Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop - Focus op Gaming - +- 2000 euro - Ryzen of Intel

Pagina: 1
Acties:

• Castelmagno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11 18:09
Hallo mede-tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk games spelen zoals bijvoorbeeld BF1, PUBG, Destiny 2, AoE 2, ...

Wat mag het systeem gaan kosten?
Montage doe ik zelf. De richtprijs is toch zo'n 2000 euro. Als het goedkoper kan des te beter. :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een muis, voor de rest heb ik altijd laptops gehad dus ik heb geen componenten die ik kan meenemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien ik graag op 1440p zou willen game denk ik dat een gtx1080 hiervoor voldoende zou moeten zijn. Ik was oorspronkelijk van plan op een custom Vega kaart te wachten maar deze blijven maar uitgesteld worden en de reviews van de kaart zelf zijn ook niet zo positief. Omdat ik nooit eerder een desktop gehad heb, ben ik van plan een nieuw scherm aan te schaffen + keyboard.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Zo'n goed mogelijk prijs kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het vooral belangrijk dat mijn systeem stabiel is en goed koel blijft.

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Ik had graag van jullie vernomen of mijn voeding goed genoeg is om heel het systeem van stroom te voorzien en of ik eventuele problemen kan verwachten ivm Ryzen 7 en het gebruik van het door mij geselecteerde RAM geheugen. Daarnaast vraag ik me ook af of Ryzen de beste keuze is of ik toch eerder kies voor een nieuwe intel coffee lake processor? En mocht er nog feedback zijn over het gekozen scherm of videokaart hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor het lezen en alle hulp. :)

Hieronder mijn lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 297,-€ 297,-
1MSI B350 Gaming Pro Carbon€ 120,95€ 120,95
1Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Xtreme Edition 8G€ 600,-€ 600,-
1Fractal Design Define S€ 77,90€ 77,90
1Dell S2417DG Zwart€ 496,-€ 496,-
1Cooler Master MasterKeys Pro L White LED Red Switch€ 87,-€ 87,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 156,-€ 156,-
1Corsair RM550x Zwart€ 89,50€ 89,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,50€ 164,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.088,85

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 15:07
Wacht op coffelake, zou 5 oktober moeten komen.

• LucaDeTweaker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04-2020
Ziet er goed uit, ik zou wel even wachten op coffee lake. Waarom heb je eigenlijk tn gekozen en geen ips? Specifieke reden? Die paar ms verschil merken veel mensen namelijk niet en ips ziet er wel een stuk beter uit.
Bovendien vraag ik me af of je op 1440p 165 hz aan gaat kunnen met een 1080 of je wilt de settings bij sommige games wat lager willen zetten? Ultra-high probably.

[ Voor 27% gewijzigd door LucaDeTweaker op 01-10-2017 19:58 ]

• Castelmagno
Alvast bedankt voor de reacties. Ik zal sowieso wachten op coffee lake dan. Ik had gekozen voor het tn paneel omdat ik lees dat ips panelen meestal een grote lotterij (?) zijn en ik graag g-sync zou willen gebruiken voor wanneer ik niet het maximale aantal fps haal.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Castelmagno schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:25:
Alvast bedankt voor de reacties. Ik zal sowieso wachten op coffee lake dan. Ik had gekozen voor het tn paneel omdat ik lees dat ips panelen meestal een grote lotterij (?) zijn en ik graag g-sync zou willen gebruiken voor wanneer ik niet het maximale aantal fps haal.
In de basis heeft IPS betere kijkhoeken, als je bij een TN paneel van de zijkant naar het beeld kijkt vervagen de kleuren, bij een IPS is dit er niet/nauwelijks.
Natuurlijk zit je meestal recht voor je scherm, dus lijkt me dat dat in de meeste gevallen niet zoveel uit maakt.

TN schermen hebben daarin tegen over het algemeen een lagere reactie tijd dan IPS, bij veel beeld interactie ( denk dan aan games zoals COD ) waar je snel beweegt en het beeld dus ook snel beweegt kan een beeldscherm met een hoge reactie tijd blurry aanvoelen.

TN schermen zijn goedkoper dan IPS schermen met dezelfde resolutie, beeldformaat of verversingssnelheid.

TN schermen ( voor consumenten ) bieden hogere verversingssnelheden aan en lagere reactietijden dan wat IPS ( voor consumenten ) te bieden heeft.

Volgens sommigen geven IPS schermen altijd betere kleuren dan TN.
Ik ervaar zelf dat er ook gewoon goede TN schermen zijn die net zo goede kleuren hebben al niet betere dan bepaalde IPS schermen zolang je maar niet voor een budget TN scherm gaat van 100 euro of minder.
Een IPS scherm van €5000 zal waarschijnlijk wel betere kleuren hebben dan een TN scherm van €100.

In vino veritas, in aqua sanitas

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

JohanNL schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:51:
[...]

In de basis heeft IPS betere kijkhoeken, als je bij een TN paneel van de zijkant naar het beeld kijkt vervagen de kleuren, bij een IPS is dit er niet/nauwelijks.
Natuurlijk zit je meestal recht voor je scherm, dus lijkt me dat dat in de meeste gevallen niet zoveel uit maakt.

TN schermen hebben daarin tegen over het algemeen een lagere reactie tijd dan IPS, bij veel beeld interactie ( denk dan aan games zoals COD ) waar je snel beweegt en het beeld dus ook snel beweegt kan een beeldscherm met een hoge reactie tijd blurry aanvoelen.

TN schermen zijn goedkoper dan IPS schermen met dezelfde resolutie, beeldformaat of verversingssnelheid.

TN schermen ( voor consumenten ) bieden hogere verversingssnelheden aan en lagere reactietijden dan wat IPS ( voor consumenten ) te bieden heeft.

Volgens sommigen geven IPS schermen altijd betere kleuren dan TN.
Ik ervaar zelf dat er ook gewoon goede TN schermen zijn die net zo goede kleuren hebben al niet betere dan bepaalde IPS schermen zolang je maar niet voor een budget TN scherm gaat van 100 euro of minder.
Een IPS scherm van €5000 zal waarschijnlijk wel betere kleuren hebben dan een TN scherm van €100.
Wat een onzin, een 8bit IPS paneel zal ALTIJD betere kleuren hebben dan een TN paneel dat is inherent aan de techniek. Ook heb je bij een 27" scherm al snel last van de TN kijkhoeken en een TN paneel hoeft helemaal niet altijd sneller te zijn dan een IPS paneel. De meeste TN panelen hebben namelijk een hogere input lag dan de IPS varianten terwijl de 144Hz ips panelen vaak maar ~1ms langzamer zijn dan de TN panelen.

Je kan het beste gewoon kijken op bv tftcentral wat die zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tftcentral.co.uk/images/dell_up2718q/lag.jpg

Hier zie je bijvoorbeeld de PG278 en PG279 dit zijn de TN en IPS varianten van het zelfde scherm. De 9 is de IPS variant en die is in het totaalplaatje gewoon sneller dan de 8.

[ Voor 6% gewijzigd door DarkBlaze op 01-10-2017 23:48 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
DarkBlaze schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:45:
[...]

Wat een onzin, een 8bit IPS paneel zal ALTIJD betere kleuren hebben dan een TN paneel dat is inherent aan de techniek. Ook heb je bij een 27" scherm al snel last van de TN kijkhoeken en een TN paneel hoeft helemaal niet altijd sneller te zijn dan een IPS paneel. De meeste TN panelen hebben namelijk een hogere input lag dan de IPS varianten terwijl de 144Hz ips panelen vaak maar ~1ms langzamer zijn dan de TN panelen.

Hier zie je bijvoorbeeld de PG278 en PG279 dit zijn de TN en IPS varianten van het zelfde scherm. De 9 is de IPS variant en die is in het totaalplaatje gewoon sneller dan de 8.
Hoezo onzin? volgens mij was dit mijn eigen ervaring.
Inmiddels zijn er ook al een paar jaar true 8 bit TN panelen en die kunnen prima mee doen met de meeste 8 bit IPS schermen ( op de kijkhoeken na )

De PG278 en de PG279 zijn volgens mij twee totaal andere schermen, ook al verschilt er maar 1 cijfertje.
De PG279 heeft ook een 165hz refresh en de PG278 144hz.
De PG279 is gewoonweg nieuwer, wie zegt dat ze naast het overstappen naar een IPS paneel niet ook andere hardware hebben veranderd?
Maar de PG279 is wel een goed voorbeeld van een IPS monitor met een lage input lag.
Het verschil qua input lag tussen TN en IPS word ook steeds minder, tegelijk staat TN ook niet stil en kan ( al niet voor een goedkope prijs ) ook goede beeld kwaliteit leveren.

Punt blijft toch staan dat IPS betere kijkhoeken heeft en TN over het algemeen een lagere input lag.
Voor al het andere verschilt het gewoon per monitor, dat een IPS scherm altijd betere kleuren heeft is gewoon een ongepaste uitspraak.

In vino veritas, in aqua sanitas

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Daar is niets ongepast aan, de techniek leent zich er gewoon beter voor. Ondanks dat je TN ook echt 8 bit kleuren weer geeft blijven deze toch fletser. Dit komt onder andere omdat het contrast gewoon lager is bij een TN paneel. Ook de overloop van kleuren en dat soort details zijn gewoon iets minder, natuurlijk is zo'n top TN lang niet zo dramatisch als die goedkope TN meuk maar top TN vs top IPS wint IPS het altijd. En ook een goedkope 6bit IPS wint het van een goedkope 6 bit TN.

Nu bent ik het met je eens dat een 800€ TN het vast beter zal doen dan een 150€ 6bit IPS paneel maar dat houd je natuurlijk toch. Een 150€ TN zal het zeker niet beter doen ;)

IPS heeft wel weer last van IPS glow als je pech hebt, maar als je meer dan 1 scherm wil gebruiken is een IPS bijna al verplicht omdat je er dan al niet meer recht voor zit zoals in mijn geval.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Castelmagno
Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik bij mijn huidige monitor keuze ga blijven. :)

Gezien het tekort aan Intel Coffee Lake processoren ga ik toch voor een Ryzen processor gaan denk ik. Echter had ik nog een vraag over het moederbord. Nu heb ik een moederbord met de B350 chipset in. Echter zie ik dat er een exact gelijkaardig moederbord van MSI is (pricewatch: MSI X370 Gaming Plus met een x370 chipset dat slechts 2 euro duurder is. Is het verstandiger om dat moederbord te nemen ipv het moederbord dat ik nu heb gekozen?

Andere feedback op de build is ook meer als welkom. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Castelmagno op 06-10-2017 09:45 ]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
Castelmagno schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:45:
Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik bij mijn huidige monitor keuze ga blijven. :)

Gezien het tekort aan Intel Coffee Lake processoren ga ik toch voor een Ryzen processor gaan denk ik. Echter had ik nog een vraag over het moederbord. Nu heb ik een moederbord met de B350 chipset in. Echter zie ik dat er een exact gelijkaardig moederbord van MSI is (pricewatch: MSI X370 Gaming Plus met een x370 chipset dat slechts 2 euro duurder is. Is het verstandiger om dat moederbord te nemen ipv het moederbord dat ik nu heb gekozen?

Andere feedback op de build is ook meer als welkom. :)
Nadeel van die X370 zijn de mindere netwerkcontroller en audio, als ik de specs zo gauw even bekijken. Zelf zou ik voor de B350 gaan die je gekozen had.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 15:05
Met de MSI B350 pro carbon is niets mis.

• Castelmagno
Bedankt voor de info, dan blijf ik bij het B350 moederbord! :)

Verwijderd

Waarom niet kiezen voor de nieuwe Intel I5-8600K?

• Castelmagno
De beschikbaarheid van de nieuwe generatie Intel processoren is nogal onzeker/onbestaande? Ik lees dat ze pas goed beschikbaar zouden komen in januari en zoveel tijd heb ik er niet voor over. :)
Pagina: 1