Toon posts:

IPS Monitor 60HZ en Games?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik (met behulp van Tweakers) een nieuw systeem samengesteld.

Nu, een paar maanden later wil ik graag een andere monitor aanschaffen, maar ben erg aan het twijfelen.

Processor en Videokaart in mijn huidige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 279,-€ 279,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 525,-€ 525,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 804,-

Ik zou graag dit keer voor een 1440p IPS monitor gaan, omdat ik die persoonlijk mooier vind wat kleurweergave etc betreft. Echter, zijn veel ''betaalabare'' IPS monitoren allemaal 60hz.

Nu heb ik online al veel dingen gelezen over IPS monitoren en daaruit blijkt wel dat mensen veelal zeggen dat IPS monitoren 'langzamer' zijn met beeldverversing dan TN monitoren, en dat voor gamen een TN monitor gewoon een betere keuze is. (tenzij je veel geld wilt gaan betalen).

Momenteel gebruik ik een 24'' 75hz TN monitor (1080p), maar heb dus nu twee 27'' 1440p IPS monitoren op het oog, echter zijn deze beide wel maar 60hz.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus MX27AQ Zwart€ 414,-€ 414,-
1Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart€ 421,-€ 421,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 835,-

Nu vraag ik me dus af of ik hier in de praktijk iets van ga merken wat het spelen van games betreft?
Ik ben niet echt een competitieve FPS speler, ik speel voornamelijk graag Simulatie games (zoals Planet Coaster, Cities Skylines, The Sims (4)), en MMO's (Final Fantasy 14, Aion, en dat soort spellen) en soms ook nog wel eens Watch Dogs 1/2 en GTA 5.

Ik vraag dit, omdat mijn huidige TN monitor dus op 75hz zit. Online raden mensen al snel een 120/144 hz IPS monitor aan, maar deze zijn gewoon erg duur, en ik niet weet of dit voor mij wel echt nodig is.

Ik wil er natuurlijk wel zeker van zijn dat ik op een degelijke manier de door mij genoemde games kan spelen, zonder dat ik te maken krijg met dingen zoals screen tearing/haperingen en dat soort dingen.

Ben benieuwd naar jullie advies.

Alvast bedankt! _/-\o_

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 22:15
Ik heb afgelopen week een 1440p 144hz monitor van AOC gekocht, dat was echter gewoon een tn panel ipv ips.
Het ding is dat, en dat kan ik zeggen, heb precies dezelfde gpu/cpu als jouw, bij de wat intensievere games, geen 1440 met 144+ FPS haalt.

Ik weet niet hoe goed die sim games runnen, maar zelfs al zal je op 4k nog 200 FPS hebben, denk je dat je het nodig hebt?. Tuurlijk, het beeld loopt wat soepeler, maar bij de strategie/sim games heb je er denk ik niet veel aan, maar dat is mijn mening.

En trouwens, vaak staat er 75hz op de doos van een monitor, maar die refresh rate word Allen gehaald bij de lagere resoluties, je zit gewoon op 60hz.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:15

br00ky

Moderator Harde Waren

Verwijderd

Topicstarter
BatmanNL schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 09:55:
Ik heb afgelopen week een 1440p 144hz monitor van AOC gekocht, dat was echter gewoon een tn panel ipv ips.
Het ding is dat, en dat kan ik zeggen, heb precies dezelfde gpu/cpu als jouw, bij de wat intensievere games, geen 1440 met 144+ FPS haalt.

Ik weet niet hoe goed die sim games runnen, maar zelfs al zal je op 4k nog 200 FPS hebben, denk je dat je het nodig hebt?. Tuurlijk, het beeld loopt wat soepeler, maar bij de strategie/sim games heb je er denk ik niet veel aan, maar dat is mijn mening.

En trouwens, vaak staat er 75hz op de doos van een monitor, maar die refresh rate word Allen gehaald bij de lagere resoluties, je zit gewoon op 60hz.
Thanks voor je reactie.

Dat was dus ook de vraag die ik mijzelf stelde: ''Ga ik met de door mij genoemde games wel echt verschil merken met een 60hz IPS of een 144 TN?''

Ik vraag me af of een GTX 1070 spellen als Watch Dogs 2 en GTA 5 bijvoorbeeld met alle settings helemaal op max en 1440p überhaupt boven de 60 FPS uit gaan komen?

Had horror verhalen over Screen tearing gelezen, en dat baart me persoonlijk wel zorgen. Er is natuurlijk ook een Vsync optie om een limiet op je frames te zetten, maar had ook gelezen, dat als je frames dan onder de (in dit geval 60 FPS) droppen met Vsync aan, je haperingen krijgt.

@br00ky Sorry, had eroverheen gekeken! Thanks voor het verplaatsen. Zal er in het vervolg op letten!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2017 17:43 ]

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 22:15
Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:43:
[...]

Thanks voor je reactie.

Dat was dus ook de vraag die ik mijzelf stelde: ''Ga ik met de door mij genoemde games wel echt verschil merken met een 60hz IPS of een 144 TN?''

Ik vraag me af of een GTX 1070 spellen als Watch Dogs 2 en GTA 5 bijvoorbeeld met alle settings helemaal op max en 1440p überhaupt boven de 60 FPS uit gaan komen?

Had horror verhalen over Screen tearing gelezen, en dat baart me persoonlijk wel zorgen. Er is natuurlijk ook een Vsync optie om een limiet op je frames te zetten, maar had ook gelezen, dat als je frames dan onder de (in dit geval 60 FPS) droppen met Vsync aan, je haperingen krijgt.

@br00ky Sorry, had eroverheen gekeken! Thanks voor het verplaatsen. Zal er in het vervolg op letten!
Ga anders eens GTA spelen op 1440p en kijk hoeveel FPS je hebt. AA kun je omlaag zetten, door de hogere resolutie heb je minder last van aliasing. Wanneer je onder de 120fps zit, wat heel goed mogelijk is, is het vervelend wanneer je op een 120hz monitor zal zitten. Vooral met dips onder de 90, dan krijg je hetzelfde gevoel als je op solid 60 speelt en opeens naar 40 gaat. Dat ga je erg merken. Zo heb ik vanmiddag fortnite gedownload, en op 1440p haal ik op ultra ongeveer 90, dan lock ik mijn FPS liever naar 60 dan dat hij als een gek op en neer spiegelt. Maar dan gebruik je juist hetgeen waar je goud geld voor hebt betaald niet.

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-02 16:44
Zelf heb ik onlangs een IPS monitor gekocht vanwege de g-sync, en kan niet anders zeggen dat het gamen ontzettend goed bevalt op IPS. Beter zelfs dan de vorige 100hz TN monitor.

Dit scherm heb ik onlangs gekocht pricewatch: Acer Predator X34A Zwart
Pagina: 1