iMac of MacBook Pro (budget ~ €3.400)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Er is een reden waarom ik dit topic open: ik verkoop mijn 'oude' MacBook Pro (15" Retina) vandaag en dat is omdat 'ie mij te sloom is in het dagelijks gebruik.

Een lijst met apps die voor mij érg belangrijk zijn:
  • Adobe fotografiepakket (PS, Ai, Id, Dw)
  • FTP, Slack, Evernote, Skype e.d. (= multitasken -> veel ram nodig)
  • Overige (Spotify, Chrome/Safari, Mail)
Met het oppakken van mijn oude hobby, zullen de onderstaande apps belangrijk worden:
  • Autodesk pakket (Maya, 3Ds Max)
  • Adobe filmpakket (Pr, Ae) en/of Smoke, DaVinci, Final Cut Pro
  • Overige (Vue, Twinmotion, NUKE, ZBrush)
Voor die laatste lijst met programma's ga ik een bakbeest van een computer aanschaffen die in de werkkamer figureert als werkpaard. Kortom: met de Mac moet ik goed kunnen multitasken, kunnen werken in Photoshop, Illustrator, Indesign en Dreamweaver en dit alles op een resolutie van 6k (resolutie beeldscherm: 3840x1600 pixels, MacOS opschaling: 6720x3790).

Configuraties
Ik heb, met mijn budget, de keuze uit een iMac 5K of MacBook Pro 15" Retina. Beiden zijn mooie computers en ik hecht 2% waarde aan een portable computer (mede doordat ik al een iPad Pro heb; maar misschien ook juist omdat ik een iPad Pro heb: ik kan er namelijk niet alles mee). Ik heb de portability van een MacBook iig. niet nodig tot volgend studiejaar (sep. 2018); wat de toekomst daarna brengt, weet ik niet.

TypeiMac 27" 5KMacBook Pro 15" Retina
ProcessorIntel i7 7700k 4,5ghzIntel i7 7820HQ 2,9ghz
VideokaartAMD Readon Pro 580 8GBAMD Readon Pro 560 4GB
SSD512 GB 2GB read/write512GB 3GB read/write
Geheugen64GB DDR4 2,667mhz16GB DDR3 1,600mhz
Geekbench5666 /186424687 /15944
3DMark 14000 4732
Prijs€ 3139,00€ 3.299,00

Vragen
  • Hoeveel verschil zit er, performance wise, in de MacBook en de iMac? Ik zie dat de GPU van de iMac véél sterker is
  • Is de resell value van een iMac ongeveer het zelfde als een MacBook? Ik hoop er over 3 tot 5 jaar 30% tot 50% van terug te krijgen (= €1200 - €1500 euro)
  • Kan ik met beide systemen 3 tot 5 jaar uit de voeten op (upscaled) 6k resolutie?
Blijkt dat ik met een MacBook Pro even goed uit de voeten kom als op een iMac, dan geef ik aan de MacBook de voorkeur. Als de iMac écht een wereld van verschil is, dan is het een no-brainer. Thanks! :)

[ Voor 11% gewijzigd door iApp op 01-10-2017 07:23 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het budget inclusief beeldscherm(en)? Anders is het simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
DAzN schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 08:46:
Is het budget inclusief beeldscherm(en)? Anders is het simpel :)
Beeldscherm, keyboard, trackpad, speakers en webcam (aan vervanging toe) heb ik al.

Het gaat mij er om dat ik twijfel of een nieuwe MacBook wel voldoende is voor de komende 3 tot 5 jaar. Ik hoef er niet op te gamen, ik hoef er ook niet op te renderen; maar moet wel grote Photoshop, Indesign en Illustrator bestanden snel kunnen verwerken.

Dit is iets waar mijn huidige mid 2014 MacBook Pro 15" moeite mee heeft, zeker op de upscaled 6k resolutie; daarom gebruik ik mijn beeldscherm nu op native 4k; het wendt, maar 's avonds moet ik echt knijpen met mijn ogen om goed te kunnen zien. Dat is dus ook niet geweldig.

[ Voor 17% gewijzigd door iApp op 01-10-2017 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mijn gevoel zegt met dat je het best uit bent met een iMac. Niet in de laatste plaats omdat het eenvoudig is om extra geheugen bij te prikken. Daarnaast omdat je niet veel waarde hecht aan portabiliteit.

Ik snap je punt echter en zou het zelf ook lastig vinden. Ik heb geen recente ervaring met de iMacs of 15" MBP, maar vond het verschil eerder wel vrij groot. Vandaar dat ik beide had, en vervolgens de 15" heb gedowngrade naar een MBA 13". Nu al maanden in de markt voor een vervanger, maar kan maar geen keuze maken. Luxeprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:12

Saven

Administrator

Je mbp retina te sloom voor de software die jij noemt? Alles draait als een zonnetje op mijn late 2011 versie met SSD :X

Maar goed je keuze zal uiteindelijk persoonlijk zijn. Ik zou eerder een iMac nemen als ik moest kiezen en ik niet per se een laptop nodig had. Grotere scherm werkt 100x lekkerder :)
Niet goed gelezen dat je al een pc hebt staan en een externe monitor. Dan gewoon lekker de Macbook halen

[ Voor 58% gewijzigd door Saven op 01-10-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Mijn MacBook draait op native resolutie inderdaad als een zonnetje, al laat 'ie het soms afweten bij Adobe Photoshop (grote projecten). Maar zoals jullie al aangeven, kan ik beter voor een MacBook Pro 15" Retina met Touch Bar kiezen en koop ik van het resterende budget (~ €2000 + gespaard geld nov. en dec.) met de feestdagen een toffe Windows bak die ik van alle gekkigheid (waterkoeling, PC-E SSD) kan voorzien. :D

Last but not least: de CPU's van de iMac en de MacBook zijn nagenoeg aan elkaar gelijk (zo'n 15% verschil). Voor de GPU kan ik over een tijdje kiezen voor een E-GPU met bijvoorbeeld een Nvidia 1080 Ti (= 11 teraflops). Het enige nadeel blijft dan dat ik geen 64GB DDR4 ram in mijn MacBook kan proppen, dat is dan ook de reden waarom ik voor het goedkoopste basismodel kies zodat ik die over een á twee jaar weer voor +/- €700 kan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

product: Intel Core i7-7700K
pricewatch: Asus DUAL-RX580-O8G
categorie: Solid state drives

Etcetera....

Voor wrs iets meer dan de helft van het geld bouw je een dijk van een desktop..
Daar zet je dan Hackintosh op... werkt hier prima...
Wel even kijken welke moederborden je moet nemen en of de videokaart ondersteund wordt voor Hackintosh .
Heb hier ook een i7 7700K en dat werkt prima.
Mobo hier: Asus Gaming Pro Z170, maar er zijn ook prima Gigabyte borden.

Eea is een kwestie van goed op een rij zetten en dan pas beslissen.. haast kost je (veel..) geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:43
Heb zowel een MBP 13" als een iMac 5K in bezit, als je veel achter je bureau werkt zou ik voor de iMac gaan. Dat 5K scherm is echt onovertroffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
route99 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 11:36:
product: Intel Core i7-7700K
pricewatch: Asus DUAL-RX580-O8G
categorie: Solid state drives

Etcetera....

Voor wrs iets meer dan de helft van het geld bouw je een dijk van een desktop..
Daar zet je dan Hackintosh op... werkt hier prima...
Wel even kijken welke moederborden je moet nemen en of de videokaart ondersteund wordt voor Hackintosh .
Heb hier ook een i7 7700K en dat werkt prima.
Mobo hier: Asus Gaming Pro Z170, maar er zijn ook prima Gigabyte borden.

Eea is een kwestie van goed op een rij zetten en dan pas beslissen.. haast kost je (veel..) geld...
Vertel je er dan ook eerlijk bij dat niet alle functies (goed) werken, en dat het normaal draaiende houden van zo'n Hackintosh systeem soms ook voor problemen kan zorgen bij updates.
Kortom zo'n systeem is dus helemaal niet geschikt voor een systeem waar je van opaan moet kunnen, en daarom zou je het ook helemaal niet moeten adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ascension schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 11:58:
Heb zowel een MBP 13" als een iMac 5K in bezit, als je veel achter je bureau werkt zou ik voor de iMac gaan. Dat 5K scherm is echt onovertroffen.
Klopt, maar het probleem is:

- Ik koop later dit jaar een €3k Windows bak (voor 3D rendering);
- Heb al een iPad Pro, maar dat vervangt mijn MacBook (momenteel zo’n 6x tot 12x per jaar) niet;

Met je redenering zou ik dus een iMac desktop, Windows desktop, MacBook laptop en een iPad moeten hebben. Dat is mij (helaas) iets teveel van het goede. Een combi van Windows desktop, MacBook laptop en iPad is dan beter denk ik.

Uiteindelijk verschilt de MacBook niet zo veel als de iMac, behalve op het gebied van Ram en GPU. Dat laatste is met Thunderbolt 3 op te lossen, en door een ‘goedkoop’ basis model te kiezen kan ik de MacBook (hopelijk) eerder vervangen door een nieuwe, zodra Apple DDR4 support met 32GB ram uitrolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:43
iApp schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:54:
[...]

Klopt, maar het probleem is:

- Ik koop later dit jaar een €3k Windows bak (voor 3D rendering);
- Heb al een iPad Pro, maar dat vervangt mijn MacBook (momenteel zo’n 6x tot 12x per jaar) niet;

Met je redenering zou ik dus een iMac desktop, Windows desktop, MacBook laptop en een iPad moeten hebben. Dat is mij (helaas) iets teveel van het goede. Een combi van Windows desktop, MacBook laptop en iPad is dan beter denk ik.
Heb je die Windows bak nodig voor 3D rendering of zou je dat ook met bootcamp op de Mac kunnen doen?

Anders gewoon een mooi 5K scherm waar je je Windows machine of je MBP aan kan hangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

sssensss schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:04:
[...]Vertel je er dan ook eerlijk bij dat niet alle functies (goed) werken, en dat het normaal draaiende houden van zo'n Hackintosh systeem soms ook voor problemen kan zorgen bij updates.
Kortom zo'n systeem is dus helemaal niet geschikt voor een systeem waar je van opaan moet kunnen, en daarom zou je het ook helemaal niet moeten adviseren.
Dan draai je hem toch in dual boot?
Maar kijk hier eens:
https://www.google.nl/sea...UQpwUIHg&biw=1103&bih=786
Heel veel plus ervaringen, wel meer tweak werk. Wordt zelfs bedrijfsmatig ingezet..
https://www.reddit.com/r/...ur_hackintosh_as_a_daily/

Omgekeerd heb je dan met bootcamp op de Mac dezelfde issues...
Maar als je van een zware Intel desktop platform start ben je altijd veel goed uit dan een zware (i)Mac/Macbook.
Ook voor Windows is het erg prettig om goed afgestemde componenten te gebruiken... mobo-fabrikanten hebben niet voor niets compatibiliteitslijsten tav minimaal RAM en CPU ...

Mijn zoon was ook altijd een Mac fan. (Macbook Pro) maar de duurzaamheid valt hem zo tegen dat hij nu over is naar een ASUS ZenBook UX410UA, scheelt >400 euro met en vergelijkbare Mac... en dan kan er ook nog een 2e HD in....en toch slim line en lange accu duur....en kwaliteit scherm dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Helaas zit ik midden in het Apple eco-systeem, met een iPhone, iPad, 2x Apple Tv, Time Capsule en dan ook een MacBook; daar ontkom ik dus niet zomaar aan (zeker als geld in eerste instantie niet de issue is).

Ik heb net een MacBook Pro 15” Retina voor €2.519 euro besteld (€1.100 bijgelegd, budget resterend: €1.900). Daarmee was ‘t een van de goedkoopste (dankzij mijn studie :) ). Heb er een goed gevoel bij; in november ga ik (rond black friday) op zoek naar een 16 core processor, 1080 Ti, 64GB DDR4 ram en een goed moederbord; maar eerst die €1.100 weer bij elkaar sparen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 20:29
iMac, sowieso. Meer bang for your buck, zeker als je dat nidig hebt voor je werk...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

iApp schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:46:
Helaas zit ik midden in het Apple eco-systeem, ......
Apple zegt van de Time Capsule...toch?
https://support.apple.com/kb/SP679?locale=en_US
Compatibility: Interoperable with 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n, and 802.11ac-enabled Mac computers, iOS devices, Apple TV, Windows-based PCs, and other Wi-Fi devices
Ik heb net een MacBook Pro 15..............
Veel plezier ermee...!
....in november ga ik (rond black friday) op zoek naar een 16 core processor, 1080 Ti, 64GB DDR4 ram en een goed moederbord; ..........die €1.100 .....
Voor dat geld kun je al aardig wat doen... we zien het wel weer voorbij komen.
Pagina: 1