Yamaha receiver geen geluid voor paar minuten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb een Yamaha HTR-3063 receiver die een beetje kuren begint te vertonen (gekocht in Jan 2011).

Als ik 'm aanzet na een nacht uit hebben gestaan dan heb ik geen geluid, geen enkele input, zelfs de FM tuner niet. Ook de icoontjes dat de speakers aangestuurd worden staan er niet bij.

Na een tijdje opwarmen (er is een duidelijk verschil tussen een hete zomer avond en koude winter ochtend), krijg ik gewoon geluid en werkt alles prima.

Het begint wel steeds langer te duren.

Ik kon er vrij weinig over vinden online, dus ik denk niet echt een veel voorkomend probleem maar iemand zei dat het misschien het versterkercircuit kon zijn.

Ik heb 'm even open gemaakt maar kon niet veel bijzonders zien behalve deze cap:

https://imgur.com/a/5x4EG

Gezien het enorme koellichaam lijkt mij dit het versterker gedeelte. Is dit de definitie van een bolle cap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Die is inderdaad wat bol en waarschijnlijk aan vervanging toe.

Als die vervangen het probleem niet oplost kan je een bus freezespray halen, gezien het temperatuurgerelateerd is.
Die spuit je dan op verschillende onderdelen/circuits om te vinden welk deel gaat haperen als het kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Goed idee ja, er zit zoveel electronica in dat het een hel is om alles door te meten.

Ik heb die cap er inmiddles uitgehaald en de tester geeft in ieder geval niet de goede resultaten. Heb een vervanger besteld: https://www.digikey.ca/pr...3MHD/493-10708-ND/1964223 die er hopelijk binnen paar dagen in kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:12
Zelfde ervaring met een Yamaha htr????
Deze deed niets meer, na een reset via het service menu werkte deze weer, maar er stonden een aantal errors in die duiden op voedingsproblemen.

1 Eelco op het board stond bol, heb ze allemaal preventief vervangen voor 105 graden types van Panasonic.

Daarna alles ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Haal alle connectoren eens los en maak ze eens vast.
Als je print platen er uit durft te halen... (let op=eigen keuze!!!) .. neem een loep en loop alle soldeersels na op de achterkant... Kijk af je rare matte, ruwe of gescheurde types vindt. Vaak zie je een open ronde bij de plaats waar het pennetje van het onderdeel door de printplaat steekt.
Vind je er een of meerdere.. stook een geschikte (niet te zware en met een scherpe punt, 15Watt, max 25W) solderbout warm en laat even dat plekje soldeer opnieuw vloeien. Soms moet je vers, zuurvrije (!) soldeer (op draad erbij houden) toevoegen. Niet teveel..... !

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01463.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Heb de elco vervangen en alle printjes nagelopen, zag niets bijzonders, en alles werkt weer als een zonnetje!

Jammer alleen dat het ding zo oud is dat HDMI pass-through zo goed als niet werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Megamind op 04-10-2017 05:56 ]

Pagina: 1