Aansluiten bi-amp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Beste tweakers,

Ik wil mijn speakers (Rogers ls603) bi-amp aansluiten op mijn receiver (onkyo sr-875). Nu geeft de handleiding hiervan expliciet aan dat op de ene aansluiting op de hoog (HF) en de ander de laag (LF) van de luidspreker moet. Nu staat dat niet op de luidsprekers aangeven en helaas ook geen handleiding van, op internet valt en ook niks over te vinden.
Maakt het nou echt uit waar ik de HF en LF aansluit op de luidspreker? En zo ja hoe kom ik erachter welke wat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De bovenste aansluitingen zijn altijd voor hoog (HF) en de onderste altijd voor laag (LF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat kun je makkelijk vaststellen door de brug er tussenuit te halen, dan weet je precies wat boven en onder is. Normaliter zoals sympie al aangeeft is de bovenste HF. Heb het nog nooit anders gezien.

Vergeet sowieso de bruggen niet te verwijderen, anders kun je meteen uitkijken naar een nieuwe versterker als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:27

FeaR

In GoT we trust

naps schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:33:
Maakt het nou echt uit waar ik de HF en LF aansluit op de luidspreker?
Nee, de receiver scheidt het signaal niet. Over de "Bi-Amp" terminals gaat hetzelfde signaal als over de Front Left en Front Right.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:25

Jag

Het maakt in feite allemaal niks uit :p. Het helpt dan ook niet, maar dat is een zeer oude en uitgekauwde discussie. Of het blijft iig in het subjectieve bereik :). Je moet erin geloven anders hoor je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:24
Heb je voor biamp ook niet nog een cross-over nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:27

FeaR

In GoT we trust

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:57:
Heb je voor biamp ook niet nog een cross-over nodig?
Met passief Bi-Amp zoals op een receiver niet. Als actief gaat dan wel. Dan ga je ook pas de verschillen merken, met Passief Bi-Amp zoals TS gaat doen is de meerwaarde zoals gezegd zeer discutabel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bi-Amp op een receiver kan ook averechts werken. Dit had ik toen ik nog een Denon receiver had. Zodra ik het volume hoger zette gingen de tweeters in verhouding veel harder dan het laag/midden waardoor het enorm schel werd. Mogelijk heeft dat te maken met het verschil in impedantie tussen woofers en tweeters.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van Bi-Amp op 1 receiver. Je schiet er niets me op. Vele mensen die er echt verstand van hebben, hebben metingen uitgevoerd op basis van de claims die gedaan worden, zoals woofers die stroom terugleiden naar de versterker en meer van dat soort onzin die invloed zou hebben op de tweeters. Het is gewoonweg niet waar. Zolang je kabels gebruikt die dik genoeg zijn om het vermogen te transporteren is er niets aan de hand.

Er zijn echter ook veel believers die wel menen dat het beter klinkt. Ieder zijn meug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54

timovd

Voorsprong door techniek

Het is ook geen bi-amp, al zullen fabrikanten van receivers je dat doen geloven. Hooguit bi-wire.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

timovd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:14:
Het is ook geen bi-amp, al zullen fabrikanten van receivers je dat doen geloven. Hooguit bi-wire.
Niet helemaal. De versterker heeft uiteindelijk maar 1 voeding/transformator, maar de versterkermodules intern zijn wél gescheiden. Je gebruikt bijvoorbeeld een surroundkanaal als bi-amp voor een tweeter. Het is dus ook geen bi-wire, maar zit er een beetje tussenin.
Pagina: 1