Toon posts:

Kastschroeven in moederbord probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n moederbord (MSI K7T Turbo) met normale kastschroeven op m'n moederbord geschroefd (uiteraard wel met de afstandshouders tussen mobo & kast). Dit heb ik altijd al zo gedaan.

Nu liep mijn mobo niet goed (wel op FSB 100 niet op 133 met een Thunderbird 1330) en wijt m'n leverancier dit aan de schroeven: volgens hem moeten de wat kleinere, speciale moederbordschroeven gebruikt worden.

Hij geeft zelfs geen garantie meer op m'n mobo, omdat de kastschroeven (door de bredere kop & grotere lengte) korstluiting veroorzaakt zouden kunnen hebben aan mijn moederbord. :?

Dit vind ik vreemd: de schroeven hebben een wat bredere kop, maar vallen keuring binnen het chromen ringetje om het schroefgat in het mobo. Dat ze wat langer zijn doet er volgens mij ook niet toe (je schroeft ze gewoon in de afstandhouders, die koperen busjes zeg maar).

Wie heeft er nu gelijk? Iemand die hier meer over kan zeggen??

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-08 16:48
ik weet dat er idd speciale iets minder grote schroeven voor zijn, maar ik heb ook 'kastschroeven' gebruikt, en dat werkt gewoon perfect, lijkt me sterk dat daar kortsluiting door komt, want ze zitten inderdaad gewoon op dat 'speciale' deel op de plank..

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op maandag 09 juli 2001 20:26 schreef pascal s het volgende:
Wie heeft er nu gelijk? Iemand die hier meer over kan zeggen??
Hij heeft gelijk.
Je moet inderdaad de schroeven gebruiken die erbij horen en niet van die onwijze AT schroeven.

De zaak waar ik werk gaat denk ik ook wel moeilijk doen over zulke dingen :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Je moet inderdaad de schroeven gebruiken die erbij horen en niet van die onwijze AT schroeven
Maar zou het mobo er inderdaad kapot door kunnen gaan?
Ik betwijfel ook of het mobo kapot is: hij werkt nl. perfect op FSB van 100 (maarja, je koopt geen Thunderbird 1330 om 'm op 1000 Mhz te laten lopen). Als het mobo stuk zou zijn (of kortsluiting gemaakt hebben), dan zou-ie toch op 100 Mhz ook problemen moeten geven?
Bij een koude boot doet-ie het trouwens de eerste keer perfect - na rebooten wil-ie niet meer starten. Zet ik echter pc een kwartiertje uit, dan boot hij weer prima met FSB van 133 Mhz, maar na rebooten niet meer. ;?
(daarom wil ik 'm ook inruilen).

Help?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:57
Als ze binnen de eilandjes op het mobo blijven maken ze dus ook geen kostluiting

bij bepaalde mobo's moet je dus echt niet die grote schroeven gebruiken
er lopen soms baantjes heel dicht langs zo'n eilandje en zo'n grote schroef wil dan idd wel eens kortsluiting maken

Repareren doe je zo.

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Op maandag 09 juli 2001 22:02 schreef pascal s het volgende:

[..]

Maar zou het mobo er inderdaad kapot door kunnen gaan?
Ik denk het niet hoor. Volgens mij zit je leverancier de boel een beetje af te schuiven en zijn heil te zoeken in kutsmoesjes. Die grote schroeven (diezelfde die je gebruikt om de zijpanelen vast te schroeven) passen normaal gesproken niet eens in die afstandshoudertjes. En ik snap ook niet hoe hij er bij kan komen dat te LANGE schroeven kortsluiting kunnen veroorzaken.......

sigloos

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb meerdere borden schandalig vastgezet met dubieze schroeven en zonder spacers op metalen kasten.... Nog nooit iets gehad daardoor, dus je moet het wel erg bont maken wil er iets kapot gaat.

Best leuk, een bord dat compleet krom in je kast hangt onder zware spanning...

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
je moet ook niet zeggen wat voor schroeven je hebt |:(

gewoon zeggen dat het niet werkt

anders had ik ook al 3 nieuwe mobo's kunnen kopen

lag overigens niet aan de schroeven :)

Verwijderd

Topicstarter
Die grote schroeven (diezelfde die je gebruikt om de zijpanelen vast te schroeven) passen normaal gesproken niet eens in die afstandshoudertjes.
Helaas past dat prima... ter verduidelijking, dit zijn ze:
Afbeeldingslocatie: http://www.tbns.net/pascal/schroeven.jpg
links de zogenaamde 'kastschroeven' (zij & bovenaanzicht)
rechts de officiele mobo-schroeven
je moet ook niet zeggen wat voor schroeven je hebt |:(
Toen m'n mobo niet goed werkte heb ik m'n kast naar de leverancier gebracht - die kwam vervolgens met het schroeven-verhaal: hij was dus degene die het opmerkte zeg maar. ;(

Heeft het bv zin rechtstreeks naar MSI te bellen met het probleem (buiten leverancier om)?

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
Ik gebruik die linker schroeven, altijd al, en nooit problemen.

• El_Frigo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 11:32
Kom op zeg. Ieder systeem dat geaard is kan geen enkel probleem krijgen met grote of kleine schroeven, tenzij je op de PCB kortsluiting maakt (maar zo groot zijn de schroeven niet). Via de PCI/AGP kaarten en maakt ieder mobo contact met de kast.

Asus P4PE, Intel Pentium IV 2.66 Ghz., Corsair DDR 512MB PC3200, ATI Radeon 9700Pro 128Mb, Hauppauge WinTV PVR 350, Creative Soundblaster Live!, Tekram 390U3W, Plextor PX-40TSi, PX-W1210TS

Verwijderd

Beetje overdreven dat ze zo moeilijk doen, anders ff MSI mailen. Die weten toch niks af van die schroeven. :)

Verwijderd

Topicstarter
Okey, bedankt voor de reacties zover :)

Ik zal MSI morgen 's bellen. 's Kijken hoe goed hun service is... Ik mail morgen even de resultaten >:)

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
die vent probeert het gewoon afteschuiven
ik gebruik die kast schroeven ook altijd ( bij 10tallen pc's gebruikt )

Verwijderd

Ik zou goed pissed worden op die gozer. Ik heb zelf een MSI K7T Turbo met van die grote schroeven vastgezet en 133 bus deed het gewoon. En dan nog als zo'n schroef een spoor raakt gebeurt er volgens mij niet omdat die sporen afgeschermt zijn met een soort plasticlaagje dacht ik.

Verwijderd

Ik kan in principe voor een klein gedeelte meegaan met het verhaal van jouw leverancier. Alleen als er zichtbare schade aan het mobo is heeft hij gelijk. Alleen kan ik me niet voorstellen dat als jouw mobo'tje op 100MHz wel goed werkt en op 133 niet dat komt door te grote schroeven. Dus controleer eerst op schade, en ga dan terug met het plankje.
Succes ermee.

• Diamon
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Je leverancier moet niet zeuren, je moet wel hele grote schroeven indraaien willen ze kortsluiting maken.
En de kortsluiting moet dan aan de bovenkant plaats vinden.
Als je de bijbehorende afstandhouders hebt gebruikt, kunnen die nooit kortsluiting veroorzaakt hebben (mits er al iets mis was met je bord) aan de onderkant.

Als je die schroeven er in draait, en er is nog genoeg ruimte op het eiland, dan zal er geen kortsluiting plaats hebben gevonden door de schroeven.

Wat moet je nu doen, ik zou eerst nogmaals naar die winkel gaan en verhaal halen.
Mochten ze nixs willen doen (vreemd eigenlijk, ze hoeven het bord alleen als een DOA terug te sturen) dan MSI melen.

Sterkte :)

Ps, is het een kwaliteits winkel, of een dozenschuiver.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb MSI Nederland gebeld. Dat ging ongeveer als volgt:

IK: 'Mijn probleem is dat mijn K7T Turbo niet op een FSB van 133 Mhz wil lopen. Hij start wel op' *MSI-vent onderbreekt me*
MSI: '... maar hij wil niet rebooten op 133 Mhz, is het niet?'
IK: 'euh... ja, dat klopt' :?
MSI: 'Maar nadat de pc een half uurtje heeft uitgestaan en je zet 'm weer aan, dan doet-ie het weer, niet?'
IK: '..klopt ja, is dat een bekend probleem dan?'
MSI: 'Ja, dat ligt aan de VIA Chipset; er is een serie chipsets waar een productiefout in zit, waardoor je dit probleem krijgt. De leveranciers zijn hiervan op de hoogte gesteld; je kunt je moederbord dus gewoon terugsturen'
IK: 'ow, bedankt' :)

Ik heb m'n leverancier hiermee geconfronteerd, en dat heeft geholpen >:)
Ik moest maar ff een RMA-formuliertje via hun site sturen, dan zou hij opgestuurd worden. Dit heb ik inmiddels gedaan (als DOA).
(goh, hij had het ineens niet meer over die schroeven...)

Nu heb ik echter nog de volgende vraag:

- Volgens de site v/d leverancier duurt het maximaal 7 dagen na ontvangst voordat er een mobo teruggestuurd wordt.
Moet ik hierop wachten? Het lijkt me normaal dat je meteen een vervangend mobo'tje krijgt? Of is dit bij een DOA niet gebruikelijk?
Ik wil nl graag voor de zekerheid het bord terugbrengen en een nieuw bord weer meenemen. Is dit redelijk?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Diamon: tis een dozenschuiver, maar wel een met een goede Shop Survey-score daar heb ik wel op gelet: scores tussen 7,5 en 8

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:32
Hebben ze er toevallig ook bij gezegd hoe je kunt zien of je mobo er eentje is uit die foute serie?
Naast mij zullen er nog wel een aantal mede tweakers zijn die dat graag willen weten.

Engineering

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 20:59 schreef Tupolev het volgende:
Hebben ze er toevallig ook bij gezegd hoe je kunt zien of je mobo er eentje is uit die foute serie?
Naast mij zullen er nog wel een aantal mede tweakers zijn die dat graag willen weten.
Dan moet je even op Tweakers.net zoeken naar de KT133A bug, in dat nieuwsbericht staan de rotte serienummers.

Verwijderd

Topicstarter
Het nieuwsbericht waarin de bug met de KT133A bug staat hier.

Om de mobo's met de bug te identificeren moet je kijken naar het serienummer op de VIA-Northbridge; de serienummers die mogelijk problemen geven zijn:
1EA0 of 1EA4

Chips met serienummer 2EA1 geven geen problemen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tbns.net/pascal/fout_chip.jpg

Links dus de foute chip, rechts de goede

• Diamon
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Op dinsdag 10 juli 2001 20:46 schreef pascal s het volgende:

-Lang verhaal-

Nu heb ik echter nog de volgende vraag:

- Volgens de site v/d leverancier duurt het maximaal 7 dagen na ontvangst voordat er een mobo teruggestuurd wordt.
Moet ik hierop wachten? Het lijkt me normaal dat je meteen een vervangend mobo'tje krijgt? Of is dit bij een DOA niet gebruikelijk?
Ik wil nl graag voor de zekerheid het bord terugbrengen en een nieuw bord weer meenemen. Is dit redelijk?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Diamon: tis een dozenschuiver, maar wel een met een goede Shop Survey-score daar heb ik wel op gelet: scores tussen 7,5 en 8
Je weet dus dat die Shop Survey-score niet geheel correct is.
Tis een zeik winkel, met een zeik eigenaar.
Hij wist dus van de fout, maar d8 zeker dat hij alleen Merk klantjes zal krijgen (dus iemand die er weinig tot nixs vanaf weet).

Wat die w8termijn betreft, die gast moet je gewoon gelijk een nieuwe meegeven.
Hij heeft je al lang genoeg aan het lijntje gehouden.
Hij krijgt gewoon een nieuw bord van MSI, dus waarom zal hij jou niet gelijk 1 mee geven.

In dit soort zaken ben ik geen handige jongen voor die eigenaar.
Wanneer ik dit zou hebben, zou ik mijn geld terug eisen en koop ergens anders dat bord wel.
Mocht hij je niet gelijk een nieuw bord mee willen geven, effe je stem verheffen zodat de overige klanten het net kunnen horen.
Dit wil bij veel eigenaren helpen.

And The Only One

Verwijderd

Psies.......heb bij Primafoon gewerkt, weet er alles van >:)

Gewoon een keer kwaad de winkel binnenstappen, maakt altijd indruk
Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de erg late reactie (vakantie, je weet wel), maar ik wou nog even laten weten hoe 't afgelopen is:

Heb mobo onder RMA omgeruild, en na wat aandringen meteen een nieuwe meegekregen.
Deze werkt nu goed (al werd-ie met een Coolermaster op 10x133 72 graden stressed, dus Silverado aangeschaft en nu 59 graden en meer ...stilte... aaaahhh).

Anyway, kwou iedereen nog even bedanken voor de adviezen en tips! :)
Pagina: 1