Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
In m'n streven alle gloeilampen in m'n appartement te vervangen door LED heb ik vandaag als een van de laatste stappen de twee G4 20W halogeen lampjes boven m'n aanrecht vervangen door twee Toshiba G4 1,5W LED's.

Mijn vraag
Ik had het al verwacht, maar het blijkt nu dat de bestaande 12V transformator waarschijnlijk een te hoge minimale vermogensoutput heeft, gevolg is dat de LED's een lichte flikkering laten zien. Ik wil de transformator dus vervangen, maar weet niet precies waarmee.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel gebruik ik de onderstaande setup waarbij er een splitter op de transformator is aangesloten met daarin twee stekkeraansluitingen naar de twee spots boven m'n aanrecht.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4476/37402631192_1f335e31c8_c.jpg

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op zoek naar een vervangende transformator die ook LED's kan aansturen, maar waarbij eventueel ook nog de 12V 20W halogeen pitjes in kunnen worden gestoken, kwam ik op dit model van Mean Well (what's in a name).

Deze heeft geen ondergrens v.w.b. vermogen, en een bovengrens van 2,1A bij 12V, ofwel ca 25 watt.

1. Nu is m'n elektrotechniekkennis nogal roestig, maar ben ik juist dat ik hier dan dus ook twéé halogeenpitjes mee kan aansturen via de splitter, of moet ik dan een transformator hebben met het dubbele vermogen, dus 50 watt (de huidige is 60 watt)?

2. Daarnaast wil ik de bestaande splitter dus op de nieuwe transformator willen kunnen aansluiten, maar ik verwacht dat ik de twee aderige snoer daarvan ofwel rechtstreeks binnen in de transformator kan vastschroeven, of deze in ieder geval kan vastsolderen aan het bestaande uitgangssnoertje van de transformator als deze niet te openen is?

3. Mis ik nog iets volledig v.w.b. het type transformator dat ik moet hebben voor mijn situatie? Ik zie namelijk nog behoorlijk wat filterparameters bij Conrad die ik niet direct kan thuisbrengen.

Dank voor jullie hulp alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03
Kijk even wat je voor vermogen de spots vragen. Als dat niet meer dan 80% vraagt van het maximaal vermogen van de trafo zit je goed. Je mag nooit het maximale van je trafo vragen. Dan is hij zo stuk.

Mean well zijn echt top trafo's dus dat is een goede keuze

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Ik denk niet dat het combineren van halogeen en leds op 1 driver heel verstandig is
Voor alleen de twee leds is deze driver oversized en kun je ook de 12 Watt variant nemen van hetzelfde type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Dank voor jullie antwoorden. Het punt is dat deze transformator naast leds dus ook halogeen moet kunnen aansturen. Aangezien G4 leds nog niet wijd verspreid zijn wil ik voorkomen dat als iemand per abuis halogeen lampjes erin prikt ipv ledjes de transformator gelijk doorbrandt, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Deze moet dus een bereik hebben van 0 tot, ik denk, minimaal 40 watt (liefst wat hoger ivm piekspanning etc neem ik aan) om zowel leds als twee 20 watt halogeen aan te sturen?