LG C7 5.1 Passthrough\windows stereo geluid?

Pagina: 1
Acties:

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Ik maak hier mijn eigen topic aan omdat ik anders het LG topic ga overnemen en ik denk ook niet dat ik dan de juist hulp krijg omdat berichten in het zicht van de massa verloren gaan.

Hardware: Laptop begin 2016 skylake chipset,980M Nvidia GPU
TV: LG C7 Laatste software versie(zo kwam die geleverd)
Reveiver: Onkyo tx-nr616
Software: Windows 10 Pro Creator update, MPC HC, AC3Filter,CCCP pack, VLC

Nu heb ik mijn Laptop aangesloten op HDMI 1 op de LG TV.
Receiver aangesloten op HDMI 2 (ARC) en Arc Enabled/HDMI Controll (RIHD) onder de HDMI options op de receiver.

Volgens:
http://www.rtings.com/tv/...urround-audio-passthrough
Zou mijn TV 5.1 passthrough moeten ondersteunen..
Echter zie ik in windows mijn LG TV, met stereo geluid.

Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit op?

Ik kan mijn laptop wel aansluiten op mijn receiver en de receiver op de TV, dan heb ik 5.1 geluid, maar kan ik niet 4k resolutie gebruiken voor gamen of films.. (alleen 4k upscaled,limitatie van de receiver)

[ Voor 12% gewijzigd door Reconhell op 29-09-2017 21:45 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Stuurt je computer daadwerkelijk 5.1 naar de TV?
De TV kan het wel doorsturen, dat klopt, maar daarvoor moet je ook de instellingen misschien nog aanpassen. Beide punten even checken? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Reconhell
Gonadan schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 21:20:
Stuurt je computer daadwerkelijk 5.1 naar de TV?
De TV kan het wel doorsturen, dat klopt, maar daarvoor moet je ook de instellingen misschien nog aanpassen. Beide punten even checken? :)
Hoe je het ook went of keert. Als het gebruikte audioapparaat in windows sound settings op stereo staat... heb je een probleem?
Hoe kan een game anders je geluidsapparatuur als 5.1 aansturen...

[ Voor 13% gewijzigd door Reconhell op 29-09-2017 22:11 ]

• Gonadan

Gonadan

Normaal kan je toch kiezen wat je over de HDMI uit stuurt?
Omdat het direct op de receiver wel werkt zou ik eerder denken dat het misschien komt omdat de TV stereo verwacht, of aan de laptop vertelt de hij stereo wil. Ik gok maar wat.
Ik weet wel dat je in de TV kunt kiezen voor parallel geluid, ofwel TV én receiver, of alleen audio uit. In dat laatste geval kan je de instellingen voor ARC nog bepalen. Bijvoorbeeld kiezen tussen PCM en automatisch. Heb je daar al gekeken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Reconhell
Als je bedoeld de optie: Digital sound Output, die staat op AUTO, en SIMPLINK (HDMI-CEC) On (als ik die uit doe gaat mijn audio weg) En auto of PCM lijkt niks uit te maken voor hoe het apparaat in windows gezien word.

Maar wat je zegt, lijkt wel alsof hij hem stereo aanstuurt somehow. Maar verder vind ik geen opties voor stereo of surround op de tv, alleen dolby surround maar dat is voor interne speakers en staat ook aan.

• Gonadan

Gonadan

Wat gebeurt er als je de speakers van de TV zelf uitschakelt?
Anders misschien toch ergens op je laptop nog iets forceren.

De TV kan het prima want ik doe niet anders dan 5.1 uit sturen van mijn C7 naar mij receiver (optisch).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Reconhell
Gonadan schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:44:
Wat gebeurt er als je de speakers van de TV zelf uitschakelt?
Anders misschien toch ergens op je laptop nog iets forceren.

De TV kan het prima want ik doe niet anders dan 5.1 uit sturen van mijn C7 naar mij receiver (optisch).
Ik neem aan dat deze automatisch uitpgeschakeld zijn door arc. Want ik zie verder geen opties ervoor omdat arc al het meeste uitschakelt van opties.

• Gonadan

Gonadan

Uit mijn hoofd heb je twee mogelijkheden. Een set menu items voor geluid uit tv én versterker en een set voor alleen uit de versterker. Is dat met ARC anders? Anders wellicht RTFM? ;)

Jouw probleem lijkt wel vaker voor te komen. Heb je geen optische kabel die je kunt proberen in plaats van ARC?

[ Voor 45% gewijzigd door Gonadan op 30-09-2017 08:58 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ZeroRoel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-12-2025
Gonadan schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:44:
Dat is allemaal leuk maar niet het probleem wat de OP heeft. Weet jij wel zeker dat je tv daadwerkelijk een 5.1 signaal ontvangt dan?

Voor de OP als Windows alleen maar stereo ziet op de HDMI uitgang naar de LG zal je het probleem moeten verder moeten lokaliseren. Dus of een andere laptop proberen of jou laptop op een ander scherm zetten zodat je kunt zien waar het probleem zit.

• Gonadan

Gonadan

ZeroRoel schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 09:01:
Dat is allemaal leuk maar niet het probleem wat de OP heeft. Weet jij wel zeker dat je tv daadwerkelijk een 5.1 signaal ontvangt dan?
Allemaal leuk? :?
Ik heb geen probleem, ik probeer de TS simpelweg gerust te stellen met het feit dat de TV prima in staat is om 5.1 uit te sturen. Ik en velen met mij maken dat gebruik van, lees anders het LG OLED topic maar eens.

Het enige verschil is dat ik geen ARC gebruik maar optisch omdat mijn receiver geen HDMI ondersteunt.

Het zal dus ergens in de instelling van één van de apparaten moeten zitten.
Wat mij wel verbaast is gaat HDMI CEC invloed heeft op het sturen van geluid. Dat is namelijk bedoeld om via HDMI andere apparaten aan te kunnen sturen, heeft verder niets met geluid te maken.
Voor de OP als Windows alleen maar stereo ziet op de HDMI uitgang naar de LG zal je het probleem moeten verder moeten lokaliseren. Dus of een andere laptop proberen of jou laptop op een ander scherm zetten zodat je kunt zien waar het probleem zit.
Lees anders ook wat allemaal al besproken is. De laptop kan het prima uit sturen, alleen in combinatie met de TV gaat er iets mis.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ZeroRoel
Het zou echt heel krom zijn als een TV van dit kaliber geen 5.1 Passthrough heeft.....

Maar goed het probleem is dat zijn laptop alleen maar de optie geeft om Stereo af te spelen. (Dus bij Playback devices, Configure speaker staat alleen maar stereo)

Jullie geven aan dat de laptop het prima kan uitsturen en dat het alleen in de combinatie met de tv mis gaat. Dan kan het nog steeds aan de laptop liggen hoor. Daarom zeg ik sluit het uit door een andere mediabron op de tv aan te sluiten en een 5.1 test bestand af te spelen. Hier te downloaden bijv. https://thedigitaltheater.com/index.php/tools/

Ik zou trouwens eerst eens goed testen of de laptop idd alleen stereo uitstuurd. Misschien komt de 5.1 audio gewoon door.

[ Voor 10% gewijzigd door ZeroRoel op 30-09-2017 10:04 ]

• Gonadan

Gonadan

Volgens @Reconhell doet hij het wel als de laptop direct op de receiver zit.

Inderdaad meerdere bronnen proberen en ik meen mij ook te herinneren dat mensen wel eens via drivers of tools de 5.1 moesten forceren voordat die eruit wilde naar bepaalde apparaten. Heb ik ook wel eens topics over gezien.

@Reconhell heb je nog een ander apparaat op HDMI wat je kunt gebruiken om via de TV surround over ARC naar je receiver te krijgen? Dan sluit je de laptop even uit een kijk je of dat werkt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ZeroRoel
Het kan zijn dat zijn laptop de receiver gewoon goed kan uitlezen maar de TV niet. Dus het is zeker een compatibility probleem tussen de tv en de laptop. Wie hierin dan schuldig is blijft een moeilijk verhaal.
Ik hoop voor de TS dat hij de 5.1 kan forceren heb hier ook wel iets over gehoord maar of dit in de praktijk ook echt goed werkt weet ik niet. Mocht zijn laptop een spdif uitgang hebben kan hij deze direct naar zijn versterker zetten dan is het probleem ook opgelost. Echter zit je via Optical wel aan een max van 1.5 Mb/sec DTS core audio vast. Dus als hij DTS-HD MA wilt bitstreamen wordt het een heel ander verhaal.

• Reconhell
Gonadan schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:09:
Volgens @Reconhell doet hij het wel als de laptop direct op de receiver zit.

Inderdaad meerdere bronnen proberen en ik meen mij ook te herinneren dat mensen wel eens via drivers of tools de 5.1 moesten forceren voordat die eruit wilde naar bepaalde apparaten. Heb ik ook wel eens topics over gezien.

@Reconhell heb je nog een ander apparaat op HDMI wat je kunt gebruiken om via de TV surround over ARC naar je receiver te krijgen? Dan sluit je de laptop even uit een kijk je of dat werkt.
Update op de situatie. kodi stuurt alles perfect aan met een dolby home cinema test.
VLC stuurt dit aan als stereo. achterste kanalen komen uit op back en front...
Duidelijk windows wat iets niet kan aansturen, en een soort compatillity probleem ergens??

Is er een manier om 5.1 te forceren voor windows sound ?

• Gonadan

Gonadan

Reconhell schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:55:
Update op de situatie. kodi stuurt alles perfect aan met een dolby home cinema test.
VLC stuurt dit aan als stereo. achterste kanalen komen uit op back en front...
Duidelijk windows wat iets niet kan aansturen, en een soort compatillity probleem ergens??

Is er een manier om 5.1 te forceren voor windows sound ?
Kodi op de laptop of een mediaspeler?

Verder zou ik het eens in de zoekfunctie gooien. Zoals je kunt lezen hebben @ZeroRoel en ik er wel eens van gehoord maar weten niet precies hoe je dit aan pakt. Klein beetje eigen initiatief mag er ook wel bij hè. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Reconhell
Gonadan schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 12:36:
[...]

Kodi op de laptop of een mediaspeler?

Verder zou ik het eens in de zoekfunctie gooien. Zoals je kunt lezen hebben @ZeroRoel en ik er wel eens van gehoord maar weten niet precies hoe je dit aan pakt. Klein beetje eigen initiatief mag er ook wel bij hè. ;)
Kodi op een laptop in windows 10 dus.
Ik zoek me suf naar mogelijkheden. heb gister tot 2 uur snachts dingen zitten doen. En nu nog steeds...Ik kan het niet loslaten. Enige optie nu lijkt een nieuwe receiver kopen..waar ik geen geld voor heb
Daarvoor maak ik dus een topic aan op tweakers.. omdat dit totaal boven mijn petje gaat..

• Gonadan

Gonadan

Een nieuwe versterker kopen lijkt mij nogal zonde als alleen VLC dit probleem heeft toch?
Kan je de film niet via Kodi afspelen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Reconhell
Gonadan schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:12:
Een nieuwe versterker kopen lijkt mij nogal zonde als alleen VLC dit probleem heeft toch?
Kan je de film niet via Kodi afspelen?
Film met kodi afspelen is een workaround ja. Maar graap zou ik ook mijn favorite MPC HC gewoon gebruiken ik haat de user interface van kodi voor snel gebruik. Tevens heb ik die nodig geloof ik om HDR films te kijken omdat je allerlei rare aangassinpen ervoor moet maken om hdr werkend te krijgen op een pc. die naar mijn weten alleen in MPC HC kunnen

En hoe zit het met games.. volgens mij weet windows ook niet hoe die die moet aansturen.. qua dat is kodi gewoon geniaal denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Reconhell op 30-09-2017 13:16 ]

• Gonadan

Gonadan

Reconhell schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:16:
Film met kodi afspelen is een workaround ja. Maar graap zou ik ook mijn favorite MPC HC gewoon gebruiken ik haat de user interface van kodi voor snel gebruik. Tevens heb ik die nodig geloof ik om HDR films te kijken omdat je allerlei rare aangassinpen ervoor moet maken om hdr werkend te krijgen op een pc. die naar mijn weten alleen in MPC HC kunnen

En hoe zit het met games.. volgens mij weet windows ook niet hoe die die moet aansturen.. qua dat is kodi gewoon geniaal denk ik.
Ik denk dat je ergens iets in je drivers of audio software moet instellen. Wellicht zelfs andere software installeren.
Qua games kan het nog zijn dat die het, net als Kodi, zelf regelen waardoor het goed gaat maar dat moet je proberen.

Misschien krijg je meer reacties als je een nieuw topic opent in een subforum voor Windows of zoiets en daar de specifieke vraag voor het forceren van 5.1 stelt.

Edit:
Al geeft dit ook al genoeg resultaten:
https://gathering.tweaker...ord=Windows+geen+5.1+hdmi

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 30-09-2017 13:20 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Reconhell
Gonadan schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:19:
[...]

Ik denk dat je ergens iets in je drivers of audio software moet instellen. Wellicht zelfs andere software installeren.
Qua games kan het nog zijn dat die het, net als Kodi, zelf regelen waardoor het goed gaat maar dat moet je proberen.

Misschien krijg je meer reacties als je een nieuw topic opent in een subforum voor Windows of zoiets en daar de specifieke vraag voor het forceren van 5.1 stelt.

Edit:
Al geeft dit ook al genoeg resultaten:
https://gathering.tweaker...ord=Windows+geen+5.1+hdmi
Doorgelezen maar niet iets gevonden wat me nou echt verder brengt.

Hm zou kunnen maar het is niet zo te testen makkelijk.. of dat zo is? Met games
Update. Heb de DTS-HD_MA_SOUND_CHECK_51-thedigitaltheater
werkend gekregen in VLC/KODI/ MPC HC Perfect! (moest wat instellingen wijzigen voor passhtrough in de videoplayers en SDPIF.

Alleen dit doet me weer twijvellen de eerste test van deze pagina
Hier bij alle videoplayers, zelfde slechte resultaat. stemmen komen in meerdere speakers voor, stereo dus.Maar soms spreekt hij wel individuele speakers aan in de test met piepen. erg verwarrend, want dan lijkt het eventjes te werken, maar als hij dus de speakers aanspreekt met zijn stem worden meerdere speakers aangesproken en dat is niet goed. Misschien is deze test gewoon kut. Audio staat op receiver PCM logo de andere test = DTS logo +
Deze test is ook : AAC 44100Hz 6ch 159kbp

https://www2.iis.fraunhofer.de/AAC/multichannel.html

[ Voor 3% gewijzigd door Reconhell op 30-09-2017 15:21 ]

• Gonadan

Gonadan

Zit er misschien een audio stream in die je receiver niet aan kan? Want als je TV niets heeft om naar je receiver te sturen dan maakt hij er misschien wel PCM van. Al kan hij dan meestal nog wel voor DD of DTS kiezen volgens mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Reconhell
Gonadan schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:29:
Zit er misschien een audio stream in die je receiver niet aan kan? Want als je TV niets heeft om naar je receiver te sturen dan maakt hij er misschien wel PCM van. Al kan hij dan meestal nog wel voor DD of DTS kiezen volgens mij.
Ik denk dat de issue is dat er geen AAC passthroupgh is.. en die optie kan ik ook nergens vinden.
Daarom faalt deze test.
Terwijl de receiver wel het AAC logo op display heeft. en ik weet dat ik het ooit volgens mij een x erop heb zien staan actief.

• Gonadan

Gonadan

Dat klopt, hij heeft alleen DD/DTS passthrough volgens mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ZeroRoel
Allemaal software geneuzel idd @Reconhell

Denk dat @Gonadan het wel een beetje bij het juiste eind heeft. Windows ziet de pc als een stereo device maar games en software kunnen toch 5.1 er over forceren wat dan door ACR gewoon goed op je AV binnen komt. Vandaar dat Kodi goed werkt en andere games waarin je dit kunt instellen ook.

Wat ik echter niet begrijp is dat ik heel veel problemen lees van mensen die met een nvidia kaart maar 2 channels zien maar dat er ook genoeg mensen zijn die meerdere kanalen zien. Het lijkt me niet dat de GPU ziet dat er een AV achter de TV hangt dus zal dit toch echt een samenwerking tussen alleen laptop en TV zijn.

Morgen ga ik mijn versterker er even tussenuit trekken en mijn PC direct op me Tv aansluiten. Ben heel benieuwd wat ik te zien krijg ;)

Update: Dit laatste heb ik geen tijd voor gehad en ook geen zin in want OP heeft het probleem kunnen oplossen met PLEX intern in ze TV.

[ Voor 7% gewijzigd door ZeroRoel op 08-10-2017 21:32 ]

• Reconhell
Maar als ik een game op start staat hij op stereo in de game opties.. nu standaard omdat dat gedetecteerd word als standaard audio device.
Dus als ik de game op surround set, dan zou hij juist moeten werken? Ik weet niet of dat net zo'n "passthrough" effect zal hebben als in de players.. weetniet of je het zo kan vergelijken.
Hopelijk wel..
Pagina: 1