Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:19
Mijn vraag
Sinds vandaag draait mijn cpu fan continu maximaal. Dit doet hij vanaf of zelfs al voor de POST bij het opstarten, en terwijl de Bios cpu temperaturen tussen de 30-40 graden aangeeft, en terwijl Speccy temperaturen tussen de 20 en 40 graden aangeeft.
Temperatuur rapportage lijkt ook redelijk correct, de lucht die van de koeler af komt is niet heet en het koelblok voelt ook niet warm aan.
CPU activiteit lijkt ook niet gerelateerd, de fan draait lekker door terwijl cpu gebruik consistent onder de 10% zit.
Volgens de Bios en Speccy stuitert de fan speed rond de 2800 RPM, terwijl de specsheet van Scythe aangeeft dat de fan niet harder dan 2500 zou moeten kunnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
pricewatch: Scythe Samurai ZZ Rev.B

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd in de bios de fan curve en fan speed aan te passen, zonder succes.
Ik heb Gigabyte easytune geïnstalleerd en daarin de fan curve aangepast, zonder succes.

Is er iemand bekend met dit probleem, en hopelijk hoe ik het op kan lossen?

[ Voor 10% gewijzigd door Flamesz op 30-09-2017 01:07 ]

Beste antwoord (via Flamesz op 30-09-2017 14:42)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Kijk eens goed of snelheid goed aangegeven wordt, indien dit op en neer gaat, of beter gezegd, de moederbord ziet de snelheid niet, dan zou het kunnen zijn dat fan te langzaam gaat of defect is.
Onder bepaalde snelheid dan ziet de moederbord niet of de fan draait.

Probeer een andere fan aan te sluiten, bijv alleen de fan header aansluiten, en test of het nu werkt(dat snellheid weer terug gaat), wel de pc snel weer uitzetten ivm geen koeling.

Alle reacties

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11 23:00
Zit je fan op de juiste fan header op je moederbord? Er zou in witte tekst CPU_FAN moeten naast staan.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Flamesz
Yes. De fan zit al een jaar of 2-3 goed aangesloten en is sinds vanmiddag dit gedrag gaan vertonen.

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:24
en als je de fan op de andere aansluiting zet. uuhm CPUFAN_OPT?

Verwijderd

Malantur schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 01:57:
Zit je fan op de juiste fan header op je moederbord? Er zou in witte tekst CPU_FAN moeten naast staan.
Als het al lange tijd goed ging zal dat niet het probleem zijn.

Controleer eens of de koeler nog goed vast zit, verwijder de koeler eens en breng nieuwe koelpasta aan.

Acties:
  • Beste antwoord

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Kijk eens goed of snelheid goed aangegeven wordt, indien dit op en neer gaat, of beter gezegd, de moederbord ziet de snelheid niet, dan zou het kunnen zijn dat fan te langzaam gaat of defect is.
Onder bepaalde snelheid dan ziet de moederbord niet of de fan draait.

Probeer een andere fan aan te sluiten, bijv alleen de fan header aansluiten, en test of het nu werkt(dat snellheid weer terug gaat), wel de pc snel weer uitzetten ivm geen koeling.

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
jan99999 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 07:50:

Inderdaad, probeer een andere fan om te kijken waar het probleem zit. Is het probleem opgelost? Dan was de fan defect. Is het probleem er nog steeds? Probleem zit in het moederbord.

• Flamesz
Ik ga proberen een andere fan te regelen, elke pwm fan zou moeten werken toch?

update: Als ik een andere PWM fan op de cpu_fan header zet dan werkt deze wel met een variabele snelheid.
Nu de oude fan weer op de cpu_fan header zit lijkt deze ook opeens zijn momenten te hebben dat hij weer normaal doet, maar ik den toch dat de fan het probleem is. Ik zal deze maar met koeler en al vervangen, ik had toch al behoefte aan iets groters/stillers.

[ Voor 72% gewijzigd door Flamesz op 30-09-2017 14:42 ]

• Flamesz
Uiteindelijke update:
De afgelopen dagen leek het gedrag er elke keer te zijn bij het opstarten, maar na ~30-60 minuten ging de fan weer normaal gedrag vertonen.
Nu zojuist een nieuwe koeler er in gezet met nieuwe fans en deze lijkt het zelfde gedrag te vertonen, het is waarschijnlijk dus toch een moederbord probleem.
Nieuwe fans zijn echter stil genoeg dat het geen probleem meer is dus ik laat het er bij.
Pagina: 1