Extern scherm voor MBP 2016

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:22
Mijn vraag

Ik ben aan het kijken voor een extern scherm om te gebruiken met mijn MacBook Pro 2016. Nu had ik vroeger een ACD 24" maar ik heb deze weggedaan omdat het niet aangenaam is om met het superscherpe scherm van de MBP te werken en daarna over te schakelen naar het, in vergelijking met de MBP, wazige scherm.

Ik zou dus een extern scherm (voornamelijk gericht op programmeren) willen vinden dat vooral een scherp beeld weergeeft. De LG schermen die Apple aanbiedt als vervanging voor de ACD vind ik persoonlijk te duur voor wat ze brengen.

Vandaar hier mijn vraag, misschien dat sommige van jullie een beter alternatief hebben of ervaring met bepaalde schermen. Ik hoor het graag. Ik werk met een budget van +- 400 euro, het mag iets hoger zijn als dit gerechtvaardigd is.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Macbook Pro 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Op de pricewatch heb ik voornamelijk schermen met een hoog DPI gezocht en kwam ik op deze 3 opties:

LG 24UD58-B -- 328,95 €
Dell P2415Q -- 439 €
Samsung U24E590 -- 394,50 €

Of raden jullie aan om op andere specs te zoeken?

alvast bedankt voor enige hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 09:32
Niet zozeer een keuze uit de drie opties die je opgeeft, maar eerder een vraag om je te laten nadenken in een andere richting: Ooit gedacht aan een 21:9 scherm (ultrawide dus)?

Ben zelf voornamelijk designer, maar doe geregeld front-end dev projecten en ben overgestapt van een 23" 16:9 naar een 34" 21:9 ultrawide. Deze valt absoluut niet binnen jouw budget en een alternatief is geen hoge DPI (4K), want je moet het dan doen met 2560x1080px en niet 3840x2160.

Maar een ultrawide vind ik persoonlijk ideaal voor programmeren. Zo heb ik m'n HTML, CSS en JS in 3 volwaardige tabs naast elkaar en eveneens een 1024px en 640px Chrome browser. Met wat schuiven in de code tabs kan ik grotere/kleinere Chrome previews neerzetten en heb zo een veel beter zicht op hoe het responsive design zich uit, zonder de hele tijd te resizen.

Denk er over na!

Opties:
34"
pricewatch: LG 34UB88-B Zwart

29"
pricewatch: Dell Ultrasharp U2913WM Zilver, Zwart
pricewatch: LG 29UB67-P Zwart

FYI: Door het extra brede formaat moet je de inchmaat niet 1:1 gaan vergelijken. Een 29" ultrawide is vergelijkbaar met een 24" met extra ruimte en 34" vergelijkbaar met ~28"

Update:
Ik heb zelf een 3440x1440 scherm, dus horizontale ruimte zat.. Een 2560px is smaller en heb dus even zitten nadenken en vraag mij af of m'n geschetste situatie voor jou ook geldt.

1024px (desktop+) + 640px (mobiel) = 1664px. Dan behoud je 896 → ~300px per code tab over. Als je geen grote letters nodig hebt, dan red je het waarschijnlijk wel. Alternatief kan je een 1600/1280px browser openzetten en de resterende ruimte voor je code 320px/426px (per tab, respectievelijk) en via macOS op het tweede bureaublad extra Chrome vensters openen op andere viewport formaten (bv 640 + 768 + 1024 of 640 (mobiel) + 1920 ("grote desktops") (== exact 2560 :) ). Dit zou niet kunnen op een 16:9 (aangezien je vw 4K even alles *2 moet doen (of je moet houden van kleine elementen, maar dan is de 300px tab ook absoluut geen probleem..)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EXdSGVDlttddG6SlEuVgavrD/full.png

Eveneens niet een exact antwoord op je opties, maar in mijn zoektocht naar een ultrawide (en voorheen een regulier scherm) kwamen de LG's en Dell Ultrasharps het beste uit de test en Samsung lager. Alhoewel ik een LG heb, vind ik persoonlijk Dell nét dat beetje extra geven. Als je budget belangrijk is, ga voor de LG. Ik durf niet te zeggen of de Dell de €110 extra waard is..

Overigens hoort je vraag in het Componenten aankoopadvies thuis.. Je Macbook is irrelevant in jouw scherm-zoektocht, zoals je nu je wensen/situatie beschrijft.

[ Voor 47% gewijzigd door Sjeefr op 03-10-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:45

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb zelf momenteel deze monitor in combinatie met een MBP 2017: http://www.benq.eu/product/monitor/bl2420pt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diecke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 12:34
Ik zou gaan voor een scherm die USB-C en/of Thunderbolt ondersteunt, zodat je 1 kabel inplugt en zowel oplaadt, als beeld stuurt en evt ook nog gebruikt als USB-hub voor muis/toetsenbord.

Zelf twijfel ik nog tussen
pricewatch: LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart en pricewatch: Dell 27 Ultrathin monitor (S2718D) Zwart

Scheelt ook weer een extra dock à 150-200 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 09:32
Ik ga mee met wat Diecke zegt. Een usb-monitor is wel zo prettig. Ik ben niet met 'm eens vwb de besparing van €150-€200, want het kan zeker voor de helft minder. Het scheelt, zeker op langer termijn, wel veel gedoe en dat maakt het 't geld wel weer waard.

Ook hierin zijn 21:9 schermen beschikbaar. Daar had ik niet bij stil gestaan en dus niet meegenomen in m'n advies.

Wat je wel moet beseffen: de power throughout van beide monitoren die Diecke noemt hebben niet de volledige 85W power die de Macbook kan vragen, maar maximaal de helft. Dat betekent dat je bij zware taken alsnog je power adapter moet aankoppelen. Voor de reguliere dingen en een beetje Photoshop oid moet het gewoon lukken.

Ander dingetje is dat er (as far as I know Geen monitoren zijn die Thunderbolt 3 volledig ondersteunen, oftewel een bandbreedte van 40Gb/s. Vaak blijven die haken bij 5 of 10. Desalniettemin nog steeds beter dan vele alternatieven zoals usb 3.0 (niet te verwarren met 3.1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
TS, heb je uiteindelijk een keuze gemaakt? Wat is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Vilscon schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 18:20:
Ik ga mee met wat Diecke zegt. Een usb-monitor is wel zo prettig. Ik ben niet met 'm eens vwb de besparing van €150-€200, want het kan zeker voor de helft minder. Het scheelt, zeker op langer termijn, wel veel gedoe en dat maakt het 't geld wel weer waard.

Ook hierin zijn 21:9 schermen beschikbaar. Daar had ik niet bij stil gestaan en dus niet meegenomen in m'n advies.

Wat je wel moet beseffen: de power throughout van beide monitoren die Diecke noemt hebben niet de volledige 85W power die de Macbook kan vragen, maar maximaal de helft. Dat betekent dat je bij zware taken alsnog je power adapter moet aankoppelen. Voor de reguliere dingen en een beetje Photoshop oid moet het gewoon lukken.

Ander dingetje is dat er (as far as I know Geen monitoren zijn die Thunderbolt 3 volledig ondersteunen, oftewel een bandbreedte van 40Gb/s. Vaak blijven die haken bij 5 of 10. Desalniettemin nog steeds beter dan vele alternatieven zoals usb 3.0 (niet te verwarren met 3.1).
Ik sluit me hier ook bij aan en heb de LG 27UD88 monitor inmiddels een week of 3 in huis tot grote tevredenheid. De MacBook loopt langzaam leeg als je hem alleen op het scherm hebt, maar je kan er nog een flinke tijd mee doen, afhankelijk van je werkzaamheden. Misschien als je hem dichtklapt dat hij dan wel genoeg stroom geeft om op te blijven werken (niet getest nog).
Het aansluiten via USB-C is ideaal. Heb mijn iPhone en iPad geregeld aangesloten via het scherm om apps te installeren. De iPad Pro laadt niet op als je hem op normale stand zet. Je hebt wel een quick charge functie, dan laadt hij wel op maar dan wordt het niet als USB-Hub gebruikt maar puur als oplaadstation (zo lijkt het althans).
Het voordeel ten opzichte van de UltraThin van Dell (heb ik ook naar gekeken) is dat je die 2560 resolutie op de LG op HiDPI kan doen, waardoor je het retinagevoel hebt. Zelf draai ik op 3306xnogwat om net even wat meer ruimte te krijgen, alhoewel dat persoonlijk is.
In de toekomst wil ik nog een 2e hiervan erbij nemen en dan beiden kantelen zodat ik een mooi oppervlak heb voor alle programma's ;).

Heb hem zelf voor 491 euro incl. BTW opgepikt, dus niet ontzettend veel boven je gewenste budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Vilscon schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 18:20:
Ik ben niet met 'm eens vwb de besparing van €150-€200, want het kan zeker voor de helft minder.
Dat kan niet. USB-C docks beginnen bij 150 euro, Thunderbolt 3 docks bij de 250 euro. De besparing waar Diecke het over heeft is dan ook de aanschaf van zo'n dock; het scherm heeft er eentje ingebouwd dus hoef je er niet nog eentje te kopen. Ik vraag me af of je hier wel kosten mee bespaart. Reken maar eens uit wat een HiDPI scherm met Thunderbolt of USB-C dock kost en zet die totaalprijs maar eens naast het 4k en 5k scherm van LG. Waar je echter wel zeker op bespaart is ruimte: een scherm met ingebouwd dock neemt minder ruimte in beslag dan een scherm met apart dock.
De 27" 5k van LG kan het. Het probleem in deze is echter dat Thunderbolt 3 maximaal 40Gbit/s in totaliteit doet. Dat betekent echter 18Gbps voor DisplayPort (dus video) en 22Gbps voor PCIe (feitelijk al het andere). Dit is echter ook het enige scherm wat naast 5k ook 85W aan stroom kan leveren. Doordat dit 5k scherm door de 2 DisplayPort streams die het nodig heeft zoveel brandbreedte opslurpt heeft het geen daisychain mogelijkheid en kan het die 3x USB3.1 poorten aan (die dan wel op 5Gbps werken; die van het 4k scherm zit op 480Mbps omdat de USB-C docks (incl. die in dit scherm) op dit moment niet genoeg bandbreedte bieden om 4k@60Hz en USB3.0 te doen).
Pagina: 1