Toon posts:

LCD vs LED monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zoek een nieuwe monitor voor mijn desktop. Ik wilde daarvoor filteren in de pricewatch op "LED" monitoren. Maar tot mijn verbazing vond ik daar enkel verschillende LCD opties. Bestaat er dan niet zoiets als een LED-monitor, zoals je LED-TV's hebt?

Ondertussen ben ik er wel al achter gekomen dat er ook LCD monitoren zijn met een LED backlight. Maar wat is dan het verschil met een LED-TV of is dat in wezen ook een LCD?

Iemand die mij uit mijn verwarring kan helpen?

Thanks!

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-10-2017 20:16)

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 07:48
Er zijn een paar displaytechnologieen die fundamenteel verschillend zijn:
-CRT (Cathode Ray Tube, de ouderwetse beeldbuis)
-Plasma ("platte CRT")
-LCD (Liquid Crystal Display)
-OLED (Organic Light Emitting Diode display)

Bijna alle displays zijn LCD tegenwoordig. Liquid Crystal Displays werken met een backlight (=achtergrondverlichting) met daarvoor een vloeibare kristallenrooster geplaatst. Daarmee kan per pixel de backlight in meer of mindere mate doorgelaten worden.

De manier waarop de backlight wordt gegenereerd was vroeger met CCFL (soort klein TL balkje) maar tegenwoordig worden eigenlijk altijd LEDs gebruikt. Goedkoper, compacter, efficienter...

Dus zgn LED TVs zijn gewoon LCDs met LED backlightverlichting. De kostenverbetering door naar LED te switchen is door marketeers slim benut door "LED TVs" te brengen als iets revolutionair nieuws. Is dus gewoon LCD.

Dan heb je binnen de LCD familie ook weer verschillende manieren waarop de vloeibare kristallen zijn georganiseerd en aangestuurd (IPS, MVA etc) maar dat is weer een ander verhaal.

Van de genoemde displaytechnologieen zijn CRT en Plasma zo goed als uitgestorven. Bijna alles is nu LCD.

Alleen de OLED is sterk in opkomst bij het hogere segment telefoons en TVs. OLED heeft geen backlight nodig, maar heeft individuele LEDs per pixel, en is op de meeste vlakken superieur t.o.v. LCD. Momenteel kan alleen LG op grote schaal grote OLED displays maken, Samsung maakt kleine OLED displays voor telefoons.

Samsung zaait overigens verwarring en noemt hun nieuwe topserie LCD TVs "QLED", dit is gewoon LCD.

Terugkomende op je vraag: 99.9% van alle monitoren is LCD met LED backlight. OLED monitoren zijn nog nauwelijks te koop, of je moet duizenden euros betalen voor een Sony referentiemonitor of een nauwelijk verkrijgbare Dell, reken op minimaal 3000 euro.

Voor je keuze binnen LCD kun je wel even de voor- en nadelen van IPS bekijken. Persoonlijk gebruik ik een 4K IPS monitor en sinds kort een OLED 4K TV. Vind ik het fijnste. Ik hoop dat er snel betaalbare OLED monitoren beschikbaar komen, maar wacht er maar niet op.

Tip voor als je geen 4K hoeft: De Dell Ultrasharp monitoren hebben vaak goede prijs/prestatie, zeker als je een jong gebruikte koopt. Mooie kleuren, fijn beeld, en heel betaalbaar als je de 24" modellen kiest.

Succes met je keuze.
Tim

[ Voor 15% gewijzigd door Timewa op 30-09-2017 20:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

LED-TV's bestaan niet, ook dat zijn gewoon LCD's, maar dan met LED backlight, in plaats van CCFL's.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:53
Wat je zoekt noemen ze OLED. In de pricewatch kan ik alleen de pricewatch: Dell Ultrasharp UP3017Q Zwart vinden, niet meer leverbaar (en was ook behoorlijk aan de prijs). Je zou eventueel een TV kunnen nemen, alleen is het kleinste formaat dan iets van 55 inch.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 07:48
Er zijn een paar displaytechnologieen die fundamenteel verschillend zijn:
-CRT (Cathode Ray Tube, de ouderwetse beeldbuis)
-Plasma ("platte CRT")
-LCD (Liquid Crystal Display)
-OLED (Organic Light Emitting Diode display)

Bijna alle displays zijn LCD tegenwoordig. Liquid Crystal Displays werken met een backlight (=achtergrondverlichting) met daarvoor een vloeibare kristallenrooster geplaatst. Daarmee kan per pixel de backlight in meer of mindere mate doorgelaten worden.

De manier waarop de backlight wordt gegenereerd was vroeger met CCFL (soort klein TL balkje) maar tegenwoordig worden eigenlijk altijd LEDs gebruikt. Goedkoper, compacter, efficienter...

Dus zgn LED TVs zijn gewoon LCDs met LED backlightverlichting. De kostenverbetering door naar LED te switchen is door marketeers slim benut door "LED TVs" te brengen als iets revolutionair nieuws. Is dus gewoon LCD.

Dan heb je binnen de LCD familie ook weer verschillende manieren waarop de vloeibare kristallen zijn georganiseerd en aangestuurd (IPS, MVA etc) maar dat is weer een ander verhaal.

Van de genoemde displaytechnologieen zijn CRT en Plasma zo goed als uitgestorven. Bijna alles is nu LCD.

Alleen de OLED is sterk in opkomst bij het hogere segment telefoons en TVs. OLED heeft geen backlight nodig, maar heeft individuele LEDs per pixel, en is op de meeste vlakken superieur t.o.v. LCD. Momenteel kan alleen LG op grote schaal grote OLED displays maken, Samsung maakt kleine OLED displays voor telefoons.

Samsung zaait overigens verwarring en noemt hun nieuwe topserie LCD TVs "QLED", dit is gewoon LCD.

Terugkomende op je vraag: 99.9% van alle monitoren is LCD met LED backlight. OLED monitoren zijn nog nauwelijks te koop, of je moet duizenden euros betalen voor een Sony referentiemonitor of een nauwelijk verkrijgbare Dell, reken op minimaal 3000 euro.

Voor je keuze binnen LCD kun je wel even de voor- en nadelen van IPS bekijken. Persoonlijk gebruik ik een 4K IPS monitor en sinds kort een OLED 4K TV. Vind ik het fijnste. Ik hoop dat er snel betaalbare OLED monitoren beschikbaar komen, maar wacht er maar niet op.

Tip voor als je geen 4K hoeft: De Dell Ultrasharp monitoren hebben vaak goede prijs/prestatie, zeker als je een jong gebruikte koopt. Mooie kleuren, fijn beeld, en heel betaalbaar als je de 24" modellen kiest.

Succes met je keuze.
Tim

[ Voor 15% gewijzigd door Timewa op 30-09-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Je moet er nog maar aan uit kunnen met al die ellendige marketing saus die eroverheen gekapt wordt. Toch weer wat wijzer nu :-)