Kan mijn mobo nou tot 450, 550 of 700?

Pagina: 1
Acties:

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 09:41
Enige tijd geleden heb ik gevraagd hoeveel MHz mijn Biostar M6TBC moederbord aankon..
Beetje gezocht nu heb ik drie verschillende antwoorden:
450 Mhz; Manual (ftp://ftp.biostar-usa.com/PDF_Manuals/M6TBC/m6tbc_062498.pdf)
550 Mhz; Product specificaties óók op de Biostar website (http://www.biostar-usa.com/museum/MProduct/M6TBC/Product_M6TBC.htm)
en 700 MHz (http://cponly.com/m6tbc.html)
Welke moet ik nou vertrouwen...? Ik heb gehoord dat vaak later blijkt dat een mobo hogere procs aankan.. Is dat ook in mijn geval?
Aristos

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Het hangt er volgens mij van af wat de minimum spanning is wat het mobo kan leveren aan de cpu. De huidige generatie Celerons en P3's werkt op 1,65 tot 1,7 volt. Dus als hij dat kan leveren, dan is er niks aan de hand en kun je die er gewoon opzetten (met convertor-kaartje desnoods).

De maximale multiplier-factor moet je je niks van aantrekken. Die wordt namelijk bepaald door de CPU en niet door het mobo. Dus als de spanning goed is, kun je in principe nog wel een P3-850 kwijt op dit moederbord.

sigloos

• Aristos
En hoe zit het met de jumper settings? Ik kan dat namelijk echt niet vinden in de Manual, die gaat maar tot 450 MHz...
Bale, zo een budget moederbord....
Aristos

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Welke jumper settings bedoel je?

Nogmaals, staar je niet blind op die snelheden van 450 Mhz ofzo. Toen dat bord nieuw was, was de P3-450 waarschijnlijk de snelste cpu die er was. Dan is het een beetje onzinnig om er in te zetten dat hij ook een 600 Mhz cpu aankan, toch? :)

Het belangrijste is echt de spanning die het mobo kan leveren aan de cpu. Ligt die op 1,7 volt, dan gaat het zonder problemen. Ligt dat op 1,85 of 1,9 volt ofzo, dan zou je een nieuwe P3 kunnen plaatsen, mits je een goeie koeler hebt. Meer spanning betekent meer warmte, en die moet wel geod afgevoerd kunnen worden........

sigloos

Verwijderd

moet je ff de nieuwste bios erin flashen.. en ik denk dat je er dan mooi een PIII op kan kwakken.

is het zo'n slot 1 plank? koop dan een PIII FCPGA en een Abit SlotKET III, op die slotket kan je het voltage zelf instellen, wel zo veilig. heb ik ook gedaan bij mijn BX + PIII

• Aristos
Zo'n Abit Slotket, is dat een soort converter....? Hoe duur zijn die dingen.. Ik geloof een gulden of 35?
Aristos

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Dat is inderdaad een Slot1-to-Socket370 converterkaartje, en die kosten maar een paar tientjes. Zou voor jou wel eens de oplossing kunnen zijn.

sigloos

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:36
kheb zelf een Asus Smart Slot1, ook zelfde principe, met default instelling pakt deze gewoon de vcore die je in de bios instelt :)
ik heb met da ding lekker een p3 933 op me BE6-II geplant, werkt als een tiet :D (behalve me geheugen dan, maar dat kun je in andere topic wel leze :()

• Aristos
Om nog even terug te komen op die jumpersettings. Ik zag op mijn moederbord dat ik doe moet instellen voor elk soort aantal MHzen.. Hoe dat nu als het aantal (700 MHz) niet vermeld is in de manual? Ik weet dus alleen maar de jumpersettings tot 450MHz en niet hoger!!!
Aristos

• smokey
  • Laatst online: 19-02 23:05
wat in de manual staat haal je waarschijnlijk zonder bios upgrade. doe je de laatste bios upgrade dan kan je zeker aantal mhz doen wat op de website wordt aangegeven

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
Op dinsdag 10 juli 2001 11:40 schreef Aristos het volgende:
Om nog even terug te komen op die jumpersettings. Ik zag op mijn moederbord dat ik doe moet instellen voor elk soort aantal MHzen.. Hoe dat nu als het aantal (700 MHz) niet vermeld is in de manual? Ik weet dus alleen maar de jumpersettings tot 450MHz en niet hoger!!!
Aristos
Die jumpersettings doen er opzich niet zoveel toe.. Het enige wat van belang is is je FSB, die je kunt instellen op 66 of 100MHz.. Helaas kun je dus geen 133MHz doen (voor de nieuwere P-III's)..

Je kunt dus of een PIII met een 100MHz bus erop zetten, of een celeron met een 66 of 100MHZ bus.

Verder moet je dan wel een slotket gebruiken, met een voltage regulator, zodat je cpu de goede spanning krijgt..

Dus voor een 66MHz cpu (de langzamere celerons) kies je gewoon een 66MHz bus, bijv. de setting voor 333MHZ..
Voor een 100MHz cpu (pIII, E types) en de snelere celerons pak je gewoon de setting met 100MHz bus, dus bijv. de setting voor 450.

Dat moet gewoon werken!

Ja, en misschien kun je wel gewoon voltages instellen via een bios-update.. Dat zou je gewoon moeten proberen..

• Aristos
Met die jumpersettings bedoel ik deze..

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tom.smulders/Zooi/jumpers.jpg

Ik begrijp hier uit dat de eerste de FSB is, maar hoe ik dan bijvoorbeeld een Celeron 600 moet instellen (6x100)???
Pagina: 1