CAT6 F/UTP, hoe nou aarden?

Pagina: 1
Acties:

• DeFakir
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-03 11:52
Ik heb een König FTP Cat6 kabel door de muren lopen. https://tweakers.net/pricewatch/389855/konig-ftp-cat6.html
Deze FTP kabel heeft dus een shielding die geaard moet worden.
Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik deze nou het best kan aarden. Op het forum heb ik wel gerelateerde vragen gevonden maar niet een duidelijk antwoord.

Mijn situatie zoals ik heb voor ogen heb:
In elke kamer wil ik een netwerk wandcontactdoos plaatsen, de andere kant van de kabel komt uit in de meterkast.
Alle kabels die samenkomen in de meterkast wil ik aansluiten op een patchpaneel.
Vervolgens sluit ik het patchpaneel met patchkabel naar een switch die is verbonden met het internet.

Nu heb ik enkele vragen:
- Moet ik mijn CAT6 kabel aan 1 kant aarden? In mijn geval zou ik een patchpaneel zoeken die kan aarden met de grond in de meterkast, en dit voor alle kabels. Maar betekend het dat ik dan een wandcontactdoos moet nemen die geen aarde aansluiting heeft? want anders zou ik een loop kunnen maken?
Of moet de wandcontactdoos wel een aarde aansluiting hebben?

- De patchkabels die het patchpaneel verbinden met de switch. Moeten deze dan wel een geaarde aansluiting hebben o.i.d? Of volstaat daardoor een 'standaard' CAT6 UTP patchkabel?

- Als ik 4 van deze kabels door een buis heb in de muur. Dan zouden ze niet met elkaar kunnen interfereren toch? Daarvoor zou de shielding als het goed is voor bedoeld moeten zijn?

- Een andere vraag wat niks heeft te maken met aarden. Zijn er 'speciale' kabels voor een optimale verbinding tussen modem en switch of voldoet een gewone CAT6 patch kabel?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:41
SFTP kabel moet je aan de kant van je patchpanel aarden.
De aarde moet eindigen aan de andere kan bij de wall outlet.
Je mag tussen de wall outlet en je device geen SFTP gebruiken maar je moet daar een UTP patchkabel gebruiken.
Wall outlets hebben nooit een aarde aansluiting.

Je device is namelijk ook geaard en als je de aarde doortrekt krijg je een aardlus met potentiele storingen.
Dus patchkabels moeten altijd UTP zijn, ook die van je switch of modem naar je patchpanel.

Achtergrond:
SFTP is alleen zinnig als er bossen netwerkkabels langs elkaar in bundels liggen.

Dat is namelijk de enige manier dat ze storing kunnen oppikken doordat ze elkaar beïnvloeden.

Alle overige (echt alle) storingen worden door de twist voorkomen, alleen storingen in dezelfde frequentie in van heel dicht bij (in de buurt van de twistafstand) kunnen niet door de twist opgeheven worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 23:40

JdM

Humbled

Ben(V) schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:30:
[....]

Achtergrond:
SFTP is alleen zinnig als er bossen netwerkkabels langs elkaar in bundels liggen.

Dat is namelijk de enige manier dat ze storing kunnen oppikken doordat ze elkaar beïnvloeden.

[...]
Op dit stukje na ben ik het met je post eens. Ik heb inmiddels al kilometers kabel langs elkaar gelegd als telematicamonteur in het verleden en er is nauwelijks een probleem met interferentie komende van de eigen soort kabel, voor die interferentie is precies de twisting in de kabels ontwikkeld.
(S)FTP werd in mijn tijd alleen gelegd in fabriekshallen/bedrijven waar in de buurt van de netwerkkabels hoge voltages en amperages over (voedings)kabels liepen die er relatief dicht bij in de buurt lagen.

• Ben(V)
Je hebt toch echt ongelijk het gaat om de zogenaamde Alien Next storing.
Die electromagnetische velden van voedingskabels en schakelpulsen hebben geen enkele invloed.

Dat je in het verleden nauwelijks last hebt ondervonden is niet vreemd maar eerder gebruikelijk.
Die afscherming tussen kabels wordt pas belangrijk als we overgaan van 1Gb naar 10Gb snelheden waar SFTP voor ontwikkelt is.
Voor 1Gb snelheden is UTP voldoende.
Ik raad voor thuis situatie dan ook altijd Cat 6 kabel aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 23:40

JdM

Humbled

Tijden veranderen, zo is het mij in 1995 in elk geval aangeleerd. Ik heb genoemde ervaringen met Cat5e netwerken, niet met Cat6 en bijbehorende snelheden, dus ik geloof je als je zegt dat ik het dan mis heb. Uitzondering is de interferentie van andere stroombronnen, ik zou niet weten waarom er anders (S)FTP cat5e kabel bestaat als ander signalen totaal geen invloed zouden hebben. Tevens waarom er dan veel Cat5e netwerken liggen met simpele UTP die in elk geval rondom de patchkasten toch echt in mega-bundels naast elkaar lopen voor vaak tientallen meters, en toch door de signaal-ruis-test heen komen.

• DeFakir
Ben(V) schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:30:
SFTP kabel moet je aan de kant van je patchpanel aarden.
De aarde moet eindigen aan de andere kan bij de wall outlet.
Je mag tussen de wall outlet en je device geen SFTP gebruiken maar je moet daar een UTP patchkabel gebruiken.
Wall outlets hebben nooit een aarde aansluiting.

Je device is namelijk ook geaard en als je de aarde doortrekt krijg je een aardlus met potentiele storingen.
Dus patchkabels moeten altijd UTP zijn, ook die van je switch of modem naar je patchpanel.

Achtergrond:

Alle overige (echt alle) storingen worden door de twist voorkomen, alleen storingen in dezelfde frequentie in van heel dicht bij (in de buurt van de twistafstand) kunnen niet door de twist opgeheven worden.
Je zei dat wall outlets nooit een aarde aansluiting hebben, maar waarom bestaat deze dan?: https://netwerkproducten....rmd-chroom-p-4359244.html In de beschrijving staat dat die shielded is. Maar zoals ik jouw uitleg begreep moet ik deze juist niet nemen toch? Anders zou ik de aarde loop krijgen

Dus zou deze dan wel goed zijn?: https://netwerkproducten....iting-cat6-p-4243500.html Dan is de kabel alleen geaard met het patchpaneel, en niet in de contactdoos.

Nou zag ik dat deze website de contactdozen ook echt specificeert voor CAT6. Maar volgens mij zijn de contactdozen met LSA aansluitingen voor bv CAT5E precies hetzelfde als die van CAT6? of zie ik iets over het hoofd?

En ik merkte dat jullie het over SFTP kabels hebben, maar ik heb een F/UTP kabel, deze zijn net iets anders geshield.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
DeFakir schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:51:
[...]
Je zei dat wall outlets nooit een aarde aansluiting hebben, maar waarom bestaat deze dan?: https://netwerkproducten....rmd-chroom-p-4359244.html In de beschrijving staat dat die shielded is. Maar zoals ik jouw uitleg begreep moet ik deze juist niet nemen toch? Anders zou ik de aarde loop krijgen
Aarde aansluiting is iets anders dan 'afgeschermd' (shielded). Dit houdt in dat interferentie van andere signalen in de lucht / dichtbij niet gemakkelijk intern doordringen. In principe ben je altijd beter af met afgeschermde spullen.

Heb je bijvoorbeeld een leuke coax KOKOA 9-TS kabel van Hirschmann voor TV-signaal liggen (3 dubbel afgscherm, ook tegen 4g signalen). En heb je deze gemonteerd in een slecht en niet afgeschermde wandcontactdoos, worden dáárin misschien wel andere signalen opgepikt. Dit kan storingen in het signaal opleveren, immers in de wandcontactdoos heb je de kabel bloot liggen als het ware.

[ Voor 28% gewijzigd door ToFast op 30-09-2017 20:04 ]

• DeFakir
ToFast schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:59:
[...]

Aarde aansluiting is iets anders dan 'afgeschermd' (shielded). Dit houdt in dat interferentie van andere signalen in de lucht / dichtbij niet gemakkelijk intern doordringen. In principe ben je altijd beter af met afgeschermde spullen.

Heb je bijvoorbeeld een leuke coax KOKOA 9-TS kabel van Hirschmann voor TV-signaal liggen (3 dubbel afgscherm, ook tegen 4g signalen). En heb je deze gemonteerd in een slecht en niet afgeschermde wandcontactdoos, worden dáárin misschien wel andere signalen opgepikt. Dit kan storingen in het signaal opleveren, immers in de wandcontactdoos heb je de kabel bloot liggen als het ware.
Ah bedankt! ik begrijp het. Dan moet ik er alleen dus opletten dat ik dan mijn computer niet inplug met een shielded patch kabel. Maar met een gewone UTP patch kabel, aangezien ik anders een loop maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
ToFast schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:59:
[...]

Onzin verhaal.
Wat voor coax kabel geld is voor netwerk kabel in het geheel niet van toepassing.
Alle externe signalen worden geneutraliseerd door de twist in de aders.
Alle geinduceerde signalen worden geneutraliseerd door een gelijk signaal in de andere ader van de twist met tegengestelde polariteit. Totaal effect dus nul.

Het verschil tussen SFTP en FTP is dat FTP enkel een aardscherm rond de hele kabel heeft en SFTP ook nog rond de individuele aders.
Wat betreft die afgeschermde wall outlet is het zo dat je die dan aan het aardscherm van de kabel kunt leggen, maar wat je daar laat zien is gewoon rotzooi.
Je moet alleen die wall outlet niet meer ter plekke aan de aarde leggen en er dus ook voor zorgen dat hun metalen delen niet tegen de muur komen. Daarom zijn zulke doosjes rotzooi.

Als je professioneel wilt werken neem je afgeschermde keystones die automatisch aan het aardscherm vastzitten en die monteer je dan in bijbehorende opbouw -of inbouwdoos.
zo iets:
https://www.netwerkkabel....2gwweBEAQYBSABEgLBEvD_BwE

Maar je kunt ook rustig al het materiaal voor CAT 5e gebruiken die afgeschermde kabel is toch volkomen overkill.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De twist in de draad is ook niet perfect. Als het effect helemaal nul zou zijn zou er geen noodzaak zijn voor s(f)tp.

Het idee van de doosjes en die keystones is hetzelfde. Het scherm verlengen tot het koppelpunt.

• Ben(V)
Die afscherming is alleen nodig als er bundels netwerkkabels naast elkaar liggen.
Dan komt er overspraak in dezelfde frequenties die elkaar kunnen versterken.
Dat kan alleen als de afstand tussen de kabels kleiner of gelijk aan de twist van de aders is.
Daarom is er ook kwaliteit verschil in kabels.
Duurdere kabels hebben een kleinere twist.

Die afscherming is alleen nuttig doordat in een connector de twist een stukje onderbroken is en alleen zinvol als we het over 10Gb netwerk hebben,
Op 1Gb of lager heeft het geen enkel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
[off topic]Ik weet niets van de praktijk van netwerkkabels maar ik mis in het verhaal over de waarom van afscherming van twisted pair kabels het probleem van de common mode spanningen; tot nu toe gaat het alleen over differential mode spanningen.
(S)FTP werd in mijn tijd alleen gelegd in fabriekshallen/bedrijven waar in de buurt van de netwerkkabels hoge voltages en amperages over (voedings)kabels liepen die er relatief dicht bij in de buurt lagen.
De logica hiervoor zou zijn dat afscherming ervoor zorgt dat er geen grote common mode spanningen ontstaan door de grote stromen van de nabij liggende kabels.

Electronica kan niet goed uit de voeten met grote common mode spanningen op haar inputs. De differential mode spanning moge nagenoeg nul zijn maar 500 V Common Mode (t.o.v. aarde dus) zal mening stukje electronica niet overleven.

En om nog even verder off topic te gaan. :9
hoge voltages en amperages over (voedings)kabels liepen
Het zijn spanningen en niet voltages (een Anglicisme) en het betreft stroom en gaan Amperage (stroom wordt gemeten in Ampere).

Er staat spanning op een kabel en loopt er stroom doorheen. De zin zou dus worden: ... hoge spanningen die op de kabels staan en hoge stromen die door de kabels lopen..
[/off topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Common mode spanningen zijn dc componenten en worden door de electronica in de linedrivers van je devices opgevangen.
De ac componten wordt natuurlijk gewoon door de twist geneutraliseerd.
Deze spanningen zijn in de orde van grootte tussen de 0,2 en 5v rms maar kunnen zelfs oplopen tot zo'n 65V rms.
Technieken om die spanningen te weerstaan varieren tussen optocouplers, capacitieve of inductieve kopplingen die common mode spanningen neutraliseren.

Waar jij die 500V common mode spanning vandaan haalt is me een raadsel, maar bijvoorbeeld optocouplers kunnen wel een paar duizend volt weerstaan.

Op signaal gebied hebben net spanningen geen tot nauwelijks invloed omdat het ac componenten zijn van zeer lage frequentie (50Hz) en zelfs de harmonischen daarvan komen nooit in de buurt van de data frequenties.

Ik kan je garanderen dat een UTP kabel die ligt langs een netkabel die een paar honderd ampere verwerkt echt geen last daarvan krijgt.
Het is alleen verboden vanuit veiligheids oogpunt voor als er iets mis gaat met die netkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:15

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

EricJH schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 04:58:

[...]
Het zijn spanningen en niet voltages (een Anglicisme) en het betreft stroom en gaan Amperage (stroom wordt gemeten in Ampere)
Dat zijn geen anglicismes, maar gewoon correcte Nederlandse woorden.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Bart ® schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:09:
[...]

Dat zijn geen anglicismes, maar gewoon correcte Nederlandse woorden.
offtopic:
I beg to differ. Toen ik Elektro studeerde, meer dan een kwart eeuw geleden, werden deze termen niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:15

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

EricJH schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:49:
[...]
offtopic:
I beg to differ. Toen ik Elektro studeerde, meer dan een kwart eeuw geleden, werden deze termen niet gebruikt.
Jij weet het beter dan het groene boekje? :D
Tip: kijk op woordenlijst.org, de digitale variant van het groene boekje, voor je aannames doet die faliekant fout zijn. Het is namelijk heel leuk dat techneuten die woorden niet gebruiken, maar dat maakt ze nog niet fout he. Vakmensen uit de openbare ruimte zeggen lichtmasten in plaats van lantaarnpalen. Ga je nu ook beweren dat lantaarnpaal geen Nederlands woord is?

[ Voor 11% gewijzigd door Bart ® op 01-10-2017 19:37 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Bart ® schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:35:
[...]

Jij weet het beter dan het groene boekje? :D
Dat check ik nooit; dat sticht alleen maar verwarring. :9
Tip: kijk op woordenlijst.org, de digitale variant van het groene boekje, voor je aannames doet die faliekant fout zijn. Het is namelijk heel leuk dat techneuten die woorden niet gebruiken,
Dit is toch een site over techniek met een groot aantal techneuten in haar ledenbestand?
maar dat maakt ze nog niet fout he. Vakmensen uit de openbare ruimte zeggen lichtmasten in plaats van lantaarnpalen. Ga je nu ook beweren dat lantaarnpaal geen Nederlands woord is?
Not taking the bait; two leading questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 08:40:
Common mode spanningen zijn dc componenten en worden door de electronica in de linedrivers van je devices opgevangen.
Nee hoor, common mode spanningen kunnen net zo goed AC spanningen zijn.
Common mode / differential mode heeft niets te maken met AC of DC.
De ac componten wordt natuurlijk gewoon door de twist geneutraliseerd.
DM wel ja. CM natuurlijk niet.
Deze spanningen zijn in de orde van grootte tussen de 0,2 en 5v rms maar kunnen zelfs oplopen tot zo'n 65V rms.
Dat hangt natuurlijk helemaal of van de situatie. Er is geen natuurwet die zegt dat 65 V het maximum is. CM spanningen tot ver daarboven kunnen best voorkomen, als de lus en/of de frequentie maar hoog genoeg is.
Technieken om die spanningen te weerstaan varieren tussen optocouplers, capacitieve of inductieve kopplingen die common mode spanningen neutraliseren.
Of gewoon 2-zijdig aarden, dat voorkomt ook een hoop ellende. Menigeen roept dan meteen aardlus, maar dat is een soort Pavlov reactie van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Natuurlijk zijn er situaties waar je aardlussen wilt vermijden, maar netwerkbekabeling hoort daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een netwerkverbinding is een gebalanceerde verbinding dus daar heeft alleen de DC component van de common mode spanning invloed.

En tweezijdig aarden is juist de oorzaak van common mode spanningen.

Maar goed als je mij niet wilt geloven moet je dit maar eens doorlezen.
Daar wordt vrij helder vertelt hoe het een en ander in elkaar zit.

https://www.maximintegrat...p-notes/index.mvp/id/2045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinxton
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Even dit oude topic terug oprakelen.

Intussen bestaan er Cat6A wandcontactdozen met shielded connectoren zoals bv. deze:

https://www.niko.eu/en/pr...74-f5e151aa8a31/170-66177

Ik begrijp goed dat men op niveau van het patchpaneel moet aarden en dan aan toestel zijde niet voor standaard interne netwerken en dus een UTP patchkabel moet gebruiken. Maar waarom maakt men dan dergelijke shielded wandcontactdozen als er in feite aan de kant van het patchpaneel geaard moet worden...?

Wat met toestellen die geen eigen aarding hebben zoals bv. een IP camera, een DC gevoede switch enz... Wel of geen shielded connector?

Wat als men niet met een patchpaneel werkt en wel met bv. shielded RJ45 connector die op een niet geaarde switch aangesloten is (bv. een desktop PoE switch die gevoed wordt door een AC naar DC adapter, bijvoorbeeld dit model: https://www.tp-link.com/u...ng/poe-switch/tl-sg108pe/)

Wat met een PoE IP (buiten)camera? Shielded connector aan de kant van de switch OF patchpaneel en camera unshielded? De camera heeft immers geen shielding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:59
kinxton schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:20:

Intussen bestaan er Cat6A wandcontactdozen met shielded connectoren zoals bv. deze:

Ik begrijp goed dat men op niveau van het patchpaneel moet aarden en dan aan toestel zijde niet voor standaard interne netwerken en dus een UTP patchkabel moet gebruiken. Maar waarom maakt men dan dergelijke shielded wandcontactdozen als er in feite aan de kant van het patchpaneel geaard moet worden...?
Omdat dit een standaard keystone is die je ook in een patchpanel kan drukken. Hier hangt het ding vrij in een plastic frame dus er wordt weinig geaard, alleen doorgegeven.
Wat met toestellen die geen eigen aarding hebben zoals bv. een IP camera, een DC gevoede switch enz... Wel of geen shielded connector?
Daar zou je een shielded patchkabel kunnen gebruiken om het shielded gedeelte te verlengen.
Wat als men niet met een patchpaneel werkt en wel met bv. shielded RJ45 connector die op een niet geaarde switch aangesloten is (bv. een desktop PoE switch die gevoed wordt door een AC naar DC adapter, bijvoorbeeld dit model: https://www.tp-link.com/u...ng/poe-switch/tl-sg108pe/)
Dan had je net zo goed unshielded kabel kunnen gebruiken. Sowieso het beste advies voor thuis.
Wat met een PoE IP (buiten)camera? Shielded connector aan de kant van de switch OF patchpaneel en camera unshielded? De camera heeft immers geen shielding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:09
kinxton schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:20:

Voor de uitzonderlijke situatie dat je ook een shielded patchkabel wil gebruiken.
Je moet toch even bedenken waartegen een shield helpt: storingen van kabels die dichtbij je UTP kabel liggen. Waarbij UTP dankzij het twisted-pair principe al een behoorlijke immuniteit hebben tegen storingen, dus je moet al idioot veel storing hebben voor je UTP kabel daar last van heeft (wat dus ook de reden is dat je in een thuissituatie geen shielded kabel nodig hebt - NEE, ook niet als je UTP direct naast andere kabels ligt, we praten over idioot veel storing in industrieele omgeving).

Vanaf de wandcontactdoos naar een camera heb je doorgaans sowieso al minder last van storing, omdat de patchkabels doorgaans niet direct tegen andere kabels aanliggen - dus ALS je al last hebt van idioot veel storing, dan wil je doorgaans de UTP kabel in de muur beschermen met een shield en is een shielded patch-kabel niet nodig. Pas als je idioot idioot veel storing hebt, en de patchkabel in een idioot storende omgeving is, wil je die patchkabel ook shielded hebben.
Dus het shield van de UTP is aan beide kanten niet geaard? Dan doet het volgens mij effectief niets, behalve je leven bij montage moeilijker maken.
De vraag vind ik hier wat onduidelijk, maar:
ALS je al gebruik van wil maken van een shield (en opnieuw, dat wil je niet want heb je niet nodig. Nee, ook jij niet.) dan wil je dat shield slechts aan 1 kant aan een aarde leggen en dat is doorgaans aan de kant van de meterkast. Stel dat je hem ook aan de apparaat-kant aan aarde legt, dan krijg je met aardlussen te maken: de spanning op het aardpunt aan de ene kant is theoretisch gelijk aan de andere kant, maar in de praktijk zit er wat verschil tussen, zodat je ineens wat stroom door de aarding (shield) ziet lopen, wat weer andere problemen geeft. En om storingen op te vangen voor ze de UTP bereiken is aarding aan 1 kant voldoende.

Maar... had ik al gezegd dat je geen shield nodig hebt? En dat het je leven alleen onnodig moeilijk maakt? En dat als je eigenwijs toch shielded kabel gebruikt, je netwerk echt niets beter wordt?

Gewoon goede UTP kabels gebruiken, netjes monteren in wandcontactdozen en patchpanelen, de twist in de UTP zo lang mogelijk laten doorlopen en je hebt een prima netwerk. Meer is niet nodig en gaat je niets helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat er shielded wcd's zijn komt doordat iedereen koopt wat er aangeboden wordt.
Shielded kabel is ook onzin maar wordt ook overal verkocht.

Shielded kabel is alleen zinvol in gebouwen bekabeling waar bossen netwerk kabels in goten liggen en je last kunt krijgen van "Alien Next" storing.
Dat houd in dat netwerk kabels die omgeven zijn door meerdere andere netwerk kabels gestoord kunnen worden door het gezamenlijke signaal van de andere netwerkkabels.
Dus alleen andere netwerkkabels en geen andere stoorbronnen.
Ook begint dat eigenlijk pas te spelen bij hogere snelheden zoals 10Gbps.

Dringend advies voor iedereen:

Gebruik thuis gewoon U/UTP Cat 6 kabel en niets anders.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 18-01-2024 10:13 ]

Pagina: 1