Toon posts:

Hoe verplaats ik disk 1 naar disk 0.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik wil mijn C schijf vergroten maar dit kan niet omdat mijn D schijf in een anderen disk bevindt dan de C schijf. Graag zou ik willen weten hoe ik een gedeelte van mijn D schijf overplaats naar disk 0.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Meerdere tutorials gelezen en gezien.

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-09-2017 13:45)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:02:
ik kan geen foto uploaden op tweakers.
Maar mijn SSD zit in een anderen disk dan mijn HHD. Is er een mogelijkheid dat ik ruimte van mijn HHD naar SSD kan overplaatsen. Of moet ik een nieuwe schijf kopen om het op te lossen.
Even voor de duidelijkheid, want je bent een bult termen door elkaar aan het gooien;

Een SSD is een disk (vandaar de D in dat woord). Dus het is niet dat je een SSD in een disk hebt zitten.
Een SSD heeft een grootte, laat zeggen 500GB. Op deze disks kun je partities aanmaken. Vaak heb je 1 grote partitie van vrijwel de volledige grootte, en eentje van 100MB als bootsector. Die kleine zie je niet, en moet je ook gewoon vanaf blijven. De grote partitie zou dus bijna 100% moeten zijn van de grootte van je SSD.

Als dat zo is, dan kun je er niets meer aan toevoegen.

Je HDD (niet HHD) is ook een disk (dus die zit ook niet in een disk), met een of meerdere partities erop. Je kunt niet de ruimte van 1 schijf aan een andere geven. Ruimte die een disk niet heeft, kun je er ook niet bijmaken*.

Als je ruimte tekortkomt op je SDD, kun je 2 dingen doen.
1. Je data beter organiseren, zet documenten op je HDD in plaats van op je SSD.
2. Een grotere SSD kopen

* je kunt met volumespanning of JBOD/RAID dit wel doen, maar het is compleet onzinnig om te doen op een SSD en HDD, en gezien je kennisniveau zou ik het willen afraden om te doen op je huidige setup. Dit wil je eerst doen op een testsysteem waar niets belangrijks opstaat.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik denk dat je iets probeert te doen wat niet kan.
Om te beginnen. wat is jouw C schijf, en wat is je D schijf? Zijn het aparte disks, of aparte partities? Geef eens specs.

Als je D schijf een andere fysieke disk is dan je C schijf, dan kun je die niet zomaar uitbreiden. Je volume kan niet groter worden dan je disk. (tenzij je RAID gaat gebruiken, maar dat zou ik je heel hard afraden).

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:34

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Met hierboven. Post anders even een screenshot van je apparaatbeheer waarop je schijven/partities staan.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Maar mijn SSD zit in een anderen disk dan mijn HHD. Is er een mogelijkheid dat ik ruimte van mijn HHD naar SSD kan overplaatsen. Of moet ik een nieuwe schijf kopen om het op te lossen.

[ Voor 200% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2017 12:09 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:34

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Je moet je foto even ergens uploaden, in je foto album hier op Tweakers bijvoorbeeld. Je linkt nu naar een bestand op jouw computer ;)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Waarbij ook je gebruikersnaam staat weergegeven.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • Beste antwoord

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:02:
Even voor de duidelijkheid, want je bent een bult termen door elkaar aan het gooien;

Een SSD is een disk (vandaar de D in dat woord). Dus het is niet dat je een SSD in een disk hebt zitten.
Een SSD heeft een grootte, laat zeggen 500GB. Op deze disks kun je partities aanmaken. Vaak heb je 1 grote partitie van vrijwel de volledige grootte, en eentje van 100MB als bootsector. Die kleine zie je niet, en moet je ook gewoon vanaf blijven. De grote partitie zou dus bijna 100% moeten zijn van de grootte van je SSD.

Als dat zo is, dan kun je er niets meer aan toevoegen.

Je HDD (niet HHD) is ook een disk (dus die zit ook niet in een disk), met een of meerdere partities erop. Je kunt niet de ruimte van 1 schijf aan een andere geven. Ruimte die een disk niet heeft, kun je er ook niet bijmaken*.

Als je ruimte tekortkomt op je SDD, kun je 2 dingen doen.
1. Je data beter organiseren, zet documenten op je HDD in plaats van op je SSD.
2. Een grotere SSD kopen

* je kunt met volumespanning of JBOD/RAID dit wel doen, maar het is compleet onzinnig om te doen op een SSD en HDD, en gezien je kennisniveau zou ik het willen afraden om te doen op je huidige setup. Dit wil je eerst doen op een testsysteem waar niets belangrijks opstaat.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Tijd voor een leuke analogie.

Stel je voor, je hebt 2 bergingen. Een fietsenschuurtje in de achtertuin, en een berghok op zolder. Nu zit je fietsenschuurtje vol, en wil jij dat als je een fiets door de deur van het schuurtje duwt, deze automagisch op zolder verschijnt.

Zo werkt het helaas niet. Als je die fiets in het schuurtje kwijt wilt, zul je eerst zelf wat zooi naar zolder moeten brengen om ruimte te maken. Kortom je moet bestanden verplaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp het nu eindelijk.
Vriendelijk bedankt
Pagina: 1