Toon posts:

De beste manier om muziek te streamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Persoonlijk ben ik een enorme liefhebber van muziek en ben vrij bedreven met het downloaden hiervan, om dit vervolgens obsessief te voorzien van de juiste gegevens. Denk aan gegevens van de artiest, naam van het liedje, het genre...

Dit doe ik al een aantal jaren en heb zodoende een klein muziekimperium opgebouwd van ongeveer 800GB groot. Het beheren van mijn muziek en zorgen dat het veiliggesteld is van narigheden als storingen en gegevensverlies begint hierbij een steeds grotere uitdaging te worden voor mij.

Momenteel doe ik al mijn gegevens zelf herbergen op een eigen privéserver. Op deze manier doe ik niet alleen mijn muziek synchroniseren, maar ook wachtwoordgegevensbanken en documenten staan hier veilig opgeslagen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe oplossing om zulke hoeveelheden aan gegevens te beheren en op te slaan. Een vereiste is dat ik mijn muziek op eenvoudige en gangbare manier kan stromen naar al mijn apparaten.

Ik heb er over nagedacht over de volgende oplossingen:

- Muziek stromen door NextCloud te blijven gebruiken
- Een eigen wolkje opzetten, verbinden middels een VPN-verbinding en op klassieke manier stromen met SMB
- Weer terug naar kasten vol met CD's :')

Daarnaast heb ik ook overwogen te kappen met het zelf huisvesten van mijn muziekcollectie en over te stappen op een dienst als Spotify, Deezer of welk clubje dan ook.
Ik zit dan wel met het probleem dat ik al mijn afspeellijsten kwijt zal raken en - tot zover ik weet - volledig afhankelijk zal zijn van hen. Je kunt dan namelijk niet meer je eigen speler gebruiken, geen afspeellijsten in open formaat gebruiken en alles staat in een DRM-gedreven systeem.

Wat zou voor mij een geschikte, toekomstbestendige oplossing zijn? Misschien hebben jullie suggesties of ervaringen met bepaalde oplossingen? :)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-01 00:05

JdM

Humbled

Heb je zelf ideeën waartussen je zou kunnen/willen kiezen? En dan verdere ideeën in de zin van: "ik heb erover nagedacht"?
Wat voor server heb je nu? Wat is het OS, hoe bedreven ben je met het inrichten ervan? Wil/kun je die uitbreiden?
Al nagedacht over Synology? Lijkt alles te hebben wat je wenst: is uitbreidbaar, veilig, future-proof, maar ook subjectief omdat ik het fijn vind en ik kan totaal niks inrichten simpel gezegd, dus ik ben blij met een OS dat alles uit handen neemt maar daardoor ook beperkingen kent.

Verwijderd

Topicstarter
JdM schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:10:
Heb je zelf ideeën waartussen je zou kunnen/willen kiezen? En dan verdere ideeën in de zin van: "ik heb erover nagedacht"?
Wat voor server heb je nu? Wat is het OS, hoe bedreven ben je met het inrichten ervan? Wil/kun je die uitbreiden?
Al nagedacht over Synology? Lijkt alles te hebben wat je wenst: is uitbreidbaar, veilig, future-proof, maar ook subjectief omdat ik het fijn vind en ik kan totaal niks inrichten simpel gezegd, dus ik ben blij met een OS dat alles uit handen neemt maar daardoor ook beperkingen kent.
Bedankt voor je antwoord.

Ik ken het systeem van naam, maar ik denk niet dat dit een geschikt alternatief is.

Ik heb een hoop ervaring met Linux en heb mijn server dan ook zorgvuldig opgezet. Is een heel circus dat is opgezet in combinatie met Docker :P

Het is eigenlijk gewoon een gebrek aan kennis op het gebied van streaming protocollen. Je kunt muziek in principe stromen met WebDAV en SMB maar dit werkt gewoon niet lekker. Het is daarnaast ook nog eens ongelooflijk traag.

Ik ben regelmaig allerlei tegengekomen van op het gebied van mediastreaming maar weet niet goed hoe ik het moet plaatsen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-01 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij een Linux man bent dan snap je storage ook.
Synology draait op Linux en je kunt kiezen voor raid 1. Dan heb je bijv 2x4T lokaal staan. Of he bouwt zelf een servertje met die capaciteit

Verder heeft AWS een leuk dingetje: https://aws.amazon.com/storagegateway/details/ backup op Glacier en thuis beschikbaar als NFS mountpoint. Draait op een lokale VM.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:48:
Als jij een Linux man bent dan snap je storage ook.
Synology draait op Linux en je kunt kiezen voor raid 1. Dan heb je bijv 2x4T lokaal staan. Of he bouwt zelf een servertje met die capaciteit

Verder heeft AWS een leuk dingetje: https://aws.amazon.com/storagegateway/details/ backup op Glacier en thuis beschikbaar als NFS mountpoint. Draait op een lokale VM.
AWS heb ik inderdaad ook naar gekeken.

Ik heb net even gezocht en ben er achter gekomen dat NextCloud óók over de mogelijk beschikt de opslaglocatie te aankoppelen als NFS.

Het is alleen enorm traag. Alleen al het verkennen en doorbladeren van mappen en bestanden kan soms een halve minuut duren, zelfs wanneer er bijna geen mapinhoud is.

**knip**

Ik denk dat ik dan toch maar de abstractie van NextCloud weg ga halen en terug ga naar NFS over een VPN-verbinding. VLC en andere spelers doen de bibliotheek toch automatisch indexeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2017 21:10 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd geen idee wat je topic in Android doet. Dit gaat over opslag, dus geef het topic even een schopje richting OT.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:28
Je vraag is erg vaag.
- blijkbaar staat je muziekverzameling nu in de cloud? Ook als die lokaal staat, heb je iets nodig als server.
Je beschrijft niet waarop die server zou kunnen/moeten draaien. Een PC? Een NAS? Een dedicated musicstreamer?
Wellicht heb je hier iets aan Wikipedia: Comparison of streaming media systems, als je serversoftware nodig hebt, met name de beide bovenste tabellen. Serviio doet het bij mij al jarenlang echt prima voor zowel audio als video (en foto's, maar dat gebruik ik minder vaak).
- je beschrijft niet of je volledig over Ethernet of draadloos wil streamen, dat maakt nogal wat uit in je thuisnetwerk setup.
- hoe wil jij je muziek selectern? Met een app op een telefoon, of echt op een groot beeldscherm met behulp van een afstandsbediening / tablet? Dat maakt ook nogal wat uit.
- welke formaten muziekbestanden heb je? Alles FLAC? WAV? m4a? MP3? enz.
- wat voor muziekkwaliteit wil je bereiken? Ook 32 bit / 384 KHz moet mogelijk zijn? Wat voor ingang heeft je versterker? Toslink? Coax? Tulp (Cinch)?

Verwijderd

Ikzelf heb een unraid server draaien waar al mijn media op staat.
Via deze server draai ik een docker met Emby die al mijn media streamt naar al mijn apparaten, zowel lokaal als via het internet.

Ik gebruik dit vooral voor video, maar werkt even goed voor enkel muziek.

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
al aan winamp gedacht? Zit ook een streaming protocol (plugin) in Shoutcast genaamd. Deze plugin werkt ook met Virtualdj. Met OSB (open source broadcast) kun je ook nog streamen via Youtube..Facebook.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 14:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je kunt met een Synology NAS en de audio applicatie (of browser) audio gewoon streamen over internet of richting de app's van Synology (DSaudio).
Eea werkt op https @ poort 5006 (webdav is dit dacht ik), ook werkende te krijgen via VPN mocht je dit willen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-01 23:54
Ook ik gooi een muntje op de Synology hoop. Op https://www.synology.com/nl-nl/dsm/live_demo kun je een idee krijgen van hoe het werkt. Het belangrijkste Synology pakketje voor muziek is Audio Station. Deze heeft een webinterface voor in een browser maar ook een aantal mobiele apps (DS Audio voor iOS, Android, Windows Mobile?) En de mogelijkheid om muziek te streamen naar USB-, Bluetooth-, AirPlay-, Chromecast-, DLNA- of UPnP-spelers. De irritante dingen regelt Synology voor je (updates, RAID, authenticatie (2-factor als je wilt), certificaat beheer, indexing enz) en je kunt je rustig bezighouden met je muziek zelf. Als je een model uitzoekt met een Intel processor kun je er docker containers op draaien zoals je nu gewend bent. Het zorgt dus voor hardware en de eerste software laag en laat je daarna vrij om er wat moois van te maken op zuinige hardware.

while (! ( succeed = try ()));

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:28
Een reactie, FX8120 ???
Pagina: 1