Vraag

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 13:31
Goeiemiddag,

Ik zit met een probleem. Ik heb namelijk gigantische uitvallen op m'n ethernetverbinding. Constant valt het weg, komt weer even terug, en valt weer weg. Bij browsen of bestanden downloaden.

De opzet momenteel is als volgt:

1x KPN v9 modem.
1x Linksys LGS318 switch.

Daaronder de gebruikers. Nu heb ik het alleen met m'n laptop en de vaste PC getest, deze draaien Windows 10.
De switch heb ik nog niet helemaal geconfigureerd. Ben namelijk bezig geweest, vorig weekend, met cat6 trekken en patchpanelen aansluiten. Dit allemaal werkend gekregen, getest, geen bijzonderheden.

Nu dus weer mee verder, en het eerste wat me dus opviel waren de gigantische dips in het netwerk wanneer ik met m'n laptop op de switch zit. (Heb nog geen specifieke poorten gemaakt, puur aangesloten zodat er verbinding is, administratie wilde ik dit weekend gaan doen).

Heb zojuist hetzelfde geprobeerd, maar dan 'direct' met de laptop op het KPN modem, zonder tussenkomst van de switch. Geen dip, geen uitval, helemaal niks. Zo stabiel als het maar kan.

Ik stel de vraag alvast, terwijl ik zelf ook nog bezig ben met zoeken, misschien komen we gekke dingen tegen.
IP adressen kloppen verder wel, daar zit het probleem ook niet. Het is puur dat de verbinding constant wegvalt.

Hoor graag van jullie!

Groet,

Jacco

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Eerste verdachte lijkt mij de bekabeling aangezien je deze zelf gemaakt hebt. Al eens geprobeerd met de switch en apparaten aangesloten via standaard patchkabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Was je verbonden met de switch via een directe kabel? Of via de zelfgemaakte kabels?
Hoe oud is de switch? Misschien dat de voeding niet lekker meer werkt.

En als je bijvoorbeeld zelf verbonden bent met de Xperia en de Xperia weer met de switch, kun je dan het management IP constant pingen? Zie je daar dan af en toe hoge pings voorbij komen?

[ Voor 37% gewijzigd door Steefph op 30-09-2017 12:40 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Fryslanboy
De bekabeling is nieuw. Vanaf het modem naar de switch is nog origineel. Vanaf de patchkast naar de gebruikers is nieuw.

Als het dan wel werkt zonder switch, en 'niet' als de switch ertussen zit, lijkt mij dat de bekabeling kan worden uitgesloten. Patchkabels zijn premade, ook allemaal getest alvorens te plaatsen.

De switch is nieuw. Nog geen twee week oud. Heb nog niet geprobeerd zo te pingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Experiabox... heb je ook IPTV erop? Dit klinkt bijna als multicast zonder IGMP snooping. De videostreams worden dan op een switch naar alle poorten gedupliceerd wat je performance om zeep helpt...

Met snooping luistert de switch mee met IGMP en stuurt het de multicast alleen richting poort waarvandaan gejoined is

Die switch ondersteunt iig IGMP snooping, vraag is of het ook (per default) aan staat. Check dat in config, als probleem daarvan komt is het met enkel vinkje op te lossen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Ja, de TV zit daar wel op. TV 'kabel' is wel gewoon direct naar de box toegelinkt, dus dat zit niet op de switch.

Ik zal zo eens in de config kijken! Er moet iets niet goed zijn, zoveel uitval.

Edit: Snooping staat per default uit, nu aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Fryslanboy op 01-10-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Fryslanboy schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 09:31:
Ja, de TV zit daar wel op. TV 'kabel' is wel gewoon direct naar de box toegelinkt, dus dat zit niet op de switch.

Ik zal zo eens in de config kijken! Er moet iets niet goed zijn, zoveel uitval.

Edit: Snooping staat per default uit, nu aan.
Opgelost? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Neen. Nog steeds hetzelfde beeld. Heel raar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
Als je het modem los koppelt en van pc naar pc (via switch natuurlijk :)) een ping doet of een data overdracht heb je dan hetzelfde beeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Trek je TV STB los en kijk of het verbeterd na een paar minuten.

Als dat 0,0 uitmaakt hoef je het iig niet te zoeken in multicast problemen.

direct op de modem gaat het wel goed zeg je. Wat als je daarna de switch er tussen zet met 1 apparaat? Dan sluit je de rest van de gebruikers ook iig uit.

Daarna kom je op bekabeling uit. Nieuwe bekabeling zeg je.. maar is dat ook correct aangesloten (juiste adervolgorde) en 100% koperkabel?

Een juist aangesloten CCA elcheapo baggerkabel of een verkeerd bedrade koperkabel is ook een recept voor ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Ik ga zo even van pc naar pc testen.
Ook de switch met 1 gebruiker ga ik proberen straks.

Klopt. Nieuwe bekabeling. Correct aangesloten, cat6, 100% koper. Is van König.

Elke kabel die aangelegd is ook doorgetest met zo'n kabeltester. Niet heilig natuurlijk, maar zodra iets verkeerd om zat, had ik dat gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Fryslanboy schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:50:
Ik ga zo even van pc naar pc testen.
Ook de switch met 1 gebruiker ga ik proberen straks.

Klopt. Nieuwe bekabeling. Correct aangesloten, cat6, 100% koper. Is van König.

Elke kabel die aangelegd is ook doorgetest met zo'n kabeltester. Niet heilig natuurlijk, maar zodra iets verkeerd om zat, had ik dat gezien.
Zo'n kabeltester... die heb je in tich soorten. Een dom ding met een paar ledjes, of een Fluke?

De eerst genoemde kijkt alleen naar de pinbezetting. Dus 1-1 en 2-2 dan is het goed.

Een kabel die de twisting mist om het middelste aderpaar zal gewoon als GOED gerapporteerd worden, terwijl dit wel ellende geeft.
Een Fluke oid meet ook de onderlinge interferentie en zal dat wel detecteren.

Kabel: oranje - oranjewit - blauw - blauwwit - groen - groenwit - bruin - bruinwit is NIET goed, maar volgens een ledtester wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Ik heb zo'n tester gebruikt, maar heb ook een Fluke liggen.

Je gaf net namelijk ook de nadruk op volgorde. Alles zit volgens de A standaard aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
Fryslanboy schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 14:02:
Ik heb zo'n tester gebruikt, maar heb ook een Fluke liggen.

Je gaf net namelijk ook de nadruk op volgorde. Alles zit volgens de A standaard aangesloten.
Maar, je had de switch toch ook getest zonder de zelf gemaakte kabels? Direct met een patch kabel op de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Ja, toen ik hem aandeed om in te loggen, heb ik dat gedaan. Vervolgens lijntje naar boven en de verbinding met het modem gemaakt.

Ik wil dat ook wel even testen, zonder tussenkomst van de kabel naar de WCD.

Edit: Zojuist direct op de switch getest, geen verandering.

[ Voor 13% gewijzigd door Fryslanboy op 01-10-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Fryslanboy schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 14:07:
Ja, toen ik hem aandeed om in te loggen, heb ik dat gedaan. Vervolgens lijntje naar boven en de verbinding met het modem gemaakt.

Ik wil dat ook wel even testen, zonder tussenkomst van de kabel naar de WCD.

Edit: Zojuist direct op de switch getest, geen verandering.
Dus direct op de switch met pre-made kabels doet hij het ook slecht? Misschien een factory default uitvoeren? Of is er misschien nieuwe firmware beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Precies. Óf met de patchkabel, óf de kabel die ik altijd heb gebruikt op de aansluiting.

Firmware is geen nieuwe van. Ik ga straks wel even een reboot erin draaien. Vind het maar vreemd
Pagina: 1