Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retanik
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-04 19:53
Gisteren een nieuwe computer op basis van Ryzen in elkaar gezet maar deze geeft geen beeld, zelfs geen POST. Ook geen piepjes bij ram in slot 2 of 4. de EZ debug lampjes zijn allemaal uit.
De fans van de cpu, gpu en psu gaan aan. specifiek deze gpu en psu stoppen daarna met draaien, andere geteste gpu en psu blijven doordraaien. de cpu fan draait ten alle tijden.
Wat kan ik nog proberen? :?

De set
  • MSI X370 SLI PLUS
  • AMD Ryzen 7 1700
  • 2x8 gb of DDR4 Ram CMK16GX4M2B3200C16 (-R and -W variants are on qvl list)
  • Gigabyte 1050 ti
  • Corsair RM550X
Reeds geprobeerd:
  • Aanzetten en wachten zodat moederbord tijd heeft te initializeren met Ryzen CPU
  • Gestripte setup met alleen moederbord, cpu, ram en gpu
  • gecheckt dat gpu uitgang gebruikt wordt en niet de moederbord voor de display
  • Alles opnieuw verbonden en geplaatst (inc cpu)
  • Psu gewisseld met ander systeem (geen effect, psu werkt)
  • Gpu gewisseld met ander systeem (geen effect, gpu werkt)
  • Met enkel bankje geheugen booten
  • geheugen in andere sloten geprobeerd (in de aangeraden 2 en 4 sloten geen probleem, bij 1 of 3 of geen
  • aanwezig gaan de EZ diag lampjes voor CPU en DRAM branden en diag piepjes)
  • zonder ram booten (zie hierboven)
  • BIOS resetten (zowel met jumper als batterij poosje eruit)
  • cpu gecheckt om verbogen pinnetjes, allemaal recht[/i]
Het geheugen staat op de qvl in de varianten rood en wit, ik heb er de zwarte inzitten (niet qvl) maar dat lijkt me niet uit te maken.

Het moederbord geeft wel correcte detectie bij ram in verkeerde slots of niet aanwezig, lijkt me niet DOA.
De EZ diag van MSI geeft geen fouten op CPU (eerste 6s brand ez diag cpu wel, daarna uit), cpu lijkt voor zover ik nu kan vast stellen ook in orde.

ik heb geen DDR4 voor handen om te testen op het moment, zien jullie nog meer zaken die ik kan testen/doen om de boel aan de praat te krijgen? :?

edit:
Moederbord is defect, wordt vervangen door shop

[ Voor 9% gewijzigd door retanik op 06-10-2017 23:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Bios Update?
maak eens een foto.

En je weet dat een nieuw built een tijd kan duren met first-time-boot?

Bouw je pc in elkaar, start de computer, drink een bakje koffie en kom weer terug.
geduld :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:39
Mijn Ryzen PC had bij de 1e boot denk ik 5 minuten nodig ofzo :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retanik
Kom niet in POST, en de bios update moet vanuit bios gestart worden met ez-flash
Setup, display link in gpu niet in moederbord zelf
http://i67.tinypic.com/nv8uus.jpg
cpu voeding niet vergeten
http://i65.tinypic.com/28qyzyd.jpg
ram en ez diag leds (uit)
http://i66.tinypic.com/28txv1t.jpg
Anoniem: 97348 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:00:
En je weet dat een nieuw built een tijd kan duren met first-time-boot?
Ik heb meerdere malen geprobeerd, booten, 10 minuten laten staan.. maar geen succes.
Maar ik probeer het nog eens en dan langer wachten :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retanik
RedHat schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:06:
Mijn Ryzen PC had bij de 1e boot denk ik 5 minuten nodig ofzo :o
had je in die tijd wel enige vorm van feedback? piepjes, lampjes, POST? aantal keren al ~10 minuten laten aanstaan, zonder succes :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:39
Nee gewoon zwart scherm, helemaal niets

Ik heb wel gekeken of alle fans draaide.

En monitor aansluiten op videokaart aangezien Ryzen geen igpu heeft.

Tevens moet je wel alle kabels aansluiten op je voeding. Geloof dat het 2x klein blokje en 1x langwerpig blokje was.

[ Voor 27% gewijzigd door RedHat op 01-10-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

RedHat schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:36:
Nee gewoon zwart scherm, helemaal niets

Ik heb wel gekeken of alle fans draaide.

En monitor aansluiten op videokaart aangezien Ryzen geen igpu heeft.

Tevens moet je wel alle kabels aansluiten op je voeding. Geloof dat het 2x klein blokje en 1x langwerpig blokje was.
Wel een speaker aangesloten?
Zitten tegenwoordig niet meet op het moederbord maar apart in het zakje.
Zonder deze speaker geen piep.

CPU fan aansluiting niet per ongeluk op de waterpomp aansluiting op je mobo aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retanik
Anoniem: 97348 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:44:
[...]

Wel een speaker aangesloten?
Zitten tegenwoordig niet meet op het moederbord maar apart in het zakje.
Zonder deze speaker geen piep.

CPU fan aansluiting niet per ongeluk op de waterpomp aansluiting op je mobo aangesloten?
Speaker netjes aangesloten, zodra er geen ram in zit of in slot 1 of 3 dan hoor ik hem wel piepen.

cpu fan zit netjes op CPU_FAN1 header dus dat moet ook goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je hebt al zelf veel gedaan maar wat bedoel je met
geheugen in andere sloten geprobeerd (in de aangeraden 2 en 4 sloten geen probleem, bij 1 of 3 of geen
? Wat was geen probleem? Geheugen individueel ook per stuk geprobeerd, in verschillende bankjes? Twee dimms die allebei defect zijn lijkt me stug maar het kan. Ook is je moederbord en je cpu niet uit te sluiten als doa. Alleen de kans dat die laatste defect is lijkt me kleiner dan de rest maar ook dat is niet uit te sluiten.

Zijn er geen zaken die kunnen kortsluiten? Bekend probleem zijn de afstandsbusjes die blijven zitten bij het inbouwen van het moederbord en die sluiting veroorzaken. In nieuwe kasten zitten deze vaak er al in en dat zijn er soms net teveel. Bij MSI borden gebruiken ze aan de achterkant kastzijde van het bord maar 3 bussen terwijl veel kasten daar vaak 4 afstandsbusjes hebben, omdat veel mobos er 4 gebruiken. De boel zonder kast al opgebouwd om te zien of dit het doet?
Loop al je bekabeling eens na, check of ze er allemaal goed inzitten, ook op de PSU en de vga kaart?
VGA kaart goed aangedrukt?

Ik heb nu 4 Ryzen systemen gebouwd, met diverse MSI borden, en ik heb bij geen enkel systeem gehad dat het initiëren lang duurde, bij ieder systeem direct een post en in het scherm om via F1 in het Bios te komen of via F2 door te starten dus als het lang duurt is dat een probleem en geen feature.
Als het mobo, cpu, geheugen en vga technische goed zijn moet deze posten, ook al is de cpu fan niet aangesloten. Zelfs zonder enige koeling zou deze moeten posten, duurt alleen niet heel erg lang maar zoek het niet in fan aansluitingen want daar zit het probleem niet.
Als je met al deze checks, en degene die verder zijn gegeven, de boel nog steeds niet aan de praat krijgt dan zou je een rma verzoek in kunnen dienen bij de verkoper. Wellicht toch een doa in de keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retanik
regmaster schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 07:15:
Je hebt al zelf veel gedaan maar wat bedoel je met
[...]
? Wat was geen probleem? Geheugen individueel ook per stuk geprobeerd, in verschillende bankjes? Twee dimms die allebei defect zijn lijkt me stug maar het kan.
Beide bankjes (los van elkaar) in verschillende sloten geprobeerd. Geheugen dient in slot 2 or 4 geplaatst te zijn. In die situatie zijn er geen piepjes of beeld. Geheugen in slot 1 or 3 geeft ez-diag DRAM en CPU led en en bios piepjes dat geheugen niet gedetecteerd is. Dit lijkt te kloppen met de beschrijving in handleiding.
Zijn er geen zaken die kunnen kortsluiten? Bekend probleem zijn de afstandsbusjes die blijven zitten bij het inbouwen van het moederbord en die sluiting veroorzaken. In nieuwe kasten zitten deze vaak er al in en dat zijn er soms net teveel. Bij MSI borden gebruiken ze aan de achterkant kastzijde van het bord maar 3 bussen terwijl veel kasten daar vaak 4 afstandsbusjes hebben, omdat veel mobos er 4 gebruiken. De boel zonder kast al opgebouwd om te zien of dit het doet?
Loop al je bekabeling eens na, check of ze er allemaal goed inzitten, ook op de PSU en de vga kaart?
VGA kaart goed aangedrukt?
Kortsluiten lijkt me niet van toepassing, de setup ligt buiten de kast op een niet geleidend oppervlak. Bekabeling een aantal keren opnieuw aangesloten (ook om te testen met andere psu en gpu).
Als je met al deze checks, en degene die verder zijn gegeven, de boel nog steeds niet aan de praat krijgt dan zou je een rma verzoek in kunnen dienen bij de verkoper. Wellicht toch een doa in de keten.
Ik heb morgen avond ander ddr4 geheugen om mee te testen. Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Vervelend. Je hebt in ieder geval al bijna alles gedaan wat je kon proberen en duidelijk beschreven. Succes met het andere setje RAM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retanik
Na testen door de shop is gebleken dat het moederbord inderdaad defect is.
Hopelijk snel retour, bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1