Beginnende X99 overklokker, ~99℃ - Tips zijn welkom!

Pagina: 1
Acties:

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Hij lijkt nog net stabiel bij 4400 mhz, maar veel geeft het niet. Bij XMP boot hij bij mij niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ENze7G6h.png

Temperatuur is hoog. Ik heb ook 2x al een Windows 10 foutmelding gezien dat hij ging crashen bij een hoge kloksnelheid.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/46vEhBWh.png

De temperaturen schieten binnen een seconde van 60 naar 80 naar 60 en naar 80.

Ik heb veel cooling apparatuur hier. Alles staat nog op een moederbord en niet in een case, maar ik gebruik een Noctua D14 op maximale snelheid, 43/44 multiplier, thermal paste heb ik opnieuw aangebracht, maar deze resultaten hierboven zijn niet meerbelovend. Ik heb thermal paste van Noctua, Silver en ook van Cooler Master (van een Evo)

Verkopen ze geen kwaliteits thermal paste in bulk? Want ik moet nog oefenen, een andere desktop installeren en 2 servers.

De set-up: https://imgur.com/a/Kpqu6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zou eens beginnen met handmatige oc, handmatige voltages, ik bedoel, 1,42v+ en 90c+. Voor 4400Mhz is helemaal geen 1,42v+ nodig dus dat ruikt naar auto OC/Voltage.. Begin eens met een tutorial en die stap voor stap te volgen.

Elke tip mbt overklokken in dit stadium zou richting 'informatie vergaren' moeten gaan. Zoals het nu gaat, gaat het stuk. 1.25v vcore, rest alles STOCK voltage (GEEN AUTO, ALLES VAN AUTO AF -> lezen in tutorial voor jou platform).. multi op 43 en dan testen met Prime95 v27.x Small FFT's 8 uur lang. Temps goed? Stabiliteit goed? Mooi, we hebben een begin.. succes.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• chronoz
Ah dankje! Ik zit in die fase inderdaad en de laatste jongen op YouTube adviseerde om alles op auto te houden, behalve enkele de multiplier, XMP en geheugensnelheid.

Linus Tech Tips zei inderdaad ook dat het vCPU voltage op manual moest.

Maar ik zal blijven lezen, ik zit inderdaad in het stadium van informatie vergaren!

• undeepdiver
  • Laatst online: 29-09-2024
chronoz schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:54:
Ah dankje! Ik zit in die fase inderdaad en de laatste jongen op YouTube adviseerde om alles op auto te houden, behalve enkele de multiplier, XMP en geheugensnelheid.

Maar ik zal blijven lezen, ik zit inderdaad in het stadium van informatie vergaren!
Wart voor koekjes eet jij tijdens het over klokken? :+

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

chronoz schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:54:

Goed om te beseffen dat je nog in de informatie fase bent (en een flink risico genomen hebt.) Echter is dit ook het moment om informatie te vergaren MET de spullen die je hebt. In plaats van overklokken kun je het beste eerst uitzoeken hoeveel voltage je proc nodig heeft voor standaard snelheden. Uitzoeken of XMP op stock snelheden wel werkt. (Of dat een aantal voltages mbt geheugen en controller iets omhoog moeten).

Met die basisgegevens leer je direct een hele hoop over oc en je systeem in het algemeen zonder een echt risico te lopen. Je kan dan ook beter een doel stellen en een stappenplan maken als je precies weet wat de temperaturen en voltages zijn op stock. Met een gedegen plan kom je ruim verder dan je nu zit. Onstabiliteit nu is het gevolg van een te hoge temperatuur, niet dat het voltage te kort komt.

Doe jezelf en ons een lol. Zet een basetest op, stock snelheden & handmatige voltages. Open cpu-z 2 keer. Een maal op cpu tab en eenmaal op geheugen tab. Open realtemp of Coretemp. Open prime95 v27.7.. draai small fft's zeker een uur en maak er een screenshot van en post die hier. Zoiets als dit is het doel.. ruim 12u prime stabiel op hoge snelheid en goede temperatuur. (Aah die goede oude sandy tijd.. m'n enige vriendinnetje toen O+ )

2600k @ 4800mhz 12u+ prime95

Dan help ik je met een doel stellen en een stappenplan. Succes..

[ Voor 8% gewijzigd door millman op 30-09-2017 19:13 ]

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
undeepdiver schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:26:
[...]

Wart voor koekjes eet jij tijdens het over klokken? :+
electronic crackle's die worden pas echt lekker bij 1.6v :+

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

maks11223344 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 22:13:
[...]

electronic crackle's die worden pas echt lekker bij 1.6v :+
En die smaken het best bij -180c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Hier een update:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LaV5NkHh.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XScFozbh.png
Dat laatste zou toch wel gelukt moeten zijn?
Ik zie geen uitschieters qua temperatuur.

Als ik de multiplier op 44 zet bij 1.25v dan crasht Windows 10 met een blauw scherm.

[ Voor 17% gewijzigd door chronoz op 01-10-2017 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Kijk dat ziet er al beter uit, echter is een korte test met ibt niet genoeg voor stabiliteit. Zoals eerder aangegeven. Prime95 v27.7 small fft's minimaal een uur. Tussentijdse tests een uur, einddoel zeker 8 uur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
millman schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:33:
Kijk dat ziet er al beter uit, echter is een korte test met ibt niet genoeg voor stabiliteit. Zoals eerder aangegeven. Prime95 v27.7 small fft's minimaal een uur. Tussentijdse tests een uur, einddoel zeker 8 uur..
Dus ik zou mijn test nu moeten beginnen met de 4.2 Ghz / 1.25v neem ik aan? Niet met de 4.4 Ghz / 1.28v die mislukte?

Want wanneer mislukt een test? Bij te hoge frequentie en te weinig voltage dan crasht de PC.
Bij hoog voltage en hoge frequentie (4.4/4.5 Ghz) geeft IBT deze melding, maar de PC draait wel gewoon door. De meeste benchmarkprogramma's zullen toch gewoon door blijven draaien? Lijkt me dan gevaarlijk met CPU-temperatuur?

Update: Err, ik begin natuurlijk laag qua voltage (1.26v, 4.4 Ghz) en draai Prime95 en ga langzaam omhoog qua voltage en hou de temperaturen in de gaten.

[ Voor 9% gewijzigd door chronoz op 01-10-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Vergeet IBT. Het doel is 8 uur lang prime 95 v27.7 draaien met goede temperatuur en hoge snelheid. Zoals ik ook zei. Zoek eerst eens het laagste voltage op STOCK. Minimaal uur prime. Reken daarna voor elke 100mhz 0,05v. Je wil te snel en bent ongeduldig zie ik.. geen goede combo..

Mis ik iets of ben je je eigen plan aan t trekken? Clocks door elkaar, voltages omhoog op zelfde clocks.. ik zie alweer 4400mhz pogingen... Terwijl je niet eens weet wat je op stock snelheden voor een voltages nodig hebt.

...en dan vinden mensen t raar dat ik afhaak..

Instructies direct opvolgen zonder stappen over te slaan is lastig blijkbaar.

Laatste poging: kom met een screenshot van 1 uur prime, op stock snelheden en de laagst mogelijke voltages. Beschrijf welke voltages je waarop hebt gezet. Dan heb je een mooi beginpunt.

[ Voor 49% gewijzigd door millman op 01-10-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:03
Je hebt verschillende manieren van overklokken, snelle of lange methode.
Ik zal korte methode uitleggen omdat ik dat deed.

Bij snelle methode is dat je bv 4Ghz met aanbevolen vcore insteld die meestal te hoog aangegeven (maar binnen veilige marge) is zodat zeker zou moeten werken tenzij je echt slechte exemplaar heb te pakken, je zal zelf moeten gaan zoeken op internet van welke aanbevolen vcore je moet nemen. Het zal vast 1.3 - 1.35 zijn zoiets maar zoek zelf op zodat je mij niet schuld geeft als je cpu stuk is :P. Dus zoek ook limiet van alle voltage bij uw cpu en noteer dat ook!

Begin met testen van prime95 of intelburn (eigen keuze achoewel prime95 iets beter is voor stability controle maar het snel vinden van of het stabiel is intelburn beter) en als slaagt dan doe je cpu benchmark zoals Cinebench.
Als het allemaal lukt, open excel en noteer snelheid, voltage, temperatuur en Cinebench score.
Doet dat bij elk volgende stap van verhoging bij snelheid.

Als het stabiel is en temperatuur veilig is dan ga je multiplier verhogen en doe alle stappen opnieuw tot niet meer stabiel is ofwel temperatuur te hoog is.
Tenzij je aan gewenste snelheid zit (zoals ik op 4.4Ghz wat genoeg is voor mij). Dan doe je prime95 8uur lang en als dat lukt dan proficiat :)

Kijk altijd na of Cinebench score lineair schaalt met kloksnelheid want als niet zo is dan wilt het zeggen dat het toch niet stabiel is (zal waarschijnljik bij Prime95 wel falen).

Mijn i7-5820k zit op 4.4gzh met vcore 1.21v (2-jaar), wel nog niet Prime95 8u getest 8)7

Altijd alles noteren wat je gedaan hebt en neem veel tijd voor zoals @millman zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door royalt123 op 02-10-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

ik heb zelf ook een 5820k 4,5ghz 1.35v voor 4ghz heb ik 1.2v nodig. wat ik doe is eerst manual overclocking in mij geval is 4,5ghz op 1.35v als je weet dat het 100% stabiel is, change ik van manual mode naar offset mode en zet ik in offsetmode +0.300(1.05v + 0.300 = 1.35v), dan kan de cpu zichzelf nog onderclocken tijdens idle dan push je ook niet 24/7 hoog voltage als niet nodig is is weer beter voor de levensduur van je chip

voorbeeld idle
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UzOacKu.png

als ik game opstart of andere zware programma
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x3R2kD6.png

in jou geval 1.427v is veel teveel als die 4.4 ghz nog steeds crasht heb je gewoon een normal chip mensen zeggen vaak dan heb je een slechte dat is niet waar linus en andere revieuwers krijgen vaak disco selected cpu's heb zelf 4x 5820k gehad ze konden allemaal niet hoger als 4.3ghz alleen deze die ik nu heb kan hoger. als ik jou was zou ik op 4ghz beginnen met een 1.2-1.25v door de cpu. en vanuit daaruit als die stabiel is elke x stapje omhoog doen.

sorry voor me slechte NL het was ook me goedste vak ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2017 09:52 ]

Pagina: 1