Vraag

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35
Ik zal beginnen met de situatie te schetsen:

In april vorig jaar kocht ik een Roccat Tyon muis bij Alternate.be. Na een jaar gebruik begon de scroll tijdens lange gamesessies door te slippen. In het begin had ik het niet altijd door, maar na een tijdje begon ik er echt last van te krijgen omdat bv. het wisselen van wapen niet altijd liep zoals het moest. Ik ben er dan op beginnen letten en het leek erop dat als de muis een tijdje aanstond, de lijm tussen de rubber en het wieltje eronder vloeibaar werd, je kon dit zien door de lijntjes die het licht van de LED doorlaten.

Ik nam dus contact op met Alternate in Aartselaar met de vraag of dit hersteld kon worden en hoelang dit ongeveer zou duren. Men vroeg of ik met de muis naar hun winkel kon komen en gaf aan dat de gemiddelde hersteltijd 1-2 weken bedraagt.

Op 28/07/17 ging ik dus naar de winkel en testte ik samen met de persoon van de aftersales de muis. Dit duurde ongeveer 20 minuten, ik gaf hem de uitleg en hij testte de scroll, maar kon het probleem niet waarnemen. Ik gaf ook aan dat het pas optreedt als de muis een tijdje aanstaat. Gezien ik moest vertrekken, spraken we af dat hij de muis die dag verder zou gebruiken in de hoop het probleem vast te stellen. In de namiddag kreeg ik volgend bericht:

'Nadat je vanmorgen je muis binnenbracht voor het defect aan de scroll heb ik het toestel enige tijd getest.
Ik kan inderdaad een doorslippend gevoel evenaren bij het naar beneden scrollen eens de led een tijdje brandt.

We zullen het product opsturen en u zou binnen +- 2 - 4 weken een reactie van ons moeten krijgen.'

Die 1-2 weken werd dus plots 2-4 weken, maar uiteindelijk bleek het 6 weken te duren voor ik volgend bericht kreeg:

'De fabrikant heeft helaas een beschadiging in de kabel gevonden. Hierdoor vermelden zij dat de garantie vervallen is en dus ook andere defecten hier niet meer onder vallen.

Ze rekenen ook een servicekost aan van 15.00EUR (inclusief verzendkosten) indien je de muis terugwenst. Dit is misschien een spijtige zaak maar helaas kunnen wij niets zeggen op het oordeel van de leverancier.'

Ik viel werkelijk van mijn stoel toen ik dit las. De muis werkte immers perfect toen ik ze bij hen binnenbracht, op het probleem met de scroll na. Ik nam onmiddellijk contact op met de winkel en men gaf vriendelijk aan mijn frustratie te begrijpen en een dossier te openen bij de fabrikant om meer informatie te winnen.

Ondertussen zijn we weer een maand verder, heb ik al meerdere mails gestuurd, ook naar klachten@alternate.be en consumentendienst@alternate.be met de hele uitleg, maar die laatste antwoord gewoon net hetzelfde ... kabelbreuk ... 15€:

'Na controle in deze case merk ik op dat wij inderdaad zoals aangegeven de termijn van 1- 2 weken niet kunnen nakomen.
Juist omdat wij eerst de nodige testen uitvoeren, om het probleem te kunnen constateren.

Zoals aangegeven is hierna het artikel doorgestuurd aan de fabrikant/leverancier om een verdere oplossing te kunnen bekomen.
Uiteraard worden er hier door de hen nog testen en controles uitgevoerd.
Bij de controle die door hen werd uitgevoerd, is vastgesteld dat de kabel een breuk bevat waardoor het product onder fysieke schade wordt opgenomen.
Helaas vervalt hierdoor het recht op garantie, en dient er voor een on-gerepareerd retour administratie- en verzendkosten te worden betaald (€15).

U kan ook eventueel kosteloos afstand nemen van het product.
Hiervoor had ik graag een bevestiging gekregen.'

Ze geven dus zelf aan dat het langer duurde omdat ze de muis uitvoerig moesten testen. Er was nergens sprake van een breuk in de kabel en ik ben er ook van overtuigd dat die er niet was, anders zou de muis gewoon niet meer goed kunnen werken. Ik ben verder ook een zorgzaam persoon en er is nooit iets gebeurd met de muis dat dit zou kunnen veroorzaken. Nu willen ze dus dat ik 15€ betaal om een product terug te krijgen waarvan ik geen enkele garantie heb dat het nog werkt of dat ik afstand doe van een muis van 80€ die iets meer dan een jaar oud is.

Ik heb begin deze week nog geantwoord dat ik dit niet aanvaard, dat de muis niet beschadigd was toen ik ze binnenbracht en dat ze dit ook zelf uitvoerig hebben getest, maar krijg voorlopig geen antwoord. Ik zit ondertussen dus al meer dan 2 maand zonder muis en het blijft maar aanslepen. Ik krijg ook geen extra informatie/details over het defect, welke ze 3 weken geleden gingen opvragen.

Ik vind het werkelijk ongezien dat ze hun klanten op dergelijke manier behandelen. Ik werk zelf in de IT en behandel zelf wekelijks defecten, maar dit heb ik nog nergens meegemaakt.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat kan ik hieraan doen? Ik heb dus zelf reeds contact opgenomen met hun klachten/consumentendienst, maar daar geraak ik geen stap verder mee. Een advocaat inschakelen voor een muis van 80€ is sowieso zinloos. Op Tweakers lees ik nog meer, soortgelijke verhalen waar Alternate de klant beschuldigt van beschadigingen en deze extra kosten aanrekent, maar niet echt een oplossing.

Ik zal in ieder geval nooit meer iets kopen bij Alternate, dat staat vast. Ik wil echter wel terug een werkende muis ontvangen, zonder extra kosten te betalen want daar heb ik toch recht op denk ik.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

en dat is topic 3 in 1 week...

Bij een kabelbreuk ga ik er van uit dat het defect aanwezig is vanaf gebruik, niet pas na een tijdje. Het zou in elk geval relatief eenvoudig reproduceerbaar moeten zijn.
Indien het defect pas optreedt na een poosje, zal het eerder intern in de muis zitten.

Ik zou persoonlijk gewoon garantie claimen, als jij aannemelijk kan maken dat je de muis op normale wijze hebt gebruikt. Als er ergens een knik of beschadiging aan de kabel zichtbaar is, zal het wel wat lastiger worden verwacht ik.

Ben je gewezen op die onderzoekskosten?
En waar is de optie: we vervangen de kabel en dan is het opgelost voor x euro?

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 30-09-2017 10:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het probleem heeft uiteraard niks met een kabelbreuk te maken. Het is USB, dus dezelfde lijnen worden gebruikt voor alle muisfuncties, en het is onmogelijk dat dat een probleem met enkel het scrollen veroorzaakt.

Van wat ik begrijp is het meer dat de fabrikant het erop gooit dat ze geen garantie geven bij producten waar fysieke schade aanwezig is. En dat is hun goed recht, even los van de vraag wanneer die kabelbreuk is ontstaan. Probleem is dat dat het probleem van Alternate hoort te zijn, en niet van de consument, die heeft niks met de fabrikant te maken.

• Largamelion
Ik heb van Alternate nog nul komma nul extra informatie ontvangen buiten wat ik hierboven heb vermeld en enkel de optie om 15€ te betalen om de muis terug te krijgen, zonder enige garantie dat ze nog werkt.

Ik ben het eens met Sissors dat de fabrikant dit kan claimen, mogelijks is er ook een kabelbreuk aanwezig ondertussen, maar daar heb ik van Alternate nog geen enkel bewijs van gezien, ook na dit meermaals te vragen.

Ze hebben de muis ook zelf een halve dag gebruikt en weten maar al te goed dat deze gewoon goed functioneerde. Als er dus een kabelbreuk is, is dat door hun toedoen, het transport of de fabrikant zelf. De muis is overigens binnengebracht in de originele verpakking.

Het is inderdaad aan Alternate om stappen te ondernemen tegen Roccat, zij vertegenwoordigen immers mij, hun klant. Ik kan zelf niet bij Roccat terecht. Ze lijken het echter simpelweg te aanvaarden en geen enkele vorm van verantwoordelijkheid te nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Largamelion op 30-09-2017 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:21
Die van de Videokaart is van 21 september iets meer als een week. Die andere was niet direct de schuld van Alternate. Het geheugen werkt prima. Alleen heeft een compedebilitie issue En was een zakelijke overeens komst. Dus gewoon volgens de wet.

Ben wel met je eens dat ze de kantjes er vanaf lopen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

loki504 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:23:
[...]

Die van de Videokaart is van 21 september iets meer als een week. Die andere was niet direct de schuld van Alternate. Het geheugen werkt prima. Alleen heeft een compedebilitie issue En was een zakelijke overeens komst. Dus gewoon volgens de wet.

Ben wel met je eens dat ze de kantjes er vanaf lopen.
Je snapt m'n punt toch wel?
Het gaat om de hele afhandeling van garantie of volgen van wettelijk vastgelegde rechten van klanten.
Het lijkt eerder op de manier van reageren van verzekeraars in plaats van een winkel met een service-gerichte insteek.
Ze proberen telkens zo goedkoop mogelijk van de klant zijn claim af te komen, en steken je dan de reactie van de fabrikant onder je neus om dat standpunt te onderbouwen.

De claim wordt door TS ingediend bij Alternate, niet bij de fabrikant. Alternate schuift vervolgens de claim door, en stapt er dan een soort van tussenuit als de uitkomst in het nadeel beslist. 8)7 (en daar mag je dan ook nog 15 euro voor betalen)
loki504 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:23:
[...]

Het geheugen werkt prima. Alleen heeft een compedebilitie issue
toch niet ;)
zie update

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 30-09-2017 11:38 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
paQ schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:27:
[...]

Je snapt m'n punt toch wel?
Het gaat om de hele afhandeling van garantie of volgen van wettelijk vastgelegde rechten van klanten.
Het lijkt eerder op de manier van reageren van verzekeraars in plaats van een winkel met een service-gerichte insteek.
Ze proberen telkens zo goedkoop mogelijk van de klant zijn claim af te komen, ondersteund met de reactie van een fabrikant of toeleverancier -waar de klant natuurlijk 0,0 mee van doen heeft-
Daarom zegt ik ook dat ik het met je eens ben dat ze de kantjes er vanaf lopen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

zoals op meerdere plaatsen te lezen is heb jij niets te maken met de fabrikant maar moet alernate zorgen voor een conform product. dat zij dit zelf niet vergoed krijgen eventueel hoort bij het ondernemer zijn, dat deel willen ze niet snappen lijkt het wel

• nino_070
  • Laatst online: 06-06 10:22
Zal een lastig verhaal worden, maar het volgende is wel van belang. Je hebt een koopovereenkomst met Alternate en niet met de fabrikant. Als jij samen met de medewerker van Alternate hebt geconstateerd dat de kabel naar behoren werkte, dan maakt is het Alternate's probleem dat de fabrikant zich er zo makkelijk vanaf maakt.

Hoe je nu je gelijk gaat krijgen? Lastig, via de officiële klantenservice kanalen krijg je dus weinig reactie. Juridisch zou je in NL ook zwak staan, omdat na 6 maanden de bewijsplicht bij de koper ligt. Ik weet niet hoe dit in België zit. Wellicht als je een rechtsbijstandverzekering hebt kun je deze aanspreken. En anders kun je je beklag doen op social media, dit wil vaak wel werken bij dit soort bedrijven.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:38
nino_070 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:43:
Wellicht als je een rechtsbijstandverzekering hebt kun je deze aanspreken.
Grote kans dat een RBV niets doet voor €80, zit vaak een drempel bedrag op.

• Largamelion
Zal een lastig verhaal worden, maar het volgende is wel van belang. Je hebt een koopovereenkomst met Alternate en niet met de fabrikant. Als jij samen met de medewerker van Alternate hebt geconstateerd dat de kabel naar behoren werkte, dan maakt is het Alternate's probleem dat de fabrikant zich er zo makkelijk vanaf maakt.

Hoe je nu je gelijk gaat krijgen? Lastig, via de officiële klantenservice kanalen krijg je dus weinig reactie. Juridisch zou je in NL ook zwak staan, omdat na 6 maanden de bewijsplicht bij de koper ligt. Ik weet niet hoe dit in België zit. Wellicht als je een rechtsbijstandverzekering hebt kun je deze aanspreken. En anders kun je je beklag doen op social media, dit wil vaak wel werken bij dit soort bedrijven.
De muis werkte gewoon naar behoren, dat heeft de persoon in de winkel samen met mij vastgesteld. Moest er een kabelbreuk geweest zijn, had ik dat vast en zeker gezien bij het inpakken van de muis om ze naar Alternate te brengen. De persoon in de winkel heeft ze ook gewoon meerdere uren gebruikt en geen andere problemen vastgesteld, de muis werkte gewoon perfect op het kleine probleem met de scroll na, wat pas optrad na langere tijd.

Ik wacht nog even af of iemand hier meer advies heeft welke stappen ik verder kan ondernemen. Maar als Alternate bij zijn besluit blijft zal ik het zeker niet nalaten om de nodige negatieve reviews achter te laten op de verschillende websites waar ze naar linken op hun eigen site.

Het gaat ook niet enkel over hun besluit, maar ook over het nalaten van te reageren binnen een deftige termijn. Ik zit immers al 2 maanden zonder muis ondertussen. Als ik zelf geen contact opneem, gebeurt er gewoon niets lijkt het wel, dat noem ik geen service.

• loki504
Ik zou zeggen vraag of de persoon waar je mee ondervonden hebt dat er de eerste 45 minuten geen probleem was kan spreken. Hij kan intern bevestigen dat er geen probleem was. En dat er geen breuk aanwezig was op het moment van afgeven. En mogelijk kan hij je veder helpen.

• nino_070
Dennism schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 12:44:
[...]

Grote kans dat een RBV niets doet voor €80, zit vaak een drempel bedrag op.
Bij mijne gelukkig niet, maar als ik @Largamelion zo hoor heeft hij sowieso geen verzekering.

Is er in België ook geen thuiswinkelwaarborg oid. met een geschillencommissie welke je kunt aanschrijven? Anders is het inderdaad óf zelf juridisch procederen óf Alternate proberen onder druk te zetten door verhaal te doen op sociale media of dmv. reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:48
Ik tag even @AlternateBE @Alternate.nl omdat er dan meestal wel enige vorm van redelijkheid vanuit Alternate mogelijk blijkt te zijn.

Je zou bijna gaan zeggen dat Alternate tegen faillissement aanzit ofzo. Op deze manier met je klanten omgaan lijkt me geen keuze die je in dit social media tijdperk graag maakt. Nog even en we hebben dagelijks nieuwe topics over Alternate hier.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 30-09-2017 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 947549

Nijn schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:25:
Ik tag even @AlternateBE @Alternate.nl omdat er dan meestal wel enige vorm van redelijkheid vanuit Alternate mogelijk blijkt te zijn.

Je zou bijna gaan zeggen dat Alternate tegen faillissement aanzit ofzo. Op deze manier met je klanten omgaan lijkt me geen keuze die je in dit social media tijdperk graag maakt. Nog even en we hebben dagelijks nieuwe topics over Alternate hier.
Vroeger nooit problemen gehad met Alternate maar na al die topics hier te lezen over dit soort misselijkmakende garantie praktijken ga ik niet meer heen, wat een super kansloos gedoe iedere keer voor een paar tientjes zeg.

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02:26

Dat is een goed idee. Ik mag toch hopen dat ze met een goede oplossing komen, gezien het feit dat daar steeds een topic voor nodig is zijn ze mij echter definitief kwijt als klant. Spijtig...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Bij een kabelbreuk stel ik mij andere problemen voor. Sowieso lijkt het mij lastig dat iets wat na een tijd van gebruik pas optreedt lastig daar aan op te hangen. En dat is waar de fabrikant het bijkbaar omdraait.

Er is jurisprudentie dat de klant niet voor andere kosten op kan draaien die ook gerepareerd moeten worden, als vanwege sowieso een non-conformiteit reparatie nodig is. Dat er ook een kabelbreuk is, is dus niet het probleem van de klant als zijn problemen daar niet direct aan relateerde.

Voor de winkel geldt vervolgens regresrecht richting fabrikant- alleen hebben die vaak geen zin voor dat geld het recht te halen bij eindeloze discussie, en zijn er blijkbaar geen keurmerken die aan die kant ondersteunen terwijl die in basis juist belangenorganisaties zijn.

Kunnen die de macht van de fabrikant meer breken, dan zullen winkels ook minder geneigd zijn het op klanten proberen af te schuiven. En het kan wel; garantie in Duitsland is vaak veel beter. Om van US / Canada maar niet te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:52
Dan nog, kabelbreuk bij een muis binnen een jaar? Hoe zwaar moet je dat ding mishandelen om een kabelbreuk op te lopen? Als er al een kabelbreuk is, zou ik dat eerder toeschrijven aan een gebrekkig product dan user abuse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik snap het ook niet. Ik werk al 12 jaar als support engineer op een bedrijf waar 5000 pc's staan (waarvan een kleine minderheid in de fabriek) en heb nog nooit een kabelbreuk gezien bij een muis. Bij netwerkkabels komt dit bijvoorbeeld wel geregeld voor. Ik moet maandelijks meerdere muizen vervangen maar dat gaat telkens om knoppen die slecht functioneren... en dat zijn dan nog van die basic HP muizen.

Mijn Tyon muis is in dat jaar ook nooit van mijn bureau geweest, het slaat gewoon echt nergens op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Mijn mening;

Verwijs naar het moment van inleveren, daar is geen kabelbreuk geconstateerd. Het product is zelfs nog getest en heeft naar behoren, afgezien het scrolwiel, gewerkt. Dus ergens tussen het moment van inleveren en het testen bij fabriekant is kabel "defect" gegaan. Het staat zelfs nog zwart op wit in, want getest bij alternate, de mailwisseling.

Alternate gedraagt zich als een kat in het nauw, maakt rare sprongen. Zou het zo kunnen zijn dat er binnenkort weer een nieuwsbericht op de frontpage komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 22:54
In principe kan je dan toch vragen het euvel te herstellen en de beschadigde kabel er aan te laten zitten ? Die heeft niets met het probleem te maken, dat heeft alternate toch ook kunnen vaststellen.

Dit is zo iets als, wij geven geen garantie op Uw autoslot , omdat er een barstje in uw voorruit zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
floorcleaner schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 02:12:
In principe kan je dan toch vragen het euvel te herstellen en de beschadigde kabel er aan te laten zitten ? Die heeft niets met het probleem te maken, dat heeft alternate toch ook kunnen vaststellen.

Dit is zo iets als, wij geven geen garantie op Uw autoslot , omdat er een barstje in uw voorruit zit ?
Daar heb ik geen goed gevoel bij. Als er effectief een breuk is in de kabel, breuk = gebroken = kan geen data meer doorsturen, dan werkt de muis gewoon helemaal niet meer, anders is er geen breuk. Zo zie ik het toch of anders is het een verkeerde woordkeuze. Wat Plaspvd zegt, heb ik ook gedaan in mijn laatste mails, verwezen naar het moment van inleveren. Erger nog, Alternate geeft zelf aan in hun laatste antwoord dat ze die 2 weken niet konden halen omdat de muis uitvoerig getest moest worden bij hen.

Ik snap ook niet waarom zo een groot bedrijf moeilijk doet over een bedrag van 80€ en er liever voor kiest om een slechte naam te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 15:07

En sinds wanneer is dat dan? Ze zullen hun uiterste best doen om de zaak hiermee af te laten zijn. Pas als ze duidelijk hebben dat ze zich niet aan de wet houden, zullen ze nieuwe poging ondernemen om van het gezeur af te komen.
TS zal wel weer een berichtje via PM krijgen om alles buiten het forum te houden. Zo kunnen ze alsnog proberen om TS met een zoethoudertje weg te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:52
Houd er rekening mee dat we het hier over 2 verschillende Alternates hebben. Alternate.be is niet Alternate.de of Alternate.nl. Mogelijk delen ze structureel hetzelfde beleid, maar dan nog zijn het 3 losse bedrijven met elk een eigen "service" afdeling.

Overigens had .nl al langer de naam dat ze het niet zo nauw nemen met consumentenrecht. Gaat al jaren zo en mensen blijven er gewoon bestellen. Zolang je nooit aanspraak hoeft te doen op garantie of direct bij de fabrikant RMA kunt doen heb je daar geen last van en lijkt alles koek en ei. Er worden kosten bespaard op aftersales, dat kan gebruikt worden om de marges uit te hollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Largamelion schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:58:
Het is inderdaad aan Alternate om stappen te ondernemen tegen Roccat, zij vertegenwoordigen immers mij, hun klant. Ik kan zelf niet bij Roccat terecht. Ze lijken het echter simpelweg te aanvaarden en geen enkele vorm van verantwoordelijkheid te nemen.
Dat is onjuist. Alternate vertegenwoordigd jou niet bij Roccat, Alternate heeft jou een product verkocht en is dan het wettelijke aanspreekpunt. Of zij dat met Roccat afhandelen of niet is irrelevant, Alternate is verantwoordelijk.

Het is dan ook onjuist dat zij die 15 euro in rekening brengen tenzij dit duidelijk vooraf is afgesproken. Alternate heeft geconstateerd dat de muis defect is en besloten hem terug te sturen naar de leverancier. Als de leverancier garantie weigert richting Alternate is dat het probleem van Alternate. Zij moeten alsnog jouw probleem oplossen tenzij Alternate kan aantonen dat het probleem veroorzaakt wordt door de beschadiging.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Tsurany schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:52:
[...]

Dat is onjuist. Alternate vertegenwoordigd jou niet bij Roccat, Alternate heeft jou een product verkocht en is dan het wettelijke aanspreekpunt. Of zij dat met Roccat afhandelen of niet is irrelevant, Alternate is verantwoordelijk.

Het is dan ook onjuist dat zij die 15 euro in rekening brengen tenzij dit duidelijk vooraf is afgesproken. Alternate heeft geconstateerd dat de muis defect is en besloten hem terug te sturen naar de leverancier. Als de leverancier garantie weigert richting Alternate is dat het probleem van Alternate. Zij moeten alsnog jouw probleem oplossen tenzij Alternate kan aantonen dat het probleem veroorzaakt wordt door de beschadiging.
Klopt, ik heb in principe geen zaken met wat de fabrikant zegt, maar ze proberen wel op die manier alle verantwoordelijk af te schuiven. Blijkbaar stellen ze zich ook geen vragen bij het besluit van de fabrikant, terwijl ze de muis zelf uitvoerig getest hebben.

Over die 15€ is bij het inleveren met geen woord gerept, daar was dan ook geen aanleiding toe omdat de muis voor de rest goed werkte. Als klant verwacht je jou daar niet aan en stel je die vraag ook niet. Ik kreeg zelfs eerst te horen dat ik mogelijks onmiddellijk een nieuwe muis kon meekrijgen, maar dat bleek na navraag toch niet mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Largamelion op 02-10-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
En ben je ondertussen al iets wijzer? Of wacht je gewoon af? Je kan uiteraard beginnen met Alternate officieel in gebreken stellen. En ze een ultimatum stellen. Houden ze zich daar niet aan dan zal dagvaarding met bijkomende kosten(kan je terug eisen). het gevolg zijn. Maar 9/10 keer zal het niet zo ver komen. Zeker gezien het een vrij duidelijke zaak is(en als je de naam van de persoon waarmee getest is nog heb kan je hem ook als getuigen oproepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik heb net nog even via FB Messenger contact opgenomen, maar ook daar komen ze met hetzelfde verhaaltje, lijkt wel copy/paste daar:

'Ik heb je mailtje even doorgenomen en mijn collega die met je case bezig is en je via de consumenten mailbox heeft verder geholpen, is vandaag niet aanwezig. Ik heb wel al even persoonlijk een update bij onze RMA department opgevraagd of we reeds fotografisch bewijs hebben mogen ontvangen van Roccat. Zodra ik hier een antwoord op verkrijg krijg je een seintje.

Verder moet ik ook mijn collega zijn eerdere statement herhalen:

Bij een vaststelling van fysieke schade vervalt de garantie en dient er voor een on-gerepareerd retour administratie- en verzendkosten te worden betaald (€15).'

Als ik vermeld dat de muis bij hen getest is en deze gewoon goed functioneerde (op de doorslippende scroll na), geven ze geen antwoord meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
De bewijsplicht zie ik best rooskleurig voor me. De muis is bij de Alternate vestiging gedurende een dag(deel) getest zonder problemen die duiden op een kabelbreuk. Hier heeft TS ook een bevestiging van. Alternate is dus gewoon weer eens de Alternative interpretatie van het wetboek te gebruiken zoals ik dat wel vaker heb gehoord.

@discussie hierboven: Dit is niks nieuws, dit is de houding die ik al vaker van Alternate heb gehoord de laatste 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Stoelpoot schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:15:
[...]

De bewijsplicht zie ik best rooskleurig voor me. De muis is bij de Alternate vestiging gedurende een dag(deel) getest zonder problemen die duiden op een kabelbreuk. Hier heeft TS ook een bevestiging van. Alternate is dus gewoon weer eens de Alternative interpretatie van het wetboek te gebruiken zoals ik dat wel vaker heb gehoord.

@discussie hierboven: Dit is niks nieuws, dit is de houding die ik al vaker van Alternate heb gehoord de laatste 4 jaar.
En hoe bewijs je dat voor een kantonrechter, waarschijnlijk leek op technisch gebied, als desbetreffende medewerker zijn verhaal nuanceert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
nino_070 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:21:
[...]

En hoe bewijs je dat voor een kantonrechter, waarschijnlijk leek op technisch gebied, als desbetreffende medewerker zijn verhaal nuanceert
Er is niets aan te nuanceren. De medewerker heeft een bruikbare muis gebruikt, wat blijkt uit het statement dat hij de muis enige tijd heeft getest. Je hoeft dus enkel aan te tonen dat een kabelbreuk betekend dat de muis niet meer werkt. Hoe je dit doet zou je aan het Juridisch loket oid kunnen vragen, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 17:19
Roccat heeft hier eigenlijk niets met de zaak te maken. Je hebt bij Alternate een muis gebracht die een bepaald euvel vertoonde, wat onder garantie zou moeten vallen. Dus je hoort een herstelde of nieuwe muis terug te krijgen.

Dat Roccat moeilijk doet is vervelend voor Alternate, maar als dat een probleem is moeten ze maar andere leveranciers zoeken, en het niet op hun klanten afschuiven.

Misschien begint dit stilletjes relevant te worden:
nino_070 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:00:
[...]
Is er in België ook geen thuiswinkelwaarborg oid. met een geschillencommissie welke je kunt aanschrijven?
Er is de ombudsdienst van de overheid:
http://www.consumentenombudsdienst.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Even later toch nog volgend antwoord gehad:

'Kabelbreuk kan zich manifesteren op veel verschillende manieren. Dit zal morgen ook verder worden nog opgenomen met een verantwoordelijke, welke zal antwoorden op uw e-mail.'

Nu ben ik benieuwd hoe een kabelbreuk die zich manifesteert op een normaal werkende muis (doorslippende scroll buiten beschouwing gelaten) ertoe kan leiden dat de garantie vervalt.
Giesber schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:49:
Roccat heeft hier eigenlijk niets met de zaak te maken. Je hebt bij Alternate een muis gebracht die een bepaald euvel vertoonde, wat onder garantie zou moeten vallen. Dus je hoort een herstelde of nieuwe muis terug te krijgen.

Dat Roccat moeilijk doet is vervelend voor Alternate, maar als dat een probleem is moeten ze maar andere leveranciers zoeken, en het niet op hun klanten afschuiven.

Misschien begint dit stilletjes relevant te worden:

[...]

Er is de ombudsdienst van de overheid:
http://www.consumentenombudsdienst.be/
Zo zie ik het ook. Ik wacht hun antwoord van morgen af en anders zal ik inderdaad contact opnemen met de online geschillenbeslechting of de consumenten ombudsdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Vraag mij af wat Alternate met die foto's wil bereiken. Of het was fysiek toebracht. Dit had @AlternateBE zelf met inspectie kunnen zien.(dus mogelijk defect bij verzenden?). Of er is aan de buitenkant niets te zien. Maar dan lijkt mij dat het product gewoon niet goed is een kabel zal immers niet zo snel breken zonder fysieke schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:26

KrazyJay

Ach, Alternate België wordt alleen gebruikt door leken en anders uit pure noodzaak omdat er niets anders in de wijde omtrek te vinden is, aangezien Coolblue niet alles levert wat Alternate ook aanbiedt. In het land der blinden... Ik stond daar in 2011 al aan de toog bij de klantenservice te wachten waarbij klanten voor mij met weinig kennis van zaken afgescheept werden omdat de werknemer geen zin had iets met het probleem van de klant te doen en dus kosten te maken. En ze iets vragen over inhoudelijke kennis... lukt gewoon niet, en in plaats van te zeggen dat ze het niet weten, hoor ik steeds vaker onzinverhalen opgehangen worden tegen klanten. Deze thread verbaast me dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Largamelion schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:55:

[...]
Zo zie ik het ook. Ik wacht hun antwoord van morgen af en anders zal ik inderdaad contact opnemen met de online geschillenbeslechting of de consumenten ombudsdienst.
Het is inmiddels overmorgen, was het een bevredigend antwoord? (Ik vermoed dat je niets gehoord hebt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Gadgeteer schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:05:
[...]

Het is inmiddels overmorgen, was het een bevredigend antwoord? (Ik vermoed dat je niets gehoord hebt)?
Zoals verwacht inderdaad niets gehoord.

Ik ga straks even contact opnemen met http://www.consumentenombudsdienst.be en een klacht indienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
Largamelion schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:29:
[...]
Zoals verwacht inderdaad niets gehoord.

Ik ga straks even contact opnemen met http://www.consumentenombudsdienst.be en een klacht indienen.
Ik hoop dat je alsnog geholpen gaat worden.
Verder wordt het wel eens tijd dat @Alternate.nl @AlternateBE op zijn vingers getikt wordt (hoewel ik betwijfel of het zal helpen)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Largamelion
Zonet telefoon gehad van Alternate. Er zou verwarring geweest zijn met de fabrikant over het defect, maar dat is nu uitgeklaard. Ik heb excuses gekregen van Alternate en krijg het volledige aankoopbedrag teruggestort.

Ben uiteindelijk tevreden met het resultaat, maar allesbehalve met de hele afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:00
Largamelion schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:57:
Zonet telefoon gehad van Alternate. Er zou verwarring geweest zijn met de fabrikant over het defect, maar dat is nu uitgeklaard. Ik heb excuses gekregen van Alternate en krijg het volledige aankoopbedrag teruggestort.

Ben uiteindelijk tevreden met het resultaat, maar allesbehalve met de hele afhandeling.
Fijn dat het is opgelost, vervelend dat dit het zoveelste geval is waar Alternate niet in service uitblinkt... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
He, dat heb ik eerder gehoord. Nooit vergeten, de garantie van Alternate is ook alternatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Is de muis duurder geworden? Dan mag je ook een nieuwe eisen. Nadeel is wel dat je aan Roccat en Alternate vast zit. En krijgt geen nieuwe garantie. Kan best begrijpen dat je voor geld kiest.(dit is dus Inc de betaalde verzendkosten naar jou). Helaas kan je niet 19 cent de km vergoed krijgen😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer

Verwarring... ja ja.

Blij voor je dat het is opgelost. En jammer dat Alternate voor een simple muis wederom negatief in de aandacht moet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:41
Hoogstwaarschijnlijk heeft er een medewerker gewoon dit topic opgemerkt en wilden ze de verdere imagoschade beperken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:04

vergeet ook zeker geen shopreview achter te laten hier, om andere klanten voor deze "service" te behoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:08
Ik begrijp dit soort dingen nooit.
wat zou het nou kosten om er een nieuwe kabeltje in te zetten ?
dit is imago schade dit kost veel meer dan een hele nieuwe muis. of een kabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 22:03
Alternate is een supermarkt, niet meer dan dat. Heel goed voor te verkopen, maar je moet daar niet afkomen met garantie. Ik heb dat al jaren terug meermaals ondervonden en ik laat me ook niet meer door hen vangen. Hetzelfde "garantiebeleid" kan je ook bij Mediamarkt, Makro, Carrefour... verwachten. Wees slimmer en koop daar niet.
De reactie van KrazyJay slaagt de nagel flink op de kop. Volledig juist.
@AlternateBE

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Largamelion
Vandaag het geld mogen ontvangen op mijn rekening, weliswaar zonder de verzendkosten van 2,99€. Bij deze ook meteen mijn review geplaatst op Tweakers.

Heb ondertussen ook een andere muis gekocht van een merk waar ik betere ervaring mee heb (Logitech G502) en in een andere winkel.

Bij Alternate zien ze mij in ieder geval nooit meer terug voor een aankoop. Heb nog een voeding in m'n pc zitten die ik bij hen gekocht heb en die nog binnen garantie is dus houd m'n hart vast dat deze niet defect gaat binnen de garantieperiode (en liefst ook niet onmiddellijk daarna :) ).

Bedankt allen voor de tips en het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:17
Largamelion schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:33:
Vandaag het geld mogen ontvangen op mijn rekening, weliswaar zonder de verzendkosten van 2,99€. Bij deze ook meteen mijn review geplaatst op Tweakers.

Heb ondertussen ook een andere muis gekocht van een merk waar ik betere ervaring mee heb (Logitech G502) en in een andere winkel.

Bij Alternate zien ze mij in ieder geval nooit meer terug voor een aankoop. Heb nog een voeding in m'n pc zitten die ik bij hen gekocht heb en die nog binnen garantie is dus houd m'n hart vast dat deze niet defect gaat binnen de garantieperiode (en liefst ook niet onmiddellijk daarna :) ).

Bedankt allen voor de tips en het advies.
Mooi dat het is opgelost, wel weer jammer dat ze ook niet even die €3 aan je terug geven, moreel gezien zijn ze je dat eigenlijk wel verschuldigd...
Ik zie ook dat ze eigenlijk altijd reageren op een feedback die gepost word op Tweakers, ben benieuwt hoe ze reageren ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1