Oven zorgt voor doorslaan andere groep en aardlek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• glim0004
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
Beste forumbezoekers.

Ik heb een bijzondere situatie aan de hand (vind ik).
De situatie
Ik heb een Bosch oven van een jaar of 5 oud. Deze krijgt stroom via groep 4 in mijn groepenkast. Het is het enige apparaat op groep 4. Ineens sloeg bij het openen van de ovendeur de aardlek automaat nr. 1 uit samen met groep 1 (dus niet 4). Op groep 1 zit allerlei verlichting en wat stopcontacten.
Omdat de stroom er precies met het openen van de ovendeur uit slaat, was ik er zeker van dat het aan de oven lag. Daarom een monteur van Bosch laten komen die constateerde dat het apparaat niets mankeerde. Het moest dus liggen aan mijn elektriciteitsnetwerk. Daarna ook een elektricien laten langskomen. Deze kon niets vinden in het elektriciteitsnetwerk. Tja. Ik heb de oven op een ander stopcontact aangesloten (groep 12). Deze groep zit op aardlek automaat nr. 3. Daar is geen enkele storing opgetreden gedurende een klein jaar (ik was het even zat).
Toen de oven weer eens aangesloten op het (oude) stopcontact van groep 4 en hij werkte weer gewoon! Maar na ongeveer een maand trad hetzelfde probleem helaas weer op.

Relevante info
Het elektriciteitsnetwerk is ongeveer 5 jaar oud. Het is volledig vernieuwd na een verbouwing.
Al het gebruikte materiaal is van GIRA

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er is dus een Bosch monteur en een elektricien geweest.
Het betreffende stopcontact heb ik vervangen voor een nieuw GIRA exemplaar

Wat nu?
Nu heb ik weer de energie om eventueel wat draden te vervangen, maar weet niet goed wat daarbij logisch is met de beschreven situatie. Dus daarom spreek ik jullie deskundigheid nu aan!

Groeten, Frank

Beste antwoord (via glim0004 op 03-10-2017 20:43)

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Ik zou beginnen om die alamat van groep 1 te vervangen. Of als je geen zin hebt om in het weekend een nieuwe te halen, even omwisselen met een alamat van een andere groep.

Als na omwisselen nog steeds groep 1 er uit knalt > fout in de installatie. Als je bijvoorbeeld groep 1 en 2 omwisselt, en daarna gaat 2 er steeds uit > nieuwe alamat bestellen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Ik zou beginnen om die alamat van groep 1 te vervangen. Of als je geen zin hebt om in het weekend een nieuwe te halen, even omwisselen met een alamat van een andere groep.

Als na omwisselen nog steeds groep 1 er uit knalt > fout in de installatie. Als je bijvoorbeeld groep 1 en 2 omwisselt, en daarna gaat 2 er steeds uit > nieuwe alamat bestellen.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Bij de oven van mijn moeder hielp het de stekker andersom in het stopcontact te steken :P.

www.nintendocasemods.com

• glim0004
Ga ik proberen Oekiejoekie. Bedankt voor je snelle reactie!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Move naar WVB

• glim0004
Ja dat herken ik Digital-DNA. Ik men me zelfs te herinneren dat de klok van m'n oma de andere kant op liep als ik de stekker omdraaide.

• glim0004
Wat moet ik doen Ferry? Heb je deze verplaatst?

[ Voor 34% gewijzigd door glim0004 op 30-09-2017 20:38 ]

• Oekiejoekie
Niks... Je post stond in de verkeerde categorie, Electronica is voor de "fijne" electronica, huisinstallaties en meterkasten horen in wonen en verbouwen. En daar staat je post nu.
glim0004 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 20:35:
Ja dat herken ik Digital-DNA. Ik men me zelfs te herinneren dat de klok van m'n oma de andere kant op liep als ik de stekker omdraaide.
Oma d'r klok liep terug ? Die heeft het universele verjongingsmiddel gevonden ? :+

• glim0004
:-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:13
Zit niet toevallig de nul van groep 4 samen met de nul van groep 1 ?
Eventueel ergens via een hotelschakeling en een set lampen.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Met een zogeheten megger kun je het probleem vaststellen. Maar ergens is iets niet goed, dat is helder. Alleen door meten kom je erachter waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glim0004
Hallo Sgrovert. Bedankt voor je reactie. Er zijn geen aanpassingen geweest aan het netwerk vóór het moment dat dit voor de eerste keer voorkwam. Daardoor denk ik dat we je suggestie kunnen uitsluiten. In de groepenkast is het in ieder geval niet aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
glim0004 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:37:
Ik heb een Bosch oven van een jaar of 5 oud. Deze krijgt stroom via groep 4 in mijn groepenkast. Het is het enige apparaat op groep 4. Ineens sloeg bij het openen van de ovendeur de aardlek automaat nr. 1 uit samen met groep 1 (dus niet 4). Op groep 1 zit allerlei verlichting en wat stopcontacten.
Dit klinkt als een storing op groep 4 zorgt voor een probleem op groep 1.
Dit samen met groep 1 heeft veel verlichting en als de oven op groep 3 zit gaat het goed, klinkt voor mij sterk als dat er ergens een elektrische verbinding verbinding tussen groep 1 en 4 zit.

Verlichting zit vaak in een hotel schakeling, waarbij de fase en null vaak op een andere plek in huis
aangesloten zitten. Ik heb eerder gezien dat fase en nul per ongeluk op 2 verschillende groepen zaten.

Dit betekend dat je defect alleen zal optreden als zowel :
- De verlichting aan is
- De oven stroom gebruikt (lampje gaat aan)

Gezien de tijd van het jaar word een oven nu meestal gebruikt als het licht nog uit is, wat kan verklaren waarom het een maand goed ging.

Verder vermoed ik dat je last van een aardfout hebt. Een lampje in een oven verbruikt < 100 watt. Een extra gebruiker van 100 watt zal in praktijk eigenlijk nooit een B16 automaat laten trippen, zelfs niet als je groep continu met de maximale 3600 watt belast is.
Willekeurige bron : http://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_automaten.htm

Gezien je een allemat hebt en de fout direct optreed kan je er eigenlijk van uit gaan dat het een aardfout is welke zorgt voor het afschakelen van de automaat.

Bij een installatie van slechts 5 jaar oud, zou elke gebruiker van > 2000 watt zijn eigen groep moeten hebben. Dit betekend dat er geen andere gebruikers dan de oven op groep 4 mogen zitten.

Ik zou de draden van groep 4 nalopen om te kijken of er ergens tussen de zekeringkast en de oven een doos met een aftakking zit. Bij een renovatie is het best mogelijk dat er ergens oude draden hergebruikt zijn, welke niet helemaal lopen zoals verwacht.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glim0004
Heren,
Het verhaal vervolgt zich. Ik heb de aardlekschakelaar vervangen. Toen werkte de oven weer en sloeg de aardlek en groep niet door. We hebben zelfs een cake gebakken! Daarna ging het weer mis. Zelfde situatie weer terug met één verschil: Als de aardlekschakelaar er nu uit klapt, klapt de groep er niet uit.

Ik geef het nu op. Ik heb hier te weinig kennis over.
sgrovert of oekiejoekie zitten jullie in de buurt van Amsterdam en kunnen/willen jullie dit probleem bij mij thuis oplossen? Of kennen jullie een elektricien in de regio Amsterdam?

Ik heb al een elektricien in huis gehad maar merk dat er een groot verschil bestaat tussen een elektricien die de hele dag nieuwe installaties aanlegt of een die storingen aan een bestaande installatie oplost.

Graag hoor ik (eventueel) van je via frank@glim.nl

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Ik woon helaas te ver weg om even langs te komen. Ik kan eventueel wel nog helpen om te kijken of we het probleem kunnen isoleren.
Omdat groep een er niet meer uitklapt, vraag ik mij af of groep 1 aan dit probleem gerelateerd is.
Klapt de aardlek er elke keer direct uit bij gebruik oven?
Als je groep een uitzet, laat de oven de aardlek dan nog steeds uitslaan?
Zou je een foto van de groepenkast willen plaatsen, waarin groep 1, groep 4 en de aardlek staan?

Lost In Music

Pagina: 1