kun je alles toch zo weer downloaden? Ik heb zelf geen console, maar speel op m'n laptop via Steam, staan 2 games op die ik af en toe speel, wil ik iets anders slinger ik een download aan, die paar minuten kan ik wel wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-07 11:04

Pykow

Angelo OTR

gastje01 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:02:
Als je een beetje een snelle internetverbinding hebt kun je alles toch zo weer downloaden? Ik heb zelf geen console, maar speel op m'n laptop via Steam, staan 2 games op die ik af en toe speel, wil ik iets anders slinger ik een download aan, die paar minuten kan ik wel wachten.
tja helaas heb ik zelf een slechte verbinding thuis.
Zit op Wifi met maar 6mbps op gunstige momenten.
Daarom download ik mijn games meestal in de nacht of s'ochtends voordat ik naar mij werk moet.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-07 16:56
gastje01 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:02:
Ja, tenzij het spel dus 99GB is, dan gaan daar toch wel een redelijk aantal uurtjes overheen met de gemiddelde internet snelheden hier, daarna moeten de bestanden nog op de juiste locatie gezet worden, de zooi geïnstalleerd worden en updates doorgevoerd worden. Reken er maar op dat je daarmee meer dan 12 uur bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ionicawa schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:53:
[...]

Reken er maar op dat je daarmee meer dan 12 uur bezig bent.
Dat is ook wel wat overdreven. Laatst GTA V gekocht, iets van 77 gb in totaal. Grofweg 50 van de schijf en de rest moest gedownload worden. Was hij anderhalf uur mee bezig. Natuurlijk ligt het grotendeels aan je internetsnelheid maar 12 uur? Dat is wel extreem lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:57
1 tb is zeker voldoende voor console, mijn ps4 slim heeft 500gb en dat is meer dan genoeg!

hier past grofweg 8-10 games op, wie speelt er nu 8 games tegelijk?

[ Voor 32% gewijzigd door Kol Nedra op 02-10-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-07 16:56
Anoniem: 221563 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Dat is ook wel wat overdreven. Laatst GTA V gekocht, iets van 77 gb in totaal. Grofweg 50 van de schijf en de rest moest gedownload worden. Was hij anderhalf uur mee bezig. Natuurlijk ligt het grotendeels aan je internetsnelheid maar 12 uur? Dat is wel extreem lang.
Ligt er maar net aan, als je het fysiek hebt gekocht dan zal er idd een groot deel van de schijf kunnen komen, maar als je het bijvoorbeeld digitaal koopt via de playstation store of microsoft store zal je toch echt een tijd moeten wachten. Maar zelf bij fysiek gekochte spellen kan het (afhankelijk van het spel) uren duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Ionicawa schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:53:
[...]

Ja, tenzij het spel dus 99GB is, dan gaan daar toch wel een redelijk aantal uurtjes overheen met de gemiddelde internet snelheden hier, daarna moeten de bestanden nog op de juiste locatie gezet worden, de zooi geïnstalleerd worden en updates doorgevoerd worden. Reken er maar op dat je daarmee meer dan 12 uur bezig bent.
12 uur voor 100 GB?

Dat is dus, als ik het goed uitreken en even naar beneden afrond, 8 GB per uur en 133 MB/s per minuut = 2,2 MB/s. Dat is redelijk traag.

Ik download doorgaans met ongeveer 10 MB/s vanaf PSN. Dat is dus 36 GB per uur. Binnen 3 uur moet te doen zijn en dan kun je de meeste games al eerder starten.

@Kol Nedra Voor jou is het genoeg, maar voor een ander niet. Mijn 2 TB PS4 zit zeker op 1.5 TB vol en mijn Pro zit ook al om en nabij de 1 TB. Er staan een aantal kindergames op die mijn dochtertje soms even aan slingert en verder nog een aantal backlog games, waarvan ik het ook gewoon fijn vind ze op ieder moment te kunnen starten. Buiten dat zijn er natuurlijk zat mensen die veel games door elkaar spelen.

[ Voor 21% gewijzigd door bram1984 op 02-10-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-07 12:22
Ik heb een Xbox one met 500gb disk, die bleek al snel te klein, want je hebt nooit de volledige capaciteit beschikbaar voor spellen. Toen heb ik er een 1TB externe disk aan gehangen, maar ook die is inmiddels te klein.

Momenteel hangt er een externe 5TB disk aan (waar alle spellen op staan).
De apps heb ik op de interne disk geïnstalleerd.

Downloaden van games zal voor de meeste mensen prima moeten werken, maar ik ben meer van "ik wil nu <insert game> spelen". Als ik dan nog de game moet gaan downloaden (of van disk moet installeren), dan moet ik dus eigenlijk 's ochtends of 's middags al weten wat ik 's avonds wil gaan spelen. Gezien ik overdag werk is dit dus haast onmogelijk.

Dus voor mij is de beste optie en externe hdd met veel opslag zodat ik eigenlijk alles geïnstalleerd kan laten.

Ik vermoed dat in de toekomst de consoles nog wel naar een grotere disk zullen gaan, maar pas als een (groot) deel van de markt aan het klagen is, of als de games te groot worden.

Ik heb laatst nog iets gelezen over een nieuwe techniek die het mogelijk maakt om een spel te downloaden terwijl je dit aan het spelen bent. Maar hoe dit precies gaat werken weet ik niet.

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyberJack schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:36:
Ik heb laatst nog iets gelezen over een nieuwe techniek die het mogelijk maakt om een spel te downloaden terwijl je dit aan het spelen bent. Maar hoe dit precies gaat werken weet ik niet.
Die is niet nieuw en al actief. (In hoeverre het werkt verschilt van game tot game) De techniek waar je op doelt is dat men niet meer de volledige game hoeft te hebben. Denk aan talen die je niet gebruikt e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
CyberJack schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:36:
Dat bestaat inderdaad al lang. Het werkt precies zoals je het zegt. Je kan de game starten zodra er voldoende gedownload is. Soms kun je kiezen of je prio geeft aan de SP of MP en dan kun je daar alvast mee beginnen. De rest download dan door op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-07 12:22
bram1984 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:41:
[...]

Dat bestaat inderdaad al lang. Het werkt precies zoals je het zegt. Je kan de game starten zodra er voldoende gedownload is. Soms kun je kiezen of je prio geeft aan de SP of MP en dan kun je daar alvast mee beginnen. De rest download dan door op de achtergrond.
Die techniek is er inderdaad al lang.

Wat ik gelezen heb gaat over het downloaden van alleen de delen die je voor het spelen op dat moment nodig hebt. Dus niet dat je alvast bij je menu kan, je instellingen kan doen en misschien een eerste missie kan spelen terwijl de rest van de installatie door loopt.

Ik zal eens kijken of ik het betreffende artikel nog kan vinden.

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
CyberJack schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:58:
[...]

Die techniek is er inderdaad al lang.

Wat ik gelezen heb gaat over het downloaden van alleen de delen die je voor het spelen op dat moment nodig hebt. Dus niet dat je alvast bij je menu kan, je instellingen kan doen en misschien een eerste missie kan spelen terwijl de rest van de installatie door loopt.

Ik zal eens kijken of ik het betreffende artikel nog kan vinden.
Dat is precies wat ik zeg en dat kan gewoon op de PS4 en volgens mij ook op de Xbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

Sinds system software 4.50 kan de PS4 dit ook hoor of bedoel je dat het slecht werkt? Daar heb ik verder geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Klor schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:41:
[...]

Sinds system software 4.50 kan de PS4 dit ook hoor of bedoel je dat het slecht werkt? Daar heb ik verder geen ervaring mee.
Dat de garantie niet meer geldt. Op de PS4 heb je gewoon garantie als je de HDD vervangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

bram1984 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:44:
[...]

Dat de garantie niet meer geldt. Op de PS4 heb je gewoon garantie als je de HDD vervangt.
O ja daar kan het natuurlijk ook gewoon op slaan is een stuk logischer. Mijn fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kol Nedra schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:57:
1 tb is zeker voldoende voor console, mijn ps4 slim heeft 500gb en dat is meer dan genoeg!

hier past grofweg 8-10 games op, wie speelt er nu 8 games tegelijk?
Prima voor jou ;). Ik heb nu drie PS4's waarvan twee met 1TB, en zelfs dat is krap. En dan download ik vrijwel geen spellen (alles op disc) maar ik wil niet iedere keer als ik een ander spel wil spelen wéér installeren + downloaden van evt. updates. Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat niemand tegelijk meerdere spellen speelt want dat geldt voor velen gewoon niet. Dan heb je zin in FIFA, dan in GTA, dan in MGS etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 16:45
Hopelijk grijpt MS de kans om bij de volgende console (hadden ze in feite met de X moeten doen) om de HDD vervangbaar te maken zoals bij de PS.

Nu kon je bij de PS al de HDD vervangen, waarop MS met het argument kwam dat de Xbox wel externe HDDs ondersteunt, dat nu niet meer opgaat, want de PS4 kan dit namelijk nu al ook voor een tijdje
Pagina: 1