Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Download laat iptv stotteren

Pagina: 1
Acties:

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 19:12
Ik gebruik sinds een maandje ongeveer IPtv via xs4all. Dit is routed IPtv dus de kastjes (Arcadyan) krijgen gewoon een IP in de range zoals alle andere apparaten.

Op dit moment heb ik dit aangesloten op mijn eigen router en gebruik ik ook nog 3 manages switches en werkt het opzich allemaal prima. Alle tv functies werken etc.

Het enige moment wanneer er wel een probleem optreedt is als ik iets download (bijvoorbeeld de Mac OS Sierra update) op de volle snelheid van mijn internet verbinding. Op dat moment begint de TV te stotteren en haperen.

Ik heb al geprobeert dit te verhelpen door gebruik te maken van QOS maar dit lijkt niet te helpen. Ook heb ik met VLANs geprobeert de download machine en de TV decoders te scheiden maar dit lijkt ook niet te helpen.

Op het modem van de ISP staat DHCP uit en staat mijn eigen router (voorzien van dd-wrt) als DMZ ingesteld.

-router: Netgear R7800
-Switch 1 managed switch linksys LGS308
-switch 2 managed switch S8000 Netgear
-switch 3 managed switch TLSG2008 TP-link

Elke kamer heeft dus z'n eigen switch.

Iemand een idee wat hier fout gaat?

Kasper

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
En als je die router er weer tussenuit haalt en alleen die van xs4all gebruikt, gaat het dan wel goed?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Kasper1985
@laurens0619 Dat heb ik niet geprobeert eerlijk gezegd. Maar ik hoopte eigenlijk dat er iemand was met het ei van columbus voor de huidge setup.

Het had natuurlijk een eerste troubleshoot stap moeten zijn. Het is echter nogal tijdrovend om de boel helemaal om te gooien :-(

• laurens0619
Ik kan mij goed voorstellen dat de router xs4all iets als QoS/priority op de iptv boxen doet.
Het zal vast ook wel lukken met dd-wrt maar dan moet je het denk ik het echt in de QoS hoek zoeken :)
bv https://www.howtogeek.com...fic-priority-with-dd-wrt/

Verwijderd

Eerst een vraag: IPTV zit toch op een compleet los VLAN? Normaal zou dat toch geen impact moeten hebben of eventuele internet bandbreedte limitaties? Heb jij een 100 Mbit verbinding op een 100 Mbit netwerk poort?

Als ik het bovenstaande negeer, zou ik dit antwoorden:
Gezien dat IPTV veel data verbruikt, zal een aanpak als fq_codel die kleine streams voorrang geeft niet werken, nog even los van of je router uberhaupt dat aankan.

Gezien dat je managed switches hebt lijkt het me het meest eenvoudig om de poort waar de TV aan zit te mirrorren, en dan wireshark gebruiken met een laptop ofzo.

Kijk dan hoe het IPTV verschild van normaal internet verkeer. Gokkend dat die router linux draait. de vraag is dan hoeveel van tc filter (http://man7.org/linux/man-pages/man8/tc-u32.8.html) word bloot gelegt in de web interface.

Dan zijn er grofweg drie mogelijkheden waar je wat nuttigs mee kan:
* Een of andere generieke QoS mogelijkheid die je helpt.
* Je kunt alleen "policing" doen en geen "shaping", wat betekend dat je permanent bandbreedte moet reserveren voor IPTV ten koste van ander internet.
* Je kunt "shapen" icm met bijv HTB, en wat bandbreedte garanderen voor IPTV doeleinden, maar dan niet exclusief en dus internet bandbreedte gebruiken als IPTV het niet nodig heeft.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 01:12:
Eerst een vraag: IPTV zit toch op een compleet los VLAN? Normaal zou dat toch geen impact moeten hebben of eventuele internet bandbreedte limitaties? Heb jij een 100 Mbit verbinding op een 100 Mbit netwerk poort?
loopt uiteindelijk over hetzelfde draadje .... vlan of niet

Iperf

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:25
Fish schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 01:43:
[...]

loopt uiteindelijk over hetzelfde draadje .... vlan of niet
Maar er is wel bandbreedte voor IPTV gereserveerd waardoor het niet zou mogen lijden onder downloads. Maar dat lijkt me iets wat de standaard router regelt en wat nu weg is omdat er een eigen router gebruikt wordt?

Zucht...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alle switches managed? Maak een mirror port aan op switch waar TV achter hangt en hang daar een laptop aan met Wireshark.

Kijk dan wat er met QoS gebeurt op de TV stream. Let in eerste instantie op de DS-field in de IP header. Dat hoort iets anders te zijn dan 0, maar het klinkt alsof iets in je netwerk dat wel op nul gezet heeft (0=geen prio). Eerste stap is uitzoeken wie dat gedaan heeft (gok: R7800). Als dat duidelijk is, is tweede stap kijken hoe het wel werkend te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Bij Xs4All betaal je toch een hoofdprijs vanwege hun vermaarde Helpdesk....(blijkt uit consumentenonderzoek).
Is dit niet een mooi probleem om eens te kijken of ze het ook tav dit probleem waar kunnen maken... toch?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 01:12:
Eerst een vraag: IPTV zit toch op een compleet los VLAN? Normaal zou dat toch geen impact moeten hebben of eventuele internet bandbreedte limitaties?
Maar het wordt gerouteerd. Dus al het verkeer moet over de SoC.
Heb jij een 100 Mbit verbinding op een 100 Mbit netwerk poort?
Ook een belangrijke vraag, naast de vraag hoe snel de verbinding uberhaupt is.
Als ik het bovenstaande negeer, zou ik dit antwoorden:
Gezien dat IPTV veel data verbruikt, zal een aanpak als fq_codel die kleine streams voorrang geeft niet werken, nog even los van of je router uberhaupt dat aankan.
Ik zou het probleem eerder in de hoek van queueing oid. zoeken dan bandbreedte.

De situatie van TS kan ik hier overigens prima reproduceren (met een MikroTIk Routerboard als router), als ik 500 Mbit/s download begint IPTV ook te stuiteren, terwijl er voldoende bandbreedte is en CPU time over lijkt te zijn.

Heeft me tot dusver nog niet genoeg geboeid om het op te lossen.

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 12:36
Voor de PC zijn er netwerk throttle programma's die vanaf de PC het netwerk verkeer afremmen. Misschien is zo'n tooltje hier ook een oplossing?

http://hints.macworld.com...p?story=20080119112509736

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SgtElPotato schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 02:18:
[...]

Maar er is wel bandbreedte voor IPTV gereserveerd waardoor het niet zou mogen lijden onder downloads. Maar dat lijkt me iets wat de standaard router regelt en wat nu weg is omdat er een eigen router gebruikt wordt?
Laat @Kasper1985 erst maar eens vertellen wat ie voor verbinding heeft. Bij een 20Mbit ADSL verbinding is het natuurlijk niet zo vreemd wat ie beschrijft, maar bij 500Mbit full duplex glas moet dit niet kunnen.
Dus: details :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook met 20Mbps ADSL is dit aan KPN-zijde (lees op het DSL-stuk) geborgd dmv QoS. Als het fout gaat met QoS is dat hoogstwaarschijnlijk in het stuk tussen modem en TV.

Oslik blyat! Oslik!

• Kasper1985
Bedankt voor de reacties!

Het gaat om een 160mbit bonded vdsl lijn. Alles is hier gbit voorzover dat mogelijk is.
Het was vroeger inderdaad zo dat de settopboxen op een eigen vlan zaten (toen werkte ik zelf toevallig bij Telfort die volgens hetzelfde principe werkte als KPN en xs4all) maar sinds 2015 is het routed IPTV. Nog steeds een eigen vlan maar de boxjes doen gewoon mee in het netwerk. Dit heeft als "voordeel" dat er netflix gekeken kan worden via je settopbox van xs4all.

In de tijd dat ik bij Telfort zat klaagden mensen juist om het omgekeerde. Toen was het zo dat er 10mbit (grofweg) voor HD TV werd gereserveerd dus dat dit gewoon van de internet snelheid werd gehaald. Maar de tv stotterde nooit. Stiekem kreeg je op de DSLAM gewoon meer toegewezen dan je abonnement (als dat mogelijk was wat betreft afstand etc.)

Anyhow ik ga eens kijken of ik met qos op switch niveau misschien verder kom. Ik kan in dd-wrt een helebloel instellen mbt qos maar ik zie niks specifieks voor iptv als service en zou niet weten wat voor protocol oid dat is.

Kasper

• slaapkopje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-11 21:17
QoS is unidirectioneel, jij kunt je uploads reguleren, de download komt binnen vanaf de server, dus dat is QoS die je aanbieder moet instellen. VLAN scheidt je netwerken maar garandeerd niet de bandwidth. Met een PVC kunnen providers een aparte pijp voor je TV doorsturen. Waar je wel naar kunt kijken is de igmp-snooping. Dat zorgt ervoor dat je TV niet perongeluk ook over je wifi gaat zenden. Met ddwrt merk ik dat soms dat de firewall rules veel processing power nodig hebben en alles vertragen, vooral als erg geen iptables rule voor established connections heeft. verder succes met het uitzoeken, dat kan allemaal best complex zijn.

• rnpjansen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Als ik dit zo lees is het eerste waar ik aan denk IGMP.Ik weet niet of xs4all het toepast. KPN doet dit wel. Ik heb hier ook last gehad van haperende IPTV (twee ontvangers). Sinds ik op alle switches igmp snooping heb aangezet en degene zonder igmp ondersteuning heb vervangen door exemplaren met. Heb ik geen haperende IPTV meer van KPN.

• laurens0619
Je kunt met ddwrt toch gewoon qos op mac adres doen? Scheelt een hoop gedoe met protocola analyseren etc

Stond trouwens ook in de link die ik postte ;)

Pagina: 1