[XP] Installatieproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Vandaag heb ik mijn oudere PC uit de kast getrokken (HP uit 2010-2012 geloof ik) waar oorspronkelijk WXP op heeft gestaan, en later W7. Mijn idee is om XP hier op te installeren en lekker classic games te gaan spelen die niet meer onder W10 draaien. Echter wil de installatie mij niet lukken.

Na een iso van zowel SP2 32-bit als SP3 te hebben gevonden, heb ik een bootable USB gemaakt m.b.v. Rufus. File system NTFS, verder de opties als default (dit op instructies van een artikel op Techgage). Deze werkten beiden niet. Toen Windows 10 proberen te installeren, werkt wel vanaf dezelfde USB. Vervolgens heb ik een DVD gebrand met SP2, en ook dit werkt niet.

Booten met USB: laad een zwart scherm met wit streepje "_" en verder niets.
Booten vanaf DVD: gaat eerst setup laden, maar geeft dan een BSOD.

Heeft iemand tips?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat als je E_ISA_UP handmatig selecteert ipv ACPI? Welke melding bij de BSOD?

[ Voor 21% gewijzigd door Trommelrem op 30-09-2017 17:02 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Trommelrem schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:01:
Wat als je E_ISA_UP handmatig selecteert ipv ACPI? Welke melding bij de BSOD?
Waar en wanneer doe ik dat? Enige wat ik kort kan kiezen voordat de setup laadt is iets anders (is paar seconden in beeld, indien handig om te weten laad ik nogmaals en schrijf ik het op).

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 16:48
Slipstream de sata drivers of zet ahci af (Ide mode) in de bios.

• Trommelrem
F5.
Als je BSOD een 7B melding is, dan is de juiste knop F6.

[ Voor 90% gewijzigd door Trommelrem op 30-09-2017 17:08 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Trommelrem schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:05:
F5.
Als je BSOD een 7B melding is, dan is de juiste knop F6.
Ik zie een hele lijst opties, maar zie de eerder aangedragen niet erbij staan. Default lijkt op "Standard pc" te staan.

@belrpr net even in de BIOS gekeken, maar daar zie ik niets over "slip stream" of "IDE" staan?

Ik ga F6 ff proberen :)

[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 30-09-2017 17:12 ]

• Trommelrem
Plaats eens een foto van de BSOD, dan kunnen we bepalen wat het probleem is :)

[ Voor 42% gewijzigd door Trommelrem op 30-09-2017 17:12 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Windows XP via USB installeren zou ik niet aanraden, Windows XP en de installer resetten USB twee keer en leest de apparaten daarna niet meer opnieuw waardoor je de installatie nooit zal kunnen afronden. Er waren/zijn diverse hacks om daar om heen te komen, maar je zal een stuk prettiger kunnen installeren door gewoon een goede, verse, legale ISO te downloaden, die op CD branden en dan installeren.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
BSOD

@johnkeates ik boot nu vanaf DVD met een gebrande ISO erop ;)

Mijn vrouw sleurt me nu mee de stad in, dus ik moet helaas later verder met troubleshooten :+

• Trommelrem
7B is een mass storage driver probleem. In dit geval heb je F6 nodig.

• johnkeates
LankHoar schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:22:
[afbeelding]

@johnkeates ik boot nu vanaf DVD met een gebrande ISO erop ;)

Mijn vrouw sleurt me nu mee de stad in, dus ik moet helaas later verder met troubleshooten :+
Niet vanaf DVD starten maar vanaf CD...
Ook DVD boot is niet te doen voor XP.

Als je toch de stand in gaat: koop wat CD's :p Als de PC met Windows XP geleverd werd kunnen we er gelukkig wel van uit gaan dat de CPU en chipset niet te nieuw zijn, dat scheelt weer. Probleem wat we wel kunnen hebben: SATA3/6G, daar heeft windows nooit default drivers voor gekregen, dus stel dat je ODD op SATA zit, of een custom SATA HBA, dan zou windows daar ook nog wel eens problemen mee kunnen hebben, en dan moet je inderdaad een F6 floppy maken. Check ook even of je SATA/IDE settings goed staan, Windows XP kan bijvoorbeeld niet op RAID (ook al is het SoftRAID/FakeRAID) installeren zonder extra drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Trommelrem wat moet ik precies kiezen bij F6? De eerder genoemde optie (E_ISA_UP) zie ik namelijk niet staan.

@johnkeates Hoe kan het dan dat de set up toch laad? Hij leest de schijf blijkbaar wel, want hij laad dingen in. Vervolgens zegt ie dat ie de setup laad en geeft ie de BSOD. Er zitten wel 2 harde schijven in, echter staan die niet in RAID.

Kan me overigens niet herinneren dat mijn vroegere installaties van XP zo problematisch waren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
LankHoar schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 14:07:

@johnkeates Hoe kan het dan dat de set up toch laad? Hij leest de schijf blijkbaar wel, want hij laad dingen in. Vervolgens zegt ie dat ie de setup laad en geeft ie de BSOD. Er zitten wel 2 harde schijven in, echter staan die niet in RAID.
Om dat Windows XP eerst met BIOS services start en de loader direct in RAM geladen wordt. Dat is ook de reden dat je in Windows installaties soms kan opstarten maar dan geen schijven kan detecteren. Zodra de bootloader en setup loader klaar zijn gaat Windows proberen de schijf te lezen, en als dat faalt krijg je error 7B. Dat kan door een probleem met een schijf, controller of bus komen. Meestal is het niet de bus, maar de controller als het om een known-good setup gaat, en dan niet om een defect aan de controller maar een driver die mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:06:
[...]

Om dat Windows XP eerst met BIOS services start en de loader direct in RAM geladen wordt. Dat is ook de reden dat je in Windows installaties soms kan opstarten maar dan geen schijven kan detecteren. Zodra de bootloader en setup loader klaar zijn gaat Windows proberen de schijf te lezen, en als dat faalt krijg je error 7B. Dat kan door een probleem met een schijf, controller of bus komen. Meestal is het niet de bus, maar de controller als het om een known-good setup gaat, en dan niet om een defect aan de controller maar een driver die mist.
Bedankt voor de uitleg, helder wat het probleem nu is. Hoe zorg ik ervoor dat de installer wel mijn schijven ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
LankHoar schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:48:
[...]

Bedankt voor de uitleg, helder wat het probleem nu is. Hoe zorg ik ervoor dat de installer wel mijn schijven ziet?
1. Zorg er voor dat je installatie media zo basic mogelijk is, dus IDE of SATA 1 of SATA in IDE emulatir mode, daar een ODD aan hangen met een CD er in

2. Maak een F6 floppy of slipstream de drivers voor je controller. Waarschijnlijk heb je geen floppy drive, dus dan moet je wel gaan slipstreamen. Tijdens het opstarten van Windows XP Setup krijg je onderaan de melding "Druk op F6 voor drivers" waarna je drivers kan laden voor dat de setup executive start en z'n eigen schijf gaat zoeken. Dan moet je dus een driver floppy gebruiken. USB werkt volgens mij niet, maar XP is ook wel weer 10 jaar geleden dat ik daar voor het laatst wat mee deed, dus zeker weet ik het niet.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 01-10-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:49:
[...]

1. Zorg er voor dat je installatie media zo basic mogelijk is, dus IDE of SATA 1 of SATA in IDE emulatir mode, daar een ODD aan hangen met een CD er in
Dus slechts een schijf aansluiten (die waar ik op wil installeren), tezamen met de CD reader?
2. Maak een F6 floppy of slipstream de drivers voor je controller. Waarschijnlijk heb je geen floppy drive, dus dan moet je wel gaan slipstreamen
Slipstreamen.. Nog nooit van gehoord. Zojuist ff wat over gelezen, en toen kwam ik deze guide tegen: http://www.wikihow.com/Sl...stallation-CD-Using-nLite

Als ik dat volg, zou het dan goed moeten komen? Dan ga ik namelijk ff een CD regelen en dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
LankHoar schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:00:
[...]

Dus slechts een schijf aansluiten (die waar ik op wil installeren), tezamen met de CD reader?

[...]

Slipstreamen.. Nog nooit van gehoord. Zojuist ff wat over gelezen, en toen kwam ik deze guide tegen: http://www.wikihow.com/Sl...stallation-CD-Using-nLite

Als ik dat volg, zou het dan goed moeten komen? Dan ga ik namelijk ff een CD regelen en dat proberen.
Ik denk dat dat je problemen wel gaat oplossen ja. Het zou wel helpen als je weet welk moederbord en welke aansluitingen je hebt ;-) Als je Intel AHCI drivers op een AMD or NForce chipset probeert te gebruiken zou het resultaat nog wel eens tegen kunnen vallen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:30:
[...]

Ik denk dat dat je problemen wel gaat oplossen ja. Het zou wel helpen als je weet welk moederbord en welke aansluitingen je hebt ;-) Als je Intel AHCI drivers op een AMD or NForce chipset probeert te gebruiken zou het resultaat nog wel eens tegen kunnen vallen :p
CPU: Pentium G630
RAM: 4 GB 532 MHz
Mobo: Foxcon 2ABF

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:01
XP heeft nog geen directe support voor ACHI, dus dat moet je in de bios in ieder geval uitzetten.
Verder zou ik met een bootable partition manager eerst de harde schijf leeg maken (alle partities verwijderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Dan heb je deze nodig: https://downloadcenter.in...6flpy-x86_11.2.0.1006.zip

Dat zijn de text mode XP drivers. In Windows XP zelf kan je daarna de volledige drivers installeren: https://downloadcenter.in...ktop-Boards?product=70402

De chipset drivers: https://downloadcenter.in...ktop-Boards?product=70402

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@mesa57 de schijf heeft al geen partities meer.

@johnkeates thanks, ik ga hier volgend weekend waarschijnlijk even weer mee stoeien. Ik laat hier nog wel even weten hoe het gaat :)

Bedankt iedereen voor de suggesties dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
LankHoar schreef op Saturday 30 September 2017 @ 17:00:
Vandaag heb ik mijn oudere PC uit de kast getrokken (HP uit 2010-2012 geloof ik) waar oorspronkelijk WXP op heeft gestaan, en later W7. Mijn idee is om XP hier op te installeren en lekker classic games te gaan spelen die niet meer onder W10 draaien. Echter wil de installatie mij niet lukken.

Na een iso van zowel SP2 32-bit als SP3 te hebben gevonden, heb ik een bootable USB gemaakt m.b.v. Rufus. File system NTFS, verder de opties als default (dit op instructies van een artikel op Techgage). Deze werkten beiden niet. Toen Windows 10 proberen te installeren, werkt wel vanaf dezelfde USB. Vervolgens heb ik een DVD gebrand met SP2, en ook dit werkt niet.

Booten met USB: laad een zwart scherm met wit streepje "_" en verder niets.
Booten vanaf DVD: gaat eerst setup laden, maar geeft dan een BSOD.

Heeft iemand tips?
Ik weet niet waar je zomaar Windows XP cd's 'vindt' tegenwoordig, maar ik zou toch zeker proberen een origineel exemplaar te bemachtigen of desnoods via MSDN een versie ophalen. Dan weet je zeker dat het een echt bootable ISO is en niet een zelf in elkaar geknutselde versie. Daarnaast weet ik ook niet (precies) of met Windows XP al wel goed van USB kan booten (en zo dus je Windows installatie kunt installeren).
Om te beginnen zou ik het vanaf een cd doen en dan een waarbij je gebruik maakt van een origineel (onbewerkte) ISO. En inderdaad, wat men hierboven ook zegt....je zult drivers moeten slipstreamen :+ Ook kun je ze vanaf diskette (of usb :+) vaak wel inladen en dat is dan weer makkelijker dan het slipstreamen overigens. Pff...Windows XP, dat heeft vroeger best wat hoofdbrekens gekost...15 jaar geleden ofzo :+

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 02-10-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JackSparrow schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:37:
je zult drivers moeten slipstreamen :+ Ook kun je ze vanaf diskette (of usb :+) vaak wel inladen en dat is dan weer makkelijker dan het slipstreamen overigens.
Via USB kan bij XP bij mijn weten alleen bij een handjevol types externe floppydrives, niet elk model wordt herkend. De Sony MPF82E heb ik daarvoor liggen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
Raven schreef op Monday 2 October 2017 @ 14:42:
[...]

Via USB kan bij XP bij mijn weten alleen bij een handjevol types externe floppydrives, niet elk model wordt herkend. De Sony MPF82E heb ik daarvoor liggen.
Ik had al zo'n vermoeden, ik doelde meer op de USB stick...maar als ik het me goed herinnner is er in XP alleen nog maar ondersteuning voor floppies. Moet zeggen dat ik XP eigenlijk alleen nog zou installeren in een VM, met dus een virtuele floppydrive. Maar goed dat is offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
JackSparrow schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:44:
[...]

Moet zeggen dat ik XP eigenlijk alleen nog zou installeren in een VM, met dus een virtuele floppydrive. Maar goed dat is offtopic.
Daar heb ik ook nog aan gedacht. Gewoon de W10 installatie laten staan, en daar vervolgens via een VM ofzo XP draaien. Echter heb ik daar 0 ervaring mee noch verstand van; is dat te doen voor een leek op VM gebied? Word de installatie daar makkelijker van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

LankHoar schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:07:
[...]

Daar heb ik ook nog aan gedacht. Gewoon de W10 installatie laten staan, en daar vervolgens via een VM ofzo XP draaien. Echter heb ik daar 0 ervaring mee noch verstand van; is dat te doen voor een leek op VM gebied? Word de installatie daar makkelijker van?
LankHoar schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:00:
[...]
Mijn idee is om XP hier op te installeren en lekker classic games te gaan spelen die niet meer onder W10 draaien.
[...]
VM en games is niet echt een goed idee, tenzij je het over mijnenveger hebt.

Is het deze PC trouwens?
pricewatch: HP Pro 3400 MT (LH128EA)

Die is bijvoorbeeld nooit met XP geleverd (HP biedt ook geen XP drivers). Je CPU is van eind 2011 en Windows 7 was er al eind 2009. Desalniettemin, zou het wel moeten lukken met de juiste mass storage drivers: https://downloadcenter.in...6flpy-x86_11.2.0.1006.zip

[ Voor 58% gewijzigd door |sWORDs| op 02-10-2017 17:24 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JackSparrow schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:44:
Moet zeggen dat ik XP eigenlijk alleen nog zou installeren in een VM, met dus een virtuele floppydrive. Maar goed dat is offtopic.
:Y , die draait hier ook alleen in een VM.

offtopic:
That reminds me, ik ben nog altijd van plan het XP schijfje te voorzien van alle resterende updates, er is nooit een final versie van het RyanVM updatepack gekomen voor de NL versie, dus de rest zou dan met de hand moeten. Daar was ik een tijd terug al eens mee bezig, install unattended (op hdd-/partitieselectie na), updates geslipstreamed en na 1e start automatisch m.b.v. batch wat andere dingen doen. Toen kwam echter W7, W8 en inmiddels 10, jarenlang niet naar omgekeken dus :P

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 02-10-2017 17:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:01
Nogmaals : je hebt geen storage drivers nodig voor installatie van XP.
Wél moet je in de bios ACHI uitzetten en kiezen voor native-IDE
ACHI is trouwens een marginale verbetering.
Pagina: 1