Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:02:
ik kan geen foto uploaden op tweakers.
Maar mijn SSD zit in een anderen disk dan mijn HHD. Is er een mogelijkheid dat ik ruimte van mijn HHD naar SSD kan overplaatsen. Of moet ik een nieuwe schijf kopen om het op te lossen.
Even voor de duidelijkheid, want je bent een bult termen door elkaar aan het gooien;
Een SSD is een disk (vandaar de D in dat woord). Dus het is niet dat je een SSD in een disk hebt zitten.
Een SSD heeft een grootte, laat zeggen 500GB. Op deze disks kun je partities aanmaken. Vaak heb je 1 grote partitie van vrijwel de volledige grootte, en eentje van 100MB als bootsector. Die kleine zie je niet, en moet je ook gewoon vanaf blijven. De grote partitie zou dus bijna 100% moeten zijn van de grootte van je SSD.
Als dat zo is, dan kun je er niets meer aan toevoegen.
Je HDD (niet HHD) is ook een disk (dus die zit ook niet in een disk), met een of meerdere partities erop. Je kunt niet de ruimte van 1 schijf aan een andere geven. Ruimte die een disk niet heeft, kun je er ook niet bijmaken*.
Als je ruimte tekortkomt op je SDD, kun je 2 dingen doen.
1. Je data beter organiseren, zet documenten op je HDD in plaats van op je SSD.
2. Een grotere SSD kopen
* je kunt met volumespanning of JBOD/RAID dit wel doen, maar het is compleet onzinnig om te doen op een SSD en HDD, en gezien je kennisniveau zou ik het willen afraden om te doen op je huidige setup. Dit wil je eerst doen op een testsysteem waar niets belangrijks opstaat.