Vraag

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Mijn vraag
Het scherm van de macbook pro bevriest direct na opstarten. Wat nu?

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.V.T.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heel veel :)

Nee zonder grappen:
Van de een op andere dag werkte mijn macbook pro 13 inch retina eind 2013 niet meer. Bij het aangaan krijg je eerst een Apple logo met balk en daarna een login scherm. De muis wordt linksboven gepositioneerd. Invoeren van het wachtwoord is niet mogelijk, de muis zit vast, het apparaat doet niets.

SMS reset uitgevoerd: Geen resultaat
PRAM/NVRAM reset uitgevoerd: Geen resultaat

Ik heb het apparaat mee naar mijn werk genomen(Ik repareer en installeer computers en macs). Op het werk hebben we een linux omgeving waar we de macboom mee kunnen starten en een hardwarematige controle kunnen doen. Hier treed de klacht niet op. Vreemd.

Conclusie 1: Het ligt aan de software

Dus: Starten via CMD + R naar recovery omgeving. Hier treed ook de klacht niet op. Dit bevestigde voor mij conclusie 1. Ik heb de ssd geformateerd, en osx (10,9 is het origineel van deze mac) geinstalleerd. Dit liep vlekkenloos.

Totdat: De taalkeuze kwam. Hier bevroor de muis weer en deed het apparaat niets. Ik denk probeer het nog eens, en vreemd genoeg kwam ik iets verder, maar toen gebeurde hetzelfde. Na een hoop geprobeer de conclusie getrokken: Zolang ik met de muis beweeg, werkt het apparaat naar behoren. Als ik ermee stop: Slaat hij vast.

Met deze conclusie kon ik het apparaat installeren en doorstarten naar het bureaublad. Ik heb ondervonden: Als ik een youtube video laat lopen, bevriest het apparaat niet, mits het bewegende beeld zichtbaar is.

Na de herinstallatie heb ik een osx update gestart. Deze was 500MB. Na 100MB stopte ik met bewegen van de muis: VAST. Na een minuut of 5 heb ik het apparaat herstart(aanknop ingedrukt houden). Mij viel op: De update is volledig gedownload. Dit suggereerde mij: de macbook blijft draaien, maar het beeld bevriest.

Aanvullende test: Ingesteld dat het beeldscherm na 1 minuut dimt. Vervolgens de muis losgelaten, de macbook bevriest. Echter dimde het scherm wel, bewoog ik met de muis, werd hij wel weer fel. Dus: Macbook blijft draaien.

Met al deze conclusies apple support gebeld. De beste man vroeg mij nog om te starten in safe modus. Hier treed de klacht niet op. De beste man had verder geen idee, maar suggereerde het apparaat te updaten, deze draaide immers nog op 10,9. Indien dit niet werkt terugbellen.

Prima, ik dit gedaan, maar de klacht veranderd niet. Ik teruggebeld. Toen doorgeschakeld naar een Senior. Deze had ook nog nooit van deze klacht gehoord en kon niets vinden. Telefonisch hebben we nog de Apple hardware diagnostics gedaan. Geen problemen gevonden. Conclusie: Stuur maar in ter reparatie. Geen idee wat het is.

Hierna nog een andere test gedaan: Als ik een extern scherm aansluit, blijft de macbook normaal werken. Ongeacht of ik het scherm uitbreid of dupliceer. Koppel ik het weer los, bevriest de macbook in enkele seconden.

Met of zonder aangesloten oplader maakt niets uit.

Mijn vraag aan jullie: Wat zou dit nog kunnen zijn, of welk onderdeel zou defect kunnen zijn? Wat nu?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

AHT/Apple Diagnostics draaien lijkt me de enige optie nog naast het ding langs Apple brengen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

nelizmastr schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:46:
AHT/Apple Diagnostics draaien lijkt me de enige optie nog naast het ding langs Apple brengen.
En zoek hiervan even de EFI versie, die vindt een stuk meer problemen.

Je zou misschien in console kunnen checken waarop hij vastloopt.

Als je toch bekend bent met die dingen uit elkaar schroeven: testen met alles (scherm, trackpad, etc.) los op extern scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:35
Heb je de modelijkheid om een USB bootdrive te bouwen? Via een andere mac.
Start hier dan van op en format de schijf, inclusief dus de recovery partitie. Voer dan opnieuw een install uit.
Klinkt mij een beetje in de oren als een Extension die niet goed is.

[update] https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-sierra/

[ Voor 11% gewijzigd door debom op 13-10-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:15
rvanpruissen schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:18:
[...]

En zoek hiervan even de EFI versie, die vindt een stuk meer problemen.

Je zou misschien in console kunnen checken waarop hij vastloopt.

Als je toch bekend bent met die dingen uit elkaar schroeven: testen met alles (scherm, trackpad, etc.) los op extern scherm.
AHT is inmiddels in de EFI ingebakken als men opstart met de D optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

livranca schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:37:
[...]

AHT is inmiddels in de EFI ingebakken als men opstart met de D optie...
Nope, dat is niet dezelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als eens de muis en toetsenbord afgekoppeld en zo opgestart? Je kunt dan met een externe muis en toetsenbord proberen of dezelfde fout ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 21:50
@mike1992

Ik ben gisteren tegen precies hetzelfde probleem aangelopen met m'n Macbook Pro Retina mid 2015. Van de 1 op andere dag.
Ik heb naar mijn idee ook alles al geprobeerd:
- opgestart in safe mode (alles werkt)
- NVRAM/ PRAM reset
- SMC reset
- Schijfbevoegdheden hersteld
- Hardware test uitgevoerd, geen resultaat
- MacOS opnieuw geïnstalleerd

Dit laatste was eigenlijk mijn 1-na laatste hoop, maar hij slaat weer vast.
Ik kan 2 tekens intypen nadat ik een gebruiker heb gekozen en dan is het klaar. Het is ook niet alleen de muis en toetsenbord die blokkeren, maar het hele systeem. Dit kan ik afleiden aan de klok die ook niet meer verder gaat.

Nu ga ik nog een Timemachine backup terugzetten van de dag dat 'ie nog functioneerde, maar heb er weinig hoop op.

Ik heb nu het vermoeden dat het bij de GPU driver of bij de GPU zelf ligt.
Heb je ondertussen een oplossing gevonden?

Edit: ondertussen ook een backup teruggezet, helaas geeft dit ook geen resultaat

[ Voor 4% gewijzigd door smartie89 op 04-02-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:54
Ik weet niet helemaal of dit hetzelfde probleem is, maar een corrupt font kan ook soortgelijke problemen veroorzakane.

Baat het niet dan schaadt dit niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mike1992, @smartie89

Hebben jullie hier al een oplossing voor gevonden?
Ik ondervind hetzelfde probleem en mijn hoop op een oplossing/reparatie verdwijnt steeds meer..

Ik hoor het graag!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

smartie89 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 07:26:
@mike1992

Ik ben gisteren tegen precies hetzelfde probleem aangelopen met m'n Macbook Pro Retina mid 2015.
...
Deze valt met wat aandringen onder garantie.(Is je accu nog helemaal goed en scherm nog niet vervangen?)
mike1992 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:55:
Mijn vraag
Het scherm van de macbook pro bevriest direct na opstarten. Wat nu?
Is het al gefixt? EFI Apple Service Diagnostics al gedraaid?
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:42:
@mike1992, @smartie89

Hebben jullie hier al een oplossing voor gevonden?
Ik ondervind hetzelfde probleem en mijn hoop op een oplossing/reparatie verdwijnt steeds meer..

Ik hoor het graag!
Graag allemaal even duidelijk je model vermelden. Ieder model kent zijn eigen typische problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rvanpruissen
A5102 Macbook Pro Retina, 2013 aangeschaft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 21:50
Bij mij is het probleem verholpen na het uitvoeren van een clean install vanaf een extern medium.
Dus echt heel de schijf geformatteerd, opnieuw geïnstalleerd en daarna m'n Timemachine backup teruggezet.
Toen werkte alles weer! *O*
Pagina: 1