Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:29
Ik ben zo dom geweest om halverwege augustus om onze ferrarismeter te laten vervangen door een slimme meter (op verzoek van Stedin zelf). Als resultaat hiervan is ons energieverbruik met ruim 30% gestegen:

Eigen verbruik elektriciteit

Dit verbruik heb ik zelf nog eens nagerekend aan de hand van de volgende formule:

levering laag sep + levering hoog sep - teruglevering laag sep - teruglevering hoog sep + opbrengst zonnepanelen

en ik kom dan inderdaad op 260kWh uit; het hoogste verbruik ooit!

Ik hoef natuurlijk niet te zeggen dat er niets veranderd is aan mijn apparaten of mijn huishouden hoewel het natuurlijk altijd zou kunnen dat de koelkast of zo stuk is.

Wat is nu wijsheid? Ik kan mijn meter laten ijken maar dit is voor eigen risico. Hoe kom ik erachter of het hoge verbruik oorzaak is van de nieuwe meter of ergens anders aan ligt? Kan het zo zijn dat de oude meter altijd structureel te weinig aangaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Opbrengst zonnepanelen moet je weglaten bij je formule. Je energiemeter (ferraris of digitaal of slim) meet alleen het netto verbruik of teruglevering.

Het zou inderdaad moeten zijn dat levering - teruglevering ongeveer gelijk zou moeten zijn in de oude en de nieuwe situatie als je werkelijke verbruik of opwek niet is veranderd. Op welke manier heb je precies je verbruik en teruglevering gemeten in de oude en de nieuwe situatie?

Het is zeker ook mogelijk dat je nieuwe energiemeter correct meet en je oude energiemeter juist 30% te weinig geregistreerd heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 01-10-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Het gaat om de energie die ik verbruik. Niet alle energie die mijn zonnepanelen opleveren gaat terug het net op, maar wordt ook (gedeeltelijk) door mij gebruikt en moet ik dus meerekenen.

Ik vul al jaren trouw mijn meterstanden en zonnepanelen opbrengst in op energiemanageronline.nl. Daar is ook het grafiekje van afkomstig. Ook met mijn huidige slimme meter doe ik het nog op deze ouderwetse manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

zeezuiper schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:19:
Het gaat om de energie die ik verbruik. Niet alle energie die mijn zonnepanelen opleveren gaat terug het net op, maar wordt ook (gedeeltelijk) door mij gebruikt en moet ik dus meerekenen.
Nou, voor dat doel is het natuurlijk prima, maar voor de controle van je twijfels over de energiemeter is het niet relevant. Die meet alleen de energie die door de meter heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@zeezuiper
Welke omvormer heb je voor de zonnepanelen?

Met een raspberry pi, domoticz, p1 slimme meter kabel, en een scriptje voor de omvormer, heb je ten alle tijden een direkte verbruiksmeting en registratie van opwek en direkt verbruik.

Als je het helemaal zeker wilt weten, moet je zelf, 2 MID gecertificeerde kWh meters plaatsen voor opwek en verbruik apart.

En gecondoleerd met de ferraris.
Hier hangt hij nog. 8)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2017 11:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

zeezuiper schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 09:57:
Ik ben zo dom geweest om halverwege augustus om onze ferrarismeter te laten vervangen door een slimme meter (op verzoek van Stedin zelf). Als resultaat hiervan is ons energieverbruik met ruim 30% gestegen:

[afbeelding]

Dit verbruik heb ik zelf nog eens nagerekend aan de hand van de volgende formule:

levering laag sep + levering hoog sep - teruglevering laag sep - teruglevering hoog sep + opbrengst zonnepanelen

en ik kom dan inderdaad op 260kWh uit; het hoogste verbruik ooit!

Ik hoef natuurlijk niet te zeggen dat er niets veranderd is aan mijn apparaten of mijn huishouden hoewel het natuurlijk altijd zou kunnen dat de koelkast of zo stuk is.

Wat is nu wijsheid? Ik kan mijn meter laten ijken maar dit is voor eigen risico. Hoe kom ik erachter of het hoge verbruik oorzaak is van de nieuwe meter of ergens anders aan ligt? Kan het zo zijn dat de oude meter altijd structureel te weinig aangaf?
Je nieuwe meter meet waarschijnlijk goed. Voor ik een slimme meter kreeg heb ik het verbruik van de ferrarismeter kunnen controleren met een aparte kWh meter. De ferrarismeter week 25% af. Ferrarismeters zijn onderhevig aan slijtage.

Wat je nog kunt doen is met een bekende belasting (een gloeilamp, ik noem maar wat) kijken of wat er gemeten wordt overeenkomt met wat je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Die (test)situatie is heel uitzonderlijk. Ik zeg niet dat het niet kan, maar je moet een bijzondere huisinstallatie qua vebruikers hebben om in die situatie terecht te komen, zoals ook in het artikel staat. In ieder geval de moeite om even het metertype te controleren. Naar ik meen werden dergelijke meters al niet meer uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:18
De opbrengsten PV van afgelopen maand waren ook niet zo denderend in vergelijking met voorgaande jaren. Heb je dit ook meegerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Voor zover ik begrepen heb rekent hij het netto verbruik uit, dus dat zou geen invloed moeten hebben op de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 22:51
De extreme uitslag komt inderdaad alleen in extreme laboratorium omstandigheden voor. Dus meer dan 500% teveel aangeven zal je niet meemaken. De testsituatie zelf is overigens niet heel bijzonder, alleen de intensiteit/duur van optreden is bijzonder.

Bij gelijk verbruik zijn er 2 mogelijkheden:
1) De nieuwe meter kan niet omgaan met niet zuivere sinus vormen (Iets wat eenvoudig te voorkomen was geweest). en geeft daarom teveel aan.
2) De oude meter gaf door slijtage 30% te weinig aan.

Beide gevallen zijn nogal bijzonder. Is de oude meter vervangen omdat deze geen goedkeuring meer heeft, of in een algemene vervang slag bv omdat de gasmeter aangepakt moest worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MeTooPV schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 14:07:
De extreme uitslag komt inderdaad alleen in extreme laboratorium omstandigheden voor. Dus meer dan 500% teveel aangeven zal je niet meemaken. De testsituatie zelf is overigens niet heel bijzonder, alleen de intensiteit/duur van optreden is bijzonder.

1) De nieuwe meter kan niet omgaan met niet zuivere sinus vormen (Iets wat eenvoudig te voorkomen was geweest). en geeft daarom teveel aan.

Beide gevallen zijn nogal bijzonder. Is de oude meter vervangen omdat deze geen goedkeuring meer heeft, of in een algemene vervang slag bv omdat de gasmeter aangepakt moest worden?
Met als toevoeging dat volgens de monteur die uiteindelijk mijn ferraris kwam ijken, optie 2 volgens hem 'regelmatig' voorkomt. Hoe vaak 'regelmatig' is zei hij er overigens niet bij :+

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 01-10-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Als het zo erg is.
Is het niet mogelijk de oude meter terug te plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De oude meter is van de netbeheerder en die neemt hem uiteraard mee.
Ik denk niet je een meterwissel ongedaan kan maken en zelf kan je een meter er tussen zetten als referentie.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:35

Punkrocker

Mostly harmless

MeTooPV schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 14:07:
...

Optie 1 komt nagenoeg niet voor bij in Nederland geplaatste meters. Zeker niet met zulke percentages.
Optie 2 komt juist heel vaak voor! Die dingen slijten in de loop der jaren.

Niets bijzonders aan TS heeft al jaren te weinig betaald.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 11:10:

Als je het helemaal zeker wilt weten, moet je zelf, 2 MID gecertificeerde kWh meters plaatsen voor opwek en verbruik apart.
Of 1 MID-gecertificeerde kWh meter die de 2 richtingen apart meet natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Die oude meter is weg en komt niet terug. Ik snap nu wel waarom ze zo snel mogelijk overal die slimme meters willen plaatsen; dat is snel verdienen.

Een of meerdere meters plaatsen is natuurlijk een optie, alleen zelf niet eenvoudig te realiseren. Ik zit te denken om twee losse energiemeters te kopen en alleen de koelkast en vriezer aan te sluiten. De rest kunnen we wel een dagje zonder. Kan ik in ieder geval kijken of dat redelijk overeenkomt. Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Heb je een waterkoker?
Een keer in de avond zo veel mogelijk uit, kijk wat het verbruik is (kan je toch zien op een slimme) en zet de waterkoker aan.
Dan moet hij het vermogen erbij aangeven wat op de waterkoker staat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eerlijk gezegd verwacht ik dat je nieuwe meter je verbruik correct meet. Je hebt simpelweg tot nu toe geluk gehad dat je oude meter al die jaren veel te weinig gemeten heeft. (Of juist pech, als de teruglevering daar ook last van heeft gehad.)

Vanaf nu verlies je de korting die je dankzij de oude defecte meter impliciet hebt gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 01-10-2017 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als de meter beide kanten op dezelfde afwijking had valt het verschil wel mee tenzij je veel meer verbruikt of teruglevert :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

zeezuiper schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:48:
Die oude meter is weg en komt niet terug. Ik snap nu wel waarom ze zo snel mogelijk overal die slimme meters willen plaatsen; dat is snel verdienen.
Snel verdienen is natuurlijk een beetje kort door de bocht ;) Als de nieuwe meter inderdaad te veel aangeeft heb je een punt, echter als de vorige meter te weinig aangaf is het niet meer dan eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
zeezuiper schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:48:
Kul, de netbeheerder rekent een aansluitcapaciteitstarief en heeft dus geen financieel voordeel bij hoger verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 01-10-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
Om even de boe-roepers voor te zijn, die discussie is in dit topic niet op z'n plaats en past beter in bijv: Slimme energiemeter, weigeren??

Graag alleen inhoudelijk reageren. De slimme meter hangt er al, dus de TS overtuigen wat de nadelen zijn van een slimme meter voegt niks toe

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2017 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:39
Sethro schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:51:
[...]

Kul, de netbeheerder rekent een aansluitcapaciteitstarief en heeft dus geen financieel voordeel bij hoger verbruik.
Wie draait er op voor de verliezen op het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
TereZz schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:26:
[...]

Wie draait er op voor de verliezen op het netwerk?
Uiteraard zijn er voordelen voor de netbeheerder alleen de reden om meer stroom in rekening te kunnen brengen is er niet een van.

[ Voor 20% gewijzigd door Sethro op 01-10-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je zou kunnen stellen dat de stroom die TS dankzij de oude meter gratis heeft kunnen afnemen een kostenpost is voor de netbeheerder, en dat het verhelpen van de oorzaak daarom een financieel voordeel is voor de netbeheerder.

Je kan de stelling ook omdraaien. TS werd dankzij de oude meter gesubsidieerd door de netbeheerder, en dat wordt door iedereen betaald als onderdeel van de netbeheerkosten.

Maar dat het een besparing is voor de netbeheerder, is voor de vervanging niet zo relevant. Een van de taken van de netbeheerder is het accuraat meten van het werkelijke verbruik of teruglevering per aansluiting. Bij TS heeft de netbeheerder op eigen initiatief de meter vervangen, vermoedelijk omdat de oude meter is afgekeurd. Dat houdt in dat de accuratesse van metingen niet meer gegarandeerd kan worden. En dat is, gezien de afwijking die TS hier gemeld heeft, blijkbaar terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:45
In de rekensom van TS snap ik de formule, behalve de laatste optelling.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:02
Zr40 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:31:
Je zou kunnen stellen dat de stroom die TS dankzij de oude meter gratis heeft kunnen afnemen een kostenpost is voor de netbeheerder, en dat het verhelpen van de oorzaak daarom een financieel voordeel is voor de netbeheerder.

Je kan de stelling ook omdraaien. TS werd dankzij de oude meter gesubsidieerd door de netbeheerder, en dat wordt door iedereen betaald als onderdeel van de netbeheerkosten.

Maar dat het een besparing is voor de netbeheerder, is voor de vervanging niet zo relevant. Een van de taken van de netbeheerder is het accuraat meten van het werkelijke verbruik of teruglevering per aansluiting. Bij TS heeft de netbeheerder op eigen initiatief de meter vervangen, vermoedelijk omdat de oude meter is afgekeurd. Dat houdt in dat de accuratesse van metingen niet meer gegarandeerd kan worden. En dat is, gezien de afwijking die TS hier gemeld heeft, blijkbaar terecht.
Sterker nog: de netbeheerder verdient hier niets meer of minder mee. De stroom die je afneemt betaal je immers aan de leverancier, niet de netbeheerder.

Een kleine afwijking kan ik mij voorstellen... Maar 30% is het inderdaad waarschijnlijk de oude meter die defect was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Anoniem: 88560
Het blijft gissen / aanname zonder te meten.
Meten is weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Knowbody schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:51:
In de rekensom van TS snap ik de formule, behalve de laatste optelling.
Het gaat mij om alle energie die ik verbruik. Dat is dus de stroom die ik afneem, de stroom die ik zelf opwek min de stroom die ik teruglever.

Meten is idd de enige manier om het zeker te weten; alleen hoe krijg ik eenvoudig (lees goedkoop) een extra meter ertussen. Weet ook niet wat er voor een eventuele ijking wordt gerekend; wacht nog op reactie van Stedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard-e
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05 13:16
Heb je wel in de gaten dat september 2017 zeer slecht was qua opbrengst zonne energie!

Ben hier dagelijks wel te vinden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
zeezuiper schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:23:
[...]
Het gaat mij om alle energie die ik verbruik. Dat is dus de stroom die ik afneem, de stroom die ik zelf opwek min de stroom die ik teruglever.
Waarbij alleen de opgenomen en terug geleverde stroom door de meter gaan. De stroom die je zelf opwekt moet je daar dus niet in meetellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
ard-e schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:26:
Heb je wel in de gaten dat september 2017 zeer slecht was qua opbrengst zonne energie!
Dat maakt voor mijn berekening niet uit. Het gaat om mijn netto verbruik en of dit nu uit het net of van mijn dak komt is irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En dat is precies wat je energiemeter niet meet. Die meet alleen wat er door de meter gaat (want dat is hetgeen waar je uiteindelijk voor betaalt). Niets meer en niets minder.

Als je twijfels hebt bij de accuratesse van je oude of nieuwe meter, dan is het zinloos om dan rekening te houden met zaken die niets met de meter te maken hebben.

[ Voor 49% gewijzigd door Zr40 op 02-10-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
sypie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:31:
[...]

Waarbij alleen de opgenomen en terug geleverde stroom door de meter gaan. De stroom die je zelf opwekt moet je daar dus niet in meetellen.
Klopt dat niet alle stroom die ik gebruik door de meter gaat. Maar dat maakt mijn gestegen verbruik er echt niet minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eens kijken wat voor apparaten/verlichting je in huis hebt die een portie blindstroom trekken. Dat wordt door een ferraris namelijk niet gemeten en door een slimme meter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Een 3 fase inductiekookplaat, is dat een kanshebber voor blindstroom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

zeezuiper schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:43:
Een 3 fase inductiekookplaat, is dat een kanshebber voor blindstroom :?
Dacht het niet, maar wel 1 om leuk mee te testen. :)

Alle groepen uit behalve de inductie kookplaat groep. Pan water op het vuur en op een stand waar je weet wat het moet verbruiken uit de handleiding, vol gas bijv.
Even de tijd klokken en het verbruik op de slimme meter en berekenen of dat redelijk klopt, 30% moet te zien zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Ik zou eerder twijfelen aan de meetnauwkeurigheid vd ferrarismeter dan aan de nieuwe meter.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:05:
Ik zou eerder twijfelen aan de meetnauwkeurigheid vd ferrarismeter dan aan de nieuwe meter.
Maar i.c.m panelen en voldoende voor eigen verbruik maakt dat niets uit, al draait hij 2x zo hard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:09:
[...]

Maar i.c.m panelen en voldoende voor eigen verbruik maakt dat niets uit, al draait hij 2x zo hard. ;)
Hoe snel remt zo'n ding eigenlijk bij wisselen van draairichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:17:
[...]

Hoe snel remt zo'n ding eigenlijk bij wisselen van draairichting.
Net zo snel als hij start ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

sypie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:37:
Ik zou eens kijken wat voor apparaten/verlichting je in huis hebt die een portie blindstroom trekken. Dat wordt door een ferraris namelijk niet gemeten en door een slimme meter wel.
Onjuist. Een slimme meter meet exact hetzelfde als een ferrarismeter. Het is een soort urban myth geworden dat een slimme meter 'blindstroom' meet. Een slimme meter meet gewoon kWh, geen kVAh

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 02-10-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Laatst online: 18-05 22:51
Ik geef toe, ik heb een hekel aan die slimme meters, dus niet geheel neutraal.
Maar ze meten gewoon slecht een kleine dip door de nul wordt als hele cyclus gemeten. Ik betaal inmiddels al zo'n 10 jaar een hoger vastrecht om straks ook een verplichte "gratis" meter te krijgen. Dan is het wel heel terleeurstellend dat de meters niet goed meten. Een iets beter ontwerp had dit voorkomen.
De problemen afdoen als urban myth helpt natuurlijk niet om het vertrouwen te herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MeTooPV schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:52:

De problemen afdoen als urban myth helpt natuurlijk niet om het vertrouwen te herstellen.
Het is wel zaak dingen niet door elkaar te laten lopen. Het blindstroom verhaal wat ik als urban myth bestempelde heeft niets te maken met de meetfout bij (veel) netvervuiling.

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 03-10-2017 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:42
Installeer in de meterkast nog een stroomteller, met "terugloop sper". Deze kan je dan vergelijken met de slimme meter. Deze meters kosten geen geld (<20 Euro), en als je een beetje handig bent kan met de S0-uitgang ook alles loggen (raspberry pi). Als je hier grote afwijkingen ziet, kan je overwegen om de netbeheerder een ijking te vragen. Meters : http://bg-etech.de/bgshop...adqr3ujrv65ma3s45k933dmo1
Ikzelf heb zo een drietal S0-meters (zonnepanelen, verbruik bovenverdiep, verbruik benedenverdiep), en de afwijking tov de ferraris-teller is altijd kleiner dan 2%.

[ Voor 15% gewijzigd door RP6conrad op 03-10-2017 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 07:49

Croga

The Unreasonable Man

RP6conrad schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 07:49:
Installeer in de meterkast nog een stroomteller, met "terugloop sper". Deze kan je dan vergelijken met de slimme meter. Deze meters kosten geen geld (<20 Euro), en als je een beetje handig bent kan met de S0-uitgang ook alles loggen (raspberry pi). Als je hier grote afwijkingen ziet, kan je overwegen om de netbeheerder een ijking te vragen. Meters : http://bg-etech.de/bgshop...adqr3ujrv65ma3s45k933dmo1
Ikzelf heb zo een drietal S0-meters (zonnepanelen, verbruik bovenverdiep, verbruik benedenverdiep), en de afwijking tov de ferraris-teller is altijd kleiner dan 2%.
Leuk idee maar als je twee meters hebt hangen; één die in honderduizenden zo niet miljoenen woningen hangt en een paar duizend euro kost en één van twee tientjes bij de boer op te hoek, welke denk je dan dat er verdacht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:42
Deze goedkope meters zijn ook te verkrijgen met een calibratie attest, deze worden dan standaard als "groene stroom" teller gebruikt bij zonnepanelen. Ze kosten dan wel een beetje meer. Maar je hebt dan wel een idee of er iets fout kan zitten met de slimme meter, maar ik vermoed eerder dat ze zullen aantonen dat er geen fout zit bij de slimme meter... Alleszins een pak goedkoper dan een officiele ijking !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Vandaag Stedin gesproken. De slimme meter ijken kost ruim 700 euro. Eerst maar eens kijken of ik er zelf een kwh meter tussen kan zetten. Ik vermoed steeds meer dat mijn oude meter niet goed was. Ons energieverbruik was ook wel erg laag:

Eigen verbruik elektriciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urbanhippie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-07-2020
Je kan een opdracht geven tot verwijdering van de slimme meter als deze al geplaatst is.
Voorbeeldbrieven kan je hier vinden:
https://www.wijvertrouwen....nl/voorbeeldbrieven.html

Discussie op forums over of een slimme meter wel-of-niet deugt heeft verder geen zin heb ik gemerkt.
Forumleden die er al voor een slimme meter hebben gekozen zullen deze tot in het oneindige verdedigen ookal kom je met goede argumenten die aantonen dat de slimme meter niet deugt. En als je kritiek durft te uitten word je weggezet als een complotdenker.

Laat je goed informeren. Er is genoeg bekend over de misstanden rondom de slimme meter.

[ Voor 8% gewijzigd door urbanhippie op 17-11-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

urbanhippie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 18:32:
Je kan een opdracht geven tot verwijdering van de slimme meter als deze al geplaatst is.
Voorbeeldbrieven kan je hier vinden:
https://www.wijvertrouwen....nl/voorbeeldbrieven.html

Discussie op forums over of een slimme meter wel-of-niet deugt heeft verder geen zin heb ik gemerkt.
Forumleden die er al voor een slimme meter gekozen hebben zullen deze tot in het oneidige verdedigen ookal kom je met goede argumenten aan die aantonen dat de slimme meter niet deugt.

Laat je goed informeren. Er is genoeg over de misstanden rondom de slimme meter bekend.
Ik heb nog geen argument gelezen waaruit blijkt dat de slimme meter niet deugd maar dat kan aan mij liggen maar wat krijg je dan terug voor die slimme meter die je wilt laten verwijderen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 19:05
Volgens mij zetten ze alleen de administratie uit. Er verandert niets aan de meter. Er verandert dus ook niets aan de meting, maar daar is waarschijnlijk ook niets mee mis.

[ Voor 35% gewijzigd door blissard op 17-11-2017 19:37 ]

Pagina: 1