Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Access point stoort iptv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb internet en IPTV via XS4All. In de meterkast hangt een Fritzbox 7369. Vanaf hier loopt 1 UTP-kabel via een leiding naar een outlet in de woonkamer. In den beginne was alleen de tv-ontvanger met UTP aan die outlet verbonden.
Omdat het wifi-bereik in een deel van de woonkamer (waar we het meest zitten) verre van optimaal is, wil ik een access point in deze hoek hebben. Om zowel het AP als de tv-ontvanger aan te sluiten heb ik een Netgear GS105Ev2-switch tussen de outlet en de tv-ontvanger gehangen. Met deze installatie werkt de tv nog prima.
Ik had nog een Sitecom 300N X2 wireless router liggen, die ik heb ingesteld als access point en ook aan de switch gehangen. De Sitecom staat op het tv-meubel waar ook de tv-ontvanger in geplaatst is.

Het probleem komt nu: zodra ik deze Sitecom aanzet, werkt IPTV niet meer. Elke zender, zowel HD als SD loopt vast en er komt een foutmelding in beeld.

De instellingen van de Fritzbox, Netgear en Sitecom:
IP Fritzbox: 192.168.178.1
DHCP-range Fritzbox: 192.168.178.20 - 192.168.178.200
IP Sitecom: 192.168.178.2
DHCP van de Sitecom staat uit.
SSID van het netwerk is op beide apparaten gelijk, wel beide op ander kanaal.
Netgear Switch heeft IP 192.168.178.46 en is 'Located on IP Network 192.168.178.26'. Deze ontvangt hij van de Fritzbox, is niet static.

De beroemde helpdesk van XS4ALL heeft mij hierbij niet kunnen helpen. De eerste die mijn mail beantwoordde haalde de Sitecom en Netgear door elkaar en vertelde dat de oorzaak was dat de 'Sitecom' geen DHCP60 doorlaat en een goedkopere switch een oplossing was. Nadat ik om een verduidelijking van zijn antwoord had gevraagd, vertelde zijn collega mij dat de Netgear waarschijnlijk het VLAN van de tv naar de Sitecom stuurt. Verder iets over dat ze geen ondersteuning bieden voor andere apparatuur, en een link naar een supportpagina over het vervangen van de Fritzbox-modem door een eigen modem (...).

Mijn hoop is nu op jullie gevestigd:)

- Kan dit inderdaad veroorzaakt worden door de instellingen van de switch? Hij staat nu ingesteld op de standaard multicast-instellingen. Zaken die ik daarin wijzigde zorgden zelfs zonder dat de Sitecom aan stond voor tv-storingen. Naar welke instellingen moet ik kijken?
- Heb ik toch iets verkeerds gedaan met de AP-instellingen van de Sitecom?
- Is de Sitecom toch simpelweg te oud voor dit soort grapjes en kan ik beter een nieuw AP aanschaffen? Zo ja: zijn er dan nog specificaties waar ik op moet letten, of kunnen jullie een type aanraden?

Als jullie nog info over het netwerk missen om een antwoord te geven, laat het even weten. Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
igmp snooping settings al nagekeken op de netgear?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
Ja, ongetwijfeld een IGMP issue, maar verklaren kan ik het niet.

Misschien een kwestie van klooien met de settings tot het wel werkt, Netgear lijkt nogal wat opties te bieden:

Afbeeldingslocatie: https://www.downloads.netgear.com/files/answer_media/images/ryanfiles/29999/3.PNG

Anders kun je een port mirror aanmaken om te kijken wat er exact misgaat. Op basis van de beschrijving lijkt het alsof er helemaal geen multicast forwarding meer plaatsvindt met de Sitecom aangesloten. Gaat het overigens ook mis als je er een ander device aanhangt?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te weten in welke richting ik eerst moet kijken.
Ik heb verschillende dingen getest met de volgende resultaten:

Andere device aan de switch: met mijn laptop aan de poort van de Sitecom zijn er geen problemen, mijn laptop heeft dan ook goed internet.

Dit zijn mijn IGMP-settings: Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/sy3dL

IGMP-snooping uit: tv werkt, maar wifi-signaal is onbruikbaar
Validate IGMPv3 IP header aan: tv werkt, maar geen verbinding met wifi mogelijk
Block Unknown Multicast Address aan: tv werkt, maar geen verbinding met wifi mogelijk
IGMP Snooping Static Router Port instellen op 3 (waar de tv-ontvanger zit): tv in storing.

Opvallend is dat wanneer ik eenmaal een setting heb geprobeerd die een tv-storing geeft, de tv ook bij andere instellingen in storing gaat. Dit lost zich pas op als ik de utp even uit de switch haal en weer terug doe.
Ook valt op dat wanneer de tv eerst aan staat en dan pas de Sitecom, de tv het ook blijft doen.

Spelen met de instellingen heeft dus nog geen werkende oplossing opgeleverd, helaas. Ik heb ook alle instellingen van de Sitecom nogmaals doorlopen, maar kan niks vinden wat invloed zou kunnen hebben.

Hebben jullie nog ideeën, op basis van deze resultaten? Nog andere instellingen van de Netgear waar ik iets mee zou kunnen? Of zou het op te lossen zijn met het vervangen van de Sitecom door een 'echt' AP? Het lijkt erop dat de Sitecom toch ook afhankelijk is van bepaalde multicast-signalen.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-11 17:17
Klinkt als problemen met de VLANs. Kijk hier eens voor meer info:
http://netwerkje.com/switch-configuratie

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 11:38
Ik begrijp het dus als de Sitecom niet actief is, de TV wel werkt?
Als de Sitecom is aangesloten, op een willekeurige switchpoort, werkt de TV niet meer? Terwijl de TV op dezelfde switch, op dezelfde poort nog altijd zit aangesloten?

Als je je laptop in plaats van de Sitecom aansluit op de switch, werkt ITV dan nog wel?
Als je de Sitecom aansluit, en ook je laptop op een andere poort van de switch, werkt je laptop dan nog goed?
Weet je zeker dat de DHCP op de Sitecom uitstaat?

Ik denk ook dat het IGMP Snooping probleem is.
Check ook https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

[ Voor 13% gewijzigd door Ora et Labora op 02-10-2017 14:44 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Verwijderd

Topicstarter
Ora et Labora schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:37:
Ik begrijp het dus als de Sitecom niet actief is, de TV wel werkt?
Dat klopt
Als de Sitecom is aangesloten, op een willekeurige switchpoort, werkt de TV niet meer? Terwijl de TV op dezelfde switch, op dezelfde poort nog altijd zit aangesloten?
Dat klopt ook, met de kanttekening dat de Sitecom aan moet staan. Uitgeschakeld geeft hij geen problemen.
Als je je laptop in plaats van de Sitecom aansluit op de switch, werkt ITV dan nog wel?
Ja.
Als je de Sitecom aansluit, en ook je laptop op een andere poort van de switch, werkt je laptop dan nog goed?
Ja, en via ethernet heeft mijn laptop dan uitstekend internet.
Weet je zeker dat de DHCP op de Sitecom uitstaat?
DHCP Server is Disabled en de instellingen van de DHCP-server zijn greyed out.
Ik denk ook dat het IGMP Snooping probleem is.
Check ook https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301
Daar lijkt het wel op. Die link die je plaatst ben ik eerder tegengekomen. Hier wordt specifiek de GS105e (die ik ook heb) als geschikte switch genoemd voor IPTV van KPN (en daarmee ook XS4ALL, neem ik aan). Beide ISP's verkopen deze switch ook in hun webshops met de aanbeveling dat hij geschikt is voor IPTV. Ik lees ook overal dat deze Plug 'n Play zou moeten werken, maar in mijn geval doet hij dat dus niet. Heb ik dan gewoon een niet-werkende switch?
Of andersom: kan de Sitecom om multicast-verkeer 'vragen'?

Verwijderd

Topicstarter
loeberce schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:32:
Klinkt als problemen met de VLANs. Kijk hier eens voor meer info:
http://netwerkje.com/switch-configuratie
Dit voorbeeld gaat over een situatie waarbij je een eigen router in het netwerk hebt opgenomen. Dat heb ik niet, ik heb alleen een oude router ingesteld als access point. De Fritzbox doet al het routerwerk.
Met de switch die ik heb zou het toch helemaal niet nodig moeten zijn VLANS te gaan instellen?

• Thralas
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:40:
Met de switch die ik heb zou het toch helemaal niet nodig moeten zijn VLANS te gaan instellen?
Nee. Vergeet dat, je hebt helemaal geen VLANs aan de LAN-kant.
geen verbinding met wifi mogelijk
Ja, dat gebeurt als de SItecom zelf niet snooped en je het ook uitzet op de Netgear. Dan gaat het IPTV-verkeer over je WiFi en heb je een probleem.
Opvallend is dat wanneer ik eenmaal een setting heb geprobeerd die een tv-storing geeft, de tv ook bij andere instellingen in storing gaat. Dit lost zich pas op als ik de utp even uit de switch haal en weer terug doe.
Klinkt alsof je in geval van twijfel het beste de switch even kunt rebooten..
Ook valt op dat wanneer de tv eerst aan staat en dan pas de Sitecom, de tv het ook blijft doen.
Ja, IGMP wordt alleen bij het starten van de stream en vervolgens om de paar minuten gestuurd. Je zou verwachten dat het na een paar minuten alsnog stukgaat.

Anyhow: ik denk dat je het beste even een port mirror kunt zetten op strategische plekken (poort naar Sitecom, eventueel ook de uplink en STB poort).

Dan kun je met Wireshark verkeer capturen en een filter op 'igmp' zetten. Voor de Sitecom geldt dat hij nooit IGMP-verkeer zou moeten genereren (check ook even in de settings of hij *iets* met IGMP kan).

• loeberce
Thralas schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:15:
Nee. Vergeet dat, je hebt helemaal geen VLANs aan de LAN-kant.
[...]
Dat vind ik nogal een stellige bewering. Bij mij thuis is het als volgt ingesteld (en het werkt):
WWW -> Experiabox -> Switch
Vanaf de switch naar TV decoder en naar Ubiquiti AC-AP access point (en ook PS4, Apple TV en mediaplayer)

Op de switch zit de decoder op VLAN4 untagged en de rest op VLAN6 untagged.

Dus als ik je goed begrijp had ik die VLANs niet hoeven aanmaken?

• Thralas
loeberce schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:11:
Op de switch zit de decoder op VLAN4 untagged en de rest op VLAN6 untagged.
En de Experiabox? En 'WWW' is de inkomende glasvezel richting de Experiabox WAN-poort?

• loeberce
Thralas schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:03:
[...]

En de Experiabox? En 'WWW' is de inkomende glasvezel richting de Experiabox WAN-poort?
Ja, WWW is de inkomende glasvezel. Experiabox doet DHCP. VLANs worden daar niet verder ingesteld; als ik het goed heb doet deze dat automatisch en is dit niet handmatig te configureren.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update:

Na een hoop geklooi en niets kunnen vinden was ik het zat en heb ik een TP-Link EAP245 besteld. Deze vandaag geïnstalleerd op met precies dezelfde instellingen als de Sitecom (behalve dat ik natuurlijk gebruik maak van de simultaneous dual band functie van de TP-link) en zowel TV als wifi werken uitstekend.

Het lijkt er dus op dat de Sitecom toch de oorzaak van het probleem was, maar de precieze oorzaak weet ik nog steeds niet.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1