Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Teltonika RUT240 en PPTP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik zit met de volgende situatie en ik kom er maar niet uit:

Op locatie A heb ik een Teltonika RUT240 LTE router met een simkaart.
Locatie B is een Ubuntu VPS. Graag zou ik al het verkeer van Locatie A, over locatie B laten lopen. Ook moet de server apparaten in die aangesloten zitten op Locatie A kunnen bereiken.

Om dit te bereiken, heb ik een PPTP server geïnstalleerd op mijn Ubuntu VPS. Ik heb ook al geverifieerd dat deze werkt, want als ik mijn Windows laptop een PPTP verbinding laat opzetten naar de server dan verbind deze keurig en krijg ik als extern IP-adres het adres van de VPS.

Op de Teltonika RUT240 heb ik onder Services > VPN > PPTP de gegevens van de Ubuntu server ingevuld en 'use as default gateway' aangevinkt. Mijns inziens zou al het verkeer op locatie A nu via locatie B moeten gaan lopen, maar dit is niet het geval. Als ik mijn laptop via Wifi verbind met de Teltonika krijg ik gewoon het IP-adres dat hoort bij de 4G-simkaart.

Is hier op GoT iemand die meer ervaring heeft met Teltonika en deze situatie? Doe ik iets verkeerd, zie ik iets over het hoofd? Het is mijn eerste Teltonika en de manual helpt mij helaas niet echt verder. Ik lijk ook nergens te kunnen verifiëren of de router überhaupt wel probeert verbinding te maken.

Naast PPTP heb ik ook OpenVPN al geprobeerd, met hetzelfde resultaat (namelijk geen, dus). |:(

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 16:17
Tralapo schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:05:
Is hier op GoT iemand die meer ervaring heeft met Teltonika en deze situatie? Doe ik iets verkeerd, zie ik iets over het hoofd?
Ik denk het niet. Lijkt me een vrij obscuur stuk hardware. En we hebben geen glazen bol, dus je kunt niet volledig genoeg zijn.

Ik heb de RUT240 User Manual (En) er even bijgepakt, dan zie ik al zo een aantal zaken die je zou kunnen controleren:
  • Onder 6.3.1.6 zie je de OpenVPN connection status
  • Onder 6.6.2 staat uitgelegd waar je de routetabel vindt. Lijkt me dat je daar precies zou moeten kunnen zien of hij wél of niet door de VPN routeert
  • 6.9 noemt een event log, lijkt me dat je daar wel feedback ziet vwb. de VPN-connectie
Ik lijk ook nergens te kunnen verifiëren of de router überhaupt wel probeert verbinding te maken.
Dat zou je op z'n minst aan de serverkant moeten kunnen zien in de logs, nietwaar?
Naast PPTP heb ik ook OpenVPN al geprobeerd, met hetzelfde resultaat (namelijk geen, dus). |:(
Ik zou vooral OpenVPN proberen, en PPTP links laten liggen. Het is oud, achterhaald, onveilig en ontzettend afhankelijk van meewerkende firewalls. OpenVPN heeft al die nadelen niet.

Anyhow, volgens mij heb je hierboven inmiddels genoeg suggesties...

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Thralas schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:15:
[...]
Ik heb de RUT240 User Manual (En) er even bijgepakt, dan zie ik al zo een aantal zaken die je zou kunnen controleren:
  • Onder 6.3.1.6 zie je de OpenVPN connection status
Die hoop had ik ook, maar de betreffende pagina geeft naast status slechts de naam van het configuratiebestand en niet de daadwerkelijke status, gek genoeg. 7(8)7

Het gaat mij in dit geval niet eens zozeer om de veiligheid, maar om een manier om de router te bereiken achter de NAT ellende van mobiele providers. M'n voorkeur ging wel uit naar OpenVPN hoor.

Ik ga nog wel even verder zoeken dan. Het doel is uiteindelijk om vanaf mijn server een op 4G aangesloten IP camera te bereiken. Rechtstreeks is dat niet mogelijk door provider NAT.

[ Voor 8% gewijzigd door Tralapo op 30-09-2017 22:30 ]